Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

madelief

madelief

05-04-2012 om 10:16

John leerdam- chiel beelen

Wat vinden jullie , kan zo'n grap? Gevolgen zijn pijnlijk maar het filmpje ook...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

05-04-2012 om 10:26

Tja....

ik vind het eigenlijk van wel. Als een politicus al niet eens toe kan geven iets niet te weten of te hebben gemist en zich zo gemakkelijk laat verleiden mee te doen op die manier dan is dat vrij dom. Ik vind eigenlijk niet dat de grap nou zo slecht is of dat dat niet zou kunnen. Ik denk ook niet dat de gevolgen van de reactie hadden kunnen voorzien. Dat is best heftig natuurlijk.

krin

krin

05-04-2012 om 11:49

Genant

Genant is het zeker, maar flauw vind ik het ook. Ik geef het je te doen om coherent te reageren als je op weg naar je werk een microfoon onder je snufferd krijgt en klaar moet staan met een antwoord. Dan improviseer je "Ik weet het niet" zeggen is ook geen oplossing. Ik weet niet of ik zo onvoorbereid en onder druk nog had geweten wie waar in coma lag of in de gevangenis zat.
Wat ik vervelender vind, is dat dit soort spelletjes de aandacht krijgen en zulke verregaande gevolgen hebben. In Suriname krijgen ze amnestie voor politieke moord; hier moeten ze weg om een suffe fout. Is allebei scheef. Maar goed, het past naadloos in het vliegen afvangen en mannetjes maken en kapotzeiken waar het op dit moment in Den Haag alleen nog maar lijkt te draaien.
Ik snak zo naar inhoud.

Krin, wat is er mis met 'ik weet het niet'?

Waarom had John Leerdam niet gewoon kunnen zeggen: die zaak ken ik niet, dus daar kan ik ook geen gefundeerde mening over geven? Desnoods gevolgd door: ik zoek het uit en kom er op terug.

Het is misschien flauw om iemand een nepvraag te stellen, maar het legt wel pijnlijk bloot dat John Leerdam maar wat uit zijn nek kletst. Net zo min inhoudelijk en net zo goed mannetje maken.

skik

Ely

Ely

05-04-2012 om 13:08

Suffe fout?

Dit vind ik geen suffe fout, dit is gewoon serieus afgaan. Heb je t filmpje gezien? Die man stond daar met een corporale air onzin uit te kramen. Dat past niet bij zijn rol. Wat wel past bij zijn rol is op de hoogte zijn en helder kunnen en durven zijn. En dat heeft deze meneer volledig laten liggen. Als je inhoud wilt moge het toch duidelijk zijn dat met het vertrek van deze meneer we in ieder geval iets minder hard achteruit lopen.
Tis toch in en in triest dat zo'n kletsmajoor op zo'n positie kan komen. Krijgt nu zeker nog wachtgeld ook in de lengte der dagen? Weet je hoeveel kindertjes er speciaal onderwijs kunnen krijgen voor t geld wat dit soort geklungel ons kost?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

amk

amk

05-04-2012 om 13:17

Ely: valt mee

die wachtgeld regeling is al aangepast.
De duur van de wachtgelduitkering is gelijk aan de duur van de vervulling van de politieke functie, met een minimum van 2 jaar en een maximum van 6 jaar. Bij een functievervulling van minder dan 3 maanden bedraagt de uitkeringsduur 6 maanden.

En aangezien hij hij de zwangerschapsvervanging deed van Sharon Dijksma zal het wel meevallen. Hij zit pas per 29 februari in de kamer.

krin

krin

05-04-2012 om 13:33

Skik

Als hij met enig omhaal van woorden 'ik weet het niet' had gezegd, had ook iedereen geroepen dat hij een minkukel was. Het enige antwoord waarmee hij had kunnen wegkomen was: "Uw vraag gaat nergens over, meneer blabla bestaat niet en meneer Sharon ligt in coma. Ga buiten spelen." En dan was hij vast voor arrogant uitgemaakt. Die journalist, of wat ervoor moet doorgaan, acteerde goed; Leerdam gaf een standaardriedel op een op standaardriedel afgeraffelde vraag. Misschien is die man wel een suffe blaaskaak, kan best. Wat me ergert, is dat het nu weer tijden over dit akkefietje, en dus nergens over gaat.
Plus gezeur over wachtgeld, daar kun je ook op wachten. Wachtgeld is gewoon WW voor kamerleden en ambtenaren en is allang niet meer zo riant als vroeger. Dat bedoel ik, het gaat nergens over. Ik vind het flauw, om niet te zeggen kinderachtig, om iemand uit de tent te lokken en dan uit te lachen. Als je de incompetentie van Kamerleden wilt aantonen, zijn daar vast manieren voor te bedenken die dat op inhoud aantonen. Dat hij zich zo laat vangen, zegt heel weinig over zijn functioneren als kamerlid. Het zegt hooguit iets over zijn aplomb en improvisatietalent. Ik vind niet dat omgang met speelse journalisten een breekpunt in het functioneren van kamerleden zou moeten zijn.

Lizelot

Lizelot

05-04-2012 om 13:38

Jael jablabla-diederik samson

Op de site van Giel:giel.vara.nl staat nog een filmpje van Diederik Samson.Hij durfde wel te zeggen dat hij Jael Jablabla niet kende.Er staat ook nog een filmpje van Diederik in gesprek met Giel.Daar geeft hij ook toe
dat het best moeilijk is om te zeggen dat je ergens geen verstand van hebt.Maar hij gaf dus wel het juiste antwoord.

Ely

Ely

05-04-2012 om 14:02

Standaardriedel

Krin, kijk nou naar dat filmpje. Het was geen standaardriedel, die kerel stond gewoon te blaten.
En als Samson wegkomt met een kweenie komt hij er ook mee weg hoor. Hoe het had kunnen lopen is geen steekhoudend argument. Leerdam heeft zijn hand overspeelt op vorm en op inhoud want als Tweede Kamerlid mag je echt wel verwachten dat jij weet wie Ariël Sharon is. Dat is ook inhoud.
Enne dat wachtgeld, een kamerlid krijgt €5600 per maand het eerste jaar en het jaar daarna €4900. Krijg je dat ook als je jezelf je baan uitblundert? De WW komt zover niet hoor, agezien van het feit dat je verwijtbaar werkloos zou zijn geworden als dit in het bedrijfsleven was gebeurd en dan had je noppes gekregen.
O en als ze binnen drie maanden aftreden krijgen ze alsnog zes maanden wachtgeld.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

krin

krin

05-04-2012 om 14:11

Details

Wachtgeld voor kamerleden is eerst 80%, dan 70% van hun vergoeding (WW eerst 75%, dan 70%, meen ik). En hoeveel mensen zeggen hun baan op zonder het zo te regelen dat ze wel aanspraak op WW kunnen maken?
Maar goed, dit wordt geneuzel in de marge. Ik ben allergisch voor geschamper, en ik vind dit geschamper. Ja, hij staat te blaten, zoals vrijwel elke politicus die met een microfoon wordt onderschept staat te blaten. Ze hebben een verhaaltje in hun hoofd dat ze op zulke vragen afdraaien, en dat doet hij braaf. En nee, ik denk niet dat we aan Leerdam een geniaal kamerlid verliezen, maar dit vind ik een goedkoop geintje met als doel iedereen weer eens te laten denken dat de hele Haagse meute zwakzinnig is (van onze centen!). Nutteloos, zinloos, goedkoop.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2012 om 14:39

Geen groot verlies

Ik begrijp dat hij zelf zijn ontslag heeft aangeboden en dat Samsom dat daaropvolgend een verstandig besluit vond. Leerdam heeft dus ietwat te laat laten zien dat hij goede besluiten kan nemen.
Gezeur over wachtgeld zoals die nu geregeld is, vind ik echt vallen onder gezeur. Of meer 'een ander het licht in de ogen niet gunnen'. Als je zelf in die positie had gezeten had je dat geld dankbaar aanvaard.

Hombre

Hombre

05-04-2012 om 15:38

Wachtgeld

Dat wachtgeld is niet onterecht. Denk je eens in in de positie van een aankomend kamerlid. Je hebt wellicht een goede vaste baan en van de ene op de andere dag moet je die opzeggen. En waarvoor? Voor een baan waar je binnnen een paar weken zonder eigen schuld weer uitgeknikkerd kunt worden. Als het kabinet valt komen er nieuwe verkiezingen. Als je niet wordt herkozen sta je op straat. En aankomend kamerleden hebben ook vaak gezinnen en hypotheken. En als je dan eenmaal kamerlid bent heb je altijd recht op dat wachtgeld, ongeacht wat voor een minkukel je bent. Zo werkt dat.

Gezeur over dat wachtgeld is populistisch. Zo, weten jullie dat ook eens

Ely

Ely

05-04-2012 om 16:34

Ff populistisch doen dan

Al heb ik geen idee waarom ik dat zou willen

WW heeft een plafondinkomen van -ik meen- 50k per jaar. Als je meer verdient krijg je niet meer dan 70% daarvan.
Wachtgeld niet. Een kamerlid verdient 7k per maand, zie daar het verschil. Best fors.

En natuurlijk zit er een zekere kwetsbaarheid in een politieke carrière. Maar die heb je nu in het bedrijfsleven ook. Overname of reorganisatie, jouw baan overbodig, toedeledoki sta je ook binnen no time op straat. Alleen in de politiek heb je iets meer kans dat iedereen het weet

Enfin, ben het op zich wel met jullie eens dat het wachtgeld gedoe een zijspoor is. Vind alleen niet dat we Leerdam hoeven te achgossie-en. Hij heeft zelf gekozen in deze rol te gaan zitten, zelf gekozen het interview aan te gaan, zelf gekozen te gaan blaten. Kunnen schakelen op een kul-interview hoeven we niet allemaal niet kunnen maar als tweede kamerlid wel. Krijgen ze ook training voor.
Ik ben ook weleens op mijn bek gegaan in mijn werk, dan sta je op, buig je en verlaat het toneel (evt tijdelijk). Heeft hij nu ook gedaan, prima. Niks zieligs aan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

krin

krin

05-04-2012 om 16:51

Ja maar

"Kunnen schakelen op een kul-interview hoeven we niet allemaal niet kunnen maar als tweede kamerlid wel."

Kan zijn. Maar struikelen over een interview dat over een echt persoon of een echte kwestie gaat, vind ik toch van een andere orde dan struikelen over een kleine stoute jongetjesgrap.
Oké, zijn gestuntel doet afbreuk aan het aanzien van kamerleden (voorzover dat aanzien nog intact was), maar ik vind dit soort flauwe grappen evengoed afbreuk doen aan de journalistiek. Ik denk dat ik het daarom zo irritant vind. Gegein verdient zoveel aandacht niet. Niet zoveel dat echte onderwerpen ondergesneeuwd raken.

Ely

Ely

05-04-2012 om 18:50

Ach

Ariël Sharon is hartstikke echt hoor, dat mag je best rekenen onder een stukje AO wat een tweede kamerlid mag hebben.

En ik vind de journalistiek een onmisbaar facet in onze democratische samenleving. En ik vind dat die juist grenzen van het redelijke moeten opzoeken, op allerlei manieren. Dat is onderdeel van hun rol. Bedenk je eens wat de gevolgen zijn als je dat structureel wilt gaan veroordelen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hombre

Hombre

05-04-2012 om 22:36

Krin

"Kan zijn. Maar struikelen over een interview dat over een echt persoon of een echte kwestie gaat, vind ik toch van een andere orde dan struikelen over een kleine stoute jongetjesgrap."

Hij loog en hij deed alsof hij iets wist terwijl hij niets wist. Ik weet niet wat voor werk jij doet, maar als een collega bij mij zulk gedrag vertoont kan ik hem niet vertrouwen en zal ik mijn best doen hem eruit te krijgen. (wel eens gebeurd trouwens)

Een ijskoud liegend kamerlid? En dat moeten we maar accepteren? Nee, lijkt mij niet en gelukkig heeft men die conclusie getrokken.

madelief

madelief

05-04-2012 om 22:59

Diederik

Vond de vraag die Diederik Samson kreeg wel minder impact hebbe. Toegeven dat je niets van voetbal weet is wel makkelijker dan toegeven dat je niets weet van een veroordeelde. Tenminste dat zou ik zo voelen. Blijf het een lastige kwestie vinden!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

05-04-2012 om 23:50

Maar

Je kunt toch niet alles weten van iedere veroordeelde?
En het is toch 100x wenselijker om iets gedegen na te zoeken of neutraal antwoord te geven dan te gaan lopen liegen (om hombre's woorden te gebruiken)
Als ik het filmpje zie had Leerdam zich er heel makkelijk vanaf kunnen maken met het veelgebruikte: daar kan ik nu geen uitlatingen over doen. Deed ie niet, hij tilde zijn poot op en plaste tegen het boompje. Jammer... Alpha mannetjes moeten weten waar ze wel en niet kunnen plassen...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

krin

krin

06-04-2012 om 00:29

Nu ben ik dus de miep die een leugenaar de hand boven het hoofd houdt en de persvrijheid aan banden wil leggen. Dat is snel gegaan. En daar houd ik me nu al een dag mee bezig, terwijl mijn voornaamste punt was dat het mij ergerde dat aan een kwajongensstreek zoveel aandacht en belang wordt besteed/toegeschreven.
De man is een sukkel, hij kletste uit zijn nek. Die journalist was niet met journalistiek bezig. Niemand is er iets wijzer van geworden (nou ja, ik heb wel weer de overeenkomsten tussen wachtgeld en ww beter voor ogen).

sinas

sinas

06-04-2012 om 11:11

Wachtgeld of ww

als je slechts 2 maanden hebt gewerkt heb je als gewone werknemer geen recht op WW. Als kamerlid krijg je dan dus wel 6 maanden wachtgeld.

Verder heb ik me vooral geërgerd aan die journalist die gewoon willens en wetens valse vragen stelt! Jokkende kamerleden zijn er ook genoeg.

Ely

Ely

06-04-2012 om 12:34

O krin

Dat was zeker niet de bedoeling

Jij bent gewoon wat milder naar zo iemand toe, gelukkig voor hen.
En voor mij mogen alle politici op vergelijkbare manier getest worden hoor, als we daarmee wat bereiken qua andere blaaskaken die ook afhaken, graag

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

krin

krin

06-04-2012 om 14:51

Ely

))
Zou er niet een toelatingsexamen voor kamerleden moeten zijn? Inclusief spontane ongeinjournalistentest, natuurlijk.

Kamp krin

Als politicus ben je tegenwoordig gedwongen te kunnen omgaan met het soort 'journalistiek' dat wordt bedreven door powned, geenstijl, DWDD en blijkbaar dus ook Giel Beelen. Het gaat inderdaad niet meer om de inhoud, er wordt vooral schaamteloos op de man gespeeld. Dat die Leerdam nou niet het meest snuggere kamerlid ooit is, moge duidelijk zijn. Maar er sneuvelen ook andere, integere politici in dit circus waarin het vooral gaat om de snedige oneliners.

Maar blijkbaar is dat wat we willen.

Chris

Ook kamp krin

Want ik weet hoe goed journalisten zijn in het ontlukken van uitspraken aan mensen. Natuurlijk was de reactie van John Leerdam over Jael Jablabla erg stom, maar hij zat nog maar kort in de kamer. Soms hebben mensen ook wat tijd nodig om met journalisten om te leren gaan.
Ik vind het kwalijk dat de brievenbusplasser nog steeds in de kamer zit en dat iemand die zich een keer laat meeslepen door een journalist zijn baan kwijt is.
Wachtgeld vind ik hier helemaal los van staan.

Ely

Ely

07-04-2012 om 11:33

Anick

Leerdam is zijn baan kwijt omdat hij zelf ontslag heeft genomen. Hij is geen lijdend voorwerp maar onderwerp.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anick

"Natuurlijk was de reactie van John Leerdam over Jael Jablabla erg stom, maar hij zat nog maar kort in de kamer. Soms hebben mensen ook wat tijd nodig om met journalisten om te leren gaan."

John Leerdam was al eerder Kamerlid, van 2003 tot 2010. Bepaald geen groentje dus.

skik

Skik

Oh, dat had ik even niet meegekregen. Dat maakt de zaak inderdaad wel wat pijnlijker. Maar dan nog vind ik het niet in verhouding staan tot de brievenbusplasser. En de afgelopen jaren zijn een aantal kamerleden natuurlijk wel heel erg de grond in geboord omdat ze bepaalde gegevens niet paraat hadden (Cohen, die jongen in DWDD).
Hoe vrijwillig een ontslag is, kun je als buitenstaander denk ik nooit beoordelen.
Het is niet mijn bedoeling om de PvdA hier te verdedigen, ik stem niet eens PvdA, maar ik vind wel dat dingen een beetje in verhouding moeten blijven. En al deze commotie om een kamerlid die in een grap getrapt is vind ik een beetje overdreven Het leidt alleen maar de aandacht af van dingen die er echt mis gaan in Den Haag op dit moment.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.