Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kristien

Kristien

30-05-2009 om 16:12

Inbrekers, wat zijn dat voor mensen?

Een heel onbenullige vraag, maar wel eentje waar ik het antwoord niet van gegoogled krijg.
Een paar weken geleden is er bij ons ingebroken. Er is heel veel weg: alle elektrische apparatuur, sieraden, geld. Inmiddels zijn we van de schrik bekomen en durven we weer gewoon weg of te gaan slapen.
Wel is er een vraag die me ontzettend bezighoudt. Ik snap dat er niet zomaar een eenduidig antwoord op te geven is, maar ik blijf er mee rondlopen en wil hem hier dus toch maar eens voorleggen: ik vraag me steeds af wat voor mensen dit toch zijn.
Ik heb zelf nooit een misdaad gepleegd, maar ik ken uit mijn studietijd wel mensen die af en toe een fiets gestolen hebben. Ook hoor ik wel eens stoere verhalen van mensen die de verzekeringen oplichten of marihuana telen. Verder kan ik me ook nog voorstellen dat je in bepaalde misdaden per ongeluk verzeild raakt. En dingen als bankoverval en moord ken ik van televisie wel een beetje (al klopt daar vast vaak niet veel van). Maar inbaak?
Zijn dit junks of juist heel gewone mensen? Zijn het, in sommige gevallen, gewone huisvaders? Wordt hier in bepaalde kringen open over gesproken? Doen inbrekers dat eens in hun leven, eens per jaar of dagelijks? Is het een "bijbaantje" of komen sommige mensen hier echt van rond?
Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
m@

m@

30-05-2009 om 21:23

Jongelui

Het zijn vaak jongelui die op het verkeerde pad zijn geraakt. Veel geld nodig hebben voor drugs of een dure levensstijl en vaak geen school afgemaakt. Veel worden later wel weer brave huisvaders. Kende ooit een crimineel (hij was -wel betalende, ha, ha- klant bij mijn pa). Hij begon ook met inbraken bij particulieren, maar is later overgestapt op inbraak bij bedrijven. Had spitsuur aan het einde van het jaar. Dan laten veel bedrijven express het alarm e.d. er af, omdat het handig als een deel van de voorraad wordt gestolen. Dan kunnen ze goederen die ze zwart hebben verkocht ook als zijnde vermist opgeven bij de verzekering. Geen haan die er naar kraait.

Bij mijn ouder thuis was een keer een poging tot inbraak geweest. Die was dus gepleegd door een toen 16 jarige buurjongen. Hij was het hele rijtje afgeweest. Dat zijn mijn ervaringen...

M@

Hier in de buurt

Woonde een gezin waar pa en ma elke avond samen op inbraak gingen. Nog maar pas geleden opgerold.

Maar het zijn veelal junks en de gelegenheid maakt dan de dief. Zoals toen ik stom genoeg mijn sleutels in het volle zicht liet liggen en het dus een fluitje van een cent was om door het raam binnen te komen en door de deur er weer uit.

Mariel

Rafelkap

Rafelkap

31-05-2009 om 08:47

Die goeie ouwe tijd

Ik zag twintig jaar geleden een keer een vader en een zoon naar binnen turen, in een huis waar ik oppaste. Dat waren nog eens echte inbrekers (denk ik), het vak nog van vader op zoon werd doorgegeven (toen ik zwaaide waren ze weg)

Aan de buitenkant

zie je niet of iemand een inbreker is, ook niet of hij wiet teelt of zijn vrouw slaat.
Helaas zijn het op het eerste gezicht gewone mensen. Het zou trouwens wel makkelijk zijn als ze ene stempel ofzo op hun voorhoofd hadden.
Het zijn zeker ook niet altijd junks, maar wel mensen die geld nodig hebben. Sommige doen het ook voor de kick en vinden het leuk er ook nog wat aan te kunnen verdienen. Het klopt wel dat er een piek ligt aan het einde van het jaar, want dan is er geld nodid voor kado's, kijk ook maar eens naar de overvallen, die stijgen dan ook. Maar ook voor de zomervakantie zit een piek, ook zij willen lekker naar de zon. Het nadeel voor de inbreker in de zomer is echter dat het zo lang ligt blijft.
Overigens wordt er meestal om 3 uur 's nachts ingebroken, omdat je dan in een echt diepe slaap ligt. Mocht je dan een geluid horen waar je wakker van wordt, dan weet je vaak niet waar het vandaan komt en val je snel weer in slaap, en dan gaat het inbreken verder.

groetjes van Charlotte

Tirza G.

Tirza G.

01-06-2009 om 20:13

Charlotte

Laat ik me nou net door de politie hebben vertellen dat de meeste inbraken tegenwoordig overdags gebeuren. Een nadeeltje van werkende vrouwen......schijnbaar.......
Overdags zijn hele straten/wijken leeg en de sociale controle is sowieso al stukken minder tegenwoordig.

Tirza

Tirza en scarlet

Ja, overdag wordt inderdaad ook wel meer ingebroken, maar vaak zijn de risico's voor de inbreker toch groter.
En Scarlet, haha, moest wel lachen om die werkkleding, zou inderdaad handig zijn.

Dat de Polen op vrije voeten zijn, wil overigens niet zeggen dat ze hun straf ook ontlopen, hoewel dat voor hen natuurlijk wel makkelijker is dan voor Nederlanders, maar zij zulln zich op een later tijdstip voor de rechter moeten verantwoorden en dan pas komt de echte straf. Nu hebben ze alleen nog maar de tijd van het onderzoek vastgezeten.

groetjes van Charlotte

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.