Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hibiscus

Hibiscus

18-02-2011 om 12:43

Lente!?

Het lijkt wel of ik ieder jaar er meer van geniet, het voorzichtige begin van de lente.

De bollen komen steeds hoger uit de grond, de eerste narcissen bloeien. De forsytia (?) staat in volle bloei en ik hoor steeds vaker vogeltjes zingen. Als ik 's ochtends wakker word, hoor ik ook weer vogels fluiten, dat heb ik zo gemist. Als de zon doorkomt, voel ik een klein beetje warmte.

Ik hou van alle seizoenen, vooral van de wisselingen van de seizoenen. Maar de lente is toch mijn absolute favoriet.

En ja, ik weet dat we een aantal jaar geleden sneeuw in maart hadden, daar denk ik maar niet aan

Wie geniet ook zo?

Hibiscus


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

18-02-2011 om 13:11

Ehm

Nou, hier sneeuwde het vanmorgen. Niet fijn ;-(

Fiorucci

Fiorucci

18-02-2011 om 13:12

Ohja

Heerlijk, de sneeuwklokjes bloeien, de zon op je gezicht...zalig! jammer dat het vandaag zo koud is.

Ja ik heb het ook steeds meer

..met het klimmen der jaren. Ik maak wel alle seizoenen bewuster mee, dus dat verzacht de pijn. Ik ga niet op die ene maand lopen wachten dat alles uitkomt.
Maar, eerlijk is eerlijk, die lente is wel heel speciaal. Ik vind het alleen raar dat alles tegenwoordig zo vroeg begint, ik blijf toch argwanend, dit moet je echt allemaal nog winter noemen wat we nu buiten zien. De Echte Lente komt toch pas een stuk later vind ik.. nou ja.. daar twijfel ik dus over.
Als de lente er echt is hoef je er niet meer over te twijfelen. Doet me denken aan het gedicht van Erich Kästner over de maand mei:
Im Galarock des heiteren Verschwenders,
ein Blumenzepter in der schmalen Hand,
fährt nun der Mai, der Mozart des Kalenders,
aus seiner Kutsche grüßend, über Land.

Es überblüht sich, er braucht nur zu winken.
Er winkt! Und rollt durch einen Farbenhain.
Blaumeisen flattern ihm voraus und Finken.
Und Pfauenaugen flügeln hinterdrein.

Die Apfelbäume hinterm Zaun erröten.
Die Birken machen einen grünen Knicks.
Die Drosseln spielen, auf ganz kleinen Flöten,
das Scherzo aus der Symphonie des Glücks.

Die Kutsche rollt durch atmende Pastelle.
Wir ziehn den Hut. Die Kutsche rollt vorbei.
Die Zeit versinkt in einer Fliederwelle.
O, gäb es doch ein Jahr aus lauter Mai!

Melancholie und Freude sind wohl Schwestern.
Und aus den Zweigen fällt verblühter Schnee.
Mit jedem Pulsschlag wird aus Heute Gestern.
Auch Glück kann weh tun. Auch der Mai tut weh.
Er nickt uns zu und ruft: "Ich komm ja wieder!"
Aus Himmelblau wird langsam Abendgold.
Er grüßt die Hügel, und er winkt dem Flieder.
Er lächelt. Lächelt. Und die Kutsche rollt.

Erich Kästner

Luna

Luna

18-02-2011 om 13:32

Ja heerlijk

Vooral afgelopen woensdag was het zo heerlijk. Ik had toen echt zo'n zin om alle winterjassen uit te wassen en naar zolder te brengen. Vandaag blij dat ik dat niet gedaan heb....

Kou!

De winter is nog niet voorbij en wij hopen hier toch nog stiekem op wat sneeuw cq ijs...

Sanne

Sanne

18-02-2011 om 14:07

Lentegevoel

Gistermiddag even de stad in met dochter op de fiets. Dochter smeekte of ze haar spijkerjasje weer aan mocht, ze had het zooo warm! En ja het was heerlijk zo op de fiets, genietend van de krokussen en sneeuwklokjes. Maar toen we rond een uur of half zes terug fietsten was dat spijkerjasje toch wel erg dun! Helaas kunnen de dikke winterjassen nog niet worden opgeborgen. brr...En vandaag ook al zo koud...

Hibiscus

Hibiscus

18-02-2011 om 14:30

Voorzichtig...

Daarom schreef ik ook voorzichtig

Ik weet het, ik weet het, de echte lente laat nog wel even op zich wachten, maar het begin laat zich zien. De bomen zitten vol knoppen, en ik vind het gewoon mooi om te zien hoe de natuur zich klaarmaakt. En ik ben waarschijnlijk gewoon ongeduldig, ik heb genoeg van de winter en mijn wintergarderobe.

Maar goed, mijn winterjas is nog lang niet weg hoor en ik heb mijn wanten 's ochtends ook nog gewoon aan. Hier heb ik trouwens al even geen sneeuw gezien trouwens, het is vandaag zelfs redelijk weer.

Ik zie hier wel steeds meer kinderen met korte broek of een rokje met kousen naar school gaan. Rare lui, die Engelsen.

Rodebeuk, mooi gedicht. Uit je hoofd?

Hibiscus

Hibiscus

nee natuurlijk, moest jij trouwens niet pakken

Het eerste couplet wel uit mijn hoofd (ik hou ook erg van Mozart), de rest van internet. Ik vond een hele pagina met uitsluitend duitse gedichten over mei!

http://www.deanita.de/fruehling/mai.htm

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2011 om 16:11

Krin

"Of het moet een nick met vleugels zijn"
Ha ha, ik voel mij met mijn vogel-nick maar niet aangesproken!

krin

krin

18-02-2011 om 16:50

Ijsvogeltje

Nee hoor, ijsvogeltjes geven mij over het algemeen een zeer warm gevoel, ondanks de naam.
Je berichtje hoorde trouwens wel een aantal draadjes hogerop, maar ach. Kniesoor, en zo . (Ook een leuke nick, voor een klaagdraadje.)

Ja lente

Hoewel ik wel een bar koud dagje heb afgesproken met zus om te shoppen, brrr.
Wat me wel opvalt, is dat ik vroeger veel meer genoot van geuren in de lente, zeg in mei ofzo. Veel meer dan de laatste jaren. En ik rook niet eens, nooit gedaan. Ik geloof toch dat reukvermogen achteruit gaat, jammer.

Biene M.

Biene M.

18-02-2011 om 19:25

Ik geniet er ook enorm van, maar eigenlijk geniet ik van alle seizoenen. Alhoewel ik de winter nu wel zat ben, met dat koude weer vandaag zag ik het helemaal niet zitten om met mijn baby te gaan wandelen.

Van de week verschenen er weer allemaal dikke knoppen aan takken en de struiken krijgen alweer zo'n groene waas. Ik verbeeldde me zelfs dat de vogels heel anders van boom naar boom gingen, alsof ze op zoek waren naar een mooie plek voor een nestje.

Ja, ik houd van alle seizoenen, maar toen ik jonger was was de herfst favoriet en dat is nu toch wel een heel stuk minder.

soepstengel

soepstengel

18-02-2011 om 19:59

Ik heb de lente binnen gehaald

achter ons waren ze op de volkstuinen de forsythia aan het snoeien en die takken staan nu binnen, ze zijn vanuit niets in 2 dagen compleet in bloei, zo mooi!
Buiten is het hier nog heeel voorzichtig lente aan het worden, er staat nog niet veel in bloei, vandaag vond ik het erg koud maar dinsdag en woensdag was het echt heerlijk om over de dijk te wandelen met de hond. Voor het eerst zonder strakke wangen van de kou
Vorige week zat ik in de deuropening te lezen in het zonneke...ik was wat verbrand!

Sancy

Sancy

18-02-2011 om 20:30

Ach ja!

De Forsythia, die staat hier naast de voordeur. Ik zal morgen wat takken op een vaas zetten, dat deed mijn moeder ook altijd. Volgens mij was die ook altijd weer blij als ze dat weer kon doen.

Margriet*

Margriet*

18-02-2011 om 23:23

Is forsythia geel?

Hoe ziet dat eruit, ik zie wel struiken bij ons in de buurt die ook in de winter bloeien.
Ik had takken gekocht bij de Appie, dochter zei nog wat een saaie takken maar nu zijn ze paasgeel uitgelopen en vond ze ze toch eigenlijk wel heel mooi.
De kids hebben allemaal een hyacint of narcisjes op hun kamer, het stinkt bijna zo overheersend in de slaapkamers.
Wij wonen ondanks de stad tegen een park aan. Ik heb de afgelopen jaren alle uitgebloeide bolletjes in de gemeentegrond gezet en in het gras. Het komt nu allemaal op en wordt elk jaar meer. Kan er erg van genieten. Krijg ook weer zin om de tuin onderhanden te nemen, dit jaar gaan de borders op de schop want het was wel erg zooierig aan het worden.
Onze kk zaten afgelopen woensdag buiten te kleien op de grond, het was heerlijk in onze tuin op het zuiden. Vandaag was het koud maar vooral zo saai weer...

Massi Nissa

Massi Nissa

19-02-2011 om 09:31

Heerlijk

Wij hebben duizenden krokussen in de tuin achter ons gebouw en zowel dochter als ik staan elke keer weer een stil om ervan te genieten. Ik vind de lente nu op haar mooist, nu ze nog in de knop zit en schuchter met haar voeten schuifelt.
Groetjes
Massi

Ben dol op lente, maar hij is nog even op afstand

brrr wat is het koud!

fladder

fladder

19-02-2011 om 11:41

Laat maar doorkomen, die lente!

Ik verblijf doordeweeks in een prachtige omgeving en word sinds een week of twee elke ochtend gewekt door een bataljon spechten. In het dorp zelf (met heel veel prachtige oude boerderijtjes) kwamen de sneeuwklokjes en de krokussen vorige week in bloei. En nog een ander soort bloem, scilla, vermoed ik (weet ik niet zeker). Winterakonietjes heb ik nog niet gezien.
Toevallig zag ik gisteren op een afgelegen plek een verwilderde forsythia, daar ga ik, als ik weer terug ben, een takje van plukken voor op mijn kamer.
Verder heb ik echt genoten van het zonnetje, vorige week. Dat grauwe kille vind ik niks, van mij mag het zó doorschieten naar de 15 graden!
Wisten jullie dat het wel eens is voorgekomen dat er in februari 20 graden werd gehaald in ons land? Volgens mij gebeurde dat een paar jaar geleden in Brabant en Limburg! En een jaar of twintig geleden ook een keer.
Ik weet niet of dat in 1990 was, maar dat was een belachelijk zachte winter met veel "warmterecords", de struiken werden in februari al groen en eind januari bloeiden al narcissen. Niet die kleintjes, maar de ouderwets grote... Ik hield dat in die jaren toevallig bij.

Biene M.

Biene M.

19-02-2011 om 13:33

1990

Toen fietste ik in februari zonder jas door de stad omdat het zo zacht was, zal het nooit vergeten!

Valkyre

Valkyre

19-02-2011 om 15:52

Massi

Wat heb je dat mooi poëtisch gezegd! Ik vind sowieso dat je een leuk, creatief taalgebruik hebt

02-02-2002

de dag dat mijn dochter geboren was, werd het 16 graden buiten. alsof de lente was begonnen! dus ja het kan wel in februari maar helaas krijg je daarna vaak weer een 'dip' want het zet niet door.

Ik geniet er ook telkens meer van, en kijk zo uit naar die eerste echte lentedag waarop we in een dunne trui naar buiten gaan zonder jas. De dag waarop we met z'n allen in de tuin bezig zijn: de kinderen aan het spelen en wij alle dode takken weghalen zodat het frisse groen kan komen. O zo heerlijk... ik kijk er zo naar uit!!

Anna3

Anna3

19-02-2011 om 19:41

Margriet

Ja forsythia is knalgeel. Een struik die in de winter boeit, dat kan winterjasmijn zijn.

Valkyre

Valkyre

19-02-2011 om 20:55

Of struikranonkel?

Die bloeit toch ook heeeel vroeg?

Sancy

Sancy

19-02-2011 om 22:15

Gele kornoelje

fladder

fladder

19-02-2011 om 22:25

Verschil forsythia en winterjasmijn

Winterjasmijn bloeit inderdaad in de winter, behalve tijdens een vorstperiode (met vorst overdag). Ze lijken enorm op forsythia, maar er zijn verschillen. Zo heeft de winterjasmijn groene takken en de forsythia bruine takken, soms met okergele vlekjes/puntjes erop. Ook heeft de winterjasmijn enigszins steun nodig, je ziet het dan ook vaak bij hekken, muren, pergola en zo vanwege de wat losse groeiwijze. De forsythia heeft dat niet nodig, dat is een echte stevige struik.
Forsythia bloeit meestal in april, na een zachte winter ook in maart. En in 1990...

Ik heb mijn boekje erbij gepakt en op 22 februari 1990 schreef ik: "Overal bloeiende krokussen, narcissen, volop azalea's en de struiken hebben groene floddertjes. Op mijn balkon bloeien hyainthen. Momenteel hebben we dagen van 15 en 16 graden en de forsythia begint zelfs te bloeien!" Heel extreem dus...!

En de 2-2-'2 van Gruffalo was ook de trouwdag van WimLex toch? Op die dag stond ik in mijn tshirtje pannenkoeken te bakken voor een horde scouts

fladder

fladder

19-02-2011 om 22:28

Nog meer winterbloeiers

Viburnum tinus (ja, echt ) en winterprunus.

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2011 om 08:15

Mijn mooie oudroze helleborus bloeit ook al.

Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2011 om 08:15

Valkyre (ot)

Dank je. Leuke nieuwe nick .
Groetjes
Massi

Koud koud koud!

Grrr!

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2011 om 18:07

Jaja

Hier hagel en sneeuw vanmorgen, maar in de middag droog, dus heerlijk in de tuin gewerkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.