Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

duifje

duifje

21-03-2009 om 20:28

Iritatie geluidsoverlast

hoi,

Wij wonen in een gewone doorsnee woonwijk met allerlei woningen door elkaar. (van vrijstaand tot een rijtjeshuis en appartementen. Nu vieren mensen die zo'n 50 tot 100 meter verderop wonen een feestje. Gister zag ik het al gebeuren, er wordt een partytent opgezet, de hele tuin wordt versierd. En vanavond galmt Frans Bauwer, Marianne Weber en ander nederlandstalig gezang door de buurt. En zo hard dat ik met mijn ramen dicht nog kan meezingen! Ik vind dit echt asociaal. Als ik daar al last van heb, dan hebben velen mensen last in een straal van 50 tot 100 meter rondom de huis. Het is echt niet zo dat deze mensen vaak een feestje hebben, maar het lijkt gewoon een soort trend te zijn. We maken dit tijdens de lente, zomer, herfst toch regelmatig mee. Vorige zomer kwamen we terug van vakantie, 's nachts om 12.30 thuis en jawel de achterburen van 100 meter verder hadden de Karoke aanstaan. Ik heb zelf de mening dat je muziek binnen houdt, en dat je als buren geluid hoort van een feestje alla. Maar dit gaat toch veel te ver? Herkennen jullie deze trend? Of doen jullie dat zelf ook?

groeten Duifje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

21-03-2009 om 20:48

Herken het wel

Een enorme partytent in je achtertuin, keiharde muziek en dan tot ver in de nacht doorgaan, ja, dat is volgens mij wel een trend. Ik herken het in elk geval wel. Vreselijke muziekkeuze, trouwens, sterkte ermee.
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

21-03-2009 om 22:09

Vergunning

Volgens mij moet je voor dergelijke dingen toch echt een vergunning aanvragen bij de gemeente!
Je had de politie er ook op af kunnen sturen natuurlijk.

Praten

Ik heb zelf ook van die buren.Ik ben er over gaan praten maar werd meteen als zeurkous aangemerkt.Om dat meer buren klachten hadden zijn met toen met zijn allen gaan praten , afspraak gemaakt met 7 buurstellen om op de koffie te komen. Dat had meer effect.

Zelf zou ik dat nooit doen, ik vind het ronduit asociaal.Sommige mensen denken gewoon niet verder dan hun eigen belangen.
Ik let ook goed op dat mijn kinderen de radio niet te hard zetten en zéker niet met open ramen. Dat lijkt ook een trend te worden.

Ik heb pasgeleden nog ergens om 8u aangebeld ( toen de feestgangers nog lagen te maffen, ouders weg/pubers geven feestje) om te zeggen dat ik erg veel last van ze had gehad.Hadden ze tenminste nog wat aan hun dag

Damajo

MaximeM

MaximeM

22-03-2009 om 11:37

Ook wel gedaan

Hoi,

Wij hebben ooit ook wel eens een examenfeest gegeven in de tuin. Inderdaad de omliggende buren verwittigd dat we de muziek om 0.00 uur zacht zouden draaien. We hebben geen klachten gekregen, zelfs de buur die altijd om alles snel liep te klagen gooide een kaartje in de bus met 'veel plezier' erop. Als het hier zo nu en dan eens gebeurt zou ik er geen moeite mee hebben, maar inderdaad dan wel rond 0.00 of 1.00 de muziek een stuk zachter dan is het voor de omwonenden ook nog te doen. En inderdaad het moet niet iedere maand 'bal' zijn. (hier merk ik het een keer per jaar ongeveer)

Maxime

duifje

duifje

22-03-2009 om 19:32

Bedankt voor de reacties

Hier lijkt een beetje een trend te zijn geworden. Een aantal jaren was er elk jaar de plaatselijke kamp dat een karaoke gaf. Vorig jaar gaf iemand uit de sociale woningbouw als reactie hierop ook een karaoke. Toen daarover geklaagd werd en de politie gebeld werd, kwam daar als reactie drie avonden herrie op. Er werd zelf door de microfoon geroepen en nu er eentje voor degene die de politie belt. Het feestje van gisteravond was weer heel ergens anders. En ja deze mensen doen dit zeker niet heel vaak. Maar dat is ook niet nodig om voor overlast te zorgen. Wij wonen er 100 meter vandaan en galmen nog ons bed uit. We wonen vrij dicht bij elkaar allemaal, dus van de lol van een gezin hebben misschien wel 2 tot 300 man last. Ik vind dat echt buitenproportioneel. Regelmatig was er nog gelal door een microfoon, terwijl die tuin hooguit 10 meter lang is.
Ik heb uiteindelijk oordoppen in gedaan, alle ramen gesloten en toch redelijk geslapen.
Persoonlijk vind ik 23 uur een mooie tijd om de muziek naar binnen te verplaatsen in een gewone woonwijk.
Ik weet niet of deze mensen een vergunning hebben, met politie bellen wil ik toch wel voorzichting zijn gezien het bovenstaande verhaal.

groeten Duifje

Officiëel.........

Ik weet van de sportvereniging van oudste (waar ik altijd hielp om het jaarlijkse feest te organiseren) dat je een vergunning moet hebben. En dat was nog niet eens in een dichtopeenstaande woonwijk. En de vergunning wordt openbaar gepubliceerd en als buren er dus moeite mee hebben kunnen ze bezwaar maken. Zonder vergunning moet het om 22.00 uur stil zijn. (Dan mag je qua geluid geen overlast meer maken) En kun je dus de politie erop af sturen en als ze nogmaals en nogmaals doen weer de politie bellen. Maar als iemand kwaad wil....de politie blijft er natuurlijk niet bij staan de hele tijd. Maar als er veel klachten komen kan de geluidsinstallatie in beslag genomen worden.
De sportvereniging deed ook bij alle huizen die er eventueel 'last' van zouden kunnen hebben ook briefjes in de bus, met al excuses vooraf móchten ze er last van ondervinden. En natuurlijk erbij dat het tot volgend jaar niet meer zou voorkomen.
Hier is 1 keer per jaar een buurtfeest voor de kinderen. En hoewel vrijwel alle gezinnen hieraan mee doen krijgen buren verderop óók een briefje in de bus met uitleg. Gewoon zodat ze er rekening mee kunnen houden. Het buurtfeest houd ook op om 23.00 uur. Een vergunning wordt hiervoor niet aangevraagd....maar het is ook niet zo'n spektakel als met de sportvereniging, het buurtfeest behelpt zich met gewoon huis/tuin en keuken apperatuur b.v. dus ze hebben geen microfoon e.d. Het gaat dus vanzelf al op een lager niveau.
Verder hebben wij zelden overlast van buren die tuinfeestjes geven. Soms in examentijd is er wel eens iemand die het bij erg warm weer buiten viert. Maar eigenlijk 'weten' wij dat dan altijd wel. Zijn we b.v. zelf overdag wezen feliciteren...of we horen het via, via. En dat soort feestjes gaan meestal ook wel naar binnen rond een uurtje of 24.00. En keiharde muziek buiten vinden de ouders w.s. niet goed.
Ik vindt stinkende barbeques vervelender...eigenlijk.
groeten albana

Buurtgewoonte

"Het is echt niet zo dat deze mensen vaak een feestje hebben, maar het lijkt gewoon een soort trend te zijn."
Dat gaat vanzelf denk ik. Als familie de Wit van nummer 10 succesvol zo'n feestje kan hebben zonder dat dat bruut wordt onderbroken door boze buren, dan brengt dat mensen op een idee.
Het is een beetje jammer, maar de zeurende zuurpruim om alles in de buurt, is toch wel de rem op uit de hand lopen.
Misschien toch maar eens met je buren over praten. Hebben zij ook last? Je kunt afspreken dat jullie om de beurt de feestbeesten aanspreken of het zachter mag en elkaar helpen als dat niet helpt.
Ik heb 'zomers trouwens een paar keer per maand last van schuurfeesten. Vanaf een uur of 2 's nachts begint het gebonk. Waar dat vandaan komt mag joost weten. Geluid draagt ver over het water.
Groet,
Miriam Lavell

Geluid draagt ver....

dát ken ik ook.....al wonende aan de rand van een dorp. Hier hebben we regelmatig 'last' van popconcerten die worden gehouden bij een grote natuurplas mét strand erbij. Is relatief gezien best 'ver' van ons vandaan, de ingang tenminste. Het ontoegankelijke en beschermde natuurgebied begint ongeveer achter de maïsvelden achter ons huis om uiteindelijk dus te eindigen in die 'plas'.
Maar zó irritant dat geboenk, geboenk, geboenk ver weg en dat je soms flarden hoort...en je af zit te vragen wat ze nu weer spelen? ('t komt je toch zó bekend voor..) En soms opeens op volle sterkte een aankondiging er tussendoor (om de aandacht te trekken gaat even het volume hoger), nét als ik al zoekend naar het nummer dat ik hoor toch enigzins aan het wegdommelen ben, waarvan wij beiden rechtop in bed zitten van schrik. Hou maar op. Dát herken ik zeker wel.
Gelukkig is de overlast beperkt tot enkele keren per jaar en meestal wel in het seizoen (dan zijn wijzelf ook nog een periode weg). En ach, ik kan tenminste zeggen dat ik vrijwel álle bekende arstiesten alhier in den lande én erbuiten ook nog een heleboel, wel eens heb 'horen' optreden. Dat dan weer wel...
o,ja en bezwaar maken kan niet. Wij wonen buiten de circel die er 'last' van zouden kúnnen hebben volgens de normen. Dat er geen enkel ander iemand woont dichterbij en dat geluid zonder bebouwing ver draagt doet allemaal niet ter zake schijnt het. en beschermde diersoorten zijn er wel maar daar kan de gemeente een x aantal keren ontheffing voor verlenen.
groeten albana

Rafelkap

Rafelkap

23-03-2009 om 19:39

Vreselijk

Er komen steeds meer yuppen (begin dertigers zonder kinderen)in onze straat wonen. En inderdaad ook hier feestjes met partytent in de tuin. Mijn man heeft een keer woest aangebeld, midden in de nacht.

We hopen dat ze snel kinderen krijgen en het dan afgelopen is met het gefeest, of dat ze dan weer ophoepelen.

duifje

duifje

23-03-2009 om 22:32

Bedankt voor jullie reacties

We hebben hier ook studentenwoningen, die geven ook geluidsoverlast maar zijn daar het beste op aan te spreken.

Mijn buren ergeren zich er ook aan, maar hebben net als ik ook het gevoel dat je er weinig aan kunt doen.
De feestvierders hebben niet voor niets hun installatie al buiten staan, ik vraag me af of ze zich laten weerhouden door ons geklaag. Hoewel het verhaal van Miriam me wel aan het denken heeft gezet. Misschien toch eens met een paar mensen gaan zeggen als we het weer eens zover is. Of de politie bellen. Wij zaten er nog 100 meter van af, naaste buren moeten nog veel meer last hebben gehad, maar die kennen we allemaal niet.
Bedankt voor het mee denken!

groeten Miriam

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.