Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kerst gevoel ontbreekt


Leene

Leene

11-12-2021 om 20:18

Bolmieke schreef op 11-12-2021 om 12:50:

Ik dacht vroeger altijd dat kerstmis een echt christlijk feest was maar ik had een collega die streng christlijk was/is en die had ook nooit een boom of versierselen en ze vierden het ook niet. Het werd gezien als heidens. Daar keek ik toch wel van op.

Met kerst wordt de geboorte van Christus herdacht.  Een kerstboom heeft daar geen klap mee te maken. En die geboorte van Jezus heeft waarschijnlijk niet in december plaatsgevonden maar in het voorjaar, gezien de herders die in het open veld lagen. Vroeger had je de Germaanse midwinterfeesten. Toen men in Europa in grote getale voor het christendom koos kreeg je een soort vermenging.

Kerstfeest vindt nu wereldwijd plaats op 25 of 26 december of 6 januari (oosterse kerk) en 6 januari is in de latijnse/westerse kerk Drie Koningen.

Ook streng christelijke mensen vieren kerstfeest maar dan zonder kerstboom ( en dat is niet zo gek eigenlijk) Ik ken niet heel veel streng christelijke mensen die geen diensten hebben met kerstfeest. Eigenlijk weet ik alleen van enkele Schotse kerken die het kerstfeest niet vieren maar die vieren geen enkel christelijk feest omdat je dit zo niet direct in de Bijbel kunt terugvinden. Tenminste ik geloof dat ze dat als reden noemen.

Ik vind die kerst versieringen op zich wel gezellig maar als je stilstaat bij de geboorte van Jezus is al die overdaad die er vaak is rond kerst ( hele luxe  diners , cadeaus etc ) buitengewoon "bijzonder" eerlijk gezegd. Daar heb ik niet zo veel mee. Ik heb een aantal jaar in Groot Brittannië gewoond daar is Kerst nog veel overdadiger. Heb er een vreselijke hekel aan gekregen daar. Met al die verplichtingen en poespas.
Nu vind ik de kerstnachtdienst en de kerkdiensten bij Kerst het mooist, de rest hoeft van mij niet.

Jippox schreef op 11-12-2021 om 19:41:

MamaE: hier ook jaren geen kerstboom gehad tot ik erachter kwam dat mijn kinderen dat eigenlijk wel jammer vonden (niet dat ze daar zelf mee kwamen natuurlijk...) Toen ben ik mijn kinderen gaan volgen daarin en vandaar dat we nu altijd een boom hebben en elk jaar wat bijkopen aan versieringen. Ook hebben we verschillende jaren met kerst met z'n allen kerststalfiguren zitten kleien. Ik durf zomaar te beweren dat wij de meest bijzondere kerststal hebben inmiddels!
Dus zo onstaan vanzelf nieuwe tradities en gebruiken en dat is -denk ik- super belangrijk in het gezinsleven.

Dus wat ik eigenlijk wilde zeggen: vraag je kind of ze een boom wil 😊

De enige plek waar een kerstboom me niet in de weg staat is de slaapkamer van dochter. Of zo'n miniboompje bovenop de kast of op de vensterbank, dat kan ook nog, als ze er graag een wil. Heb haar er tot nog toe niet over gehoord dat ze graag een kerstboom wil. Ze houdt wel van knutselen en haar kerstknutsels van school en thuis krijgen wel elk jaar een plekje. Vorig jaar heeft ze op school een mooie, grote kerstbal gemaakt die we aan de eettafellamp hebben gehangen. Dus we hebben echt wel iets van versiering. 

De nachtmis met kerst vind ik wel altijd mooi inderdaad. Als kind gingen wij met kerst nooit naar de kerk omdat er volgens mijn ouders dan alleen mensen gingen die de rest van het jaar nooit kwamen en daar hoorden wij niet bij dus gingen wij dan niet. 

MamaE schreef op 11-12-2021 om 20:48:

[..]

 Heb haar er tot nog toe niet over gehoord dat ze graag een kerstboom wil. 

Maar ze is 6. Best kans dat ze zich helemaal niet realiseert dat het bij huis thuis wel zou kunnen. En dat ze heel blij zou zijn als jullie wel een kerstboom hadden. 

Overigens staat de kerstboom bij ons ook in de weg. Maar hij is wel leuk, want met name de lichtjes (in de boom en van andere versieringen) zorgen voor extra sfeer in huis. Dat kan ik in deze tijd wel gebruiken. 

Tijgeroog schreef op 11-12-2021 om 22:24:

[..]

Maar ze is 6. Best kans dat ze zich helemaal niet realiseert dat het bij huis thuis wel zou kunnen. En dat ze heel blij zou zijn als jullie wel een kerstboom hadden.

Overigens staat de kerstboom bij ons ook in de weg. Maar hij is wel leuk, want met name de lichtjes (in de boom en van andere versieringen) zorgen voor extra sfeer in huis. Dat kan ik in deze tijd wel gebruiken.

Nou ja, op school hebben ze ook een kerstboom en bij mijn ouders ziet ze ook een kerstboom staan en bij andere kindjes thuis. Dus het is niet zo dat ze niet snapt dat een kerstboom in huis hebben een optie is. Blijkbaar neemt ze dat gewoon als feit aan.
Nou ja, het valt in ieder geval te overwegen om te vragen of ze er eentje wil.

Leene schreef op 11-12-2021 om 20:18:

[...]

Nu vind ik de kerstnachtdienst en de kerkdiensten bij Kerst het mooist, de rest hoeft van mij niet.

Kerstnachtdienst zit er bij onze (de meeste?) kerk niet in dit jaar, de dienst is verschoven naar eerste kerstdag, met minder zingen dan gebruikelijk. Maar alvast geen online dienst zoals vorig jaar, dat was helemaal fnuikend voor de kerstsfeer.

Vroeger in de kerk van mijn ouders werd er meestal met een opgeheven vinger gepreekt over overdadige kerst en "heidense" kerstsferen. Het eerste jaar dat ik ging studeren en vlak voor kerst naar huis ging,  zat ik nog met mijn hoofd bij de studie, net tentamens gehad, dus was helemaal nog niet in kerststemming, dus ik dacht, mooi zo, geen last van de preek dit jaar! Preekte de dominee over "worden als een kind" en het zuivere gevoel voor kerst die kinderen hebben. Wat voelde ik me bekocht!

Als kind vond ik Kerst geweldig, samenkomen met de hele familie, alles mooi versierd, tradities. Maar dat is op een gegeven moment veranderd, de familie viel wat uit elkaar en kwam niet meer samen dus er bleef weinig van over. Mijn vader is rond de kerstdagen overleden en vanaf dat moment was dat gevoel ook weg en heb ik het een aantal jaar  genegeerd.

Nu met de kinderen vieren we het wel weer. `ik versier de boel want ze vinden dat leuk, ze krijgen cadeautjes want dat is hier (niet in Nederland) de gewoonte en we proberen wat leuke dingen te doen zoals naar een zangdienst en naar het theater te gaan en zo. Maar op zich hoeft het van mij allemaal niet zo.

Ik ben overigens wel christelijk (katholiek) en de kerkgang met de kerstdagen sla ik niet over maar het christelijke aspect staat voor mij los van het 'wereldse/heidense/commerciele' gebeuren. 

Ik vind het wel jammer dat ik dat gevoel er niet meer bij heb, het was vroeger ook echt mooi maar ja dat was toen. 

Ik vind de periode tussen Sinterklaas en kerst wel leuk. Gezellig binnen de kerstboom opzetten en ook buiten lampjes ophangen. En dan afwachten wat er dit jaar in het kerstpakket zit.  De 2 kerstdagen zelf vind ik vreselijk. Verplicht de ene dag naar schoonfamilie en de andere dag naar mijn familie. De hele dag volgestopt worden met eten en sociaal moeten doen. Hopelijk moeten we in quarantaine, zodat we lekker thuis kunnen blijven.

MamaE schreef op 11-12-2021 om 22:53:

[..]

Nou ja, op school hebben ze ook een kerstboom en bij mijn ouders ziet ze ook een kerstboom staan en bij andere kindjes thuis. Dus het is niet zo dat ze niet snapt dat een kerstboom in huis hebben een optie is. Blijkbaar neemt ze dat gewoon als feit aan.
Nou ja, het valt in ieder geval te overwegen om te vragen of ze er eentje wil.

Misschien kan er een kerstboom voor het raam in de tuin of een kersttakkenguirlande (dan heb je kersttakken en kerstlampjes). Wij hebben ook een klein huis maar toch een kerstboom en als die niet zou passen zou ik meerdere guirlandes nemen: https://www.bol.com/nl/nl/p/kerstguirlande-6-5-m-incl-5-m-stroomkabel-100-led-afstandsbediening/9200000120484885/?Referrer=ADVNLGOO002042-G-119438248950-S-1036488499662-9200000120484885&gclid=EAIaIQobChMIoumjoZTe9AIVif93Ch0BXQzAEAQYAyABEgKmR_D_BwE zoiets dus met ballen eraan natuurlijk. 

Caroline80 schreef op 12-12-2021 om 07:16:

Ik vind de periode tussen Sinterklaas en kerst wel leuk. Gezellig binnen de kerstboom opzetten en ook buiten lampjes ophangen. En dan afwachten wat er dit jaar in het kerstpakket zit. De 2 kerstdagen zelf vind ik vreselijk. Verplicht de ene dag naar schoonfamilie en de andere dag naar mijn familie. De hele dag volgestopt worden met eten en sociaal moeten doen. Hopelijk moeten we in quarantaine, zodat we lekker thuis kunnen blijven.

dat vind ik toch altijd zo flauw. Waarom 'moet' dat? Waarom werp je je in dat keurslijf? Zeg gewoon begin november dat jullie voortaan om en het jaar bij de ene kant zit en het andere jaar bij de andere kant. 

Aiden schreef op 12-12-2021 om 12:31:

[..]

dat vind ik toch altijd zo flauw. Waarom 'moet' dat? Waarom werp je je in dat keurslijf? Zeg gewoon begin november dat jullie voortaan om en het jaar bij de ene kant zit en het andere jaar bij de andere kant.

Moet niet. Maar wordt wel verwacht. Ik als ik om het jaar voorstel weet ik nu al dat dat ruzie met mijn moeder oplevert.

Bolmieke schreef op 11-12-2021 om 12:50:

Ik dacht vroeger altijd dat kerstmis een echt christlijk feest was maar ik had een collega die streng christlijk was/is en die had ook nooit een boom of versierselen en ze vierden het ook niet. Het werd gezien als heidens. Daar keek ik toch wel van op.

Waarschijnlijk kom ik voor jou ook uit een streng christelijke traditie, maar wij vierden wel degelijk kerst. Eerste kerstdag één of twee keer naar de kerk, tweede kerstdag hadden we het kerstfeest van de zondagsschool. En mijn moeder kookte ook wel extra lekker. Maar we hadden geen cadeaus en familiediners.

vroeger als kind genoot ik echt van kerst. Gezellig samen ontbijten, wat lekkers bij de thee (hadden we anders ook natuurlijk, maar kerstkransjes en bonbons maakten het net wat aparter😉). Geen kadootjes maar gewoon gezellig samenzijn met een film of een spel.

Zodra ik een vaste relatie kreeg, vond ik er geen donder meer aan. Schoonma begon begin november zich al druk te maken wie,wanneer en waar. En het liefst 1e dag bij haar want 2e dag was niet echt kerst...
Altijd dat getouwtrek. Was het snel zat en heb toen gezegd dat ik 1kerstdag met de ene familie ging doen, oud en nieuw met de andere (of evt beiden bij ons), en de overgebleven kerstdag hield ik lekker voor mezelf. Heb me er niet populair mee gemaakt bij schoonma , maar soit.

Na de emigratie heb ik het 16 keer van de 18 jaar lekker met m'n eigen gezinnetje gevierd. Heerlijk rustig, wel met kadootjes want ik vind dat gezellig en leuk om de kinderen wat extra's te geven.

Dit jaar voor het eerst dat ik het alleen met m'n dochter vier, waarvan we 1dag naar m'n moeder gaan.

Maar eigenlijk vind ik het dus al heel lang niet echt leuk en ben best blij als het januari is. Dus ik snap topic starter eigenlijk erg goed

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.