Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Berber.

Berber.

31-03-2009 om 20:22

Je favoriete klassieker (literatuur)

Ik wil mijn liefste vriendin, die enorm van lezen houdt, graag een mooie, echte klassieker kado geven maar ik ben er nog niet uit welke.

Wat is jullie favoriet en waarom?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

31-03-2009 om 20:26

Brontë

Ik vind Jane Eyre een heerlijk boek, als je van die ouderwetse Engelse romans houdt. Leuker dan het beroemdere Wuthering Heights.

wendelien

wendelien

31-03-2009 om 21:26

Oh ja: tolstoj!

Oorlog & Vrede kwam ook meteen bij mij op. Heb zelf dus de voorlaatste vertaling gelezen. Ik denk nog even verder.

Massi Nissa

Massi Nissa

31-03-2009 om 21:47

Iets moderner

De meester en Margarita (Boelgakov) - aangrijpend, gelaagd (vooral voor mensen met enige bijbelkennis), grappig en ontroerend.
De twaalf stoelen (Ilf en Petrov) - je ligt regelmatig onmachtig naast je stoel van het lachen, twee oplichters horen van een schat die in een stoel verborgen zit; helaas zijn er twaalf indentieke stoelen en staan ze overal, dus het wordt een soort road movie.
The defense (Nabokov) - na professor Pnin van dezelfde schrijver zo'n beetje de sympathiekste mislukkeling ooit beschreven, wel vooral een aanrader voor mensen die iets van schaken begrijpen.
A confederacy of Dunces (O'Toole) - grappigste boek van de 20e eeuw in de Engelse taal, schrijver pleegde zelfmoord omdat niemand het wilde uitgeven.
Bleak House (Dickens) - zijn beste boek. Vreselijke tranentrekker, geef er een doos Kleenex bij.
Ik moet naar bed, maar er schiet me vast nog wel meer te binnen.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

31-03-2009 om 21:51

Nee he

"indentiek". Zucht.
Geeft me nog wel even de kans om er nog eentje tussen te schuiven: Meditaties van Marcus Aurelius. Geen roman, wel ijzersterk.

reina

reina

01-04-2009 om 07:05

Narziss und goldmund

'Herman Hesse: Narziss und Goldmund' op de havo voor het eerst gelezen, ik vond het prachtig, later een paar keer herlezen, nog steeds zo mooi. Het 2e boek wat ik voor het eerst las op mijn 17e en daarna nog regelmatig is 'In de ban van de ring', maar dat is door de films erg onorigineel geworden

Jujube

Jujube

01-04-2009 om 09:19

Sartre

'Huis Clos' van Sartre vind ik echt een klassieker en een fascinerend boek. Verder denk ik ook aan titels van Jane Austen ('Emma', 'Persuasion', 'Pride and Prejudice', etc.), Charles Dickens ('Oliver Twist', 'Nicholas Nickleby', 'Bleak House', 'Great Expectations', etc.), Shakespeare ( 'A Midsummer Night's Dream', The tragedy of King Lear', etc.), Kurt Vonnegut ( 'Slaughterhouse Five'...1 van mijn favoriete boeken) en Chaim Potok ('The Chosen', etc.).
Groet,
Jujube

ayla

ayla

01-04-2009 om 09:27

Weer thuis van hector malot

Ik ben zelf al jaren op zoek naar het boek 'Weer thuis' van Hector Malot, ik ben het nog nergens tegengekomen maar ik vind het wel een prachtig boek. minder bekend maar wel echt de moeite waard

mirreke

mirreke

01-04-2009 om 10:39

D.h. lawrence

o.a. Lady Chatterly's lover, The Rainbow, Women in Love.
James Joyce: Ulysses, A Portrait of the Artist as a Young Man. Heel erg klassiek: Shakespeare.
Kate Chopin, The Awakening
Nederlandse literatuur: natuurlijk Simon Vestdijk!! Of Louis Couperus met natuurlijk Eline Vere, of De Stille Kracht, De Boeken der Kleine Zielen.
Sylvia Plath, The Bell Jar

Ja maar berber

Als je vriendin zo'n leesfan is, is het dan niet handig om even vantevoren stiekem in haar boekenkast te kijken? Grote kans dat veel van de hier genoemde boeken daar al te vinden zijn (of dat ze liefhebber van een heel ander genre is...). "Literatuur" is zóó breed!!
n@nny

Ayla

Tweedehands is die nog wel te krijgen, bij boekwinkeltjes.nl bijvoorbeeld.
On topic: De Avonden van Reve, Dood op krediet van Céline, Schuld en boete van Dostojewski, of, wat ik nog mooier vond, De idioot, ook van Dostojewski. Anna Karenina van Tolstoj.

Hesse

Narziss und Goldmund was idd prachtig, en van dezelfde schrijver: Tussen de raderen, ook heel erg mooi.

Rafelkap

Rafelkap

01-04-2009 om 11:13

O.a.

Oblomov, Gogol (de Neus) en Nescio.
Ik spreek eigenlijk nooit mensen met mijn smaak

Maria

Maria

01-04-2009 om 11:45

De idioot

Jaaa, De Idioot van Dostojevski... prachtig. Eigenlijk alles van deze schrijver. Wat wel gek is dat ik nooit De Gebroeders Karamazov uit heb kunnen lezen... paar keer geprobeerd maar kwam er niet doorheen.

Ook prachtig vond ik Niemand is onsterfelijk (of Alle mensen zijn sterfelijk in de tweede vertaling) van Simone de Beauvoir. Ook hier eigenlijk alle romans van gelezen, behalve weer één boek waar ik niet doorheen kwam: De mandarijnen).

Maria

Maylise

Maylise

01-04-2009 om 13:12

Zoveel

Mijn lievelings boeken die klassiekers zijn oa:

- To Kill a Mocking Bird - Harper Lee

- Germinal - Emile Zola (mooi, intensief en weinig hooggevend maar prachtig geschreven)

- Les Misérables - Victor Hugo

- Le Bossu de Notre Dame - Victor Hugo

- Dode Zielen - Gogol

- Anna Karenina (Tolstoj) blijft altijd een van mijn favo romans

- Oorlog en Vrede (Tolstoj)

- Misdaad en Straf (Fjodor Dostojevski)

- Lord of The Rings (Tolkien) - Ik vind het een klassieker in elk geval

- Pride and Prejudice - Jane Austen

- Little Women - Louisa May Alcott (ok eigenlijk voor kinderen maar toch blijft het voor mij een klassieker)

- De Goddelijke Komedie - Dante

- El Principe - Machiavelli (geen roman maar wel zeer boeiend)

- The Tenant of Wildfell Hall - Anne Brontë

-Wuthering Heights - Emily Brontë

- De Hut van Oom Tom - Harriet Beecher Stowe

- Tom Sawyer en Huckleberry Finn - Mark Twain (ok eigenlijk ook voor kinderen maar zeker Huck Finn is echt een prachtig boek waar je als volwassene ook enorm veel uit kunt halen)

- Walden - Henry David Thoreau (ook geen roman maar wel een klassieker)

- To the Lighthouse - Virginia Woolf (alsmede haar andere werk inclusief haar zeer goede non fictie werken zoals the common reader en a room of one's own)

- Le Deuxième sexe - Simone de Beauvoir (ook geen roman maar voor mij een van mijn persoonlijke bijbels)

....

Yta Chalne

Yta Chalne

01-04-2009 om 15:01

En deze, een wat recentere klassieker...

Captain Corelli's Mandolin, van Louis de Bernières, uit 1993.
Ook geschikt om zeventien keer te herlezen: I never promised you a rosegarden, van Hannah Green (Joanne Greenberg), uit 1964.

Tinus_p

Tinus_p

01-04-2009 om 15:18

Andere suggesties

The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy (een vijfdelige trilogie) - Douglas Adams
Foundation Trilogy - Isaac Asimov
Ringworld - Larry Niven
The Moon is a harsh Mistress - Robert Heinlein
Duin - Frank Herbert

Maylise

Maylise

01-04-2009 om 19:17

Heilin en meer

Van Robert Heinlin zou ik ook aanbevelen,
Stranger in a Strange Land
Of Starship Troopers maar vooral Stranger in a Strange Land is erg mooi.

Of van Orson Scott Card: Ender's Game

1984 van George Orwell. Niet echt een opwekkend boek maar wel indrukwekkend.

Oh en in mij vorige reactie was ik Hemmingway nog vergeten. Vooral The Sun Also Rises and The Old Man and the Sea

En Le Mort d'Arthur van Sir Thomas Mallory

Finnegan's Wake van James Joyce

Ulysses van James Joyce

Moby Dick - Herman Melville

Ook mooie klassiekers

mirreke

mirreke

01-04-2009 om 19:59

Oh er valt mij steeds meer prachtigs in:

A Canticle for Leibowitz van Walter M. Miller, zo indrukwekkend vond ik dat. En natuurlijk ook nog Lord of the Flies van William Golding, gruwelijk maar zo indringend.
Animal Farm van George Orwell, of is dat al genoemd?
En natuurlijk Lord of the Rings, maar dat zag ik al ergens staan.
My name is Asher Lev, van Chaim Potok, die zag ik ook al voorbij komen.
Anna Blaman, Vrouw en vriend

krin

krin

01-04-2009 om 21:43

Ik mis nog

in willekeurige volgorde:
Catcher in the Rye van Salinger
De Toverberg van Thomas Mann
A Passage to India van Forster
Tristram Shandy van Laurence Sterne
Het proces van Kafka
Honderd jaar eenzaamheid van Marquez
Beminde van Toni Morrison
Great Expectations van Dickens
De grote vrouw van Meir Shalev
Life & times of Michael K van Coetzee

neteret mut

neteret mut

01-04-2009 om 21:59

Davita's harp

van Potok vind ik zijn beste, heb ik vaak herlezen.

Jujube

Jujube

02-04-2009 om 00:18

De mooiste Nederlandse klassieker vind ik 'Twee vorstinnen en een vorst' van Peskens.

Dostojevski

natuurlijk.Kies zelf maar uit welk boek...
groeten albana

Cobi

Had jij niet die korting van bol getipt (ook dank namens mij, had het nog niet gezien).
En: De Idioot: goede keus!

Manus

Manus

03-04-2009 om 23:01

Suggesties op de valreep

Het bureau (veel delen) van Voskuil: er gebeurt helemaal niets, maar het leest zo lekker weg in bed.
Ups en down van het Indische leven van P.A. Daum: een soort Couperus, maar dan anders en Indisch met een prachtige ironische ondertoon.
Alles van Michael Cunningham!

Manus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.