Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

May

May

25-04-2009 om 15:38

Jaartelling

En nog een onder het mom van 'te veel tijd om te denken' Van de week zag ik op tv dat ergens een oud romeins schrijfplankje was gevonden dat was gedateerd op '29 na christus'. Hoe kan dat nou, wisten ze toen al christus bestond, hij leefde toen zelfs nog...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

25-04-2009 om 20:14

Wat betekent gedateerd in deze context?

Een oud romeins schrijfplankje waarvan ze later hebben vastgesteld dat het ongeveer van 29 na Cristus moet zijn of waar een andere tijdsbepaling op stond of door een bepaalde gebeurtenis indirekt te berekenen op die tijd is mogelijk.
Een authentiek romeins schrijfplankje waar in die tijd 29 na Cristus is opgezet is een vervalsing. De jaartelling die de geboorte als Christus als ijkpunt neemt is pas namelijk een dikke 500 jaar (525) later geintroduceerd.
Groetjes Primavera

Romeinse telling

Volgens mij hadden de Romeinen het systeem 'in het jaar van de consuls x en y'. Die consuls zaten er maar een jaar, dus dan kan je precies dateren wanneer dat geweest moet zijn.
En nu hoop ik dat er iemand is die er meer verstand van heeft, want 29 nC was vziw al in de keizertijd, ik weet niet of ze toen ook die consuls nog hadden, eigenlijk.

Is er een classicus (m/v) in de zaal?

Groeten,

Temet

Misschien

..heeft de gezalfde het er zelf wel op geschreven...

Damajo

amk

amk

25-04-2009 om 23:32

Niet letterlijk

deze datum staat er niet letterlijk op, maar aan de hand van de gegeven datum valt dan te berekenen welke datum het is met onze telling.
Zo kun je ook de joodse en arabische dateringen naar elkaar omrekenen.

May

May

26-04-2009 om 19:08

Het werd voorgelezen

De oudheidkundige had het plankje in zijn hand, las voor wat erop stond en zei, kijk, er staat zelfs een datum op, 29 na christus.. En dat vond ik dus heeeeeeeeel vreemd.

amk

amk

26-04-2009 om 19:11

In het persbericht

staat dat de datum bepaald kon worden. Niet dat het er letterlijk op staat.

May

May

26-04-2009 om 20:21

Fijn

nou snap ik het tenminste, vond het toch wel intrigerend...

Primavera

Primavera

27-04-2009 om 12:13

Temet

Temet:"En nu hoop ik dat er iemand is die er meer verstand van heeft, want 29 nC was vziw al in de keizertijd, ik weet niet of ze toen ook die consuls nog hadden, eigenlijk."
Ja, ze hadden toen ook conculs. In het begin van de keizertijd werden die ook nog gekozen, ze regeerden alleen niet meer, maar hadden nu ook een keizer boven zich. 29 nC hadden ze Gaio Fufio Gemino en Lucio Rubellio Gemino.
groetjes Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.