Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is zangles leuk?

Ik kan helemaal niet zingen maar vind het wel leuk om te doen (thuis als ik alleen ben). Ik heb als kind heel veel muziekles (klarinet, ellen lange stukken van Bach en andere ellende..) gehad en mij daarna jarenlang dus verzet en het weggeduwd.

Kortom ik wil weer eens wat met muziek gaan doen en zit te twijfelen of zangles misschien leuk is, maar begrijp dat het vooral om ademhaling gaat en dat het dus erg saai is. Klopt dit ? En om eerlijk te zijn vraag ik mij af of ik het wel moet doen omdat ik de helft van de tijd zo vals zing als een kraai.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2008 om 22:14

Lang geleden

heb ik zangles gehad. Ik vond het best leuk. Ik schijn pretoogjes te krijgen als ik zing. Men was ontzet over hoe hoog ik kon uithalen. Maar nu moet ik me toch een beetje negatief over manlief uitlaten. Hij, zelf écht geen maat kunnen houden, vindt dat ik niet kan zingen. En als iemand dat maar consequent volhoudt ga je het geloven. Ik zing dus niet vaak uit volle borst en als ik het doe roept er altijd wel eentje 'Máham, móet dat?'.
Trouwens... Bach is toch geen ellende?

Zingen is leuk.

Zingen is leuk, lekker ontspannen van je af lallen en soms een poging naar een gooi in Idols. Maar dan zonder Henk-Jan Smit als jurylid. Met zingen kan je je emoties eruit gooien en een lied kan je raken. Wil je zangles om het zingen of wil je echt oefenen met je stem? Als het meer gaat om het zingen op zich zou je ook lid kunnen worden van een koor. Gospelkoor, popkoor, tegenwoordig zijn alle genres er in een koor. Nog gezellig ook! Zangles is meer afhankelijk van degene die les geeft, of het leuk is.

Manda Rijn

Manda Rijn

03-10-2008 om 23:02 Topicstarter

Kaaskopje

"Trouwens... Bach is toch geen ellende? "

Wel als je 9 bent en een heel stuk uit je hoofd moet spelen.

Misschien sax gaan spelen?

Ook ik wilde een aantal jaren geleden weer iets met muziek gaan doen. Heb als kind orgel gespeeld en in een koor gezongen, maar ook ik zing niet altijd even zuiver. Op een orgeltje kon ik mijn ei niet kwijt en ben daar als kind weer mee gestopt. Toen mijn zoon saxofoon ging spelen begon het bij mij ook weer te kriebelen, ben er ook eens op gaan blazen en was verkocht. De voordelen van dit instrument is dat het in bijna alle muziekstijlen past en dat je je eigen geluid maakt. Ik vind dit het instrument dat de zang het meest benadert. En omdat je klarinet hebt gespeeld (wat ook een enkelrietinstrument is) is dit misschien voor jou helemaal niet zo moeilijk aan te leren.

margje van dijk

margje van dijk

03-10-2008 om 23:37

Zangles is ontzettend leuk

Hier kan ik natuurlijk niet achterblijven met een reactie

Ik vind zangles ontzettend leuk. En als je niet alleen maar met ademhaling bezig wilt zijn moet je gewoon een andere docent zoeken. Helaas zit ik niet in jouw buurt, maar hier in Gelderland ken ik er wel een paar. Sommige zijn heel technisch: richten zich echt op 'hoe krijg je dat geluid zo mooi mogelijk je strot uit', met nadruk op het instrument zeg maar. Andere zijn veel meer bezig met performance: denk je eens in dat je nu tussen de coulissen vandaan het podium op stapt en zing eens met hart en ziel een lied.

Ik heb van beide soorten docenten les gehad, ik ben begonnen met een 'technische docent' en geeindigd met een 'performance docent'. Beide typen vond ik (in die periode) zinvol.

Je kunt ook allerlei stijlen kiezen: niet alle docenten geven klassiek les, je hebt ook lichte muziek zoals musical, of close harmony.

Ik ken ook iemand die veel met ensembles werkt: bv. naast een aantal prive-zanglessen krijg je ook een aantal lessen samen met anderen. Dan kun je je op een duet storten (of trio, of wat dan ook). Dat is ook heel leuk, want juist door eens samen met een ander te zingen leer je ontzettend veel.

Overigens heeft vals zingen vaak meer met je gehoor dan met je stem te maken. Dat ligt zo subtiel. Ik heb als kind 8 jaar pianoles gehad, maar dan leer je niet horen. Want die toets van de piano doet het toch wel. Maar met zingen (of vioolspelen - en klarinet toch ook?) moet je zelf met je oren beoordelen of de toon die je produceert wel zuiver is. Dat is een hele andere tak van sport dan alleen de noten hoeven produceren. (Niets ten nadele van dat - pianospelen is natuurlijk ook heel leuk).

Bij zingen moet je goed horen, en ook moet je lijf 'doen wat jij wil'. Soms hoor je wel dat het niet goed zit maar je zit bijvoorbeeld net op een stembreuk. Dat soort dingen heb je ook weer niet bij bv. een blaasinstrument (dacht ik).

Om goed te leren horen kun je het beste in een koor gaan zingen. Maar daar heb je misschien geen zin in. Maar wat heb ik daar veel geleerd, ik was al redelijk muzikaal (al zeg ik het zelf) maar pas na een paar jaar koorzang leerde ik horen wat zuiver is, en dat een paar Herz verschil echt uitmaakt, en dat je dat verschil met je lijf kunt maken. En je leert kleuren naar de anderen, ook iets wat je met solistisch zingen niet snel hoeft te doen. (Daarom zijn die ensembles ook zo leuk).

Nou ja, echt, je kunt zangles hebben op wat voor manier je maar wilt. Vraag eens rond, en neem gewoon hier en daar een proefles. Dat kan altijd.

En het is heel leuk!

Margje

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

04-10-2008 om 11:33

Leuk ja

Ik vond zangles erg leuk en ontspannend om te doen.
Na een burn out, wilde ik iets fysieks gaan doen, maar ik wilde niet sporten (daar heb ik een hekel aan). Door te zingen ben je fysiek bezig, omdat je je bezig moet houden met naar je buik ademen, vasthouden door bepaalde spieren aan te spannen etc. Dingen die vergelijkbaar zijn met waar je op let met Pilates of Yoga e.d.
Maar wat ik er ook mooi/fijn aan vond, was dat je heel direct merkt dat het pas echt mooi wordt, als je durft. Dus niet als je zachtjes met een klein stemmetje zingt, maar als je uit volle borst zingt. Voor mij was dat een heel goede les, want dat geldt natuurlijk voor heel veel dingen: het wordt pas wat als je durft en je zelf durft te laten zien en horen.
Maar goed, ik heb het dus een tijdje vanuit een soort therapeutische overwegingen gedaan, maar ik was er heel graag mee door gegaan als ik er het geld voor had gehad. (Conclusie aan het eind van mijn burn out was dat ik mijn baan opzegde en voor mezelf iets ging beginnen, maar dat houdt wel in dat ik nu nog niet op mijn oude inkomensniveau zit.)

Koor

Ik heb een tijdje op een smartlappenkoor gezeten en dat was erg leuk. Terwijl ik niet eens een smartlappenliefhebber ben Maar gewoon het samen zingen, daar werd ik altijd heel blij van.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-10-2008 om 17:26 Topicstarter

ik wil vooral een beetje technieken leren en volgens mij is het inderdaad best wel inspannend. Ik moet er niet aan denken om in een koor te zingen met publiek, niemand hoeft het specifiek te horen namelijk !

Lijkt mij gewoon leuk weer eens wat met die muziek te doen en zingen heb ik nooit geleerd, het is makkelijk thuis te doen zonder aanschaf of huur van een instrument. Er zit een zangdocent hier in de wijk, ik zal haar eens vragen hoe en wat en misschien een proefmaand gaan doen.

Paula B

Paula B

05-10-2008 om 21:59

Stemexpressie

Ha Manda, omdat ik niet de helft van de tijd maar voortdurend vals zing, heb ik het nooit aangedurfd om zangles te nemen. Maar van de zomer heb ik de knoop doorgehakt en me opgegeven voor een cursus stemexpressie. En dat is leuk! Het gaat niet om mooi zingen of techniek maar om je eigen stem te laten klinken. Er zit een mooie filosofie achter, je ziel laten klinken door je stem, maar het is vooral erg leuk om te doen. Soms vind ik het nog behoorlijk griezelig om alléén geluid te geven terwijl de anderen het kunnen horen, maar ik heb er vooral veel plezier. Het zou ook voor jou iets kunnen zijn, denk ik, gezien je wensen. Hoe dan ook, veel plezier met zingen!

Manda Rijn

Manda Rijn

05-10-2008 om 23:21 Topicstarter

Dat is wat ik zoek

ja lekker met mijn stem iets doen, heel anders dan een tastbaar instrument lijkt mij.

Oh ik vind het eng, eng eng. Maar ik wil morgen gaan bellen. Ik ga ook even googlen op stemexpressie, het klinkt heel erg positief.

Paula B

Paula B

06-10-2008 om 10:50

Eng en stemexpressie

Manda, je schreef: "Oh ik vind het eng, eng eng"... grijns, dat herken ik erg. Wat ik prettig vind aan die stemexpressie is dat er iemand voor de groep staat die juist ook daar oog voor heeft.
Vorige keer bijvoorbeeld kon ik bij een oefening helemaal geen geluid geven juist omdát ik het zo eng vond. Haar reactie: geef dan maar geluid aan die angst. Hm, hoe klinkt de angst om geluid te geven... Dat proberend kwam er wel weer geluid, en heeft ze me stukje bij beetje begeleid zodat ik toch weer kon instappen in de oefening. Uiteindelijk veel plezier gehad en ik word steeds weer wat vrijer in mijn stem.

Ben heel benieuwd wat je gaat doen - al gebeld??

Manda Rijn

Manda Rijn

06-10-2008 om 21:32 Topicstarter

Durf het niet

arghhhh.

morgen weer een poging om te bellen. Er zijn 2 mogelijkheden in de buurt, die van Sini en bij iemand thuis. Ik denk misschien eerst die van Sini, dat is in een groep. Misschien durf ik dan beter, beetje achter een stuk mij verschuilen..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.