Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Flavia

Flavia

14-01-2019 om 15:57

Kleine stapjes duurzaamheid

Naar aanleiding van een andere draad.
Welke kleine stapjes doen jullie in het kader van duurzaamheid?

Onder het motto verbeter de wereld begin bij je zelf en vele kleine druppels maken ook een meer.
Geen grootse acties als auto de deur uit of nooit meer vliegen maar kleine dingetjes.

Zelf ben ik overgestapt naar cuploze theelichtjes en heb ik nu net roestvrijstalen theelichthouders gekocht zodat ik ze nog wel in mijn theelicht kan zetten.

We zijn net overgestapt op tandenborstels met verwisselbare kop zodat je niet steeds de hele tandenborstel weg hoeft te gooien.

Ook heb ik ipv kunststof schuursponsjes nu sponsjes van sisal gekocht.

De grootste stap voor mij is vooral van alles minder te gebruiken.
Dus niet meer een scheut allesreiniger, maar de 10 ml per emmer die de fabrikant aangeeft. En dat structureel op alles toegepast.


Pirata

Pirata

14-01-2019 om 16:03

Hier

Ik werk een dag thuis, dat scheelt autovervuiling.
En ik koop graag tweedehands. De prachtigste dingen, voor een prikje soms.
Verder gooi ik heel weinig voedsel weg, het kan altijd nog in de soep!

Hangkous

Hangkous

14-01-2019 om 16:32

Afval scheiden

Met aandacht PMD apart van GFT, papier apart, schoenen en textiel in zo'n bak voor hergebruik, regelmatig naar de milieustraat om frituurolie in te leveren, glas apart.
Dan heb ik iedere normale week nog maar 2 pedaalemmerzakjes van 10 liter voor de restafvalbak.
Als de restafvalbakken aan de straat moeten verbaas ik mij altijd hoeveel restafval sommige buren nog hebben. Ik heb inmiddels een kleine container aangevraagd en daar zit iedere 14 dagen maar een bodempje in, sommige buren hebben nog een grote bak die dan nog vol zit ook.

Zo rond de feestdagen had ik iets meer restafval, wat minder goed gesorteerd en wat meer afval.
Ik had een stevige kou te pakken en man had wat meer gemaksvoer ingeslagen en dat geeft meer afval.

Yanea

Yanea

14-01-2019 om 16:43

Vegetarier

Ik ben al mijn halve leven vegetarier.

bicyclette

bicyclette

14-01-2019 om 17:04

best veel (denk ik)

Weinig vlees
Geen eigen auto (we rijden ons halve leven al met Greenwheels)
Behoorlijk consequent afval scheiden
Dol op 2e hands (vooral kleding)
We gooien eigenlijk geen eten weg (wat Pirata ook al zei, het kan bijna altijd in de soep)
Sinds 2 jaar zonnepanelen en vorig jaar hebben we de vloer geïsoleerd

Deze dingen maken het leven bovendien goedkoper, dus het mes snijdt aan 2 kanten.

Wat ik wel doe: te lang douchen. En we gaan ook wel eens met het vliegtuig op vakantie. En het is in ons huis best warm (ben een enorme koukleum).

Hangkous

Hangkous

14-01-2019 om 17:14

Beschimmeld brood

Ik wilde even mijn vorderingen in het kastje per dag topic melden en kom hier ook wat opbiechten.
Net met het opruimen/schoonmaken van 3 keukenkasten een halfje volkoren weggegooid. Dat moet in de kerstvakantie door de pubers opgeruimd zijn, lag 2 planken te hoog en was helemaal verschimmeld.
Normaal maak ik van oud brood paneermeel. Dat doe ik dan in de restwarmte van de oven als er pizza gebakken is of andere ovengerechten zijn gemaakt.
Met dit halfje hoefde dat niet meer.

juf Ank

juf Ank

14-01-2019 om 17:16

uh...

Ik eet veganistisch en vlieg nooit.

Olivia

Olivia

14-01-2019 om 17:20

hier

Ik ben heel strikt in afval scheiden. Eet voor 95% geen vlees, vis, zuivel.(voornamelijk veganistisch dus) probeer dat ook te doen met bijv. mijn schoenen maar dat vind ik wat lastiger.
Koop voornamelijk tweedehands kleding (vind ik ook gewoon leuk om te doen en ik probeer al jaren te ontspullen. Dit werkt redelijk, maar mijn huis mag nog wel leger.
Ik gooi inderdaad zelden tot nooit eten weg.
Let steeds meer op de verwarming, niet te hoog zetten, maar omdat ik thuis werk, wil ik natuurlijk niet de hele dag in de kou zitten. Hij staat op 20 en mag van mij niet hoger (en dan heb ik het soms toch nog koud, zit veel stil, achter de computer te werken)

Wat ik wel doe; ik douche niet dagelijks, maar als ik douche dan wel te lang, ik rij auto, maar niet dagelijks. Ga eens in de twee-drie jaar op vliegvakantie.

Pirata

Pirata

14-01-2019 om 17:22

Isoleren ja

Wij zijn als een gek aan het isoleren geslagen sinds we in dit jaren 60 huis wonen. Maar ik weet niet of dat onder "kleine stapjes" hoort.
Wij pakken het vrij groots aan, door veel zelf te doen is het nog betaalbaar.
Ter compensatie gaan wij ook op vliegvakantie dit jaar. 🤔. Ik heb wel betaald voor CO2 compensatie, maar ja of dat nou erg helpt...

Fransien

Fransien

14-01-2019 om 17:29

Schoenen poetsen

Schoenen gaan een stuk langer mee als je ze regelmatig poetst en ik heb me dit jaar voorgenomen dat vaker te gaan doen.
Mijn man en ik hebben beide lastige voeten dus als we schoenen gevonden hebben worden die ook gedragen tot ze echt versleten zijn (en tussendoor verzoold, meestal houden schoenen dat 3-4 keer uit).
Puberella is behoorlijk uitgegroeid dus die zal ook aan het schoenenpoetsen moeten geloven.

Veer

Veer

14-01-2019 om 17:59

De helft!

Flavia, ik gebruik al jaren de helft van wat de fabrikant aangeeft: vaatwasvlokjes, waspoeder.ed.

En omdat mijn hulp geen oog hier voor heeft, verdun ik zeer regelmatig de inhoud van flessen glassex en allesreiniger. Dan gebruikt ook zij een halve dosis, zonder het te weten.

En echt, ook met een halve dosis wordt alles netjes schoon.

Watervrouw

Watervrouw

14-01-2019 om 18:45

Ook zo ongeveer

Ik leef best zuinig en dat heeft ook te maken met mijn budget maar dat gaat prima samen. Dus zuinig met energie, zorgvuldig afval scheiden, nachtstroom, indien mogelijke was buiten drogen, halve hoeveelheden gebruiken, geen wasverzachter, weinig tot geen schoonmaakmiddelen maar voornamelijk groene zeep, weinig kleding en linnengoed, weinig vlees en aan het sparen voor zonnepanelen. Vliegen eens per 5 a 6 jaar. Als er te veel plastic op tafel staat komt er kommentaar van de kinderen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-01-2019 om 19:08

Klein

Ik ben er niet zo bewust mee bezig. Wel scheid ik afval. De restafvalbak wordt maar een keer per 14 dagen geleegd, dus als ik al het plastic daarbij gooi red ik dat niet. Ik ga met de trein naar mijn werk omdat daar geen parkeergelegenheid is. Verder heb ik maar twee kinderen in plaats van een groot gezin. En ik maak niet zo vaak schoon

Lou

Lou

14-01-2019 om 19:17

Dit jaar de verwarming omlaag

Afval scheiden doen we al een paar jaar. Ook al een paar jaar geleden overgestapt op een groene energieleverancier en een groene bank. Dit jaar is het daarbij vergeleken maar een klein stapje, en nog moeizaam ook: de verwarming omlaag. Ik werk thuis, mijn man is ook thuis want aan het revalideren, dus een heel stuk lager gaat 'm niet worden, daar hebben we echt geen zin in. Onze prestatie van deze winter is welgeteld één graad, van 20 naar 19

Schoonmaakmiddelen gebruik ik inderdaad ook nauwelijks nog. Met zelfgemaakt wasmiddel (van zeep en soda) krijg je ook vloeren en wastafels schoon. Dat vind ik veel makkelijker dan die ene graad verwarming.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-01-2019 om 19:43

Nieuwe server

Ik heb een nieuwe server gekocht. Voor een server met 19 schijven is hij redelijk zuinig maar hij trekt toch altijd wel 200 watt zelfs als hij weinig te doen heeft. Hij staat natuurlijk 24/7 aan, want daar is het een server voor.

Ik hoop maar dat jullie mijn energieverbruik compenseren

Vogel

Vogel

14-01-2019 om 21:45

Vele kleintjes...

Ik eet al 30 jaar vegetarisch, reis per ov of deelauto en scheid fanatiek afval. Maar dat zijn best grote zaken, vind ik.
Kleine zaken: van cappucino overgestapt op veganistische espresso, veel minder vaak kaas op brood, wasbare wattenschijfjes en -inlegkruisjes plus een menstruatiecup, en als mijn voorraad doucheschuim en shampoo op zijn stap ik over op zeep en shampoobars.
Ad, ik kan wel een deel van jouw ecologische voetafdruk overnemen hoor.

Jute tas

Bij de actie tegen plastic tassen in de supermarkt, verplicht te betalen, ben ik overgestapt naar jute tassen die in de fietstas passen.
Ik neem mijn winkelwagen mee naar de fiets en laad het dan in de jute tassen.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-01-2019 om 22:09

Vogel

Als ik nou mijn voetafdruk opmeet kunnen jullie kijken of je dat met z'n allen kunt compenseren!

Dees

Dees

15-01-2019 om 06:33

Dichterbij werken

Ik ben op 5 minuten fietsen van huis gaan werken scheelde zo'n 7 uur reistijd en 7 uur een rokende automotor per week.

Verder valt er weinig te verduurzamen. Boodschappen laten we bezorgen met electrische wagentjes IPV zelf halen met de auto.

Douchen doen we samen en de verwarming staat op.max 19,5. Overdag overigens uit tenzij we het te koud hebben.

We eten ongeveer 5 dagen per week.vegetarisxh.

Ons 3 persoonshuishouden heeft een energie en waterverbruik van een 1 persoonshuishouden (aldus de energierekening).

Hand op de knip

Duurzamer door goed onderhoud plegen en de knip gesloten te houden:
-De bandendruk van de auto checken; verminderd slijtage en kosten.
-Rits in jas vervangen; goede jas kan zo nog een tijd mee ipv nieuwe kopen.
-Kliekjesavond plannen ipv een kliek als snack in de namiddag door iemand met lekkere trek laten opeten. Dan neemt diegene maar een appel.
-Buiten spitstijd rijden; besparing benzinekosten.
-Sneller de fiets pakken dan de auto; met fiets rijd ik vaak de wachtende automobilisten voorbij en kan ik de fiets voor de deur van bestemming parkeren; geen parkeergeld.
- Nieuwe koelkast omdat de deur van de oude niet goed meer sloot.
- Kleding twee minuten in droger zodat de kreukels eruit gaan en daarna aan droogrek verder laten drogen. Scheelt strijktijd en zo gaat de kleding langer mee.
- Geen nieuwe spullen kopen als een ander iets nieuws heeft.

En,

Overstappen op groene stroom omdat dat aanbod goedkoper was.

Betalen per vuilniszak

In een woonplaats hier vlakbij, hebben ze een pas nodig om de ondergrondse container te kunnen openen voor het deponeren van een vuilniszak. Ik geloof in dat systeem; de vervuiler betaalt. Het maakt mensen bewuster van wat ze weggooien omdat ze dit direct in de portemonnee voelen.

Jasmijn

Jasmijn

15-01-2019 om 08:03

Flanagan

Flanagan, bij dat betalen per vuilniszak merk ik dat ik veel vaker overal en nergens gedumpt afval zie. Want ja, je voelt het meteen in je portemonnee.
Bij ons dorp moet je gewoon afvalstoffen heffing betalen, en inderdaad de stimulans tot afval scheiden of afval verminderen is er dan financieel niet, en ook zie ik hier nooit gedumpt afval liggen.
Ik weet ook niet wat de beste optie trouwens is hoor, maar al dat afval in de afgelegen bosjes vind ik toch ook wel erg.

Jasmijn,

Ik was ook verbaasd; de betreffende Vogelaarswijk zag er verzorgder uit dan mijn eigen nieuwbouwwijk. Jaren geleden begon woonplaats A met dit systeem. Inwoners uit A dumpten hun zakken in de naburige plaats B. Bewoners uit B; de desbetreffende Vogelaarswijk werden boos en zijn ook overgestapt op het afvalsysteem.
Er is een soort sneeuwbaleffect ontstaan waarin de bewustzijn van de hoeveelheid afval ongemerkt meegroeit.

De pas zorgt ook voor meer sociale controle; als jij wel betaalt maar je buurvrouw niet, ben je sneller geneigd dit te melden. Bij vaste reinigingskosten reageert men meer gelaten.

Raffie

Raffie

15-01-2019 om 10:23

zuinig

Ik ben van nature zuinig en tegen verspilling (eten, kleren, ed), daar kan ik niet veel meer in minderen.
Verder hebben we vloerisolatie, zonnepanelen, ik douche kort en om de dag en bezuinig ook op de was (wat hier dan weer door sommige mensen vies gevonden wordt, maar laten we daar niet weer over discussiëren)
Oh ja, heb voor het laatst in 2008 gevlogen.
Het voelt een beetje als: kijk eens hoe goed ik ben maar voel me ook nog vaak genoeg schuldig als ik de kinderen even gauw met de auto ergens naar toe breng ofzo. En ik hou niet van led-verlichting, dus heb ook nog wel wat halogeen-lampen in huis

Boink

Boink

15-01-2019 om 10:49

Maar wie doet dat echt voor het milieu?

En niet in eerste instantie voor je eigen portemonnee?

Al die bezuinigingen voor het milieu doe ik al jaren voor MIJN gemak en MIJN portemonnee.
Minder vlees, dichtbij werken, boodschappen laten bezorgen, groene stroom, niet op vakantie gaan enz.

Maar waarom praten we, zoals in #1 wordt aangegeven dan alleen over de kleine dingen en worden de grote er buiten gehouden? Dat klinkt dan eigenlijk als : guilty maar ik heb wel LEDverlichting.

Angela67

Angela67

15-01-2019 om 10:53

boink

ik vind het op zich wel een charmante insteek, om het over kleinere dingen te hebben. Zodra je het over 'grote' dingen gaat hebben krijg je gauw de sfeer van 'jouw mening is slechter dan de mijne' (je zou niet moeten vliegen vs wat maakt het uit ). Terwijl als je het hebt over handige tips m.b.t. het leven van alledag hou je het klein en behapbaar.
Dan kan er nog steeds iemand langskomen die zich afvraagt waarom mensen dit doen, maar ik denk dat die kans wat kleiner is.
Een beetje zo'n draadje als '1 kastje per dag' ofzo?
gr Angela

Olivia

Olivia

15-01-2019 om 10:55

maar niet alles toch?

Ik doe niet aan afvalscheiding omdat ik dat zo gemakkelijk vind. Want dan zou ik alles gewoon in de grijze bak dumpen.
Papier was het eerste wat ik ging scheiden,dit wordt bij ons opgehaald voor het goede doel (is niet voor mijn gemak)
Minder vlees/geen vlees, vond ik niet makkelijk. Dit doe ik voor het milieu en ik heb teveel documentaires gezien over slachthuizen, earthlings, vegucated. Ik vond koken makkelijker toen ik nog vlees en zuivel kocht.
Maar sommige dingen doe ik inderdaad omdat het scheelt in de portemonnee; minder stoken, korter douchen (lukt niet vaak). Weinig vliegvakanties.

Lou

Lou

15-01-2019 om 11:00

Niet alles voor je portemonnee

Ik kan al mijn afval gratis in een vuilniszak gooien, maakt niet uit hoeveel ik er op de stoep zet, in deze gemeente kost dat niets. Ik kan ook alles netjes scheiden en heen en weer lopen naar allerlei verschillende containers. Dat maakt mijn leven niet makkelijker of goedkoper

Maar dat is gelukkig wel een uitzondering. Verder vind ik het juist fijn dat je twee doelen kunt combineren vaak: besparen of makkelijker leven en duurzamer leven tegelijk. Een beetje voor het milieu en een beetje voor jezelf.

Boodschappen laten bezorgen is natuurlijk alleen duurzamer als de bezorgdienst elektrisch rijdt en je anders met je eigen niet-elektrische auto was gegaan. Bij mij zou het eerder in de plaats komen van fietsen dus niet echt meerwaarde hebben.

Lou

Lou

15-01-2019 om 11:01

Olivia

Ik typte een beetje langzaam, had jouw reactie nog niet gezien

bicyclette

bicyclette

15-01-2019 om 11:08

Boink

"Maar wie doet dat echt voor het milieu?En niet in eerste instantie voor je eigen portemonnee?"

Het lijkt mij belangrijker DAT we duurzaam 'handelen', dan dat we dat persé doen uit idealisme. Ieder kiest zijn eigen beweegredenen. Zolang de uitkomst min of meer gelijk is, is dat helemaal prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.