Off-topic discussies
Engeltje
21-10-2025 om 20:41
Kafka...
Even mijn frustratie spuien hier... Wij ontvingen vorige week een brief van een incassobureau voor een best serieus bedrag. Bleek een parkeerboete die we niet voldaan hadden, plus aanmaning + boete voor te laat betalen + kosten voor incasso. Alleen, we hebben de originele boete en de aanmaning nooit ontvangen. Dus bezwaar aangetekend. We betwisten niet de boete (hoewel dat een foutje was van de vrienden waar we die avond waren, een vinkje niet goed gezet of zo, balen, maar oké) maar wel de verhoging en de kosten van de incasso.
Vandaag antwoord ontvangen:
Hoewel wij begrip hebben voor uw situatie, willen wij u erop wijzen dat volgens de geldende regelgeving de kosten voor de aanmaning en het dwangbevel verschuldigd zijn vanaf het moment van verzending, niet vanaf het moment waarop u er kennis van neemt.
Wat betreft uw opmerking over het niet ontvangen van de brieven, doet de gemeente een beroep op artikel 3:41 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 17 van de Invorderingswet 1990. Hierin is bepaald dat het enkele feit dat een beschikking of aanslag niet is ontvangen, geen grond is voor het vervallen van de invorderingskosten, tenzij u aannemelijk kunt maken dat de post daadwerkelijk niet is bezorgd. Uit onze verzendadministratie blijkt dat de naheffingsaanslag en de aanmaning correct zijn verzonden (zie bijlage).
Het is de verantwoordelijkheid van de parkeerder om zorg te dragen voor tijdige betaling van de verschuldigde bedragen. In de oorspronkelijke naheffingsaanslag is duidelijk aangegeven binnen welke termijn betaling moest plaatsvinden en wat de consequenties zijn bij het uitblijven daarvan.
Conclusie:
Aangezien u niet tijdig heeft voldaan aan de betalingsverplichting, zijn de extra kosten terecht in rekening gebracht. Uw bezwaarschrift wordt daarom ongegrond verklaard.
Dus het feit dat de postbezorging hier blijkbaar steken heeft laten vallen kost ons nu ruim 300 euro (de extra kosten). Hoe moet je dat ooit aannemelijk maken, dat je iets NIET ontvangen hebt? Ik vind het de omgekeerde wereld. Ik wilde gewoon even kwijt dat ik daar vreselijk van baal! En wij kunnen dit betalen, maar hoe moet dat voor mensen die van een minimumsalaris/uitkering moeten leven? Ik vind het echt te absurd voor woorden...
Labyrinth
22-10-2025 om 17:06
Ik herken je strijdvaardigheid (en je rechtvaardigheidsgevoel), en heb in het verleden aan soortelijke Kafka-gebeurtenissen veel tijd besteed, vaak zonder positieve uitkomst. Dus nu als ik een sterk vermoeden heb bakzeil te halen, (geen bewijzen ed.) dan zeg ik 'vette pech, vloek een keer', betaal zo snel mogelijk de boete en richt me op iets anders. En soms mail ik dan toch nog een instantie, dat zij hier iets uit kunnen leren. Misschien in dit geval, de ombudsman, dat boetes aangetekend verstuurd moeten worden. Want zij kunnen in dit geval met het regeltje 'dat zij iets verzonden hebben' niet bewijzen dat het bij jou is aangekomen.
.....Merk alweer dat ik...dit ook moeilijk zou kunnen loslaten. 
1968
22-10-2025 om 18:14
Engeltje schreef op 22-10-2025 om 14:05:
[..]
We hebben mijnoverheid.nl gecheckt, wij wisten dan toevallig wel dat dat bestaat, maar daar staat niks op. Waardeloos systeem trouwens, omdat er verwacht wordt dat je actief gaat kijken of je niks hebt ontvangen.
Maar je kan aanvinken dat je daar meldingen van ontvangt, want die krijg ik in ieder geval wel, en bij mijn ouders heb ik toentertijd gezorgd dat ik altijd meldingen van hun mails doorgestuurd kreeg (80+ers)
Dit vond ik op internet:
Ja, u kunt meldingen krijgen van de Berichtenbox door deze in te stellen op MijnOverheid.nl of via de Berichtenbox-app. Log in op de website, ga naar 'Instellingen' en zet 'Melding als er nieuwe post is' aan. U kunt ook een melding ontvangen via de app als u die hebt geïnstalleerd of een e-mailmelding instellen
Engeltje
22-10-2025 om 20:03
1968 schreef op 22-10-2025 om 18:14:
[..]
Maar je kan aanvinken dat je daar meldingen van ontvangt, want die krijg ik in ieder geval wel, en bij mijn ouders heb ik toentertijd gezorgd dat ik altijd meldingen van hun mails doorgestuurd kreeg (80+ers)
Dit vond ik op internet:
Ja, u kunt meldingen krijgen van de Berichtenbox door deze in te stellen op MijnOverheid.nl of via de Berichtenbox-app. Log in op de website, ga naar 'Instellingen' en zet 'Melding als er nieuwe post is' aan. U kunt ook een melding ontvangen via de app als u die hebt geïnstalleerd of een e-mailmelding instellen
Dat hebben wij ook gedaan. Mijn punt is dat veel mensen dat NIET weten. Vooral mensen die niet digitaal vaardig zijn. En laten dat nou ook vaak mensen zijn die schulden opbouwen, juist omdat ze van dit soort dingen geen weet hebben.
Bovendien stond deze boete daar dus niet. Dan kun je vinkjes zetten zoveel je wilt natuurlijk…
kaatjecato
22-10-2025 om 20:50
oeh, hier zou ik ook heel opstandig van worden. Inderdaad proberen via de rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt), de rechtswinkel en eventueel aankaarten bij de ombudsman (van de gemeente), want dit is niet de manier waarop de overheid om hoort te gaan met burgers.
Als er zulke consequenties zitten aan niet ontvangen boetes dan hoort het aangetekend verstuurd te worden.
AnnaPollewop
22-10-2025 om 22:47
Het leven is gewoon niet eerlijk, en dat is soms om razend van te worden. Maar het leeft wel makkelijker als je je er bij neerlegt natuurlijk. Je zou voor een tweesporen beleid kunnen gaan: voor nu in je eigen zaak maar berusten, en betalen want je kunt het missen; en daarnaast eens rustig uit gaan zoeken hoe dit nu allemaal zit en wat je er mogelijk op de langere termijn voor acties op zou kunnen nemen. Je kan het AD bellen (zijn meestal wel in voor human interest) of het Juridisch loket of de sociaal advocaten want hun clienten hebben hier vast ook wel eens last van. Je kunt op social media een oproep doen wat mensen hiervan vinden en wat er tegen gedaan kan worden. Er zijn veel mogelijkheden maar ik zou in jouw plaats wel afwegen wat je precies zou willen bereiken en hoeveel effort je er in wil steken. Gezien je algemene verontwaardiging denk ik dat je niet tevreden bent als Delft je boete verscheurt, want dan treft dit nog steeds dagelijks andere mensen die niet zo mondig of draagkrachtig zijn. Dus je streven moet misschien wat hoger liggen, maar dat is wel veel meer een zaak van de lange adem.
1968
22-10-2025 om 23:45
Engeltje schreef op 22-10-2025 om 20:03:
[..]
Dat hebben wij ook gedaan. Mijn punt is dat veel mensen dat NIET weten. Vooral mensen die niet digitaal vaardig zijn. En laten dat nou ook vaak mensen zijn die schulden opbouwen, juist omdat ze van dit soort dingen geen weet hebben.
Bovendien stond deze boete daar dus niet. Dan kun je vinkjes zetten zoveel je wilt natuurlijk…
Hoe kan het dat die boete daar niet stond? Is dat weer zo'n geval dat niet iedere gemeente daar al aan doet (staat me vaag iets van bij dat ik dat onlangs hoorde) wat natuurlijk nog vreemder is.
Dat van die app, dat heb ik al jaren, daar is blijkbaar toen echt wel informatie over geweest, want ik ben echt geen super digitaal vaardig type maar had het wel ergens gelezen. Nogmaals ik vind het super stom voor jullie hoor en zou denk ik toch proberen er werk van te maken via een rechtsbijstand. Misschien kan je wel iets met dat het door de gemeente niet op de berichtenbox gemeld was?
ArianneH
23-10-2025 om 10:12
Engeltje schreef op 22-10-2025 om 20:03:
[..]
Maak een print screen op je laptop met datum en tijd rechtsonderaan erbij.
Dat is je bewijs dat ze het kennelijk niet verzonden hebben. Evt ook print screen uit PostNL app als je die hebt en het staat er niet bij.
Betaal om te beginnen de boete zonder alle kosten. Maak print screen en stuur die ook mee.
Schrijf ze dat het in lri principe onmogelijk is voor jou om aan te tonen dat je het niet ontvangen hebt, maar dat jouw bewijs dit toch wel bevestigt. Dat zij wel zeggen dat het verzonden is maar dat dit niet betekent dat jij bet ontvangen hebt (niet moeilijk doen over de postbezorger, kan ook elders bij PostNL fout gegaan zijn). Dus of zij nu willen aantonen dat jij het wel ontvangen hebt.
Na deze brief/mail bellen en het bespreken, evt op de helft settelen (moeten zij bevestigen)
Evt wel tijdig betalen om de extra kosten niet verder te laten oplopen, maar daarna naar de rechter. Kan je zelf zonder advocaat doen. Kost tijd, maar je hebt juridisch gezien natuurlijk gelijk, dat dit schandalige praktijken zijn.
En het is algemeen bekend dat post niet altijd bezorgd wordt, zou ik ook nog vermelden.
Sterkte. Vreselijk dit soort dingen.
sophiebach
23-10-2025 om 16:14
Ah, Kafka—a fascinating subject! His work is so intense and full of symbolism; it really makes you think about power, freedom, and the absurdity of everyday life. The Trial and The Metamorphosis remain classics that still feel surprisingly relevant. Are you reading anything by him right now?
Bolmieke
23-10-2025 om 18:00
sophiebach schreef op 23-10-2025 om 16:14:
Ah, Kafka—a fascinating subject! His work is so intense and full of symbolism; it really makes you think about power, freedom, and the absurdity of everyday life. The Trial and The Metamorphosis remain classics that still feel surprisingly relevant. Are you reading anything by him right now?
Vroeger had je een engelse serie over een winkelier die een beetje stotterde en hij had een knechtje en die kon ook helemaal de plank misslaan en dan reageerde hij met 'why don't you fff*ck fffind something else to do. Weet niet meer hoe die serie heette maar moest daar aan denken nav AI sophiebach's boring reply
Engeltje
23-10-2025 om 18:10
Bolmieke schreef op 23-10-2025 om 18:00:
[..]
Vroeger had je een engelse serie over een winkelier die een beetje stotterde en hij had een knechtje en die kon ook helemaal de plank misslaan en dan reageerde hij met 'why don't you fff*ck fffind something else to do. Weet niet meer hoe die serie heette maar moest daar aan denken nav AI sophiebach's boring reply
AI gok ik. Vermoed dat deze figuur straks ergens reclame voor wil maken. Om een link te mogen plaatsen moet je 10 berichten hebben gepost…
Engeltje
23-10-2025 om 18:16
ArianneH schreef op 23-10-2025 om 10:12:
[..]
Maak een print screen op je laptop met datum en tijd rechtsonderaan erbij.
Dat is je bewijs dat ze het kennelijk niet verzonden hebben. Evt ook print screen uit PostNL app als je die hebt en het staat er niet bij.
Betaal om te beginnen de boete zonder alle kosten. Maak print screen en stuur die ook mee.
Schrijf ze dat het in lri principe onmogelijk is voor jou om aan te tonen dat je het niet ontvangen hebt, maar dat jouw bewijs dit toch wel bevestigt. Dat zij wel zeggen dat het verzonden is maar dat dit niet betekent dat jij bet ontvangen hebt (niet moeilijk doen over de postbezorger, kan ook elders bij PostNL fout gegaan zijn). Dus of zij nu willen aantonen dat jij het wel ontvangen hebt.
Na deze brief/mail bellen en het bespreken, evt op de helft settelen (moeten zij bevestigen)
Evt wel tijdig betalen om de extra kosten niet verder te laten oplopen, maar daarna naar de rechter. Kan je zelf zonder advocaat doen. Kost tijd, maar je hebt juridisch gezien natuurlijk gelijk, dat dit schandalige praktijken zijn.
En het is algemeen bekend dat post niet altijd bezorgd wordt, zou ik ook nog vermelden.
Sterkte. Vreselijk dit soort dingen.
Dat kan ik inderdaad nog als argument aanvoeren. Staat niet in MijnOverheid. PostNL app hadden we niet, nu inmiddels wel maar terugkijken kan niet.
Helaas ontslaat het niet ontvangen je volgens de wet niet van de verplichting de boete te betalen. Vreemd genoeg.
We hebben het volledige bedrag al betaald om meer problemen te voorkomen. Volgens de brief zijn we ook verplicht de bijkomende kosten te betalen, want zie hierboven. Maar dank voor de input.
tsjor
24-10-2025 om 08:37
Kun je de verzendgegevens opvragen bij de gemeente? Dan kun je wellicht ook een klacht indienen bij PostNL en ook vragen wat zij doen met de extra kosten (niets, maar goed). Een cursist van mij ontving de uitnodigingen voor examens niet, tot drie maanden later het hele pakket post werd aangeleverd. Superirritant.
Maar ik vind dit ook irritant: 'hoewel dat een foutje was van de vrienden waar we die avond waren, een vinkje niet goed gezet of zo, balen, maar oké'. Ik herken het systeem wel. Maar het betekent dat je dus als je ergens op bezoek gaat bij vrienden aan hen moet vragen hoe het parkeerbeleid is in de gemeente, of zij een vinkje moeten aanzetten (waarschijnlijk ook kenteken en naam opgeven, daar gaat je privacy....) en dat moeten de vrienden dan ook weer uitzetten. Dat alles zonder dat er bordjes zijn die aangeven dat er in die straat zo'n parkeerbeleid is. Je moet het maar gewoon weten.
Dus wellicht kun je ook een klacht indienen bij het college bescherming persoonsgegevens: hoe weet de gemeente dat jij op die dag op bezoek was bij vrienden?
Dymo
24-10-2025 om 09:52
PostNL doet niks. Vorig jaar is mijn moeder overleden. We hebben op vrijdag rouwkaarten verstuurd voor de uitvaart die de donderdag erop zou plaatsvinden. Zeven mensen hebben helemaal niks ontvangen, tien kregen de kaart op de dag voor de uitvaart (waarvan eentje die al heel de week in de app kon zien dat er post onderweg was). Heel weinig mensen hadden de kaart al zaterdag ontvangen en niemand op maandag. Er waren mensen die dachten dat ze niet waren uitgenodigd voor de uitvaart en die waren nog min of meer beledigd ook.
Ik heb erover gebeld met PostNL en kreeg een bosje bloemen aangeboden, waarvoor ik hartelijk heb bedankt. We hadden al genoeg bloemen staan. Doe gewoon je werk.
Ysenda
24-10-2025 om 10:05
tsjor schreef op 24-10-2025 om 08:37:
Kun je de verzendgegevens opvragen bij de gemeente? Dan kun je wellicht ook een klacht indienen bij PostNL en ook vragen wat zij doen met de extra kosten (niets, maar goed).
Een klacht indienen kan bij postnl alleen door hun klant= verzender. Want die betaald voor de service.