Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Krantenbezorgers en hun nieuwjaarsgroet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fraz

Fraz

21-12-2008 om 22:40

Ik geef

de huis aan huis krantjes en folderbezorgers 50 cent en de dagbladbezorger 3 euro. Als die kids van die krantjes en folders overal 50 cent krijgen hebben ze een leuk bedrag bij elkaar.

Ik heb vroeger ook kranten (dagblad) gelopen en van de een kreeg ik 50 cent en van de ander 5 gulden. Al met al haalde ik toch wel een leuk bedrag extra op.

Jade

Jade

21-12-2008 om 22:42

Tonny,

"je hebt zeker geen kinderen met een krantenwijk?"

Nee hoezo??

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2008 om 00:27

Staken

Pelle: Ik vind het grote onzin. Als die verdiensten zo laag zijn en als ze niks extra krijgen voor het invouwen zouden ze eens moeten gaan staken ipv bedelen.
Voor elke staker staat alweer een nieuwe te trappelen om te mogen bezorgen. Als je niet tevreden bent, dan toch niet?
Als je het 'gebedel' niet op prijs stelt moet je een nee/nee sticker op de brievenbus plakken. Dat geeft veel duidelijkheid. Jij geen folders, zij geen muntje rond deze tijd.

Bastet

Bastet

22-12-2008 om 09:49

Ach pelle

Kom op joh,tis kerst....)
Bastet

Minet

Minet

22-12-2008 om 12:42

Ik gun ze het van harte

Hier krijgen alle bezorgers een uurloontje
Geen probleem, ik kan het missen, en zij vinden het geweldig! Vorig jaar waren mijn eigen kinderen ook zo'n bezorger, vreselijk mazzel, ze stonden al een jaar ingeschreven om te mogen bezorgen, en konden per 1 dec. beginnen De meeste bezorgers zijn erg jong, nog te jong om bv. bij AH vakken te mogen vullen, en hebben dus echt niet veel salaris omdat ze simpelweg weinig kunnen/mogen werken. Dan is een eindejaarsfooi van jouw wijk wel heel erg leuk!
Groetjes, Minet

Minet

Minet

22-12-2008 om 13:41

Maakt niet uit

Het zal mij een zorg wezen wat de oorsprong is van het geld geven aan bezorgers die een kerst/nieuwjaarswens komen overhandigen, al liggen er 10 redenen aan ten grondslag, of gewoon geen.
Wat mij betreft is het een traditie die we vooral lang in ere moeten houden, daar hou ik namelijk wel van, net als de Kerstgedachte (waarvan er ook veel in omloop zijn).

Groetjes, Minet

Maylise

Maylise

22-12-2008 om 16:48

20 euro

Die 20 euro is alleen voor de bezorger van de dagelijkse krant. Zeker niet voor folder bezorgers en huis aan huis krantjes. Die krijgen maar 1 of 2 euro en niet omdat ze zo weinig betaald worden. Daar heb ik niks mee nodig en is tussen hun en hun baas. De reden dat ik hun ook een kleine fooi geef is omdat ik het toch kerst is en dus wat goodwill waarom niet.
De reden dat ik 20 euro geef. In eerste instantie wist ik niet hoeveel ik moest geven toen ik hier net kwam wonen 10 jaar geleden al weer. Mijn buurvrouw gaf toen 25 gulden dus daar heb ik maar wat op gebaseerd. Maar misschien was zij wel heel gul? Ik weet het niet verder. Door inflatie en dergelijke is het uiteindelijk zo'n 20 euro geworden vorig jaar en denk dat ik dit jaar weer doe. Overigens ben ik bijzonder tevreden over onze krantenbezorger. De krant ligt elke morgen vroeg hier keurig op de mat, toen de krant een keer wat nat was geregend heeft bezorger zelf een nieuw exemplaar geregeld zonder dat ik er zelf om moest vragen enwovoorts. Dus goede service beloon ik. Ik vind dat overigens een heel ander verhaal dan foldertjes waar ik niet om gevraagd heb en volgens mij niet eens altijd krijg.

Maylise

Nasha the first

Nasha the first

22-12-2008 om 20:18

Niet omdat

ze weinig verdienen, maar gewoon als extraatje, daarom geef ik het....omdat ze door weer en wind de krant bezorgen, ook het plaatselijke sufferdje ja, die krijgt dan 50 cent. Een ochtendkrant zou meer krijgen, geen 20 euro dat dan niet....

Ach onze pubers

Ik geef altijd aan mijn wat dan ook voor krantje/foldertjes bezorgers. De ene keer 1 euro of 2 euro, het ligt er aan wat er in mijn knip zit op dat moment.
Ik vind de meeste bezorgertjes echte doorzetters hoor, en ze zijn net de jong om ergens te mogen werken en zo verdienen ze er een lekker centje extra bij. Ik merk ook altijd bij dit soort discussies kritiek van mensen die zelf nog geen kinderen in die leeftijd hebben.
Hier heeft de gang ook vol gestaan met stapels folders. Soms, ik kon het af en toe ook niet laten, hielp ik ook mee met het bundelen van de folders

Ik denk altijd maar, wacht maar jullie tijd komt nog!

groet Lis@

reina

reina

22-12-2008 om 22:36

Ach, pelle

"en het uurloon is niet laag tenzij ze gewoon niet handig lopen." Het ligt er wel aan waar je loopt, in het dorp waar mijn ouders wonen moet je soms een roteind rijden voor een paar krantjes....
Mijn zoon heeft ook ooit weekkrantjes en folders gelopen, ik was blij toen hij ermee stopte, alleen al dat stomme invouwen duurde uren (en die zooi lag dan ook nog in m'n huis). En de weekkrantjes moest ie eerst gaan halen aan de ene kant van het dorp om ze vervolgens helemaal aan de andere kant te moeten lopen. Ik heb wel bewondering voor de doorzettertjes die altijd op tijd lopen, weer of geen weer.
Maar dat jochie wat vanavond kwam met z'n kaartje kreeg niets, want hij schijnt folders rond te brengen, maar wij hebben een 'nee-sticker', dus bij ons komt ie nooit, behalve vandaag

Tirza G.

Tirza G.

22-12-2008 om 23:18

Nou maylise daar zeg je zo wat

Mijn vader lag de eerste "krantenbezorgdag" in het nieuwe jaar altijd achter de voordeur en trok die open zodra de bezorger kwam om hem 10 gulden te geven. Inderdaad: vanwege de uitstekende service van (jarenlang dezelfde) krantenbezorger. Mijn vader is nu bijna 15 jr geleden overleden, dus qua inflatie zit je misschien niet eens zo gek.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

23-12-2008 om 01:28

Tjonge pelle

Ik vind je wel wat zuur reageren hoor. Voor de goede orde: postbezorgers verdienen ook weinig vind ik. Zit daar misschien wat verongelijkt gevoel? Mijn vriendin heeft het gedaan en persoonlijk wordt ik niet vrolijk van wat ze ermee verdiende. Toen ze ander werk vond, ontstond er een groot probleem in haar dorp. Er werd geen vervanging gevonden. Ik vind dat niet zo gek eerlijk gezegd.
Maar goed, laten we inderdaad buiten beschouwing laten wat de hoogte van het bezorg'salaris' is. Ik geef het ook uit waardering. Ik zou het zo waarderen als er éindelijk een bezorger zou komen die de moeite neemt om élke week het Alkmaars Weekblad bij ons langs te brengen, dat ik spontaan 5 euro zou geven bij de kerstgroet. We wonen niet in hun loopje. Ik heb het al meerdere malen aangekaard.

gula

gula

23-12-2008 om 12:55 Topicstarter

Ik denk dat de bezorgers uit almere

meelezen want er is niet meer aangebeld deze week

gula

Jujube

Jujube

23-12-2008 om 13:50

Druk maken

Wat maken sommigen zich druk hier over het aanbellen van puberbezorgers (ik bedoel dan pubers die kranten/folders bezorgen, geen mensen die pubers bezorgen).
Ik geef altijd wel wat. Why not? Zoon heeft ook 2 jaar gefolderd/stadsblad bezorgd en het is best rotwerk, zo naast je school, huiswerk en andere bezigheden. Zwaar beladen fiets en weinig verdiensten.
En als je niks wilt geven dan geef je toch niets? Nobody's forcing you at gunpoint....

Tirza G.

Tirza G.

23-12-2008 om 13:56

Ik ben het met pelle eens

Ik geef niemand een kerstfooi. De TNT-bezorger die hier voor een hongerloontje zich een breuk sjouwt niet, de aardige jongen die de boodschappen binnen zet niet, de glazenwasser niet, de kapper niet, de cassiere van AH niet, niemand niet.
En natuurlijk Jujube hoef je niks te geven. Maar het is eigenlijk wel raar dat ze het zo vanzelfsprekend komen vrágen, vind je niet?

Tirza

Jujube

Jujube

23-12-2008 om 14:23

Hmm

Hmm, ik vind het niet zo raar. Ik krijg een kerstpakket, de bezorger krijgt een fooi. Ik herken trouwens het bedrag dat jij noemde als uurloon absoluut niet. Zoon verdiende volgens mij 19 euro per maand. En hij was er 2 tot 3 uur per week mee bezig.

dynastie

dynastie

23-12-2008 om 14:48

Van wie?

Jujube zegt: ik krijg een kerstpakket. En ik misgun dat kerstpakket de folder- en krantenjongens en -meisjes ook niet. Maar ik vind niet dat IK dat hoef te betalen. Ik vind dat er principieel iets mis is met het systeem, dus ik doe gewoon niet mee. Daarnaast zou het hier wel een hele dure grap worden met een stuk of tien verschillende bezorgers, maar het gaat me voornamelijk om het principe.

Minet

Minet

23-12-2008 om 17:07

Vragen?

Ik heb een bezorger nog nooit horen vragen om een fooi aan de deur, ze komen je fijne feestdagen wensen.
Ik zie bv een buurman: bezorger wenst hem fijne feestdagen, hij wenst dat de bezorger ook, neemt het kaartje aan en zegt: tot ziens en doet de deur dicht.
Niemand verplicht je tot geven, een gewone mondelinge wens wordt ook geaccepteerd hoor! Waarom zou je dan ineens geen krantje meer krijgen volgende week? Ik snap deze kronkel echt niet.
Ook mijn zoons kwamen vorig jaar thuis met de melding dat niet alle mensen geld gaven, ze kregen soms een snoepje , soms helemaal niets. Ook dat accepteren die jongelui gewoon hoor.

Groetjes, Minet

Wat een gezeik om niets zeg.......

Het is bijna kerst!

Ik geef trouwens onze postbode ieder jaar wel een fles wijn en die man vindt dat hartstikke leuk! Dit doe ik niet omdat hij de post zo goed brengt maar zomaar een gebaar rond de kerstdagen.
Zo ook krijgen de vuilnismannen 5 euro omdat ze soms dingen meenemen wat niet hoeft. Ik vind het leuk om te doen. Ook in het voorjaar komen er wel eens kinderen bellen of ze de stoep mogen vegen. Gelukkig ben ik niet zo'n Cruella en geef ze een snoepje en 50 ct. De kinderen genieten en ik nog meer.

Wat een gezeur met principes! Je kunt het ook gewoon iemand gunnen.

Jujube

Jujube

23-12-2008 om 20:07

Pelle

Je zegt: "Jujube komt dus met het kerstpakket-argument, slaat ook nergens op inderdaad."
Nee, jij VINDT dat het nergens op slaat, het is jouw mening. Niet de mijne.
Verder zeg je: "De puber van tegenwoordig heeft het OF zo rijk dat ze het niet de moeite vinden om voor door \'weer en wind\' te lopen of ze doen het wel en klagen over het loon (maar lopen dan dus heel on-economisch door de straat en roepen dat ze zo weinig krijgen per uur)."
Ah, wat heerlijk dat er iemand op het forum is die exact weet hoe pubers zijn die folderen/kranten bezorgen. Fijn! Dan weten we dat ook weer.
Verder sta ik helemaal achter de posting van Lis@.
Fijne feestdagen en in alle mensen een welbehagen en zo
Groet,
Jujube

Jujube

Jujube

23-12-2008 om 20:29

Lis@

Ja, je kunt het iemand idd gunnen. (Zoon zegt tegenwoordig steeds 'Gun!' Als ik iets te drinken in schenk oid dan roept hij 'Gun, Judith, gun!' Het betekent 'Mag ik wellicht ook een glas cola?')
Doe overigens de groeten aan M. Ik las dat ze studeert/stage loopt in de stad waar ik als kind een tijdje heb gewoond....(jaloers...)
Groet,
Jujube

dynastie

dynastie

23-12-2008 om 22:19

Minet en lis@

Minet "Niemand verplicht je tot geven, een gewone mondelinge wens wordt ook geaccepteerd hoor! Waarom zou je dan ineens geen krantje meer krijgen volgende week? Ik snap deze kronkel echt niet. "

Omdat het gewoon gebeurt bij sommigen, natuurlijk. Een bezorger die bijna nooit kwam behalve de laatste paar weken dreigde er ook mee, toen ik hem geen fooi gaf. Toen een officiele klacht ingediend en me maar eens afgevraagd waarom ik uberhaupt mee zou doen met dit soort dingen. Sindsdien geef ik niks en word ik regelmatig overgeslagen. Een klacht helpt je meestal snel van dat soort flauwekul af, overigens. Die jongens zijn tenslotte al betaald door hun baas om dat foldertje of de krant te brengen.

lis@ "Wat een gezeur met principes! Je kunt het ook gewoon iemand gunnen."

Ik gun iedereen zijn kerstpakket, maar ik vind niet dat ik dat moet betalen. Tenzij mensen bij mij in dienst zijn. Want zo werkt dat. Je baas regelt je kerstpakket, van andere relaties krijg je wellicht ook wat, maar je gaat er nooit zelf om vragen. En wie ik verder wat gun uit eigen portemonnee bepaal ik zelf. Als dat mij Cruella maakt, so be it.

Tirza G.

Tirza G.

23-12-2008 om 22:48

Wat een raar systeem van gunnen lisa

Mensen die lichamelijk werk doen, bij jou in de buurt, of een stapje harder lopen voor jou, die gun jij een extra centje omdat je daar zelf zo'n warm gevoel van krijgt rond de feestdagen.
Mijn dochter werkt als zaterdag(en vakantie)baantje bij de bakker. Morgenochtend begint ze om 6 uur, vandaag en gisteren om 7 uur. Druk he, met de kerstdagen. Ze krijgt van niemand een fooitje.
De cassieres bij de supermarkt werken zich deze dagen ook drie slagen in de rondte. Niks fooi. Ah, de meneer van de woningstichting komt morgenmiddag, op de valreep voor zijn vakantie, de eindoplevering van het huis van mijn schoonmoeder doen. Ook hij krijgt geen fooi.
Enne: vuilnismannen zijn ambtenaren. Die mogen niks aannemen van burgers. Hoe dat bij postbodes is, weet ik niet.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2008 om 02:00

Pelle

Ik zei het niet om onaardig te doen. Ik vind echt dat postbezorgen schandalig weinig 'schuift'. Misschien goed om te constateren dat zowel mensen die post bezorgen net zo hard nodig zijn als mensen die op een klantenservice werken. Als jouw rekening niet klopt bestaat de kans dat ik dat voor je op moet lossen. Als ik mijn brief niet zelf af wil leveren kan het zijn dat jij het voor me doet.
Doordat de traditie zo is gegroeid vind ik het inderdaad toch bij kerst horen dat bezorgers aanbellen. Vandaag zijn er toevallig 2 aan de deur geweest. Mijn dochter heeft iets gegeven, iedereen blij.

Bastet

Bastet

24-12-2008 om 07:56

Hard werken

Tja,cassieres en meiden bij de bakker krijgen vaak wel een pakketje of zo met kerst van hun baas....en hoeven niet door weer en wind.Je bent vrij om al dan niet iets te geven aan een bezorger,al zet je maar een doos kransjes neer,wat maakt het uit...Ze krijgen van mij 50 ct.Zoals ik al zei: tis kerst,dan zijn er wel meer dingen die strikt noodzakelijk gezien niet hoven natuurlijk,maar tis wel leuk.
Groetjes,Bastet

Niks systeem

Raar systeem? Ik geef omdat ik een leuke band heb met mijn postbode. De beste man ken ik al jaren en groet altijd vrolijk. Ik denk dat het meer het contact is wat we hebben en daarom vind ik het leuk om hem een fles wijn te schenken.

En ambtenaren niks aannemen? Het zal wel niet mogen maar ze vinden het niet erg hoor

Wat is er mis met iemand iets gunnen of gewoon iets geven aan iemand zonder dat er weer iets achter gezocht wordt?

dynastie

dynastie

24-12-2008 om 11:25

Toch he, bastet

"Tja,cassieres en meiden bij de bakker krijgen vaak wel een pakketje of zo met kerst van hun baas....en hoeven niet door weer en wind."

Van dat eerste vraag ik me af of het in alle gevallen opgaat, maar dan nog: wat weerhoudt de baas van de kranten- en folderbezorgers ervan om hun personeel een fatsoenlijk kerstpakket te geven? Volgens mij het enkele feit dat mensen aan de deur geven en het hem op die manier een hoop centen bespaart. Bij vistaprint bestel je voor een paar tientjes duizenden kaartjes, dat is allicht goedkoper dan een fatsoenlijk pakket voor iedereen. Ik vind dat gewoon echt heel fout.

Christa.A

Christa.A

24-12-2008 om 18:00

Ambtenaren

Postbodes en postbezorgers (oftewel mensen van TNT) zijn geen ambtenaren meer. Dus ik zou zeggen.... als je mij ziet lopen.... storten maar hahahahahha :oP
Christa (postbode)

Kaaskopje

Kaaskopje

25-12-2008 om 02:22

Klant dokt voor leukigheid

Zo ongewoon is dat nou ook weer niet. Het komt bij ons toch wel eens voor dat een zakelijke relatie met taart voor het voltallige personeel komt aanzetten. Hij hoeft dat niet te doen, het zegt wel iets over zijn waardering voor ons bedrijf.

Nely

Nely

25-12-2008 om 11:02

Bezorgen van kranten ed

zelf ben ik nog een tijdje krantenbezorgster geweest maar ik zou het niet zien zitten om al die deuren langs te gaan met kaartjes ed, in de hoop iets te krijgen. Dan had ik die kaartjes wel samen met de krant in de brievenbus gestopt denk ik.

Folderbezorgers krijgen we niet meer aan de deur omdat we een nee/ja sticker hebben. De bezorgster van de regionale bladen verwacht ik nog wel, die kan rustig iets van me krijgen. Die bladen worden netjes op tijd bezorgd.

Als postbezorgster bij TNT vind ik het al erg leuk als de mensen me fijne feestdagen wensen als ze toevallig de post aannemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.