Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kafka...

Even mijn frustratie spuien hier... Wij ontvingen vorige week een brief van een incassobureau voor een best serieus bedrag. Bleek een parkeerboete die we niet voldaan hadden, plus aanmaning + boete voor te laat betalen + kosten voor incasso. Alleen, we hebben de originele boete en de aanmaning nooit ontvangen. Dus bezwaar aangetekend. We betwisten niet de boete (hoewel dat een foutje was van de vrienden waar we die avond waren, een vinkje niet goed gezet of zo, balen, maar oké) maar wel de verhoging en de kosten van de incasso. 
Vandaag antwoord ontvangen: 
Hoewel wij begrip hebben voor uw situatie, willen wij u erop wijzen dat volgens de geldende regelgeving de kosten voor de aanmaning en het dwangbevel verschuldigd zijn vanaf het moment van verzending, niet vanaf het moment waarop u er kennis van neemt.
Wat betreft uw opmerking over het niet ontvangen van de brieven, doet de gemeente een beroep op artikel 3:41 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 17 van de Invorderingswet 1990. Hierin is bepaald dat het enkele feit dat een beschikking of aanslag niet is ontvangen, geen grond is voor het vervallen van de invorderingskosten, tenzij u aannemelijk kunt maken dat de post daadwerkelijk niet is bezorgd. Uit onze verzendadministratie blijkt dat de naheffingsaanslag en de aanmaning correct zijn verzonden (zie bijlage).
Het is de verantwoordelijkheid van de parkeerder om zorg te dragen voor tijdige betaling van de verschuldigde bedragen. In de oorspronkelijke naheffingsaanslag is duidelijk aangegeven binnen welke termijn betaling moest plaatsvinden en wat de consequenties zijn bij het uitblijven daarvan.
Conclusie:
Aangezien u niet tijdig heeft voldaan aan de betalingsverplichting, zijn de extra kosten terecht in rekening gebracht. Uw bezwaarschrift wordt daarom ongegrond verklaard.

Dus het feit dat de postbezorging hier blijkbaar steken heeft laten vallen kost ons nu ruim 300 euro (de extra kosten). Hoe moet je dat ooit aannemelijk maken, dat je iets NIET ontvangen hebt? Ik vind het de omgekeerde wereld. Ik wilde gewoon even kwijt dat ik daar vreselijk van baal! En wij kunnen dit betalen, maar hoe moet dat voor mensen die van een minimumsalaris/uitkering moeten leven? Ik vind het echt te absurd voor woorden...

Weet je zeker dat die parkeerboete echt is, en geen scam?

Engeltje

Engeltje

21-10-2025 om 22:38 Topicstarter

Ja, we hebben gemaild met de betreffende gemeente en een keurige brief terug gekregen. Datum en tijd en plaats kunnen we ook herleiden.

ik dacht, eindelijk iemand die een topic opent over Franz Kafka! Dit wordt een intressant filosofisch topic.., nope

je wordt gescamd dacht ik eerst Maybe Log in op je CJIB met digid en check je openstaande betalingen. Voldoe die via de iDeal link en klaar.

Maar ik lees dat je die boete niet betwijfeld; je komt er niet onderuit hem te betalen- de bezorger is misschien laat maar betalen tijdsbestek is meestal niet 1-3 dagen maar weken. Dit ga je niet op de bezorger kunnen afschuiven. 

Ik heb een rechtsbijstandverzekering en ik zou dit wel door die club tot de bodem laten uitzoeken. Ik weet niet of ik zou 'winnen', maar het klinkt inderdaad erg 'Kafkaans'

Wat ontzettend vervelend. 
Ik heb laatst een brief niet ontvangen. Het was geen belangrijke zaak maar de brief is zeker weten wel verstuurd en niet aangekomen. Dat komt dus wel degelijk voor, en we hebben ook tijden gehad dat we elke week wel post voor de verkeerde straat bezorgd kregen, en dan is de kans dus groot dat onze post ook elders is bezorgd. Maar dat kun je niet bewijzen. 
hoewel, misschien met de PostNL app. Die maakt foto’s van alle post die je krijgt en als je dat bijhoudt zou je misschien aannemelijk kunnen maken dat die bekeuring er dus niet tussen zat. Maar ik betwijfel zeer of dat als bewijs geaccepteerd wordt. Heel lullig. 

Engeltje

Engeltje

22-10-2025 om 09:56 Topicstarter

snoepjeharibo22 schreef op 21-10-2025 om 22:40:

ik dacht, eindelijk iemand die een topic opent over Franz Kafka! Dit wordt een intressant filosofisch topic.., nope

je wordt gescamd dacht ik eerst Maybe Log in op je CJIB met digid en check je openstaande betalingen. Voldoe die via de iDeal link en klaar.

Maar ik lees dat je die boete niet betwijfeld; je komt er niet onderuit hem te betalen- de bezorger is misschien laat maar betalen tijdsbestek is meestal niet 1-3 dagen maar weken. Dit ga je niet op de bezorger kunnen afschuiven.

Ik vind je toon erg naar. Ik wil niks ‘afschuiven’, maar wij weten heel zeker dat we de boete zelf en 2 aanmaningen niet ontvangen hebben. En dan vind ik niet dat ik die extra kosten moet betalen. Nogmaals, de boete zelf betwisten we niet, wel de extra kosten.

En het gaat om een gemeentelijke bekeuring, die valt niet online in te zien als je de oorspronkelijke boete niet hebt, want je moet het nummer invullen dat je dus niet hebt, want enz.

Engeltje

Engeltje

22-10-2025 om 09:59 Topicstarter

Anoniemer schreef op 21-10-2025 om 22:59:

Ik heb een rechtsbijstandverzekering en ik zou dit wel door die club tot de bodem laten uitzoeken. Ik weet niet of ik zou 'winnen', maar het klinkt inderdaad erg 'Kafkaans'

Dat is idd wel een idee.

Ik zag laatst op instagram iemand die moest bewijzen dat hij iets niet had ontvangen, dus had hij heel grappig een foto gemaakt van de lege brievenbus/voetenmat, het artikel (weet even niet meer wat het precies was, maar laten we zeggen een boek) dus een foto van een boekenkast waar het boek 'niet' stond en hij was aan het lezen met in zijn handen een onzichtbaar boek... met de bedoeling natuurlijk om het belachelijk te maken, want hoe kan jij nou bewijzen dat je iets niet hebt gehad?
Hoe kunnen zij bewijzen dat je het wél hebt gehad trouwens? Wat is het bewijs, want ik neem aan dat een postbode geen foto's maakt van de brief die hij in de brievenbus stopt en waarom heb je het niet ook via e-mail gekregen? Ik heb laatst een parkeerboete in amsterdam gehad en dat kreeg ik via mail (of berichtenbox vermoedelijk) dat weet ik niet meer precies.  
Dus ja, misschien kan je nog eens vragen via de rechtsbijstand of je hier hulp bij kan krijgen. Want de boete opzich is dan "prima" want dat heb je werkelijk fout gedaan (zonder jouw schuld) maar alles wat daar bovenop komt vind ik inderdaad niet eerlijk op deze manier.

Geen oplossing verder, maar ik weet dat Lubach er een paar weken geleden een item over had:

https://www.youtube.com/watch?v=JwEME5TCdAM

Blijkbaar komt het voor dat je met name parkeerboetes kunt ontvangen op 'mijn overheid.nl' en als je ze daar niet hebt gezien omdat je daar nooit kijkt - persoonlijk wist ik niet eens dat je daar kennelijk een inbox hebt - dan krijg je een aanmaning + aanzienlijke verhoging van de incassokosten inderdaad per post. Misschien heb je die parkeerboete dus ook aanvankelijk alleen online gehad. 

De bedragen lopen snel op, als je deze boete van 300 euro niet betaalt (absurd bedrag ook) dan is de volgende aanmaning een verdubbeling van dit bedrag geloof ik.

kijk, voor in de toekomst, even in je berichtenbox,( app, inloggen met digid) daar komen alle poststukken van overheid/uitkeringsinstanties enz terecht. Als je notificaties aanzet, mis je nooit een papieren brief.

Je zou het eens kunnen proberen met een beroep op de gemeentelijke ombudsman, of als die er bij jouw gemeente niet is, de nationale ombudsman.

Oh, en er is een app van Post NL dacht ik, waarin je kan zien welke poststukken eraan zouden moeten komen. Als de psotbezorger vaker een beetje laks is, kan dat wel handig zijn. Dan weet je tenminste dat je iets niet krijgt.

Voor nu kun je weinig anders dan betalen vrees ik, gemeentelijke boetes komen voor zover ik weet niet voor de rechter. Of misschien kun je naar de bestuursrechter en daar bezwaar maken.

Er komen binnenkort ook weer gemeenteraadsverkiezingen aan, je zou het ook nog kunnen proberen via een van de gemeentelijke partijen (vaak pakt de SP zoiets wel op), misschien vinden die dit een leuk onderwerp om op te pakken. Je geld ben je dan nog steeds kwijt maar dan kun  je er tenminste wat mee.

Nou wat zuur zeg. Ik zou hier ook ontzettend van balen. Zie inderdaad maar eens te bewijzen dat je iets niet ontvangen hebt. Ik heb ook een paar keer zoiets meegemaakt (ander vlak, maar wel te maken met standvastige bureaucratie) en heb mijn verlies genomen. Het is heel moeilijk om te winnen van instanties en het kost een hoop negatieve energie. Maar als je een rechtbijstandsverzekering hebt zou ik die wel aanspreken.

Engeltje

Engeltje

22-10-2025 om 14:05 Topicstarter

troelahoep schreef op 22-10-2025 om 11:29:

Geen oplossing verder, maar ik weet dat Lubach er een paar weken geleden een item over had:

https://www.youtube.com/watch?v=JwEME5TCdAM

Blijkbaar komt het voor dat je met name parkeerboetes kunt ontvangen op 'mijn overheid.nl' en als je ze daar niet hebt gezien omdat je daar nooit kijkt - persoonlijk wist ik niet eens dat je daar kennelijk een inbox hebt - dan krijg je een aanmaning + aanzienlijke verhoging van de incassokosten inderdaad per post. Misschien heb je die parkeerboete dus ook aanvankelijk alleen online gehad.

De bedragen lopen snel op, als je deze boete van 300 euro niet betaalt (absurd bedrag ook) dan is de volgende aanmaning een verdubbeling van dit bedrag geloof ik.

We hebben mijnoverheid.nl gecheckt, wij wisten dan toevallig wel dat dat bestaat, maar daar staat niks op. Waardeloos systeem trouwens, omdat er verwacht wordt dat je actief gaat kijken of je niks hebt ontvangen. Als je digitaal niet zo vaardig bent, niet goed kunt lezen, of van buitenlandse afkomst bent heb je vreselijke pech. Je kunt wel aanzetten dat je meldingen in de mail krijgt, dat hebben wij ook. Maar dat moet je dus ook maar weten en kunnen regelen. Ik ben mentor van iemand met een LVB, die gaat zoiets echt boven de pet. En heeft niet eens een mailadres... En zoals gezegd, daar staat dus niks in. Het is van de gemeente Delft, en daar wonen we niet. Dus stemmen op een politieke partij gaat ook niks oplossen.

Voor ons is het financieel geen probleem. Wel ontzettend zonde, maar goed. Ik zou wel graag 'de strijd aangaan' voor anderen in deze situatie, voor je het weet zit je met een gigantische schuld want het loopt allemaal snel op. En als je dan dus niet zo heel vaardig bent word je daar dus eigenlijk voor gestraft. En/of voor het feit dat de postbezorging niet goed geregeld is. Kleine demo: man heeft vorige week iets kleins besteld. Zou bezorgd worden door POST NL. Niet ontvangen, wel bericht in de mail dat het pakket was afgeleverd. Maandag gebeld, ze hebben heel vriendelijk de bestelling opnieuw verzonden. Vandaag ontvingen we beide (!) pakketjes in de brievenbus. Dat er bij de post dingen verdwijnen weten we allemaal. Ik vind niet dat je daar als burger de dupe van moet zijn door extra boetes te moeten betalen. Ik zou de boel om willen draaien. Laat ze boetes maar aangetekend versturen, of per mail en dan een leesbevestiging vragen, zodat de bewijslast bij de verzender komt te liggen.

Engeltje

Engeltje

22-10-2025 om 14:26 Topicstarter

1968 schreef op 22-10-2025 om 11:17:

Ik zag laatst op instagram iemand die moest bewijzen dat hij iets niet had ontvangen, dus had hij heel grappig een foto gemaakt van de lege brievenbus/voetenmat, het artikel (weet even niet meer wat het precies was, maar laten we zeggen een boek) dus een foto van een boekenkast waar het boek 'niet' stond en hij was aan het lezen met in zijn handen een onzichtbaar boek... met de bedoeling natuurlijk om het belachelijk te maken, want hoe kan jij nou bewijzen dat je iets niet hebt gehad?
Hoe kunnen zij bewijzen dat je het wél hebt gehad trouwens? Wat is het bewijs, want ik neem aan dat een postbode geen foto's maakt van de brief die hij in de brievenbus stopt en waarom heb je het niet ook via e-mail gekregen? Ik heb laatst een parkeerboete in amsterdam gehad en dat kreeg ik via mail (of berichtenbox vermoedelijk) dat weet ik niet meer precies.
Dus ja, misschien kan je nog eens vragen via de rechtsbijstand of je hier hulp bij kan krijgen. Want de boete opzich is dan "prima" want dat heb je werkelijk fout gedaan (zonder jouw schuld) maar alles wat daar bovenop komt vind ik inderdaad niet eerlijk op deze manier.

Uit onze verzendadministratie blijkt dat de naheffingsaanslag en de aanmaning correct zijn verzonden (zie bijlage).

Dat is hun bewijs. Overigens zat de bijlage er niet bij, dus die heb ik opgevraagd. En ik moet nu dus aannemelijk maken dat ik ze niet heb ontvangen. Hoe dan? Het verhaal van dat pakketje opvoeren om te 'bewijzen' dat het fout kan zijn gegaan? Dan ligt het ineens aan de postbode, die wil ik ook niet (onnodig) de zwarte piet toespelen.

staan de brieven in de postnl app? Met de verwachtte bezorgdatum?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.