Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ardennen

Ardennen

20-05-2010 om 18:20

Leven van 2 dagen werken

Zoiets grappigs gelezen:
Vandaag in het Parool een stukje over een nieuwe markt in Amsterdam-West. De eerste dag was een succes, ook door het mooie weer. Een marktkoopman kwam aan het woord en zei klagend: (niet letterlijk) "Ik sta hier een dag en dan 2 dagen op een andere markt en nog 2 dagen op de ALbert Cuyp. Ja meneer ik moet wel. Vroeger kon ik het in twee dagen verdienen, nu moet ik wel vijf dagen werken."

En ik maar denken dat de marktkooplui hun geld bij elkaar moesten sappelen, maar als ik dan lees dat je van twee dagen per week werken rond kan komen, heb ik toch het verkeerde beroep!

Ardennen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Julie

Julie

20-05-2010 om 20:06

Mmm

ik lees juist dat hij 5 dagen moet werken om rond te komen.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-05-2010 om 20:14

Julie

>>Vroeger kon ik het in twee dagen verdienen, nu moet ik wel vijf dagen werken< <

Het staat er toch echt....

Julie

Julie

20-05-2010 om 20:16

Natasja

Ja, vroeger! Maar dan kan het dus nu toch niet meer? Hoezo verkeerde beroep gekozen dan?

Jakiro

Jakiro

20-05-2010 om 21:13

Mijn buurman

Mijn buurman is groenteboer. Staat 2 dagen op een markt en rijdt 1 dag rond.
Hiermee kan hij een huis van ruim 3/4 miljoen betalen en een Porsche Cayenne voor z'n vrouw, die verder niet werkt.
Ik heb het me ook vaak verzucht; waarom ben ik naar school gegaan, als marktkoopman verdien je veel meer.
Jakiro

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2010 om 01:06

Broodje aap

Jakiro, je buurman kan echt niet van zijn groentekraam in een Porsche rijden hoor. Misschien heeft hij je nooit verteld dat hij geërfd geld op de rekening heeft, of is hij blijven werken na het winnen van een loterij, of is hij stiekem een crimineel met een hoop zwartgeld. Je weet maar nooit. De markt is geen vetpot, van 2 dagen markt wordt je niet rijk. Wij hebben een vriend die op de markt staat en hij heeft ernaast een gewone baan. Hij durft die baan voorlopig niet op te zeggen.
In wat Ardennen aanhaalt staat vrij vertaald dat de opbrengst van 2 dagen werken bij lange na niet meer is wat ze vroeger verdienden. Blijkbaar was de markt vroeger dus lucratiever dan tegenwoordig. Misschien speelt wel mee dat de marktbezoekende huisvrouw in aantal is afgenomen. Niet alleen omdat het dure tijden zijn, maar ook omdat ze werkt. Ik kan bijvoorbeeld niet naar de markt op woensdag, dan werk ik. Naar de markt op zaterdag kan ik tegenwoordig ook niet meer, dan werk ik ook. Ik ben niet de enige. Daarnaast blijkt op de markt de euro toch minder waard is dan de spreekwoordelijke daalder van vroeger. Zo goedkoop vind ik het daar nou ook weer niet in vergelijking met de supermarkt, of andere winkels.

Vic

Vic

21-05-2010 om 11:00

Zou je het willen?

Ik kan zo tien beroepen opnoemen waarin ik meer kan verdienen dan met wat ik nu doe, maar daar heb ik nu eenmaal niet voor gekozen. Ik zou ook echt niet op de markt willen staan, in weer en wind en 's morgens om 6 uur je stand opbouwen. Daarbij, de meeste mensen hier halen ook met twee dagen wel het minimumloon binnen. Dat je daar dan niet mee rondkomt is ook een kwestie van keuzes maken.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-05-2010 om 12:07

Izar

"Overigens als het echt zo goed zou verdienen, zouden er dan niet veel meer marktkooplui zijn?"

Jouw markt is dan niet de markt waar het grote geld verdiend wordt. Er zijn markten die wachtlijsten van jaren hebben voor een plekje. Daar wordt het geld verdiend.
Je kunt bv niet zomaar even je standje neerzetten op de Albert Cuyp.

Ellen

"Je kunt bv niet zomaar even je standje neerzetten op de Albert Cuyp."

Je zou toch denken dat dat niet lang meer duren kan, want als ik de brichten links en rechts zo lees zit er flink de klad in De Cuyp. Maar goed, ik hoop dat ik het mis heb, ik gun die marktlui verder alle goeds.

Ik was trouwens ook verbaasd over die opmerking in dat artikel. Ik vermoed trouwens ook dat het misschien niet helemaal klopt, dat hij in twee dagen zijn inkomen kon verdienen.

Groeten,

Temet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-05-2010 om 13:29

Temet

Volgens dit bericht is er een wachtlijst van 20 jaar voor een kraam op de Cuyp. http://ww.binnenlandsbestuur.nl/nieuw-plan-tegen-illegale-praktijken-albert-cuyp.150473.lynkx

De klad zal denk ik dan mede veroorzaakt worden door de illegale doorverhuurpraktijken, de onbemande stands en dergelijke.
Als ik dat zo lees klinkt het alsof je vooral binnenloopt door een goede standplaats door te verhuren tegen woekerprijzen.

Overigens heb ik wel vaker gehoord dat sommige marktkooplui fiks binnenlopen. Een ver familielid van mij was groenteman (vrouw was huisvrouw, had 5 kinderen) en woont in een zeer fraai huis. Hard werken, maar goed geld verdienen.
Handel kán vreselijk lucratief zijn, al zijn er ook genoeg sappelende marktkooplieden.

Marktdagen

"Ik vermoed trouwens ook dat het misschien niet helemaal klopt, dat hij in twee dagen zijn inkomen kon verdienen. "
Ik denk dat dat prima kan kloppen, met die nuance dat er nogal een verschil is tussen marktdagen en werkdagen (inkoop, opslag, etc. gaat allemaal buiten de marktdagen om). Bovendien: welk inkomen? 300 euro in de week is ook een inkomen.
Marktkoopmannen hebben te maken met hoger stageld, (hoger)parkeergeld voor hun auto (staat ook ergens in de buurt van de markt). Minder aftrekposten belasting. Scherper toezicht belasting. En dan natuurlijk ook nog minder afzet op marktagen.
Om 300 euro in de week over te houden, moet je veel meer omzetten (afdekken hogere kosten) en meer uren op de markt staan. 3000 euro in de week zal ie niet overhouden.
Groet,
Miriam Lavell

Werkdagen

Ja, dat verschil tussen markt- en werkdagen daar had ik ook al aan gedacht (zelfstandige, dan ken je het verschil tussen renderende en niet-renderende werktijd), maar dan nog...Als hij nu 4 of 5 of wat was het dagen staat dan komen die extra dagen er ook nog bij... het zou hoe dan ook een enorm verschil zijn.

Groentemannen doen overigens vziw inkoop wel degelijk op dezelfde dag als de verkoop: eerst naar de veiling/ de centrale markthallen en daarna verkopen. Mede daardoor is het ook zulk zwaar werk. Dat het verre familielid van Ellen goed geboerd heeft doet me dan ook deugd (mijn familieleden die groenteboer waren waren minder succesvol en zochten uiteindelijk een baan in loondienst. Maar da's lang geleden)

groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.