Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Leren leren en concentratie

Vorige maand ben ik begonnen aan een studie via de Open Universiteit. Ik heb al 20 jaar geen studieboek meer aangeraakt en nu doe ik een zelfstudie. Ik vind het echter enorm moeilijk om mijn aandacht er bij te houden. Mijn studieboek is in het Engels, op zich is mijn Engels goed genoeg (de test vooraf om te kijken of mijn Engels goed genoeg is heb ik goed gemaakt) maar ik merk dat hoewel ik best begrijp wat ik lees, de stof niet beklijft. Pas als ik een uitgebreid uittreksel in het Nederlands maak blijft het goed hangen. Maar op die manier doe ik er bijna twee keer zo lang over als dat ik vooraf had gepland.

Bovendien merk ik dat ik soms moeite heb om te beginnen, en allerlei klusjes eerst ga doen. Ik probeer al zoveel mogelijk om op vaste uren te studeren maar het valt me eerlijk gezegd niet mee.

Wie heeft er goede tips voor me om wat efficienter te werken en vooral om me te leren focussen.

Alvast bedankt!

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

29-11-2009 om 20:33

Normaal

je moet echt even de tijd gunnen om in je studieritme te komen. De eerste modulen kosten wat meer tijd dan de volgende modulen.
Kijk of je wat medestudenten kunt vinden die dezelfde vakken doen. Ik heb nog steeds contact met een medestudent die destijds in Belgie woonde en nu in Finland.

Een boek in het engels vertraagt trouwens zowiezo. Uitstelgedrag is trouwens een bekend fenomeen onder studenten. Ik heb van een vriendin (onderwijsbegeleider bij een universiteit) een boekje gekregen: Doe het vandaag, stap voor stap je uitstelgedrag te lijf. van Tanja van Essen en Henri Schouwenburg gekregen en dat heeft mij wel wat handvatten gegeven om idd minder uit te stellen.

Welke studierichting doe je trouwens? Ik denk er over om na dit jaar natuurwetenschappen afgerond te hebben weer verder te gaan, maar weet nog niet wat. Alles is namelijk interessant.

Karin TZ

Karin TZ

30-11-2009 om 15:03 Topicstarter

Focusopleiding

Ik doe een focusopleiding (= 4 bij elkaar horende modules) bedrijfsprocessen en ICT en ben nu bezig met de module Information Systems. Het is een leuke studie. Ik heb op studienet al een oproepje gedaan voor een studiemaatje, er stonden wel wat oudere berichten maar er heeft helaas nog niemand gereageerd.

Wel fijn om van je te lezen dat studeren in het engels vertraagt. Ik was echt afgegaan op het gemiddelde wat de OU aan studieuren had opgegeven, maar in de tijd die zij zeggen dat er voor staat red ik het echt nooit.
Wanneer merkte jij dat je wat meer in je studieritme begon te komen, ik heb dat namelijk al vaker gehoord, maar ik weet niet hoe lang het duurt voor het wat makkelijker wordt.

Heb jij een hele universitaire opleiding gedaan? Hoeveel uur per week studeer je dan?

Groetjes,
Karin

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-11-2009 om 17:04

We zijn geen 18 meer...

Ik heb vorig jaar ook twee modules aan de OU gedaan. Pfoe, wel weer even wennen. En we zijn geen 18 meer!
Er stond 120 uur voor per module, en de eerste heeft echt veel meer tijd gekost. En dan was het boek nog gewoon in het Nederlands. Ik betrapte mij er zelf ook op dat ik de lat veel hoger legde dan vroeger in mijn studietijd (en toen nam ik al geen genoegen met een zesje). Ik wil nu alles echt doorgronden, begrijpen en kunnen toepassen.
De eerste module (cultuurpsychologie) was dusdanig interessant dat ik voortdurend met mijn neus in het boek zat, het was zó ontzettend leuk om te doen! Ik had uiteindelijk dan ook een 9 op het tentamen.
Bij de tweede module (sociale psychologie) had ik wat meer moeite om de aandacht vast te houden (Engels boek, speelt ook wel mee).

amk

amk

30-11-2009 om 20:49

Lang, heeeeeeel lang

mijn gemiddelde module deed ik in een week of 6. Nu zat ik toen wel in een studie omgeving, mijn vriend was aan het promoveren en ik was zelf maar een paar jaar afgestudeerd (HTS). Wel in een beduidend minder aantal uren dan de OU opgaf.

De eerste module ging in een week of 5, kon het gelijk toepassen in mijn werk. Ook de reden dat ik die module ging doen. Dat liep wat uit de hand en werd dus een hele studie. (met vrijstellingen) Mijn afstuderen was een ramp en duurde 5 jaar! In de tussentijd, heb ik een kind gekregen, gescheiden, verhuist, ouders gescheiden, dus allerlei valide argumenten om te vertragen. Ik deed wel 6 modules per jaar. Maar niet echt verspreid, meer een paar maanden wel, dan weer niet. Dat is ook een nadeel van de OU, je kunt je soms heel erg alleen voelen. Mijn afstudeerbegeleidster was uiteindelijk top, maar dat was wel na zwaar aandringen van mij. Mijn bedrijfsbegeleider heb ik denk ik 4x gezien. 3x toen hij nog in mijn vestiging werkte, en bij mijn afstuderen.

"Ik wil nu alles echt doorgronden, begrijpen en kunnen toepassen." Een bekend fenomeen bij oudere studenten. En dit werkt idd vertragend.

Nu ik de valkuilen ken denk ik dat een 2e studie sneller en efficienter zal gaan. Ik zal eerder aan de bel trekken voor begeleiding.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.