Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Valkyre

Valkyre

04-04-2011 om 13:50

Koosnamen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

05-04-2011 om 21:51

Nou

Ik laat het geheel en al in het midden, veel te prive. Maar wat ik me voorgenomen had toen ik zwanger werd: ik noem mijn kinderen niet naar mij/onszelf. Ik heb ooit eens een vriendje gehad met dezelfde naam als zijn vader, dat was dus Jan en Jantje. En dat blééf ook zo. De naam van mijn dochter lijkt dus ook werkelijk niet in de verste verte op mijn naam. Totdat de jongste haar naam niet uit kon spreken en hem elke keer verbasterde. Tot een naam (of woord eigenlijk) wat verdacht veel lijkt op een afkorting van mijn naam. En zo heet ze nog

Tirza

Margreet

Margreet

05-04-2011 om 22:35

Nou tipje van de sluier

Want ook te prive. Buuf noemt haar dochter Bep, vind ik zelf heel erg bij haar passen (haar echte naam komt niet in de buurt). Mijn moeder noemde me vroeger 'taart' ik gebruik hem zelf ook vaak. Ook af en toe verbaster ik mijn kinds naam naar het Duits, klinkt het heel zoet. Mijn moeder noemde mij heel verschillend omdat mijn echte naam moeilijk liefkozend te maken is. Ik heb een heel arsenaal voor mijn kinderen.

Ilva

Ilva

06-04-2011 om 09:55

Leuk

Ik noem mijn jongens ook smurfen. Begon toen oudste met een maand of 4 een blauw pakje aan had. Kabouter komt ook vaak voorbij. Maar dat duurt vast niet lang meer want ze groeien zo hard. En als ze boven me uit groeien noem ik ze vast geen kabouter meer.

Kennen jullie nog meer duitse kooswoordjes

Behalve schatzi? Mijn man wil namelijk Duits leren, kan ik hem lekker pesten.

Duits minnekozen

Sja, je kunt heel makkelijk -lein of -chen achter een naam zetten. Dat doe ik zelf af en toe. En verder plagen we "onze" Duitsers vaak met hun dierentuin: Hasi, Täubchen, Pusselchen, noem maar op. Alle fauna die er enigszins voor in de termen valt, komt voorbij.

Tirza G.

Tirza G.

06-04-2011 om 12:58

En natuurlijk

Mein Herzchen.

Tirza

Hier komen een paar

Schnucki, Schnuckelchen, Schnuckiputzi, Süsse (zo heet ik voor mijn lief, je man zou dan Süsser heten), Engelchen, Liebchen, Spatz (is een musje).

Valkyre

Valkyre

06-04-2011 om 13:25

En muisje

Deze app weigert de umlaut juist weer te geven, maar Mauschen (met umlaut op de a dus, spreek uit Mois-gjen) al is dat meer iets voor meisjes. Of, heel erg: Hasemaus of Hasimauschen (laatste weer met umlaut). Brrr... Goed plaagmateriaal wel!

Herzblatt, Liebes, Mausi (weer een beest), Sternchen.

Onze apotheker

heet trouwens Mausehund

Valkyre

Valkyre

06-04-2011 om 13:26

En schnecke

Hallo Schnecke, Schatzi, Hasimaus...

Hahaha! Echtgenoot zou een lachstuip krijgen.

O ja schnecke

Dat heb ik nooit begrepen. Iemand uit liefde slak noemen. En wordt ook wel eens als aanduiding voor vrouwelijk geslachtsdeel gebruikt. Brrrr.

Mijn roepnaam

..is zo'n duitse verkleining. Die hanteer ik hier dus niet

Maar als wij kleverige handjes hadden dan noemde mijn oma ons "Igele" - egeltjes. Typisch zuidduits koosnaampje. Mij nog steeds heel dierbaar.

En nee, ik weet ook niet waarom je bij vieze handen aan egels denkt.

Valkyre

Valkyre

06-04-2011 om 21:47

Nee, rodebeuk

...ik zou eerder aan kleine Maulwurf denken, qua vieze handjes!

Tango

Tango

06-04-2011 om 23:01

Moppiemop

Tangodochter heet van baby af aan al Moppie of moppiemop, tja dat krijg je als je op 1 april besluit naar buiten te komen. Vreselijk vindt ze het zelf, de geboortedag en de koosnaam.
Tangozoon noemen we vaak mannetje of mannetjepan.
Poepie of scheetje vind ik persoonlijk echt vreselijke koosnamen, die zal je mij niet horen zeggen.
En o ja, Tangodochter noemt Tangozoon altijd bij een vreemde verbastering van zijn naam: kiwi. Nou gaan jullie natuurlijk raden hoe hij werkelijk heet......

Margriet*

Margriet*

07-04-2011 om 09:39

Andere namen

Gebruiken we ook door de naam te noemen en dan er iets rijmends achter te zetten. Bij jongste leidt dat tegenwoordig tot woede.
Bij mijn dochter komt er inderdaad chen achter haar naam, duitse variant.
Ook zeggen we soms de namen zoals broertje ze vroeger fout zei, letters die hij verkeerd uitsprak. Maar dat is meer grappig dan liefkozend.

Nely

Nely

08-04-2011 om 21:47

Hier

wordt zoon regelmatig Kreukel genoemd.

+ Brunette +

+ Brunette +

09-04-2011 om 01:12

Saai

Lieveschat en snoepie, dat zeg ik geloof ik nog het meest. Ook roep ik regelmatig hoe leuk, slim, mooi en schattig mijn zevenjarige dochtertje is, waarop ze sinds kort knorrig antwoordt: "Jaah, mamma, je zegt ook altijd hetzelfde, ik weet het nou wel".

Kippetje tok

Vind ik zelf leuk. En bij de 1e letter van zijn naam, verkleind. En schattekoekje, hoe zoet iets met 'klein' ervoor mag niet meer zo vaak, hij is al groot!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

10-04-2011 om 19:19

Net ontsnapte mij een

"binkie". Hij wordt ineens zo groot! (Morgen voor het eerst wennen op school. Hij heeft er helemaal zin in! Spannend hoor .)

An

An

11-04-2011 om 21:52

Hihi... leuk zo'n lijstje maken

Dreumes.
Pollewop.
Pollie
Aapie
Bobbejaantje
Pollewoppekie
Baby
Apejaantje

Hoorde laatst

een moeder tegen haar dreumes zeggen: "Kom, fruitdruifje, ga je mee?"
Vond ik zooo schattig !

Irene

Irene

12-04-2011 om 14:44

Hier

Hier zeg ik wel liefkozend "oelewapper" tegen onze oudste zoon (10 jaar). De oorsprong daarvan is van toen hij net begonnen was met spaanse les op school en ik een keer tegen hem zei: "hola guapo!" (=hallo knapperd, spreek uit olaa wappo). Waarop hij wat nukkig reageerde met "ik ben geen oelewapper.... Sinsdien is 'ie dus wel een oelewapper o
Tegen jongste dochter (2 jaar) zegt ik als ze weer eens verkouden is nog wel eens "snottebella". Ze heet trouwens Lemoni (spreek uit als leonie maar dan met een m ertussen) en verhaspelde dat toen ze nog geen twee was zelf eerst tot mimi en later tot "meelemoolemimi", daar hebben wij weer "hele mooie mimi" van gemaakt, zo noemen we haar nu dus ook nog wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2011 om 00:52

Fruitdruifje

Oh, dat soort namen gaan hier ook over de vloer

100%mama

100%mama

13-04-2011 om 14:58

Koosnaampjes

vind ik wel wat hebben hoor! Zoon hier noem ik al bijna 7 jaar.....doperwtje.....komt eigenlijk omdat hij als baby zo mega kaal was in combi met zo'n rond kopje. Dochtertje van mijn beste vriendin noem ik Mandarijtje of Sumootje, ze heeft dezelfde rollen als een sumo worstelaar en een ronde bolle toet, manlief noem ik zelden bij naam, eigenlijk altijd schat (en ja dat meen ik ook nog, hahahaha), moeder Cootje, vader Sees (niet uit te leggen wegens herkenning in naam, hihi), zus Sis....zelfs de honden hebben een koosnaam Bolle en zwerver....

Niny

Niny

15-04-2011 om 20:36

Heel veel koosnamen

Voor mijn dochters: schattebout, vogeltje, muis, prulleke, prulledietje (zo noemde mijn oma mij altijd) meiske en verschillende verbasteringen van hun eigen namen.
Mijn zoon noem ik mannetje-pannetje, jommetje of Tommie en soms verbaster ik zijn naam.
En dat vinden ze nog goed ook, terwijl ze al 10, 12 en 13 zijn.
Overigens heb ik ook verschillende koosnamen voor de kat, en die hoor ik ook nooit klagen
Niny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.