Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Maaike

Maaike

09-10-2012 om 10:22

Invloed literatuur op dagelijks leven

Vanmorgen lag ik in bad en bedacht ik me, dat ik hierin ben beïnvloed door literatuur: The Witches of Eastwick van John Updike. Ik spoel namelijk altijd het bad uit na gebruik.

Hiermee ben ik begonnen toen ik 14 was, en het boek had gelezen (sexy!). In het boek haalt een heks wat schaamhaar en afgeknipte teennagels uit een on-uitgespoeld bad van een rivale. Hiermee maakte ze een voodoo poppetje. Sindsdien ben ik erg schoon op het bad

Hebben jullie ook wel eens zoiets uit een boek 'geleerd'?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grappig

Maaike, ik knip schaamhaar en teennagels niet af in bad (krijg opeens een flashback naar recent draadje) dus dit probleem dat je noemt zou voor mij niet spelen, maar literatuur beïnvloedt mijn leven wel.

Zeker in mijn puberteit toen ik overging van jeugdboeken op literatuur voor volwassenen en ongeveer alles van Wolkers en Vestdijk las 'kleurde' dat mijn kijk op de wereld. Wat ik las, of in ieder geval het gevoel dat het me gaf, is me altijd bijgebleven.

En ook nu kunnen boeken me een hele andere werkelijkheid intrekken. De invloed op het dagelijks leven is dan vooral dat ik de hele dag op de bank zit te lezen en geen klap meer uitvoer in het huishouden

Chris

Maaike

Maaike

09-10-2012 om 13:16

In bad...

knip ik ook verder niets hoor
Maar ik scheer er wel mijn benen!

En heel veel lezen doe ik ook, en dat is inderdaad te zien in ons huishouden.

Ik moet zeggen dat één van de mooiste gezinsmomenten voor mij is: met man en kind (zoontje van 8) in ons grote bed, en dan alledrie lekker aan het lezen.

Ilva

Ilva

09-10-2012 om 14:30

Wel muziek

Boeken (hoewel ik best veel lees) kan ik nu niet zo snel bedenken. Maar wel muziek of cabaret. In mijn jeugd leerde ik via een vriendin de liedjes van Robert Long kennen. Van homosexualiteit wist ik maar bar weinig en via Robert Long heb ik daar wel een mening over gekregen. Mijn mening over religie werd door hem versterkt. Ik begon het allemaal wat beter te begrijpen en hoewel ik zelf hetro ben zal ik er niet van wakker liggen of mijn kinderen homo- of hetrosexueel zijn. Ik hoop alleen dat ze gelukkig worden.
Ik ben nu wel De wereld van Sofie aan het lezen. Dat boek zet je wel aan het denken. Heel leuk.

Guinevere

Guinevere

09-10-2012 om 17:57

Wel een film

Van een literaire invloed ben ik me niet echt bewust.
Wel heb ik na het bekijken van Jaws mezelf nooit meer veilig gevoeld in zee. Je zult me dus niet zo gauw voorbij de branding aantreffen, brrr, je weet echt niet wat er onder dat wateroppervlak schuilt. Toen ik de film net had gezien durfde ik zelfs niet langs de sloot te fietsen. Dat gevoel is nooit meer over gegaan.

Amber

Ik las als puber in een boek de zin: met een pincet verwijderde zij haar amberkleurige okselhaar. Sindsdien vind ik Amber geen leuke meisjesnaam meer.

skik

Mea Proefrok

Mea Proefrok

09-10-2012 om 20:18

Heel veel

Ik werd me pas ergens in de twintig bewust van het feit dat ik meestal of muziek of een repeterende zin of frase in mijn hoofd heb. Gewoon als achtergrondbehang. Mijn vader (god bless him) heeft me altijd gestimuleerd om mooie of grappige of opvallende zinnen en gedichten uit mijn hoofd te leren. En ik genoot een zwaarchristelijke opvoeding met de tale Kanaans. Alles bij elkaar heb ik een enorme grabbelton in mijn hoofd vol mooie taaluitingen. En daar geniet ik dagelijks van.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

09-10-2012 om 21:06

O ja

Je ziet in Amerika wel eens Christenen met zo'n polsbandje met WWJD erop (voor What Would Jesus Do?). Analoog aan die gedachtengang denk ik redelijk vaak "What Would Modesty Do?". Ik heb de volledige serie van Modesty Blaise, een stoere superheldin met een coole, grappige sidekick, al zeker zes keer herlezen en kan intussen bij elk scenario bedenken wat ze zou doen. Helaas ben ik wat minder bedreven in het uitschakelen van tegenstanders door een flinke trap tegen de plexus solaris en heb ik ook geen jaar in India getraind om mezelf in coma te brengen indien nodig. Totaal zinloos, dus, zou je denken, maar niets is minder waar. Door bij een pijnlijke of zeer lastige situatie even aan Modesty te denken, geef ik mezelf net dat kleine beetje rek/lucht/perspectief/afstand wat nodig is om de boel wat objectiever te bekijken.
Nou ja, en zo heb ik nog duizend voorbeelden. Een leven zonder literatuur is voor mij ondenkbaar (waarbij ik aanteken dat Modesty Blaise onder geen enkele canon valt die ik me kan voorstellen. Ik bedoel met literatuur niet de grote werken van de westerse wereld, meer gewoon: dat wat je leest en bijblijft).

krin

krin

09-10-2012 om 21:37

Goh

Wat een leuke vraag. Ik zou het alleen niet weten. Ja, wat Mea zegt (afgezien van Modesty, daar heb ik nog geen kennis mee gemaakt) kan ik helemaal meevoelen (het zal eens niet), maar concrete voorbeelden... Nee.
Ik weet wel zeker dat ik zonder alle boeken die ik heb gelezen met een andere blik naar de wereld zou kijken. Ik ben allerlei soorten mannen, vrouwen, kinderen en buitenaardse wezens geweest dankzij boeken (en een kat, dankzij Jenny van Paul Gallico). Die wonen nu in mijn hoofd, en daardoor is er voor mijn gevoel meer te zien in de wereld.
Je wordt er ook lekker irritant van, trouwens, van veel gelezen hebben. Een citaat voor elke gelegenheid.

margje van dijk

margje van dijk

11-10-2012 om 11:49

Ja, dat heb ik ook berber

Ik onthoud niets uit boeken, laat staan letterlijke citaten, terwijl ik best veel lees.

Maar liedteksten (ook van klassieke dingen die ik zing) zitten er ingeramd en worden getriggerd door een toevallig woord. Zie ik bv ergens in een advertentie het woord 'mountain' staan, dan zing ik in mijn hoofd al 'climb every mountain' uit de Sound of Music. Zie ik het woord 'montagne' op een ansichtkaart bij de koffieautomaat, dan zing ik inwendig al een flard uit 'psaume 121' van Daan Manneke ('sur les montagnes je leve mes yeux...'). En dat kan de hele dag zo doorgaan.

Margje

Zoals berber maar dan andersom

Ik hoor eerst een melodie in mijn hoofd en soms doe ik er wel een paar dagen over om de tekst weer te bedenken.
Die dan akelig goed past op mijn situatie op dat moment.
Vind ik wel eng!

caton

caton

11-10-2012 om 21:04

Wel boek

maar geen literatuur: het is een kinderboek dat ik las toen ik een jaar of 7 was: Marientje en het wereldwonder. Hierin stond beschreven dat ze naar Grand Canyon ging. Geen idee wat het was, maar ik wist zeker dat ik daar ooit naar toe zou. Heb ik 20 jaar later ook gedaan en ik heb als voorbereiding het boekje nog maar eens gelezen (dit had mijn zus voor mij op een rommelmarkt op de kop getikt).

Ella2007

Ella2007

12-10-2012 om 15:29

"l'enfer, c'est les autres"

Dit zinnetje schiet me regelmatig door het hoofd, als ik me ongemakkelijk voel tussen anderen. En zo heb ik wel meer "pop-ups" in bepaalde situaties. En bij groepsprocessen tussen kinderen moet ik altijd denken aan Lord of the Flies van William Golding. Dus ja, veel herkenning!

Ilva

Ilva

12-10-2012 om 18:03

Vertaling ella2007

Ik spreek geen woord Frans Ella. Dus wat betekend jouw zinnetje.

Een koor

boeken, muziek en kunst zijn een soort koor dat op de achtergrond meedoet en commentaar levert. En inderdaad ook de tale kanaans hier. Een indrukwekkend boek vond ik als puber ' on the beach' van Nevil Shute. Vooral hoe men gewoon doorging met leven op dat kleine strandje dat nog niet tenonder was gegaan aan straling na een atoomoorlog. Misselijk? Vast iets verkeerds gegeten! Dat gewoon leven onder bijzondere omstandigheden heb ik tot een kunst verheven. In mijn werk in de zorg en thuis.
L' enfer c'est les autres is een zin in een toneelstuk van Sarter Huis Clos. Drie mensen die niet aan elkaar kunnen ontkomen en waarvan de clou is 'de hel, dat zijn de anderen'. Deze wereld of de volgende het zijn mensen die elkaar's leven tot een hel kunnen maken.

Spinvis

is een soort gezongen literatuur.. hij grijpt vaak terug op de dagelijkse dingen / de dingen des levens. een voorbeeld:
'erf de ogen van je kind, kijk erdoor'
Tal van zinnen die blijven hangen en waar ik over nadenk.

Voor mij waren de verhalen van Narnai van C.S. Lewis heel belangrijk als tiener: hij schetste een wereld waarin ik me veilig voelde.

Andere literatuur vond ik toen interessant maar vooral raar; hermans, reve, remco campert, harry mulisch. ik begreep het allemaal nog niet zo maar het was des te boeiender..

brecht

brecht

14-10-2012 om 18:34

De voorlezer

Achterin (ik geloof op de laatste bladzijde) van de Voorlezer staat een zin die het tegenovergestelde zegt van: Tijd heelt alle wonden.
Ik voel me ontzettend gesteund door die zin. Zal me altijd bijblijven. En mooi: ik zag het boek bij mijn broer in de boekenkast staan en sloeg het open om te kijken hoe de zin ook alweer was. Hij had precies die zin onderstreept...

Hombre

Hombre

14-10-2012 om 22:47

Ilva

De hel, dat zijn de anderen.

Ilva

Ilva

16-10-2012 om 11:35

Hombre

Bedankt!

Valkyre

Valkyre

17-10-2012 om 19:12

Ella

Ja, Lord of the Flies! Zo heb ik ook weleens een situatie beschreven waarin kinderen elkaar het leven zuur maakten. Mijn man had het niet gelezen, dus hij keek me niet-begrijpend aan.

Hij quote trouwens met grote regelmaat uit films die ik niet gezien heb (nou ja, sommige wel...). Zoals Mifune's Last Song, één van onze lievelingsfilms.

Valkyre

Valkyre

Valkyre

17-10-2012 om 19:18

Oh en

Niet echt het dagelijks leven, maar als ik in Den Haag in bepaalde wijken rondloop, of in het centrum over de Lange Voorhout loop, moet ik altijd denken aan Eline Vere. Zo'n prachtig-tragisch boek.

Valkyre

Bellefleur

Bellefleur

18-10-2012 om 10:56

Strips

Ons leven zit vol met citaten uit stripboeken. Uit de Donald Duck, uit Lucky Luke, Gilles de Geus, familie Doorzon, Kuifje, agent 327 en vooral Asterix en Obelix. Te pas en te onpas. 'Hallo, mooie jongen', 'Rare jongens die Grieken', en nu wij, geweeetenlooze' 'Met slagerij van Kampen' en 'het wordt hoe langer hoe verfrissender'

Tirza G.

Tirza G.

18-10-2012 om 13:51

Strips van De Generaal! Broeva Haro!

Tirza

Tirza

Broeva Haro komt toch uit Asterix en Obelix? (de lauwerkrans van Caesar, als ik me wel herinner). Van de Generaal - die ik vroeger in de Eppo las - herinner ik me vooral dat hij altijd bezig was de macht te grijpen.

Tegenwoordig gebruik ik thuis regelmatig de kreet "Bareuh...", waarvan ik niet helemaal meer wist van wie die nou was, van de Generaal of van de Kolonel uit Sjors en Sjimmie. Ik dacht die laatste, en dat bleek ook te kloppen (Wikipedia is echt overal goed voor).

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

18-10-2012 om 15:41

Echt waar?

Gut, dan heb ik dat al die tijd verkeerd zitten te onthouden. Wat echter in elk gevál van De Generaal is, is de uitdrukking: de tranen van gevoel biggelen mij langs de smoel.

Tirza

En dan guust!

'Gtvrrrrr..'

Tink

Tink

19-10-2012 om 00:33

Generaal

Oh heerljk, mede-fans. Mijn gemoed schiet vol.
Na het lezen van een paar van die albums kijk je voorgoed met andere ogen naar ballonvaarders en motoragenten.
Gevleugelde kreet hier: De koperen fluit van verdienste kan mij nu niet meer ontgaan!
(De generaal slaakt trouwens vaak de kreet 'raheu', het is niet helemaal hetzelfde als de kolonel maar het lijkt erop.)

Guust

Een met grote regelmaat langskomende uitspraak hier in huis is er eentje uit Guust (zeer toepasselijk met 4 onstuimige, fantasierijke kinderen): "potje breken, potje betalen!"

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

19-10-2012 om 17:41

Ehm...

Niemand fan van Leonardo? Inclusief de kat en de muis die op elk plaatje hun eigen verhaal hebben...?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.