Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nasha 1st

Nasha 1st

01-12-2009 om 22:39

Inburgeren en wilhelmus leren


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

04-12-2009 om 10:54

Nasha 1st

Nasha 1st

04-12-2009 om 22:10

Intocht?

nu pas? misschien wel beter...

Ja, wij hadden dus ook op school een paar keer per week liedjes.....en daar leerden wij het Wilhelmus. Mijn oma ging elk jaar naar de aubade en ik mocht dan mee.....het voelde zo lekker met zijn allen daar dat volkslied zingen....en nog kan ik de kriebels krijgen als ik daar sta....

Siena

Siena

05-12-2009 om 16:00

Duinen

Voor mij is het enige echte Nederlandse volkslied Waar de blanke top der duinen. Daar kan ik nou tranen van in m/n ogen krijgen. Tja, de jeugd gesleten in die duinen, dan krijg je dat hè. Van mij mogen ze Willem inruilen. Die is allang dood en die duinen zijn er (nog).

Tango

Tango

07-12-2009 om 10:12

En nu

Ben ik toch wel erg benieuwd hoe nu dat 6e couplet gaat. Het eerste ken ik wel en dat 6e heeft mijn moeder vroeger wel eens gezongen maar heb ik dus zelf nooit geleerd.

Tango

Zesde couplet

Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven,
uw dienaar t’aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-12-2009 om 19:22

Kastanjet

ik weet van geen gemeente af waar dat is, maar het lijkt me super! Geen gestuiter vooraf!

Inderdaad

Hier mag sinterklaas pas 5 december aankomen, maar zwarte piet is er al wel eerder hoor! Er ligt zelf een heuse pietenboot, waar de kleuters van de school van mijn kinderen ieder jaar met de klas naar toegaan. Erg leuk! En dit jaar werden er ook in de bieb allerlei activiteiten met de hoofdpiet georganiseerd, was ook wel heel leuk.
Alleen jammer dat het zaterdag zo'n snertweer was hier.

zijn er eigenlijk meer gemeenten waar de Sint pas op 5 december aankomt, of is dat alleen hier? Kastanjet, weet jij dat misschien?

Kastanjet

Het is ook een unieke gemeente!

Nee, hier hadden ze ook de grootste lol zaterdag inderdaad, maar ik had het zó koud!

Nasha 1st

Nasha 1st

08-12-2009 om 21:55

Voor iedereen

Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.

Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven,
uw dienaar t'aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.

Blikspoes

Blikspoes

09-12-2009 om 16:08

Voor mij niet

Als voorstander van een seculiere staat stel ik voor onze lieve Heer eruit te schrijven. Ik kan dit lied onmogelijk met overtuiging zingen en daar zal ik niet de enige in zijn.Het kan ook wat neutraler.

Blix

tonny

tonny

09-12-2009 om 16:48

Dat kan niet

in de tijd waarin het Wilhelmus werd geschreven was het zeer onlogisch om geen geloof aan te hangen. Dus als je de Heer 'eruit wilt schrijven' moet je kiezen voor een ander volkslied, anders is het pure geschiedvervalsing.

Hoe had je je de seculiere versie van het Wilhelmus voorgesteld?

Tonny

Gallifrey

Gallifrey

10-12-2009 om 14:01

Willempie

Als je God uit het Wilhelmus haalt hou je inderdaad geen couplet over. Dan blijft er een soort André van Duin- Willempie over (lalalalalaaaa).
Maar ik vind het net als Blikspoes vreemd dat zo'n religieus lied het volkslied van Nederland is. Ik ben door en door nederlander maar ik kan er helemaal niets mee, zal het ook nooit meezingen. Al heeft het lied op zich natuurlijk wel heel veel geschiedenis en dat maakt het toch speciaal.
Persoonlijk zou ik het liefst een lied hebben over zeehelden, haring, drop en dijken. Maar ja, dan heb je natuurlijk meteen weer van die ..... die niet van haring houden.

Nasha 1st

Nasha 1st

10-12-2009 om 21:37

Ik zie het anders

het lied is geschreven voor Willem van nassau, en het zijn dus ZIJN woorden die we zingen, ook dat couplet met God er in....ik geloof ook niet, maar ik vind het qua volkslied toch wel iets hebben, ik zie het niet zo dat ik het over mezelf zing zeg maar....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.