Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Krantenbezorgers en hun nieuwjaarsgroet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dynastie

dynastie

25-12-2008 om 13:16

Kaaskopje

"Zo ongewoon is dat nou ook weer niet. Het komt bij ons toch wel eens voor dat een zakelijke relatie met taart voor het voltallige personeel komt aanzetten. Hij hoeft dat niet te doen, het zegt wel iets over zijn waardering voor ons bedrijf. "

Het ging over het kérstpakket, niet over andere leukigheid. Maar ook voor andere leukigheid geldt volgens mij dat jij niet langs de deur van de klant gestuurd wordt om het bij elkaar te harken.

Wat vrijwilligheid was, is voor veel mensen een soort plicht geworden. Want het is ook zo wat, iemand aan de deur hebben staan en niks geven. Met in je achterhoofd dat sommige bezorgers de correctheid van hun werk laten afhangen van jouw fooi. Dat klopt gewoon niet.

Marit

Marit

25-12-2008 om 14:06

Pelle

Ik neem aan dat jij een nee/nee sticker hebt?
Marit

Maylise

Maylise

25-12-2008 om 15:21

Principieel met pelle eens

Ondanks dat ik wel wat geef aan de folderbezorgers ben ik het principieel helemaal met Pelle eens. Het is absoluut niet aan ons als ontvangers (die er overigens niet eens om gevraagd hebben om die folders te krijgen) om te lage inkomsten van folderbezorgers te spekken.
Dat is toch echt tussen hun en hun baas. Als ze te weinig betaald krijgen dan zullen ze of ander werk moeten zoeken of staken of wat dan ook. In elk geval vind ik niet dat er van de ontvanger verwacht kan worden dat hij of zij het werk aantrekkelijker maakt door een jaarlijkse bonus te verzorgen.
En het wel of niet hebben van een nee/nee sticker heeft er niet zo veel mee te maken IMHO. Uiteindelijk vraag je nergens om, die folders krijg je ongevraagd en dat is uiteraard niet uit liefdadigheid. Het krijgen van folders is geen gunst maar een aantrekkelijke reclame strategie.

Maylise

tonny

tonny

25-12-2008 om 16:56

Nee/nee sticker of ja/nee sticker

helpt niet tegen de overdosis ongewenst papier in het algemeen. De bezorger krijgt gewoon de stapel mee die past bij zijn/haar aantal bezorgadressen en wat niet bezorgd wordt, belandt in het oud papier van deze bezorger.

Het helpt wellicht tegen het 'nut' van de boodschap van de folders.

Maar dit terzijde.

tonny

Bastet

Bastet

25-12-2008 om 17:29

Maylise en tonny

Kinderen van dertien zullen in de meeste regio's niet veel anders kunnen vinden dan folders lopen,dus iets anders zoeken is geen optie.Tonny,folderbezorgers krijgen genoeg mee voor hun wijk,en het aantal stickers wordt regelmatig gecontroleerd en meegenomen in de telling!
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

25-12-2008 om 17:31

Dynastie

Weet je,je hebt best gelijk hoor.Maar de arbeidsvoorwaarden zijn niet zo best,je krijgt geen ziekgeld,vakantiegeld etc. als folderloper.En zoals ik al zei: ach,tis kerst,ik heb welgeteld drie x 50 ct. gegeven.
Groetjes,Bastet

Tirza G.

Tirza G.

25-12-2008 om 22:35

Hier niet hoor!

Hier hebben de folderaars royaal over. Wijk van 250 heeft er zeker 30-40 over, wijk van 300 zeker 40-50. Stickers tellen? Aanpassingen in hoeveelheid? Noooooit wat van gemerkt.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

26-12-2008 om 00:59

Stickers tellen

Dat gebeurt inderdaad. Eens in de zoveel tijd krijgt een bezorger de opdracht om alle stickers te registreren zodat de hoeveelheid folders aangepast kan worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-12-2008 om 01:13

Waar gaat het nou helemaal om

Sosm wil ik iets graag verdedigen en haal er dan van alles bij, maar zoals ik in de titel al verzucht: waar gaat het nu helemaal om. Wij hebben tot nu toe rond de 2 euro aan kerstgroetgeld uitgegeven. Mijn dochter heeft 2 euro voor folders en een krantje weggegeven in de wetenschap dat ik het daar mee eens zou zijn. Ik gun ze dat extraatje gewoon.
Toch nog een vraag voor Pelle: straks zijn jouw jongens oud genoeg voor een folderwijkje. Leg je ze in de kersttijd dan uit dat ze de kerstgroet gratis moeten rondbrengen of mogen ze ook aanbellen?

Nasha the first

Nasha the first

26-12-2008 om 11:59

Niet per krant of folder

per bezorger....en dat zijn er hier in totaal een stuk of 3.....van die 1,50 word ik niet arm denk ik Overigens, er is dit jaar niemand geweest, of we waren niet thuis denk ik....helaas voor hen dan....

Koekjes

Wij wonen op een doorgaande weg en veel krantenbezorgers komen hier aan de deur.Zijn allemaal jonge knulletjes.En ik heb nu een koektrommel vol lekkere koeken staan en als ze aanbellen met zo`n kaartje dan geef ik ze een lekkere koek.Het word goed ontvangen want vaak zijn ze zo jong dat moeder meegaat vanwege veiligheid(ze lopen toch met geld)en een koek is lekker en veilig

Tirza G.

Tirza G.

26-12-2008 om 16:08

Stickers tellen moet?

Nou, echt niet Kaaskopje. Dat zou ik toch in drie jaar aaneengesloten folderen wel eens gehoord/gemerkt hebben, denk je niet?

Tirza

Jujube

Jujube

26-12-2008 om 16:54

Yep, stickers tellen

Ja hoor, hier worden ook stickers geteld. Daar wordt het aantal folders/stadsbladen op afgestemd. Zoon had doorgaans niets of nauwelijks iets over. Hij kon zelfs een bonus krijgen als hij zelf de stickers zou tellen van zijn deel van de wijk.
Groet,
Jujube

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2008 om 00:41

Echt wel tirza

Wij hebben hier met 2 bedrijven te maken gehad en er moest wel degelijk geteld worden. Ik praat ook uit ervaring. Blijkbaar doet niet elk bureau dat.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2008 om 01:31

Extraatje van de baas

Bij de wijk(en) van mijn dochter werd een letter uitgedeeld voor Sinterklaas. Dat was wel sympathiek.

Nely

Nely

27-12-2008 om 16:17

Paasei

op goede vrijdag kreeg ik (en de andere krantenbezorgers) een chocolade paasei, was erg leuk. Ben sinds september gestopt met het bezorgen van kranten dus weet niet wat de bezorgers krijgen als kerstattentie.

Maylise

Maylise

27-12-2008 om 22:02

Bastet

Kinderen van 13 zullen inderdaad weinig andere baantjes kunnen vinden omdat ze dat nog niet mogen doen. Maar het is uiteindelijk alsnog hun eigen keuze om folders te gaan bezorgen. Ze kunnen ook gaan babysitten of ad hoc klusjes uitvoeren of zo. Een 13jarige hoeft van mij helemaal geen serieus bijbaantje te hebben. dat komt later wel. En mochten ze toch folders willen bezorgen dan nemen ze dus ook genoegen met het lage loon wat er aan vast zit. Ik voel me niet geroepen om dat loon aan te vullen. Het is tenslotte niet zo dat de meeste kinderen die folders bezorgen van de honger om zullen komen als dat niet doen. Zoals ik al eerder schreef in de praktijk geef ik ze wel wat maar principieel vind ik het echt onzin.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2008 om 01:55

Bezorgen

Je mag uiteraard helemaal zelf weten hoe je tegenover folderbezorgen en de kerstgroet denkt. Bij ons was de regel dat 13 nog te jong was om alleen op te passen. Dat mocht vanaf 14 jaar. Dus voor onze 13 jarige dochter was het een heel logische stap om folders te gaan bezorgen. Daar had ze het al over toen ze 10/11 jaar was. Maar wat viel het in de praktijk tegen! Ze had in eerste instantie alleen een wijk waar ze krantjes moest bezorgen waar folders ingevouwen moesten worden. Dat waren soms zo veel folders dat ik al voor ze uit school kwam aan de klus begon. Het kwam niet zelden voor dat ik daarbij de eettafel én de salontafel nodig had om alle folders kwijt te kunnen. Het kwam ook niet zelden voor dat we met haar meegingen om het bezorgen binnen de tijd af te krijgen die volgens het verspreidbureau realistisch was. Later kreeg ze een wijk erbij met folders in plastic en daarbij viel het invouwen gelukkig weg. Dat kan nog steeds een zware klus zijn, maar dan is de tijd die door het folderbedrijf wordt genoemd een stuk realistischer dan als er nog ingevouwen moet worden. Als je nooit bezorgd hebt besef je dat niet. Ik ook niet voordat mijn dochter er aan begon. Bij mijn jongste dochter heb ik ook niet aangemoedigd dat ze ging bezorgen. Eerder het tegenovergestelde. De jongste was wat minder haastig met het vinden van een baantje en is op den duur in een aantal oppasadresjes gerold. Geloof me... 10 keer beter dan folders bezorgen.
Je kunt dan wel zeggen dat jij niet verantwoordelijk bent voor het inkomen van een bezorger en dat is op zich natuurlijk ook niet zo, maar je hebt tegenwoordig wel de mogelijkheid om aan te geven of je de folders wilt hebben of niet. Argumenten in de strekking van 'ik heb er niet om gevraagd' zoals ik in dit draadje gezien heb vind ik flauw. Nee, je hebt er niet om gevraagd, maar je zou uit principe dan zo'n sticker op de deur kunnen plakken in plaats van in december opeens aan te komen met 'ik heb er toch niet om gevraagd, dus van mij krijgen ze niets.'
De meeste kinderen die folders bezorgen zullen inderdaad niet van de honger omkomen (het kan wel het enige geld zijn wat ze krijgen) en omdat het hun eerste zelfverdiende geld is zijn ze vaak gewoon trots op álles wat ze ervoor krijgen, maar de kerstkaartjes in december zijn een enorme motivatie om ermee door te gaan. Als die kaartjes er niet waren zou er een veel groter verloop zijn en zou het bezorgen eronder te lijden hebben denk ik.

Bastet

Bastet

28-12-2008 om 09:17

Maylise

Maar dat is je goed recht.Van mij hoeft niemand ook vele argumenten erbij te halen om het niet te doen,hoor.Ik ben gewoon een sentimentele dwaas met kerst...Ik laat mijn kinderen niet alleen bij een 13 jarige,dat vind ik vrij jong voor babysitten.Maar dat is weer een andere discussie!
Groetjes,Bastet

dynastie

dynastie

28-12-2008 om 13:58

Kaaskopje

Je besluit je hele relaas met: 'Als je nooit bezorgd hebt besef je dat niet.'

Mijn reactie daarop is: ja, en? Dat is toch je eigen keus bij het nemen van een baantje?

"Je kunt dan wel zeggen dat jij niet verantwoordelijk bent voor het inkomen van een bezorger en dat is op zich natuurlijk ook niet zo, maar je hebt tegenwoordig wel de mogelijkheid om aan te geven of je de folders wilt hebben of niet."

Dat klopt. Maar ik zie de relatie tussen die twee zaken niet. De folderbezorger wordt betaald door zijn baas, niet door mij. Leuker kan ik het niet maken.

"Als die kaartjes er niet waren zou er een veel groter verloop zijn en zou het bezorgen eronder te lijden hebben denk ik."

En dat lijkt me in de eerste plaats het probleem van de baas, die zijn personeel blijkbaar wel een kerstpakket gunt, maar het niet zelf wil betalen. Het is zijn taak de bezorgers aan zich te binden, niet de mijne. Laten we de zaken alsjeblieft niet door elkaar halen, zeg!

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2008 om 15:34

Nee hoor pelle

Als er bij bepaald werk een groot verloop is wordt het salaris niet aangepast. Voor jou weer een ander die tegen dat loon wil werken.
Je zegt dat bij jullie zo'n beetje alles in plastic gaat. Ja, er zijn volgens mij twee folderpakketten in plastic. Wij krijgen daar 1 van, de bezorger van het andere pakket kan onze voordeur niet vinden. Daarnaast krijgen we in het weekend nog een stapeltje losse krantjes/folders. Midden in de week krijgen we ook nog een krantje, soms met een losse folder erin. Het is ons toen mijn dochter folderde opgevallen dat op een gegeven moment steeds meer folders uit de losse aanvoer in de gesealde pakketten verdwenen. De verdienste voor de losse folders ging daardoor naar beneden waardoor het uiteindelijk echt amper nog de moeite van al het werk waard was. Die wijk heeft ze dan ook als eerste laten vallen. Dat ging om het krantje waar nu nog maar zelden een folder in zit.
Ik snap niet waar je de conclusie vandaan haalt dat vouwers inefficiënt vouwen en rondbrengen en het dus eigenlijk aan zichzelf te danken hebben dat de verdiensten niet in verhouding staam met de tijd die ze erin steken. Man heeft wel eens in grote woede met zo'n bedrijf gebeld en heeft vervolgens toch voor elkaar gekregen dat er iets meer geld overgemaakt werd. Maar ehh... mondje dicht tegen andere bezorgers anders willen die dat ook. Dacht het niet, we hebben dat gewoon verteld als ons dat uitkwam.
Laten we het er al met al maar op houden dat we het niet helemaal eens zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2008 om 15:44

Dynastie

'Als je nooit bezorgd hebt besef je dat niet.'
Jij: Dat is toch je eigen keus bij het nemen van een baantje?
Maar zo bedoel ik het niet. Mijn vader nam het werk van mijn zus geloof ik niet zo heel serieus, of tenminste de werkdruk niet. Tot hij zelf in het ziekenhuis terecht kwam en het personeel zag rennen en vliegen. Nou dat was toch wel wat, petje af hoor. Ik bedoel met mijn opmerking dus letterlijk dat als je zelf nooit bezorgd hebt je ook niet weet wat er allemaal bij komt kijken. Ik ook niet, anders had ik mijn oudste er niet zo enthousiast voor aan laten melden.
Laat ik al mijn opmerkingen maar reduceren tot dat ik het gewoon een aardige gewoonte vind en dat ik het de kinderen gun dat ze er een keer per jaar flink mee verdienen. Als je er moeite mee hebt moet je het niet doen. Bezorgers hoeven je tenslotte niet aardig te vinden als ze hun werk maar doen.

dynastie

dynastie

28-12-2008 om 16:37

Maar kaaskopje

"Ik bedoel met mijn opmerking dus letterlijk dat als je zelf nooit bezorgd hebt je ook niet weet wat er allemaal bij komt kijken. Ik ook niet, anders had ik mijn oudste er niet zo enthousiast voor aan laten melden."

Maar geldt dat niet voor bijna alle banen? Wat werk precies inhoudt, weet je vaak pas als je het zelf doet. Toch vind ik dat geen reden om een fooi te geven als men gewoon zijn werk doet. En het feit dat er bezorgers zijn die het al dan niet bezorgen af laten hangen van een fooi, vind ik helemaal kwalijk. Ik heb begrepen dat de krant hier zijn personeel gewoon een kerstpakket geeft. Ik blijf erbij dat meer van deze bedrijven dat zouden moeten doen.

kaaskopje

kaaskopje

28-12-2008 om 20:15

Dat extraatje, pelle,

was eenmalig omdat er toen echt abnormaal veel bezorgd moest worden. Geen blijvende loonsverhoging dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.