Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vera*

Vera*

12-05-2010 om 13:18

Kassa en rekenen

Ik reken wat af bij de kassa, het totaal bedrag is € 20.25. Aangezien ik al een bult kleingeld heb, zeg ik dat ik wel € 0.25 heb. O, dat is goed. En dan, ojee help. Ze heeft het niet op de kassa aangeslagen voor wat betreft het wisselgeld. In plaats van € 30.00 wil ze me € 29.75 teruggeven en mijn € 0.25 wil ze niet hebben want dat is ze vergeten in te voeren in de kassa. Ik zeg dat ik 'gewoon' 30 euro terug wil want dat is € 29.75 + € 0.25 opgeteld. Het kassameisje raakt zo ongeveer in paniek en ik houd voet bij stuk. Uiteindelijk bemoeit de senior kassadame zich er mee en kan ik toch 'gewoon' € 30.00 terugkrijgen. Pfft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monique D*

Monique D*

12-05-2010 om 13:46

Vergeten aan te slaan op moderne kassa

Misschien wil ze dat zo doen omdat het anders niet goed op de kassabon komt wat ze weer moet verantwoorden? Die 25 cent heeft ze niet aangeslagen, vandaar haar idee.
Ze kan je wel die 30 euro teruggeven, maar die 25 cent moet ze dan toch ergens opnieuw aanslaan/noteren of whatever??
Ik heb zelf helemaal geen verstand van kassa's en blijkbaar leert dat meisje hier net mee om te gaan..

Pffft, breek me de bek niet open

Kan best dat Monique gelijk heeft wat betreft de administratieve afwikkeling van de bon, maar jemig wat zijn veel kassameisjes/jongens tegenwoordig slecht in rekenen. Wat jij meemaakte Vera, heb ik al zo vaak meegemaakt. Dan bied ik braaf aan wat kleingeld bij te leggen en dan wordt dat weggewuifd, zo van, oh is niet nodig ik heb het wisselgeld al, om niet dom over te komen of zo.
Zal wel komen omdat ze niks meer uit het hoofd hoeven te doen en alleen maar die kassa af hoeven te lezen, maar toch....

100%mama

100%mama

12-05-2010 om 14:44

Met de afwikkeling

wat administratie betreft heeft het niets te maken, tenminste niet in "mijn tijd" toen ik als bijbaantje achter de kassa zat.

Wat ik, en tuurlijk is dat zeurderig maar toch, "irritant" vind is dat ze niet meer "terug" kunnen rekenen. Dus ik moet 29,95 betalen en krijg dat het wisselgeld in mijn handen gedropt met de mededeling "en dat is dan 20,05 terug". Vroegah moesten wij aan de klant terug rekenen, dus "en 5 cent maakt 30 met 20 maakt 50". Schijnt een zeldzaamheid te zijn tegenwoordig. Hier bied ik al niet eens meer aan om er wat kleingeld bij te doen, hahaha, erg he

ishtar

ishtar

12-05-2010 om 15:45

Administratieve afwikkeling

die kassa houdt echt niet bij hoeveel dubbeltjes erin zitten. Dat meisje wist gewoon niet wat ze moest doen. En ja, dat is een slechte zaak. Want dat is idd heel makkelijk op te lossen door terug te rekenen. Kun je gelijk controleren of je niet een fout maakt bij het teruggeven.
(met kassaervaring uit het jaar 0, toen je nog niet kon invoeren wat de klant gaf, maar het helemaal zelf moest bedenken )

Lina

Lina

12-05-2010 om 16:25

Vreselijk gewoon

Voor 16,95 inkopen gedaan (1 artikel). Ik sta met mijn briefje van 20 euro klaar en vraag, terwijil ik op mijn beurt bij de kassa wacht, aan mijn dochter van 9: "hoeveel krijg ik straks terug?" Ze rekent keurig voor: + 5 cent is 17 euro, + 3 euro is weer 20, dus 3,05 euro mam! Helemaal goed dus.

Dan zijn we aan de beurt en zeg ik mijn dochter goed op te letten, want de cassiere zal straks hetzelfde doen als mijn dochter als ze geld terug geeft....

Nee dus, de cassiere neemt het geld aan, voert het in en moet echt even goed kijken op de display voor ze weet wat ze terug moet geven. Ik krijg in 1 keer een handje muntjes: "en dat is dan 3,05 euro terug mevrouw!"

Sjongejonge.

Mamvantwee

Mamvantwee

12-05-2010 om 17:25

O ja

Hilarische taferelen levert het soms op! Ik verbaas me er ook zo vaak over. Moet je 5,20 betalen, geef ik een tientje en 0,20. Krijg ik eerst 0,20 terug, en daarna 4 euro's en 0,80 in allerlei muntjes.

Ik ben dan niet te beroerd (lees: irritant) om nog te gaan uitleggen waarom ik 20 cent erbij gaf, dat ik met een briefje van 5 euro veel gelukkiger ben én dat dat sneller gaat....maar dan ben je zo 5 minuten verder, een hoop gezucht en 'nee hoor mevrouw'...dus ik druip af.

groet, mamvantwee

Monique D*

Monique D*

12-05-2010 om 17:41

Terugtellen bij geven van wisselgeld

Om terug te tellen als "wisseltruc" hoef je helemaal niet te kunnen hoofdrekenen of een rekenwonder te zijn. De cassiëres of verkopers zouden dit hulpmiddel eigenlijk nog moeten gebruiken bij het verkeerd aanslaan van een bedrag of mocht de kassa het begeven. Blijkbaar zijn die cassieres die truc vergeten omdat de display van de kassa het bedrag van het wisselgeld al aangeeft.. Eigenlijk zou dat terugrekenen bij het geven van dat wisselgeld verplicht moeten zijn, dan hoef je je niet te schamen tegenover te klant!
Ware het niet dat ik, als 15-jarige (zo'n kleine 30 jaar geleden) bij een sollicitatie als vakantiekracht bij een supermarkt werd afgewezen omdat ik gezakt was voor een rekentest (reden: zenuwen èn ben nooit een rekenwonder geweest)!
Zijn de rekentesten voor sollicitanten voor verkoopster of cassieres eigenlijk afgeschaft? O ja, vroeger bestonden er nog geen kassa's die het wisselgeld aangeven..

Monique D*

Monique D*

12-05-2010 om 18:04

Voorbeeld van iemand die helemaal niet kan rekenen..

.. maar wel heel goed de wisselgeld kan teruggeven door het toepassen van het hulpmiddel terugtellen.
Ik moest een keer cd's verkopen en heb het (onder mijn supervisie) overgedragen aan mijn dochter en haar vriendin (groep 8). De oude cd's kostten 5,25 en de nieuwe 7 euro. De vriendin van mijn dochter is helemaal geen ster in rekenen (heeft als advies praktijkonderwijs gekregen en rekenachterstand van 2 jaar). Mijn dochter heeft van tevoren met haar spelenderwijs geoefend hoe ze het wisselgeld kan uitrekenen en heeft haar ook uitgelegd dat ze hardop moet "terugtellen". Groot was mijn verbazing dat ze elke keer het juiste wisselgeld aan de klant teruggaf! En dat voor een kind dat helemaal niets van rekenen snapte!
Ook als de klant meer cd's wilde (bijvoorbeeld een van 7 euro en de andere van 5,25) ging haar moeiteloos af.(samen 12,25, klant geeft 50 euro en 25 cent dan weet ze wat ze moet doen: hardop tellen tot 20 euro, ondertussen geeft ze 8 euro aan de klant, dan telt ze hardop door tot 50 euro en geeft 30 euro terug aan de klant. Doordat ze van de klant reeds 25 cent heeft ontvangen weet ze al dat ze dat niet meer hoeft mee te tellen, want het bedrag is eigenlijk 12 euro geworden i.p.v. 12,25). En omdat ze vaak dezelfde handelingen moest uitvoeren weet ze zelfs uit haar hoofd hoeveel ze terug moet geven bij een cd van 5,25 of 7 euro bij een biljet van 10, 20 euro of 50 euro. En als er geen kleingeld meer in de kas zit dan vraagt ze aan de klant of hij 25 cent heeft. Dat kind deed het boven verwachting fantastisch.
Kortom: je hoeft helemaal geen ster in rekenen te zijn om dit uit te voeren!

Vic

Vic

12-05-2010 om 19:38

Dat moet je leren

Ik heb als 16-jarige ook een tijdje achter de kassa gezeten en in het begin snapte ik echt niets van dat terugtellen (en ik was een vwo-scholier). Het heeft zelfs een tijdje geduurd voor ik het onder de knie heb. Jullie doen al minstens 15 jaar zelf boodschappen, dan krijg je het wel door.

Sassefras

Sassefras

12-05-2010 om 22:46

Hier een kassajuffrouw van de oude stempel

Ik heb járen in dat grootwinkelbedrijf van die rookworsten gewerkt en daarbij ook veelvuldig achter de kassa gezeten. Ooit begonnen achter zo'n ouderwetse kassa die niet uitrekende wat je terug moest geven aan de klant na betaling; achteraf gezien de beste leerschool.
Want zelfs ík, als vreselijke reken-analfabeet had in no-time door dat het gewoon een kwestie was van doortellen: Dus bij een te betalen bedrag van bijvoorbeeld 13,65 en de klant betaalt met een briefje van 50, tel je het in de hand van de klant door naar 35 cnt maakt 14, en 1 maakt 15, briefje van 5 maakt 20, briefje van 10 maakt 30 en briefje van 20 maakt weer 50! Duidelijk voor de klant en jezelf!
Helaas snappen de meeste kassadames van tegenwoordig er geen bal meer van, laat staan als je geld bijgeeft om er een rond bedrag van te maken...

Zusenzo

Zusenzo

12-05-2010 om 23:32

Hier

Ik kan goed rekenen, geen enkel probleem. Geld uitgeven kan ik ook goed en heb ik ook veel ervaring mee. De eerste weken achter de kassa in een winkel werd ik zowat gek van mezelf. Het is precies andersom, ik was zo gewend te rekenen vanuit -ik betaal- dat ik helemaal de kluts kwijt raakte, sjonge schaamde me diep.

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

13-05-2010 om 09:02

Kassa en uitspreken...

wij hebben een nieuw meisje achter de kassa zitten (16 jaar) die het keer op keer presteert de prijs achterstevoren op te noemen... dus niet 8 euro 12 maar 8 euro 21 en niet 10 euro 59 maar 10 euro 95
gelukkig staat er op de kassa precies aangegeven wat ze moet terug betalen anders zou ze toch iedere keer met een hopeloos kasverschil zitten...
maar het blijft genant vind ik zelf als ze de prijs weer verkeerd opnoemt...

gr tess

tonny

tonny

13-05-2010 om 09:27

Herkenning

wat heerlijk, deze reken- en tel-verhalen.

Ik háát rekenen, echt, ik heb vroeger op de PA heel wat moeten oefenen om het tentamen hoofdrekenen te halen en die vaardigheid is zwaar weggezakt.
Nu heb ik weer geregeld met een kassa van doen, gelukkig met oudere mensen zonder haast en zelden grote bestellingen, maar dát 'wilt u er x cent bij' brengt me heel even in verwarring.
Mijn man, die in zijn jeugd zijn vader hielp met brood bezorgen langs de deur, snapt niks van mijn knulligheid, daar zit het rekenen zó in!
Mijn VWO-dochter onderschrijft het feit dat je, zodra je een rekenmachine mag gebruiken, achteruit holt in rekenvaardigheid.
En mijn zwager die op het MBO werkt (iets technisch) heeft er vrede mee moeten krijgen dat vrijwel niemand meer de tafels beheerst en dat men het zelden merkt als er op de rekenmachine een rare uitkomst verschijnt.

De machines doen teveel voor ons.
Als we niet oefenen, verliezen we onze rekenvaardigheid. Tenminste, degenen onder ons die sowieso niet sterk in rekenen zijn.

Kiki

Kiki

13-05-2010 om 15:26

Ach die arme meisjes

Laatst was er een storing ofzo bij onze kleine buurtsuper, dus ze moest het uit haar hoofd gaan doen.

Toen moest ze gewoon zelf 12,50 + 17,25 gaan berekenen. Het arme kind kreeg het niet voor elkaar.

Toen gaf ik ook nog eens een briefje van 50 euro en toen ging het helemaal mis.
In plaats van 20,25 kreeg ik 30,75 euro terug. Ik heb haar maar verteld dat ik dat erg aardig van haar vond, maar haar baas er waarschijnlijk minder blij van zou worden

Kiki, blackout?

Ik geef toe rekenvaardigheid is niet mijn sterkste kant, maar 12,50 + 17,25 bij elkaar optellen lukt me nog wel. Alleen, als ik dat moet doen onder tijdsdruk terwijl een klant mij verwachtingsvol staat aan te kijken wat ik ervan maak, zou ik acuut een blackout krijgen.

Maar goed, ik ken mijn beperkingen in dat opzicht en zou dan ook nooit voor een kassabaantje kiezen.

Chris

Hanne.

Hanne.

13-05-2010 om 21:26

Kan altijd erger

Ach het kan altijd erger. Ik betaalde vande week 1 boodschap van 2.50 met een briefje van 20.

Kreeg terug, 1x10 2x5 2 euro en 50 cent......

Monique D*

Monique D*

14-05-2010 om 13:09

K. ersje: leren terugtellen, cadeautjes inpakken, etc

Ik vroeg mij eigenlijk al af of de nieuwe verkoopsters, c.q. cassiëres van de werkgever een rekentest moeten doen of een cursusje "wisselgeld terugtellen" en "cadeautjes inpakken" krijgen? En daar hoort natuurlijk ook een cursus klantvriendelijkheid bij..
En denk dan niet als werkgever: "dat terugtellen of hoofdrekenen hoort ze toch te beheersen, dat leer je toch al op school?" Dat kan wel zo wezen, maar je pakt het op of je pakt het niet op. Dan is het wel handig om dat nogmaals te oefenen (zonder verwijten) zonder klanten voor de neus. De kassa kan ook wel eens uitvallen door een storing..!
Ook cadeautjes inpakken moet je leren, zeker als je het moet doen onder de kritische blik van de klant. Dit moet gewoon routine worden.

Monique D*

Monique D*

14-05-2010 om 13:20

Hanne, wat heb je toen gedaan?

Zij had zeker niet teruggeteld? Had de kassa niet het juiste wisselgeld aangegeven? Had ze dit uit haar hoofd uitgerekend en een rekenfoutje gamaakt? Of kleefde dat biljet van 5 euro aan een ander briefje van 5 euro zodat zij het niet had gezien?
Als jij niets had gezegd was jij 5 euro rijker geworden en die cassiere zou zich aan het eind van de dag afvragen hoe ze aan het kassatekort van 5 euro kwam.. hopelijk maakt ze niet teveel van die fouten, hoe gaat ze dit verantwoorden aan haar baas?
Het geld terugtellen is toch de beste oplossing, ook al geeft de kassa aan hoeveel er teruggegeven moet worden! Zij zou eigenlijk in dienst moeten gaan bij K.Ersje.

Maxime.M

Maxime.M

14-05-2010 om 19:22

Stom

Hoi,

Ik ben echt een krant in rekenen, maar terugtellen kan ik prima. Ik vind het dus altijd erg onhandig als ik bij de kassa gewoon een handje geld terugkrijg. En dan ook nog eerst het papiergeld, en daarbovenop krijg je dan het muntgeld en de bon, zodat alles bijna je hand uit glibbert, want echt stabiel ligt dat niet. Ik kies dus meestal de kassa met de oudste medewerker, die vind ik persoonlijk klantvriendelijker en tellen terug.
Op de nintendo ds zit trouwens een spelletje over terugrekenen (bij zo'n intelligentie test, weet even de naam niet) vond ik wel leuk om mijn kinderen het principe van terugtellen te leren (mochten ze ooit aan een kassa gaan zitten) maar ook de (slimme) dochter van mijn vriendin, zij zat in het examenjaar vwo, maar wist niet hoe ze terug moest rekenen, en volgens mij, is dat echt in een ochtendje, als je ook de kassa uitgelegd krijgt te leren voor de beginnende kassiere.

Maxime

Tirza G.

Tirza G.

14-05-2010 om 23:14

Inpakken

OOOOOOOO ik heb eens in de kerstperiode bij een wat sjieke drogisterij een luchtje in laten pakken. Het was duidelijk een seizoenshulp, ocherm, wat hád ik een meelij met het meisje. Het lintje glibberde van het zweet. De begeleidende verkoopster was volgens mij van de school "van negatieve ervaringen leer je het meest", ach ach ach, wat vond ik dat een secreet. Hélp zo'n kind effe, laat het niet afgaan onder de ogen van je klant en laat d'r in de pauze dan maar een beetje oefenen ofzo.

Tirza

Monique D*

Monique D*

16-05-2010 om 14:22

Kwestie van even weten, ook al ben je hoog opgeleid!

Maxime:
"maar ook de (slimme) dochter van mijn vriendin, zij zat in het examenjaar vwo, maar wist niet hoe ze terug moest rekenen, en volgens mij, is dat echt in een ochtendje, als je ook de kassa uitgelegd krijgt te leren voor de beginnende kassiere."
Op mijn werk spreek ik vaak met klanten die veel en veel hoger opgeleid zijn dan ik. Toch moet ik deze mensen een aantal zaken uitleggen waar ze niet veel van af weten. Dan zijn ze erg blij of, nog erger, dan voelen ze zich zo stom dat ze zich moeten verontschuldigen van schaamte... omdat ze van zichzelf vinden dat ze dat al hadden moeten weten.
Hoog opgeleid zijn zegt helemaal niets. Je kan eenmaal niet alles weten. Als je nooit hebt geleerd hoe je wisselgeld terug moet tellen en je komt achter een kassa die al aangeeft hoeveel je moet teruggeven, waarom zou je zoiets simpels als terugtellen moeten beheersen? Volgens mij wordt het helemaal niet meer geleerd. Dan kan het gebeuren dat zo'n verkoopster met de handen in het haar zit als de kassa het begeeft. Hoofdrekenen verleert men door het gebruik van rekenmachines. Dan kan ik mij wel voorstellen dat een VWO-er het dan ook even niet meer weet als het wisselgeld niet meer zichtbaar is door een storing op de kassa.

Monique D*

Monique D*

16-05-2010 om 14:37

K.ersje: testen voor aannemen

K. Ersje:
"Trouwens, de meiden zijn dan al aangenomen hoor. We gaan niet eerst uittesten of ze kunnen rekenen of inpakken."
"Vroeguh" werd je als vakantiekracht voordat je werd aangenomen getest op je rekenvaardigheid. Gebeurt dat niet meer?
Het is jammer dat vmbo-scholen waar de kinderen leren hoe het in een winkel toegaat de leerlingen niet leren hoe ze moeten terugtellen. Of gaat men ervan uit dat de stof van de basisschool wel blijft hangen?

Carmen

Carmen

16-05-2010 om 23:35

Tsja

In de winkel waar ik werkte (Suus!) mochten we kiezen. Maar de voorkeur van de baas ging uit naar terugtellen. Hij vond het wel prettig als het personeel kon rekenen en nadenken. Overigens hadden we vrijwel nooit kasverschillen, behalve als de baas een uurtje achter de kassa had geholpen
Nu mogen de kinders achter de kassa (bij de AH bijvoorbeeld) niet meer zelf nadenken. Ze MOETEN het aangenomen bedrag invoeren, en terugtellen leren ze niet. En dat is natuurlijk niet handig.
Schiet me ineens te binnen, bij mijn allereerste winkelbaantje hadden we niet eens een kassa. We hadden een schrijfblok en een pen en geen rekenmachine. Goeie ouwe tijd, zucht...

Carmen.

Lidewei

Lidewei

17-05-2010 om 20:48

Jammer....

Vind het altijd zo jammer als kunnen rekenen wordt gekoppeld aan kunnen nadenken en intelligentie hebben. Als je discalculie hebt dan is de simpelste rekensom al een opgave. Dislectie is al aardig ingeburgerd, maar er zijn ook mensen waarbij enkele getallen voor totale chaos in het hoofd kunnen zorgen.

Ik snap wel dat je dan misschien niet achter de kassa moet gaan werken, maar veel mensen weten niet dat het een naam heeft en dat je er niet tegen op kunt oefenen. Trouwens, ik heb het en moet ook regelmatig geld teruggeven aan klanten. Een rekenmachine is een redmiddel voor me.

Lidewei

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.