Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

20-05-2012 om 18:16

Lenigheid

Mijn jongste (7) kan als ze op haar buik ligt, als een vogelnestje, haar voeten op haar hoofd leggen. We hebben nog niemand gevonden die dat ook kan (ja, aparte spelletjes verzinnen ze hier Is het de overtreffende trap van lenigheid, of zijn er meer die het kunnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
CC

CC

20-05-2012 om 18:33

Zoon van lief

Mijn lief is balletdanser geweest. Onze zoon legde vanaf zijn 3e splaggaatjes. en wij dachten dat zijn eerste zoon ook lenig was. Maar na onderzoek (toevallig) bleek dat hij hypermobiel was.
Ik maak me om allebei niet druk, maar houd er wel rekening mee. Nu oudste van hem langer en ouder wordt zie je dat hij bijv slungelig gaat lopen. Hij moet dus goed schoeisel aan die zijn houding wat corrigeert.
Zit jouw dochter op turnen? wellicht dat dit in haar voordeel getraind wordt, door de spieren erom heen steviger te laten worden?
enneh... zolang ze het leuk vindt en niets forceert... wees maar lekker trots op je dochter

Vic

Vic

20-05-2012 om 18:40

Nou dat je dat zegt... Ik ben zelf hypermobiel. Vroeger was ik ook best lenig maar dat is er gedurende de jaren wel een beetje af gegaan. Ik denk toch niet dat dochter het ook heeft. Ze klaagt nooit over pijn.

mix

mix

20-05-2012 om 18:49

Hier

http://www.pmc-roosendaal.nl/content_103.asp

Het is zeg maar een leuk truukje dat je kunt (en trainen natuurlijk)als je bv hypermobiel bent.
Je hoeft daar niet perse pijn van te hebben, je hoeft ook niet volledig hypermobiel te zijn.
ik ben hypermobiel bij mijn enkels, knieen en heupen, mijn dochter bij weer andere delen van haar lichaam.

Vic

Vic

20-05-2012 om 19:02

Och hemel, die criteria op de website waren voor dochter geen enkel probleem. Ze kan haar duim nog voorbij haar pols krijgen. Niet zo gek dus, dat ze leniger is dan gemiddeld.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-05-2012 om 21:13

Vic

En heeft ze er ook lang over gedaan om te leren lopen, leren fietsen...?

Vic

Vic

20-05-2012 om 21:36

Tijgeroog

Nee, ze heeft verder nergens last van. Ik had er ook nooit bij stil gestaan dat haar lenigheid evt. te maken zou kunnen hebben met hypermobiliteit. Mijn vraag hier was ook vooral ludiek bedoeld en ik was benieuwd of er nog meer van die soepele typjes waren.

Vroeger

Mijn zus had vroeger een lenig vriendinnetje die haar been in haar nek kon leggen. Iemand vroeg haar eens of ze twéé benen tegelijk in haar nek kon leggen. Geen idee zei ze, nooit geprobeerd. Natuurlijk moest dat ter plekje getest worden. Ging eigenlijk niet, maar na enig wrikken en duwen schoot het tweede been op zijn plaats. Ha gelukt!!
Maar....toen kreeg ze met geen mogelijkheid die benen weer uit haar nek. Uiteindelijk is het meisje als een pakketje achterin de auto geschoven en naar de huisarts gebracht. Een injectie met spierverslappers moest eraan te pas komen om haar uit de knoop te krijgen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Bril recht zetten

Jongste is superlenig in vooral haar rug....Die kan dus met gemak haar bril recht zetten als ze in een vogelnestje ligt. Ze kon eerder ook zo binneste buiten een koprol doen (dus over zichzelf rollen binneste buiten). Ze kan ook haar handen ineegestrengeld op de rug over haar hoofd doen en er dan weer overheenstappen en weer terug en dan weer terug op de rug. 'Vroeger' als kind, was haar vast postitie voor de tv op haar buik met de benen in 90 graden bij de knie weer retour naar de heup. Vraag me niet hoe, maar dat vond ze doodgewoon.
Als anderen het zagen vonden ze het eng. Haar handen kan ze ook helemaal omdraaien.
Op de trampoline spingt ze touwtje over haar eigen been.
Wij kijken er niet raar meer van op. Haar lenigheid is gelukkig wel iets afgenomen nu ze pubert. Het is ook niet zo dat het haar moeite kost, ze dat doet automatisch, het hoort bij haar normale dagelijkse beweging die ze gewoon in dagelijks gebruik toepast.
Ja ze turnt, maar dit soort dingen kon ze van erg kleins af aan al, dus ook al voor ze turnde...
W.s. is ze hypermobiel, maar heeft daar nooit last van want ze is ook nogal gespierd omdat ze gewoon graag sport en beweegt. Het enige dat haar belemmerd is dat ze haar pen nooit normaal vast kan houden, want ze kan dat bovenste kootje van de vinger niet recht houden, als ze op de pen drukt, zakt dat kootje met het middelste deel op de pen (vinger overstrekt dus) maar daar heeft ze zelf een redelijke oplossing voor gevonden. ze heeft de pen altijd al in de muis van de hand.Ze schrijft leesbaar en het is geen groot probleem.
groeten albana

Hier

Ondertussen een veertiger maar vroeger lenig. Nog steeds gewrichten erg ruim in de banden. Ik turnde 2x pw. En gezien mijn rug erg lenig was bedachten ze mooie dingen (oefeningen). Bruggetje voor/achterover en vooral langzaam. Ik beheerste de spagaten beide en de split. Maar toen ik als twintiger bij een andere vereniging onder begeleiding van een fysio wilde gaan trainen schrok hij. Ik mocht bepaalde oefeningen absoluut niet meer doen. Wegens dat het heel slecht voor de rug zou zijn en voorspelde als ik zo zou doorgaan ik last van mijn rug zou krijgen. Jong en je wuift die raad weg en gewoon doorgaan. En nu hmmmm ja dus af en toe last van mijn heupen en rug.
Dus lenigheid is leuk maar niet altijd even goed voor je gewrichten vooral als je ouder wordt.
Wilde dat ik eerder was gezegd STOP niet vanuit je rug turnen.
GR. Rymcke

Natuurlijk of oefeningen?

Ik denk dat aangeleerde oefeneningen ook niet 'goed' zijn. De capriolen die jongste doet of de posities waarin ze zit/ligt zijn haar natuurlijke bewegingen/houdingen. Net als iemand met opgetrokken benen op de bank zit b.v.
Op turnen leert ze alleen de 'vaste oefeningen' zoals bruggetjes achterover en dan weer omhoog of in loop en dan heet het flikflak. Die zijn een makkie voor haar natuurlijk. Geen bijzondere dingen. Bij haar trainen ze vooral op evenwicht....daar is ze minder sterk in (10 keer van de balk vallen . Salto's van de brug kan ze al van zichzelf, dus behalve dat ie wat netter moet hoeft daar echt niet meer op getraint te worden.
Die rare houdingen waarin ze zit/ligt etc. zijn wel minder geworden. Ook omdat ze nu pubert en graag 'gewoon' zoals de rest wil zijn vermoed ik.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.