Home » Forum » Kilometerheffing wat vinden wij er van

Kilometerheffing, wat vinden wij er van?

117 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Nasha 1st
Kilometerheffing, wat vinden wij er van?

Kabinet eens over kilometerprijs
Uitgegeven: 13 november 2009 15:16
Laatst gewijzigd: 13 november 2009 19:58

DEN HAAG - Het kabinet heeft vrijdag een akkoord bereikt over de kilometerprijs. Dat meldde minister Camiel Eurlings vrijdag tijdens een persconferentie.
© ANPDe kilometerheffing begint in 2012 met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018.

Daarbij wordt ervan uitgegaan dat we met zijn allen tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012.

De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing.

Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijven de kosten gelijk en 16 procent gaat meer betalen.

Anders verdeeld

Over de heffing is in politiek Den Haag jaren gesproken. Volgens Eurlings zijn alle autobezitters in Nederland op het moment 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat totaalbedrag blijft gelijk, alleen wordt het anders verdeeld.

Dat heeft positieve gevolgen voor het milieu (de uitstoot van kooldioxide en fijn stof neemt met 10 procent af) en de files zullen gehalveerd worden.

Ook verwacht Eurlings dat het aantal verkeersdoden met 7 procent gaat afnemen. Het openbaar vervoer zal met 6 procent toenemen, denkt Eurlings.

Gehandicaptenvoertuigen, motoren, taxi's en oldtimers en alle bussen in het openbaar vervoer worden vrijgesteld van de heffing. Alle gewone personenauto's en vrachtwagens krijgen een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het gps-systeem stuurt de informatie naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt.

Tevreden

Bos noemde het bereikte akkoord goed nieuws voor automobilisten. Hij was ''uitermate tevreden''. De files moeten minder worden, dat is goed voor het milieu en voor de helft van de weggebruikers zal de regeling financieel gunstig uitpakken.

Bijna 60 procent van de autorijders zal volgens het kabinet straks minder gaan betalen, aangezien de aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting zullen verdwijnen.

Kilometers

Het kabinet wil het aantal gereden kilometers met 15 procent terugdringen. ''Dat is tamelijk ambitieus'', aldus Bos. Hij verwacht niet dat automobilisten nog minder gaan rijden en dat de schatkist erbij inschiet. Volgens hem is het plan voor de overheid kostenneutraal.

''Ik hoef er ook geen cent aan te verdienen'', aldus de minister van Financiën. De bedoeling is volgens Bos dat er een eerlijker systeem komt en dat mensen belasting betalen naarmate ze de auto gebruiken in plaats van dat ze betalen alleen voor het hebben van een auto.

Werkgevers

De werkgevers steunen het kabinetsvoorstel voor het rekeningrijden op hoofdlijnen. Betalen per gereden kilometer is eerlijk en helpt files bestrijden. Maar het mag niet leiden tot extra lasten voor het bedrijfsleven.

Dat stellen de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland vrijdag. De opbrengsten van het systeem moeten bestemd zijn voor de infrastructuur, aldus de twee organisaties. Ook moet het een klantvriendelijk systeem zijn.

Bovag

Brancheorganisaties Bovag en Rai noemen de kilometerheffing een ''belangrijke stap'' om automobilisten te laten betalen voor het gebruik van de auto in plaats van de aanschaf en het bezit. ''Dit is een veel eerlijker model'', aldus de organisaties vrijdag in een reactie.

Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) reageerde positief. De heffing is volgens de vereniging ''goed voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stedelijke gebieden''. De VNG noemt de betrokkenheid van gemeenten bij de invoering ''essentieel''.

Transportwereld

De transportwereld steunt het kabinetsvoorstel voor de kilometerheffing. Transport- en verladerorganisaties TLN, EVO en KNV noemen het belangrijk dat alle groepen weggebruikers per kilometer en naar tijd en plaats gaan betalen.

Het lijkt er volgens hen op dat het kabinet de belofte waarmaakt dat het personen-, vracht- en bestelverkeer elk ''niet méér gaan betalen, maar anders''. Ook is belangrijk dat de opbrengsten rechtstreeks in een structuurfonds vloeien, stellen zij in een gezamenlijke reactie.

Punt van kritiek: zij missen het concrete tarief in de spits.

Nasha 1st
Tja....

wij horen niet bij de groep die minder gaat betalen, dat hebben we al berekend...ik vind het echt ongelooflijk....iedereen een kastje in de auto. Wie betaalt dat? En wie zegt mij dat het veilig is? Het EPd kan gekraakt, dus dit kastje ook. Stemmen per computer is niet veilig genoeg. Dit kastje dan wel?

Nasha 1st
Jawel

maar voor mijn werk zal ik echt met de auto moeten en ook nog in de spits...dingen in het dorp doe ik toch al vaak lopend of op de fiets...

berekenen is niet zo moeilijk, ik weet wat wij gemiddeld per jaar aan km rijden, dat maal die 3 cent, dan weet ik wat me dat per jaar kost, afgezet tegen wat ik nu aan wegenbelasting betaal....

Ilva
Berekend

Mijn man heeft het berekend. Het eerste jaar (2012) betalen we 100 euro per jaar meer tot in 2018 dan betalen we ruim 750 euro meer dan nu. Niet goed dus. Dan moet manlief meer met de trein maar dat betekend wel dat het veel langer onderweg is dan nu en nu is hij vaak pas om 18.00 uur thuis. Dat zal dus wel regelmatig 19.00 uur worden. Fijn (not)!

Jippie
Nieuwe auto

"berekenen is niet zo moeilijk, ik weet wat wij gemiddeld per jaar aan km rijden, dat maal die 3 cent, dan weet ik wat me dat per jaar kost, afgezet tegen wat ik nu aan wegenbelasting betaal.... "

Een nieuwe auto wordt wel een stuk goedkoper. Dat zou je ook in je berekening mee moeten nemen.

SuzanneB
Wel gunstig

Ik rij heeeeeeel weinig, en zelden in de spits. Dus voor mij is het wel gunstig. Volgens mij is het ook een veel eerlijker systeem: wie weinig gebruik maakt van de wegen betaalt ook minder. Wie veel gebruik maakt betaalt veel.
Ook de spitsheffing vind ik eerlijk: de wet van vraag en aanbod gaat dan ook hier gelden: bij veel vraag (de spits dus) stijgt de prijs.
Vergelijk maar met de NS dalurenkaart: wie treint in rustigere periodes betaalt minder.
groeten
Suus

Nasha 1st
Jippie

en wat als ik geen nieuwe auto koop maar altijd tweedehands, wat is dan mijn voordeel? BPM betaal je maar 1 keer namelijk....

Fatima
Kastje

Het gaat je nu alleen om het kastje? Of dat wel veilig is? Of ben je boos dat je meer moet betalen?

Het is toch eerlijk dat de veelgebruiker betaalt en dat je niet alleen al betaalt omdat je een auto bezit?

Nasha 1st
Diverse

het gaat om het kastje dat vast niet veilig is en hoe weet ik dan of ik niet teveel betaal omdat een of andere grappenmaker mijn kilometers heeft opgeschroefd? En ja, ik ben ook niet blij dat ik meer moet gaan betalen. Ja het is eerlijker dat veel gebruikers meer betalen, dus voor sommigen zal het nog hoger uitpakken dan voor ons....maar het is het zoveelste dat we extra moeten gaan betalen terwijl onze inkomsten nauwelijks stijgen....zorgverzekering elk jaar meer (moet ws nog extra gaan verzekeren ivm beugel), deel van de medicatie die zoon krijgt moet ik betalen (naast de eigen bijdrage die nu ook al 165 is), kinderopvangtoeslag wordt minder zodat ik ook daar meer geld aan kwijt ben....en ga zo maar door....

Jippie
Nasha 1st

"en wat als ik geen nieuwe auto koop maar altijd tweedehands, wat is dan mijn voordeel? BPM betaal je maar 1 keer namelijk...."

Die prijzen zakken automatisch ook.

sus-anne
Mee eens

ik ben voor de kilometer heffing,de gebruiker betaald,eerlijker kan het niet.
of het de file,s zal verminderen betwijfel ik.

Jacoline29
Hoe uitrekenen?

Want wij gebruiken de auto alleen voor de wekelijkse boodschappen,familie bezoek en bij heel slecht weer de kinderen naar school brengen,hun school zit 5km verderop.
De jaarlijkse vakantie naar het buitenland.
Echter een deel van onze familie woont 200 km verderop
We rijden geen 15000 km per jaar.Onze auto verzekering heeft dan ook het laagste,omdat we minder dan 15000km p/j rijden.
Uitgaande van 15000km p/j, dan moet ik €450,- betalen aan km heffing,terwijl ik dan voor wegenbelasting maar €240,- betaal.Dus ga ik meer betalen,ondanks dat ik weinig rij.
manlief gaat al met de trein,ik heb een auto v/d zaak,ben nl taxichauffeur,ik ga dan denk ik maar met de taxi boodschappen doen,is goedkoper. de wekelijkse boodschappen zijn voor een gezin van 5 personen en hoe zit het met mensen zoals mijn vader?
Hij is invalide,heeft een invalide kaart,kan echt niet 5 minuten lopen naar het winkelcentrum even verderop,ivbm hartfalen.Hij moet met de auto die boodschappen toch doen,dus maakt hij meer kilometers door zijn handicap,wordt hij ook slachtoffer van de km heffing dan?

Jacoline29
Niet gunstig dus

voor mijn vader,hij heeft een personenauto,geen invalidevoertuig,dus wordt hij ook slachtoffer van de km heffing.

Nasha 1st
Jippie

tja, ik vraag me dat af hoor, of die prijzen ook zullen dalen....maar goed, we hebben net een andere auto, dus voorlopig hebben wij geen meer nodig.....voor die auto pakt het voorlopig wel iets gunstiger uit....Alleen voor de auto van Nashaman dus niet, waardoor wij overall duurder uit zijn....

Oh ja, en ik ben niet in een randgemeente gaan wonen, ik woon hier al heel lang. Mijn werk was ooit op fietsafstand, maar een jaar of wat geleden (ook vanwege bezuinigingen van overheid) werden een aantal afdelingen samengevoegd waardoor mijn werkplek naar het centrum van Rotterdam verhuisde. Daar heb ik zelf niet om gevraagd. Vanaf die tijd zoek ik ook al werk dichterbij, maar ook dat valt niet mee....Je kan dus niet altijd de "schuld" van files maar op de werknemers schuiven....

Nasha 1st
Tweedehands

Nou, heb even zitten kijken op die link van Pelle, dit is dan van 2007, maar als je een tweedehands auto koopt ben je per definitie duurder uit!

gerard
Werkgever moet meebetalen

Ik vind als je voor je baas moet rijden om op je werk te kunnen komen en het openbaar vervoer is geen optie dan moet de werkgever maar een bijdrage gaan leveren.

In mijn situatie moet ik 120 km per dag rijden, rij resp in een goedkope en lichte wagen en betaal 41 euro per kwartaal .
Ik ga dus fors meer betalen straks als de km heffing wordt ingevoerd

O.K.
Alle wegen?

Ik heb mij er nog niet echt in verdiept, maar ik had het idee dat het alleen voor de snelweg gold, maar dus ook voor de gewone wegen?

Nasha 1st
Het gaat

voor ALLE wegen gelden inderdaad, dus niet alleen de snelweg....dus ook je korte ritten in je dorp worden er bij geteld....

Werkgever mee laten betalen....ja, ze zien ons aankomen, zag al commentaar vanuit die hoek dat zij er vooral niet voor willen opdraaien...dus reken daar maar niet op...Mijn huidige reiskostenvergoeding dekt ook bij lange na de kosten niet

Petr@
Dubbel gevoel bij

Ik heb sterk het gevoel dat de auto een melkkoetje is. Want bijna 70% van de benzineprijs verdwijnt al in de schatkist. En dan vanaf 2012 de kilometerheffing, kassa!Met 60.000 km per jaar (vnl. werk man) betalen wij in 2018 € 2.700.00 bij! (Gelukkig heeft hij wel een goede reiskostenregeling.)

Maar aan de andere kant kan de heffing goed zijn om mensen aan het nadenken te zetten over hun autogebruik.
Maar ik ben heel benieuwd of mensen door de heffing de auto gaan laten staan en of het inderdaad filereductie op gaat leveren.

Er wordt hier trouwens een aantal keer de opmerking gemaakt dat het goed is dat de gebruiker betaald, maar dat deed hij/zij toch al: via de benzineprijs!

Gaat de heffing ook voor motoren gelden?

Nasha 1st
Petr@

nee, motoren hoeven het niet te betalen....wederom spijt als haren op ons hoofd dat wij nooit een motorrijbewijs hebben gehaald...

We kijken wel een beetje naar alternatieven....ik ga mijn zoektocht toch maar wat aanscherpen naar een baan dichter bij. Man wil eens gaan kijken naar zo'n motor op 3 wielen bijv, mag zonder motorrijbewijs maar valt dan wel buiten deze heffing. Of op sommige dagen wat meer reistijd door met de snelle boot naar zijn werk te gaan maar dat kan niet met de vroege en late diensten....

Petr@
Nasha

Jullie zijn toch nog niet bejaard? Mijn man (46) heeft ook pas verleden jaar z'n motorrijbewijs gehaald en gaat nu met veel plezier op de motor naar z'n werk. Alleen als het 's ochtends hard regent pakt hij de auto. Ik heb 16 jaar geleden m'n rijbewijs gehaald, maar heb sindsdien niet meer gereden en zou dus eigenlijk weer wat lessen moeten nemen. Maar als man met de motor gaat heb ik de auto dus het heeft geen haast :-)))
Ik ben trouwens nu wel heel benieuwd waar jullie wonen: snelle boot naar het werk? Zeeland?

Petr@
Pelle

Dat ben ik niet met je eens. Die ouderen rijden waarschijnlijk een kleinere auto dan de veelrijder van 60.000 km per jaar.
Wij zitten nl. op zo'n dikke € 1.200,00 per jaar aan motorrijtuigenbelasting.
Kijk maar wat Jacoline schrijft: voor haar boodschappenwagentje betaalt ze € 240,00 per jaar!

Petr@
Nog een keer pelle

Onze motor kostte € 2.750,00 dus die hebben wij er in een jaar uit.
Rijlessen is inderdaad een dure grap!

Nasha 1st
Rijlessen

zijn inderdaad vrij prijzig, dat is wel een van de redenen waarom we het nu (even) niet doen, Nashaman moet eigenlijk ook nog E-rijbewijs gaan halen, ivm caravan (niet echt nodig met deze, maar aangezien hij zijn rijbewijs volgend jaar ook moet vervangen, is makkelijker dat in 1 keer te doen)...

Pelle, ja, als man bijv. een motorrijbewijs zou hebben, dan zou 1 auto in principe genoeg zijn. Dus dan zou er 1 uitgaan....

Nasha 1st
Petra@

nee, wij wonen niet in Zeeland, maar bij Dordrecht. Vandaar vaart een snelle dienst naar Rotterdam.

Kiki
Ik reis door heel nederland

en hele dagen. Ik kan niet eens minder rijden, al zou ik het willen.
Voor boodschappen of dingen in de stad pakte ik toch al de fiets.
Ik rijd denk ik zo'n 50000 km per jaar, waarvan een groot gedeelte in de spits.
Dat ga ik toch echt niet in een twingo'tje doen. Dan heb ik toch liever een auto met kreukelzone. Word ik gestraft omdat ik kies voor veiligheid

Ik ben niet zozeer tegen de kilometerheffing, ook al ga ik een stuk meer betalen. Ik ben alleen tegen het feit dat de overheid precies weet waar je bent
Overigens als meer dan de helft er zogenaamd op vooruit gaat, waarom zouden ze dan in vredesnaam de auto laten staan? En de mensen die veel kilometers rijden zijn vaak net zoals ik degene die de auto niet kunnen laten staan.

Ik geloof er niets van dat er 15% minder verkeer komt en dat de files halveren

Kaaskopje
Gerard

Is het openbaar vervoer ook niet deels een optie? Je auto bij het station zetten en met trein of bus verder?

Jippie
Nasha 1st

Begrijp ik nou goed dat jij met de auto van Dordrecht naar hartje Rotterdam gaat? Waarom niet met OV? Snelle rechtstreekse treinverbinding. Diverse busverbindingen naar centrum of naar een metrostation aan de rand van de stad.
Juist de kilometerheffing zou het duwtje moeten zijn om dit soort ritjes per OV te gaan maken.

Nasha 1st
Jippie

>>Begrijp ik nou goed dat jij met de auto van Dordrecht naar hartje Rotterdam gaat?< <

Nee, ik zei niet dat ik IN Dordrecht woon, maar vlakbij....

>>Waarom niet met OV?< < Zie bovenstaand, voor OV zou ik dan toch eerst naar Dordrecht moeten en in die tijd ben ik al halverwege naar mijn werk...Als ik dan nog OV moet nemen sta ik inderdaad in Rotterdam, maar het centrum is vrij groot, en inmiddels zit ik ook in Delfshaven, dus zou ik weer een tram of metro moeten pakken. Al met al ben ik dan ineens dubbel zoveel tijd kwijt als met de auto....

OV betekent ook dat ik mijn werktijden niet meer kan halen. Ik kan pas 7:30 op de BSO terecht. Als ik dan OV moet pakken kan ik niet om 8:30 op mijn werk zijn. Datzelfde geldt dan uiteraard omgekeerd. ik kan niet werken tot 17:00 en dan met OV voor 18:00 bij de BSO zijn...

Helaas dus...

Nasha 1st
Ov

sluit ook nooit op elkaar aan....collega's van mij hebben onlangs een reis Rotterdam - Roermond gemaakt....dat heeft ze 3 uur gekost omdat de treinen niet op elkaar aansloten....lekker hoor, OV...Pas gingen wij naar Luxor in Rotterdam, auto aan begin van de stad geparkeerd, 20 minuten op een tram staan wachten....gelukkig is die parkeerplaats vlakbij de halte, zodat we konden blijven zitten....anders sta je toch echt te blauwbekken

Fatima
Voor beemer

Beemer, als je de benzineprijzen nog hoger gaat maken moet dat in heel Europa gebeuren. Men tankt anders nog sneller over de grens.

Pagina's

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.