Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Noor

Noor

08-10-2011 om 11:54

Kuddegedrag en kuddedenken

Hoi,

N.av. een kleine discussie bij topic Relaties ( mijn vriendin komt woord niet na) kwam er een tegenreactie op de rest..altijd leuk.
Schrijfster met tegenreactie laat doorschemeren dat kuddegedrag en kuddedenken helemaal niet wenselijk is voor haar iig.
Ik ben wel benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken in het algemeen..
ikzelf vind het heerlijk om in behoud van mn eigenheid, toch mij te warmen aan een kudde en kan uit liefde soms volgzaam zijn. Hoeft niet te betekenden dat ik ook ga kuddedenken, want ik mag mn eigen mening behouden en zo een ieder ander.
Er is mi dan ook helemaal niets mis met kuddegedrag eigenlijk
Hoe denken jullie over kuddegedrag, herken je jezelf erin of blijf je je bewust dat het bij jou niet past?
Groet Nora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
OOL'er

OOL'er

08-10-2011 om 12:11

Grappig

Leuke vraag.
Waarschijnlijk zal iedereen roepen dat hij zich niets aantrekt van anderen, en volledig eigen beslissingen neemt etc. Dat denken we namelijk van ons zelf, en dat denkt bijna iedereen.
Maar het is niet zo. De mens is geen rationeel wezen. De mensen is een kuddedier. Onze omgeving bepaalt ons gedrag. Dat blijkt onomstotelijk uit wetenschappelijk onderzoek. Ik zal wel wat leuke linkjes opzoeken. Het is een interessante materie!

Irene

Irene

08-10-2011 om 13:02

Kuddes en kuddes

Hoe graag ik ook zou willen dat ik helemaal uniek en origineel was... elke keer weer ontdek ik dat ik helemaal zo anders niet ben. Dus ja, mensen zijn kuddedieren. Maar er zijn wel een hoop verschillende mensenkuddes en bij lang niet alle kuddes voel ik mij thuis of wil ik mij thuisvoelen. Dus ik zie mijzelf maar als een selectief kuddedier, heb ik toch nog het gevoel een beetje eigen inbreng te hebben!

Uniek

Ik ben natuurlijk énig, dat voorop gesteld.
Uniek en bijzonder zijn heeft natuurlijk alleen maar nut als er een kudde als achtergrond fungeert. Iedereen is volgens mij grote delen van de tijd een deel van een kudde, en soms steek je er tegenaf.
Niks mis mee.

Lizelot

Lizelot

08-10-2011 om 17:19

Volgens mij...

ben ik niet echt een kuddedier.Maar ik ben absoluut niet uniek,integendeel,ik sta liever op de achtergrond,in de schaduw,maar loop niet met de kudde mee.Ik heb ook niet veel vrienden.Ik maak deel uit van een kudde,waar ik op dit moment niet geliefd ben,omdat ik geen masker opzet,niet toneelspeel,niet aardig doe om aardig gevonden te worden en een andere mening heb.
Jammer dan,ik blijf liever mezelf,dan dat ik iemand moet spelen.
Maar in de discussie van Noor,vind ik dat je wel dezelfde mening mag hebben dan een ander,dat lijkt me nog geen kuddedenken.Maar meehollen,mezelf sterker voelen door dezelfde mening te hebben dan een ander,heb ik op dit moment niet.Maar vrienden maak je dan niet,hahahaha.

Hombre

Hombre

08-10-2011 om 17:35

De apenrots

Het is een illusie dat discussies worden gevoerd om de waarheid te achterhalen. De meeste discussies zijn gewoon een machtsspelletje waarin mensen hun mening verdedigen al was het de vlag in stratego.

Daarnaast is zo'n forum natuurlijk ook een soort apenrots waarin bepaalde mensen dominant zijn, anderen de dominantie van de Alpha-(fe)males accepteren en weer anderen die bedreigen.

Het vervelende van OO (niet dat het daar uniek in is) is dat zich kliekjes vormen die zich als een troep hongerige wolven op iemand storten die de plaatselijke consensus durft te bedreigen.

Dat soort kuddegedrag is lichtelijk onsmakelijk. Het valt - als slachtoffer - niet mee om je tegen een gecoordineerde aanval van een man (vrouw?) of vijf te verweren. Jij moet ze nl. allemaal van zorgvuldige repliek dienen. Laat je dat achterwege bij eentje, dan heb je verloren

Dezelfde mening hebben als een of meer anderen is geen kuddegedrag. Daar is meer voor nodig.

Fiorucci

Fiorucci

08-10-2011 om 18:15

Maar....

Als je het toevallig eens bent met meerderen in een discussie, maakt dat je toch niet gelijk een kuddedier?

Hombre

Hombre

08-10-2011 om 19:24

Kudde van 2

"Als je het toevallig eens bent met meerderen in een discussie, maakt dat je toch niet gelijk een kuddedier?"

Nee, want anders zijn wij nu ook een kudde:

"Dezelfde mening hebben als een of meer anderen is geen kuddegedrag. Daar is meer voor nodig."

Een mening hebben omdat je vriendjes en vriendinnetjes die ook hebben. Dat is kuddegedrag.

OOL'er

OOL'er

08-10-2011 om 20:12

Mode

Een van de mooiste voorbeelden van kuddegedrag en kuddedenken (en kuddevoelen) vind ik mode. Ik vind het fascinerend om te zien hoe dat werkt. Als je nu iemand ziet met een (ik noem maar een voorbeeld) bandplooibroek, dan kun je dat echt oprecht vreselijk vinden. Het idee dat je zelf zo'n broek zou dragen, is onvoorstelbaar. Zo heb ik vroeger met walging gekeken naar de 'foto's van vroeger' met mensen met van die strakke broeken met wijde pijpen. Afschuwelijk.
En daar liep ik een jaar of 10 geleden. In een geblokte strakke broek met van de super wijde pijpen. Ik woonde bijna in die broek, prachtig! En wat kreeg ik een positieve reacties op die mooie modieuze broek.
Ik kwam de broek laatst weer tegen, ergens achter in de kast. Mijn puberdochter reageerde met dezelfde walging als die ik als puber voelde bij het zien van dit soort broeken.
En als ik nu jeugdfoto's uit de jaren '80 terugzie... vreselijk! Liepen we er echt zo bij? Hadden er echt niet in de gaten hoe afschuwelijk dat getoupeerde haar was?
Toch komt er een tijd dat we het massaal weer mooi gaan vinden. Heel boeiend vind ik dat!

Tirza G.

Tirza G.

08-10-2011 om 21:10

Forumgedrag

Volgens mij is wat er in het draadje waar Noor op doelt niet zozeer sprake van kuddegedrag, als wel van forumgedrag. Je post een onderwerp, dan krijg je eerst een posting of 8-12 bijval/advies/medeleven en dan zwenkt er ineens iemand de andere kant op. Ja Maar Als Nou.........en die krijgt dan vervolgens ook weer een posting van 8-12 bijval van ándere forummers om het draadje uiteindelijk ergens in het midden te laten eindigen. Let maar eens op. Zo gaat het heel vaak

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

08-10-2011 om 21:38

Nou

Tirza, wat jij beschrijft, is inderdaad een doodnormaal draadjesverloop. Ik denk echter dat Noor bedoelt, dat er bepaalde onderwerpen zijn waarover een bepaalde OO-groep een bepaalde mening heeft. Het met die mening oneens zijn (of er zelfs lijnrecht tegenin gaan) resulteert meestal in stomvervelende draadjes waarin degene met de afwijkende mening nog net niet hersendood wordt verklaard. Van mij zouden die draadjes verboden mogen worden, zeker als de volgende woorden vaak voorbijkomen: 'linkje', 'discussieforum', 'casuistiek', you catch my drift. Vind ik zelf een van de minst leuke kanten van dit forum. Of het op andere fora ook op die manier speelt, weet ik niet. Dit is voor mij het enige forum.
Groetjes
Massi

Valkyre

Valkyre

09-10-2011 om 09:22

Massi (lichtelijk ot) en on topic

Kunnen we dan ook uitspraken als
"je snapt het niet" (als de schrijver eigenlijk bedoelt "je deelt mijn mening niet, DUS je zit fout") en
"dit is een discussieforum" (als er wordt geprotesteerd als iemand genadeloos wordt neergesabeld) uitbannen?

Lijkt me heerlijk.

On topic: ik heb ooit op de kunstacademie gezeten. Daar moest alles "origineel" zijn. Toen ik ooit vertelde dat ik een cover (een eigen versie van een bekend liedje) aan het opnemen was, werd dat neergesabeld met "dat is toch al eens gedaan." Ik conformeerde me dus niet aan de kudde, want binnen die specifieke kudde moest alles "origineel" zijn, en zo niet, dan was je een loser. Afgezien van het feit dat het in de kunst bijna onmogelijk is om nog iets origineels te doen, vind ik het wel erg grappig dat "uniek zijn" vaak ook gepaard gaat met een bepaald kuddegedrag. Leuk, een kudde van "unieke" mensen blijft toch ook gewoon een kudde. Soort zoekt toch soort - artistieke types hangen rond met artistieke types, hoogopgeleide mensen hebben vaak veel hoogopgeleide vrienden, en zelfs de stijl van je inrichting komt vaak overeen, en dat bindt je dan stiekem ook ("wij houden van design" of "wij hebben alleen maar vintage" wat bij ons het geval is).

Ik merk dat ik me soms niet in discussies op OO meng, omdat ik geen zin heb om neergesabeld te worden door ofwel de meerderheid, ofwel door "de experts." En dat is jammer, want we zijn hier uiteindelijk om te discussieren. Een beetje meer respect voor elkaars mening zou leuk zijn (sorry forumbeheer, maar deze discussie vraagt om metadiscussie).
groet, Valkyre

krin

krin

09-10-2011 om 11:16

Olifanten vs lemmingen

Het gevaar van een al te gemoedelijk voortsjokkende kudde lijkt me dat je, behalve in de voorhoede, nooit meer je kop hoeft op te tillen om te kijken waar je heen gaat. Tot je de staart van je voorganger over de rand van de kloof ziet dukelen.
Daarom ben ik dwars door mijn irritatie heen blij met de 'casuïstiek' en 'discussieforum' en 'linkje' roepende medesjokker. Ja, de toon kan aangenamer, ja, ze mogen van mij best eens één draadje overslaan, ja, ik zou graag eens een minder rabiate kant van ze zien. Maar.

krin

krin

09-10-2011 om 11:47

Disclaimer

Ik wil met voorgaande geenszins beweren dat degenen die de dwarsdenkers liever zouden zien verdwijnen stomme lemmingen zijn die niet zelf kunnen nadenken. Dat dat maar even gezegd is.
Wel dat ik gesteld ben op 'jamaar'-postings. Al is het in een wasdraadje.

krin

krin

09-10-2011 om 12:07

Ik weet het

maar het beeld is niet te weerstaan.

Thursday Next

Thursday Next

09-10-2011 om 23:32

Lemingen ( ot )

"Ik zou wel een willen weten", zei de geleerde tegen de lemming, "waarom jullie lemmingen je zo massaal in zee storten."
"En ik", zei de lemming tegen de geleerde, "ik zou wel eens willen weten waarom jullie mensen dat _niet_ doen."

Valkyre

Valkyre

11-10-2011 om 09:04

Hahaha gale

Goeie

groet, Valkyre

Thursday Next

Thursday Next

11-10-2011 om 17:48

Haha

leuk, Gale! Als ik hem tegen kom zal ik het zeggen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.