Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

kersenboom

kersenboom

29-05-2012 om 12:44

Inschrijving gemeente (hoe zit het nou)

Laatst op bezoek geweest bij schoonouders en schoonzus (38). Schoonzus woont nog steeds thuis. Ze staat ingeschreven voor een huurwoning in hun gemeente en dat nu 5 jaar.
Iedere keer wanneer wij langskomen, begint schoonmoeder te klagen. Schoonzus reageert op een huis die beschikbaar is, maar dan heb je volgens schoonmoeder al die buitenstaanders uit naburige gemeenten (o.a. Rotterdam en Spijkenisse) die zich ook inschrijven voor die woning zodat schoonzus zakt op de lijst van gegadigden. Dit blijft ze volhouden en ze is er heilig overtuigd van dat het door al die mensen komen uit andere gemeenten.

Ik denk persoonlijk dat het komt omdat schoonzus slechts 5 jaar ingeschreven staat en de rest kennelijk veel langer en daardoor voor haar gaan. Naast de mensen met een zgn. urgentie verklaring.

Maar misschien zie ik het verkeerd. Als het zo doorgaat, woont schoonzus met 45 jaar nog bij haar ouders.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

29-05-2012 om 13:33

Navragen bij verhuurder

Er zijn bepaalde spelregels en volgens mij kunnen die per verhuurder verschillen. Hier is inschrijvingstijd bepalend, en ook hoe lang je in een bepaalde woning hebt gewoond. Urgentie gaat vaak voor inderdaad. Hier is het ook zo dat het om meerdere gemeentes gaat, dus het zou heel goed kunnen dat iemand uit een naburige gemeente voorgaat op mij bijvoorbeeld.

Overal anders

Het woningtoewijzingssysteem verschilt per regio of per gemeente. Daar kunnen we hier dus geen zinnige uitspraken over doen.

Hier in Amsterdam heb je Woningnet en volgens mij beslaat dat niet alleen Amsterdam maar ook een gebied daaromheen, en dan kan er natuurlijk best iemand van buiten de gemeente maar binnen diezelfde regio voorgaan. Zeker als die ook nog bijkomende urgentie heeft (stadsvernieuwingsurgenten bijvoorbeeld hebben hier een vrij sterke positie)

Op de site van de bewuste gemeente is vermoedelijk wel informatie te vinden over het systeem daar. En anders inderdaad bij de verhuurder.

Groeten,

Temet

kersenboom

kersenboom

29-05-2012 om 15:57

Reactie

Feit is dat ik het gevoel krijg dat schoonmoeder het als excuus gebruikt om goed te praten dat haar dochter van bijna 40jaar nog bij hun thuis woont.
Als schoonzus zich nou 5 jaar eerder had ingeschreven, dan had ze nu 10jr ingeschreven gestaan en meer kans gemaakt?

Kersenboom

"Als schoonzus zich nou 5 jaar eerder had ingeschreven, dan had ze nu 10jr ingeschreven gestaan en meer kans gemaakt? "

Vermoedelijk wel ja. In Amsterdam is de woningmarkt zo krap, en dat al sinds mensenheugenis, dat veel mensen zich inschrijven zodra dat kan. De taart van het feest voor de 18e verjaardag zit bij wijze van spreken nog tussen de kiezen als ze zich aanmelden bij Woningnet, want voor je een keer aan de beurt bent, ben je jaren verder.

Toen ik studeerde ging er een verhaal van iemand die zich in het toenmalige distributiesysteem inschreef als student en een woning aangeboden kreeg toen hij hoogleraar was, maar dat zal een broodje aap zijn geweest.

Maar wat maakt het uit? Schoonzus kan er nu toch niets meer aan doen. En schoonmoeder tegenspreken heeft vermoedelijk bitter weinig nut. "Oh" zeggen en over het weer beginnen lijkt mij zinniger.

Mocht schoonzus bewust ervoor kiezen bij moeder te blijven wonen dan doet ze er op enig moment wel verstandig aan om medehuurderschap aan te vragen (maar dan is het waarschijnlijk beter als ze die inschrijving terugtrekt) - dan kan ze in de woning blijven als moeder overlijdt.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

29-05-2012 om 17:13

Heeft je schoonzus werk?

Dat kan ook nog een argument zijn; als mensen vanwege economische motieven in een bepaalde gemeente willen wonen krijgen ze ook nog wel eens voorrang. En: misschien reageert ze op de woningen die niet 'voor haar' zijn, dus gezinswoningen terwijl ze alleenstaand had ofzoiets.
Ik moest eerlijk gezegd wel een beetje lachen om je openingsposting. Het ligt verdorie ook altijd aan een ánder, is het niet aan mensen uit een ander land, dan is het wel aan mensen uit een andere gemeénte.

Tirza

Vic

Vic

29-05-2012 om 19:26

Weinig initiatief

Ik hoorde laatst het geklaag aan van een kennis waarvan de dochter met 28 nog thuis woont en ze krijgt maar geen huis aangeboden. En het is ook allemaal zo duur voor die jonge mensen want ze verdient ook niet zoveel en particuliere huur betaal je zo 600 euro voor twee kamers bladieblazeurdiezeur. Jeetje zeg, toen ik 19 was had ik het thuis wel gezien en zorgde ik zelf wel dat ik ergens onder de pannen kwam. Als je gaat zitten wachten op de gemeente, zonder enige actie jouwerzijds tussendoor, zit je inderdaad jaren te wachten. Het is maar wat je wilt. Als je echt op jezelf wilt wonen (wat ik me al niet meer kan voorstellen als je op je 38e nog thuis woont) vind je daar wel een manier voor. Desnoods ga je op kamers.

Margriet*

Margriet*

29-05-2012 om 21:08

Temet

Dat lijkt me inderdaad een broodje Aap. Vroeger kon je nog een urgentiebewijs krijgen als je vier jaar woonde, studeerde of werkte in A'dam. Met een urgentiebewijs kon je in de vrije sociale sector (dus niet via een wbv) prima een woning krijgen na 4/5 jaar. Zo kwam ik aan mijn eerste krot in Oud-west, niet warm te stoken ... Of een sloopwoning of minder gewilde woningen, die als je mazzel had snel werden gerenoveerd.
Ik snap niet waarom je je zo laat inschrijft als schoondochter. Ook al heb je plannen om bij je ouders te blijven totdat je 50 bent, een inschrijving bij een woningnet oid kost niet zoveel.

kersenboom

kersenboom

30-05-2012 om 11:41

Vic

Dat waren dus ook mijn gedachten. Schoonzus blikt niet uit in het nemen van enig initiatief (werk is voor haar min of meer geregeld door schoonmoeder en op vakantie gaat ze nooit, heeft geen vrienden/vriendinnen en alles is of lastig of eng of kost te veel moeite).

Dus in dat licht bekeken is het wel te verwachten dat ze op dit gebied ook niet veel initiatief toont. Ik kan me ook nog wel herinneren dat ik geloof ik vanaf mijn 18e heb ingeschreven bij de woningbouwvereniging; juist om alvast wat jaren op te bouwen….

Maar goed, het grappige is wel dat inderdaad alles en iedereen de schuld krijgt omdat schoonzus weer niet in aanmerking is gekomen voor een woning. Mevrouw heeft nog eisen ook, want ze wil in een eensgezinswoning (vlak in de buurt van schoonouders), niet in een flat (vanwege evt. allochtonen en andere enge mensen…ja, moet je meemaken). Ik zou haast zeggen: blijf maar lekker veilig op je kamertje zitten van 1,5 x 2 meter want dan ben je veilig.

Ze heeft ook de optie bekeken om te gaan kopen. Ze had en huisje gezien op Funda. Ze is er zelfs geweest met schoonouders. Daarna heeft ze geloof ik eenhalf jaar lang iedere maand gekeken of het huis nog te koop staat…..tja, tot het op een gegeven moment niet meer te koop stond en 'onder voorbehoud verkocht' was. Zo lang heeft ze zitten wachten….Schoonzus is vervolgens afgeschrikt door schoonmoeder die haar fijntjes meedeelde dat ze in geval van een koopwoning wel zelf voor alle kosten op moest draaien (als er iets kapot mocht gaan an het huis). Schoonzus wil sindsdien niet meer kopen….

Vic

Vic

30-05-2012 om 14:49

Kersenboom

Gelukkig is het niet jouw probleem En als je moe wordt van het gezeur, maak je optimaal gebruik van het feit dat je twee oren hebt. Ene oor in, andere oor uit, en instemmend knikken...

kersenboom

kersenboom

30-05-2012 om 21:48

Nee vic

dat is ook zo. Schoonmoeder denkt alleen dat wij het gloeiend met haar eens zullen zijn…door die stomme redenatie.'Not'. Nee, hoor, ze doet het er maar mee en ik dank onze lieve heer op mijn blote knieën dat ik daar niet in woon.
Dan was ik allang voer voor een psychiater geweest ha,ha,ha. Ene oor in en het andere weer uit inderdaad….en rustig blijven ademhalen….LOL

Mmm

Mijn psychologie van de koude grond: schoonzus wil niet werkelijk het huis uit. Ze doet alleen maar alsof. En moeder ook, vermoed ik. Maar voor de buitenwacht moet kennelijk een schijn worden opgehouden, vandaar dat gemiep op anderen.

Ik herhaal wat ik eerder zei: als schoonzus uiteindelijk besluit dat ze eigenlijk gewoon bij mams wil blijven wonen dan doet ze er goed aan het medehuurderschap aan te vragen (daar kan schoonmama ook nog het nodige aan bijdragen geloof ik), want anders staat ze mooi op straat als moeder overlijdt.
In principe krijgen inwonende kinderen geen medehuurderschap omdat men ervan uitgaat dat zij zullen uitvliegen, maar bij kinderen die feitelijk nooit uitvliegen ligt dat wel eens anders, en zeker als die voor de ouder zorgen (dat is nu misschien nog niet aan de hand, maar die tijd kan allicht nog komen). 't Is maar dat ze 't weten.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.