Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Flavia

Flavia

14-01-2019 om 15:57

Kleine stapjes duurzaamheid


Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-12-2019 om 21:25

@Ad

Kijk het programma eens terug en vertel dan je indrukken.

Ik ben verre van een vegahippie, veel te oud voor ook, en de kwestie 'de koe overslaan en zijn voer gaan eten' - pff ja, dat vind ik een hele omschakeling.

Zo'n programma grijpt me in mijn nekvel en laat zien hoe ernstig de situatie is. Mooie woorden helpen niet. Er moet wat gaan gebeuren. En snel.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2019 om 23:05

Wilgenkatje

Te oud? Je kunt ook zeggen dat je gewoon hippie bent gebleven 😉. Je bent nooit te oud om vega"hippie" te worden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het bij ons nooit zal gebeuren. Ik vind vlees nog te lekker om het volledig af te kunnen zweren.

wie

twijfelt over vegetarisme. Lees "Onderhuids" van Michel Faber. Een boek dat je zeker aan het denken zet.

bieb63

bieb63

14-12-2019 om 14:14

Kaaskopje: je kunt het ook anders doen, zoals een middenweg

Je hoeft vlees ook niet persé volledig af te zweren om tóch bewuster bezig te zijn. Bijvoorbeeld de helft van de week vegetarisch en de andere helft wel iets van vlees, maar dan vlees/gevogelte/vis waarvan je weet waar het vandaan komt en hoe het is behandeld enz. Een stuk duurder, maar door het te halveren in aantal keer blijft het betaalbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2019 om 00:40

Bieb

Je hebt gelijk, maar gevoelsmatig lijkt het wat meer zwart/wit te moeten, dus vind ik het eigenlijk zwak dat ik het (nog) niet kan laten.

Mijn afkeer van de grootschalige vleesveehouderij, waar ik vroeger ook niet dieper over nadacht dan de verpakking met lapjes en boutjes in de supermarkt, wordt steeds groter. Dat geldt ook voor man. Dus we eten niet meer élke dag vlees.😊

bieb63

bieb63

15-12-2019 om 13:58

Kaaskopje

Maar waarom zou je jezelf moeten verplichten helemaal geen vlees te eten? We zijn nog steeds omnivoren, dus onnatuurlijk is het niet, dus ook niet 'zwak'.

Laat dat grootschalig vleeshouderij vlees gewoon links liggen en geniet van een enkele keer per week van vlees van dieren die goed behandeld zijn. Tenminste zo zie en voel ik dat.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2019 om 23:30

Bieb

Ja, dat we omnivoren zijn gebruikte ik voorheen ook. Als je geen vlees eet moet je de noodzakelijke stoffen uit vlees ook wel anders aanvullen. Maar ik vind het echt een irritant dilemma. Wat mij betreft mag de overheid vlees zo duur maken, dat de lol er voor de meesten vanzelf wel afgaat. Ook voor iemand als ik dus. Vroeger was vlees een luxe. Van de Bijenkorf bij wijze van spreken. Omdat de productie buitenproportionele vormen heeft aangenomen, op hol geslagen zou je kunnen zeggen, lijkt het nu meer op het Actionassortiment. Je weet dat het eigenlijk geen goed teken is dat alles zo betaalbaar is, maar ach... dat is ook wel prettig.

Sam

Sam

16-12-2019 om 00:53

Maar waarom

Wat is dan je dilemma Kaaskopje??
En waarom zou je wachten op overheidsbemoeiemis wb prijs van vlees? Heb je dan geen eigen verantwoordelijkheid in deze?

Ik zie echt geen dilemma.
Koop gewoon je vlees verantwoord. Dat is idd duurder. En zoveel gezonder dat je er ook veel minder van nodig hebt. (nee, vlees heb je natuurlijk sowieso niet nodig. Maar goed vlees is ook zoveel lekkerder dat je minder nodig hebt voor een goede smaaksensatie) Omdat het duurder is koop en consumeer je minder vlees. Alleen maar win win toch?

(ik dacht ook niet goed zonder vlees te kunnen. Ik eet het nu zo'n 1 x per 3 maanden ofzo en mis het NIET)

Vlees

Ik ben nu ruim 2 weken vegetariër geworden. Voor het milieu en vanwege dierenleed.ik vind vlees lekker maar eerlijk? Ik mis het amper. Ik ben begonnen anders te koken en het bevakt me prima.
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

16-12-2019 om 08:13

bieb

"Laat dat grootschalig vleeshouderij vlees gewoon links liggen en geniet van een enkele keer per week van vlees van dieren die goed behandeld zijn. Tenminste zo zie en voel ik dat."

Enige bedenkingen.

- Goed behandeld, wat betekent dat? Een aai over de bol voordat zijn strot wordt afgesneden?

- Is een kleinschalige biefstuk milieuvriendelijker dan een grootschalige?

- Stoot een kleinschalige biefstuk minder co2 uit dan een grootschalige?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-12-2019 om 13:26

bedenkingen zijn op zijn plaats!

Goed behandeld - ja, wat betekent dat. Een leefomgeving die past bij het beest in kwestie. Maar ja, wat is passend? Betonnen vloer, scharrelstro? Binnen of buiten? Gewoon gras (schrijf ik als buitenstaander) of weidevegetatie met allerlei kruiden?

Kleinschalige biefstuk /.grootschalige biefstuk en het milieu, en de uitstoot van CO2. Qua beestenscheten zal er niet veel verschil zijn denk ik. Wat voer betreft wel. Wat heeft het beest gegeten, soja van de grond waarop eerst regenwoud groeide, en verscheept en overzee vervoerd. Of veevoer dat verbouwd is in dezelfde provincie of zelfs op eigen bedrijf?

Zo wordt boodschappen doen een stevige klus waaraan veel studie vooraf zal gaan. Bewustwording is niet eenvoudig. Wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

Sam

Sam

16-12-2019 om 13:48

Goed behandeld

In ieder geval niet erg slecht behandeld, zoals nu toch echt gebeurd met alle goedkope vlees.
Ik vind echt niet dat we zo nog met dieren om kunnen gaan. De kloof met hoe we huisdieren behandelen is ook wel echt enorm bizar.

Terechte bedenkingen Ad

- Goed behandeld, wat betekent dat? Een aai over de bol voordat zijn strot wordt afgesneden?

Daar heeft zo'n beest inderdaad weinig aan, ze gaan uiteindelijk allemaal naar eenzelfde abbatoir

- Is een kleinschalige biefstuk milieuvriendelijker dan een grootschalige?

Nee, denk het niet. Een grootschalig veeteeltbedrijf is efficiënter dan een kleinschalige en biologisch boeren is niet per se beter voor het milieu blijkt inmiddels

- Stoot een kleinschalige biefstuk minder co2 uit dan een grootschalige?

Nope

Je koopt vooral een goed gevoel met je prijzige stukje vlees van de Groene Slager (ofzo)

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2019 om 17:26

Dat is te makkelijk Skik

Er is niks mis met minder en duurder.
En gewoon minder is natuurlijk ook al winst.

Er zijn richtlijnen voor wat onder biologisch valt en wat niet. Zo moeilijk is dat niet.
Om het nu allemaal op te hangen aan dat laatste stukje in het abattoir is wel erg kort door de bocht. Voor wie niet wil dat dieren naar het abattoir gaan, zit er niks anders op dan vegetariër te worden.
Wie moeite heeft met het dier als vleesfabriek heeft ook andere opties.

Marga

Marga

16-12-2019 om 18:07

Moeite

Ik heb moeite met mensen die ergens iets van vinden en vervolgens bedenken dat een ander dat ook moet vinden.
Als je geen vlees wilt laat je het staan of je neemt een beetje. Je houdt dat bij jezelf. Want het gevolg is dat de mensen die het zelf niet 100% doen, dan wel verwachten dat anderen daarin meegaan en vinden dat zij de ander daarin kunnen dwingen. Erg bedisselerig.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2019 om 22:09

Marga

Op wie richt je je nu?

Ik ben overigens niet met je eens dat je altijd slles maae bij jezelf moet houden. Ik ben in mijn keven toch weleens over een streep getrokken door een herhaalde boodschap. Aanvankelijk kan dat me irriteren. Komt ze of hij weer aan met... Tot ik opeens merk dat ik het snap en het ermee eens ben. Als anderen mij nieuwe inzichten kunnen geven, waar ik iets mee kan, is dat positief te noemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2019 om 22:09

Sorry

Voor de foutjes weer.

Sam

Sam

16-12-2019 om 23:40

Dubbel Marga

Ik snap heus wat je bedoelt en ben het vaak ook met de algemene stelling eens. Maar toch.. Weet je, als ik mijn hond zou mishandelen, dan vinden daar vast een hoop mensen iets van.
En het zou me duidelijk gemaakt worden ook.
Maar een anonieme kip, daar mogen we mee doen wat we willen, alleen om ons buikje zo rond mogelijk te eten voor een habbekrats.
En daar mogen we dan ook niets van vinden. Mmhh.

Marga

Marga

17-12-2019 om 01:33

Kaaskopje

"Wat mij betreft mag de overheid vlees zo duur maken, dat de lol er voor de meesten vanzelf wel afgaat. Ook voor iemand als ik dus."

Ik wilde het algemeen houden en bedoel het goed, maar reageerde met name op dit stukje. Jij vindt dat voor jezelf en anderen de prijs omhoog mag zodat de lol er afgaat. Maar dan gaat straks iedereen piepen dat het vlees te duur is toch? Jij voelt daar dan weinig van omdat je al minder vlees eet. Of eet jij dan eens in de week een kipfilet van 20 euro op?
Ik vind de manier waarop je dat neerschrijft verre van motiverend en wat betweterig, even afgezien of ik vlees eet of niet/weinig.

Flavia

Flavia

17-12-2019 om 08:15

Prijs van voeding

De prijs van voeding is op dit moment gewoon heel laag en dat zijn wij als westerse wereld als normaal gaan beschouwen.
Het is een van de redenen waarom we te veel gaan eten, het aanbod is er, we kunnen het ons veroorloven en doen dat ook.
Dat geldt niet alleen voor vlees maar voor vrijwel alle voedingsmiddelen.

Een prijsverhoging is een mogelijkheid. Hetzelfde geldt voor kleding.
Met een hogere prijs kan er een eerlijke prijs door de hele keten zijn. Echter is onze economie gebaseerd op winstmaximalisatie en groei ipv voorzien aan behoeften tegen een eerlijke ruil.

Zeetakje

Zeetakje

17-12-2019 om 08:29

Artikel over opeten waar je van houdt

https://www.trouw.nl/nieuws/alleen-opeten-als-je-echt-om-ze-geeft~bdef42e4/

Link plakken mag toch wel?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2019 om 09:12

Marga

Ik vind je vraag logisch, die verwachtte ik ook. Er zou ook iets tussen mijn oren moeten veranderen en dat is ook gaande. Ik vergelijk het maar met de delicatessen afdeling in de winkel. Olijven, sausjes, worstjes, noten etc.. Ik koop daar maar zelden iets. Ondanks dat ik het heerlijk vind. Het is "luxe" en daarom voor ons niet iets wat we dagelijks kopen. Niet eens alleen zozeer door de prijs, maar ook door het gevoel van die genoemde luxe. Dat moet speciaal blijven. Vlees zou ook voor onszelf meer naar die denkwijze moeten verschuiven, een hogere prijs zou helpen. Ik merk dat dat niet binnen een dag geregeld is. Maar langzaam maar zeker toch wel.

Ik het toejuichen als massaproductie van speklapjes en suddervlees gewoon verdwijnt. Beter voor het welzijn van de beestjes en het klimaat. En natuurlijk zou ik kunnen doen.of ik het beste jongetje van de klas ben, maar dat ben ik niet. Ik ben op dit gebied zo zwak als een nat vloeitje. Ontmoediging door een hogere prijs zou mij helpen.

Sam

Sam

17-12-2019 om 09:49

Lastig

Marga, ik vind niet dat de prijs van vlees perse omhoog moet.
Maar het welzijn van de dieren moet wel echt verplicht omhoog vind ik. En dat zal de prijs van vlees hoger maken.

Kaaskopje, ik vind dat we ook moeten stoppen met iemand het beste jongetje van de klas vinden, als iemand niet mee wil doen aan extreem wrede praktijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2019 om 10:07

Sam

dat vind ik toch niet? Hopelijk komt dat niet zo over. Ik heb de indruk dat mij verweten wordt dat ik wel goede intenties heb en zou willen dat we elkaar en door ingrijpen van hogerhand stimuleren om het tij te keren, maar zelf ook nog steken laat vallen. Dat is dus zo, maar al pratende en nog fout doende voort, merk ik zelf dat er iets verandert. Ook in ons huis. Mijn mening is dus dat we, minder daadkrachtig of niet, er over mogen praten als dat bijdraagt aan een omslag. Zo opbouwend mogelijk zal wel beter werken misschien.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-12-2019 om 12:49

wat Flavia zegt

Onze economie is gebaseerd op winstmaximalisatie en groei in plaats van voorzien in behoeften tegen een eerlijke ruil. Dát is het probleem. Het meer is nooit vol en zal dat ook nooit zijn als deze basis zo blijft. En al doende maken we de wereld en haar bewoners en de natuur hartstikke kapot.

Hoe is dit te veranderen?

Ad Hombre

Ad Hombre

17-12-2019 om 13:42

Wilgenkatje

In feite gaat het om productiviteit. Onze welvaartsgroei hangt direct samen met de stijging van onze productiviteit (als je buurman productiever wordt is dat goed voor jou, als jij productiever wordt is dat goed voor je buurman).

Dat blijkt prima bij de menselijke psychologie aan te sluiten. Het probleem is dat niemand daar ooit een werkend alternatief voor heeft bedacht.

"En al doende maken we de wereld en haar bewoners en de natuur hartstikke kapot."

Mochten we onszelf om zeep helpen dan herstellen die natuur en die wereld zichzelf heus wel weer. En zoniet, de maan is ook hartstikke natuurlijk!

Flavia

Flavia

17-12-2019 om 13:50

Het probleem zit er in dat we 'groei' als basis hebben en dus steeds meer willen. We willen niet tevreden zijn met wat we hebben of zelfs iets minder als we het eerlijk verdelen.
Was het niet de club van Rome die in 1972 al zei dat er grenzen aan de groei zijn?

We zijn met z'n allen wat hardleers en misschien wel dom op dat gebied.
Ik denk net als jij dat als de mens uitsterft de rest van de natuur zich wel weer hersteld of aanpast aan dat wat er dan is en idd de maan is ook volledig natuurlijk.

Anemone

Anemone

17-12-2019 om 13:58

Alternatief model

https://nl.wikipedia.org/wiki/Donut_(economisch_model)

De donut economie gaat niet uit van economische groei, maar van het realiseren van ieders behoeftes binnen de draagkracht van de aarde. Erg interessant om zo naar economische vraagstukken te kijken.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-12-2019 om 14:12

Anemone

Die link lijkt me niet de bedoeling.

"Erg interessant om zo naar economische vraagstukken te kijken."

Absoluut, dat vond Marx ook. 100 miljoen doden later zijn de meesten van ons daar wat minder enthousiast over:

https://www.hpdetijd.nl/2014-07-28/kent-u-ze-de-tien-dodelijkste-dictators/

Idealisme lijkt (ook) niet de beste motivatie om een economisch model op te baseren.

Anemone

Anemone

17-12-2019 om 14:38

haha

Dat was inderdaad niet de link die ik bedoelde... op een of andere manier lukt het niet om naar wikipedia te linken. Dan maar een andere:

https://www.kateraworth.com/doughnut/

Er zijn heel veel verschillende manieren om naar de economie te kijken, en deze past mi goed bij de grote vraagstukken die er nu mondiaal spelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.