Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mariska

Mariska

27-02-2012 om 07:21

Luiermerken jaren '80

Puur ter interesse, weet er iemand welke merken luiers en soorten er begin en half jaren '80 er gebruikt werden hier in Nederland?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

27-02-2012 om 09:15

Eh...

Libreo, pampers. (daarvan heb ik bij m'n ouders dozen teruggevonden)

marjanne

marjanne

27-02-2012 om 09:58

Katoen

Veel katoen nog in die tijd. Zelfs het ziekenhuis waar ik werkte gebruikte nog(net) 'oogjesluiers'.
Marjanne

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2012 om 11:59

Pampers?

Ik kom alleen op Pampers, maar er was vast meer. Mijn eerste kind is van 1991 dus toen ben ik er serieus op gaan letten uiteraard

sinas

sinas

27-02-2012 om 12:51

Huggies?

waren die er toen al?

Billies

Of hoe je het schrijft ...Mijn zusje had die tenminste in de jaren 70 als baby. Waren een van de eerste papieren luiers as ik het goed heb.

Yep

Ik heb alles gebruikt. De billies ook, die werden in een plastic strik slip gedaan. Maar mij beviel het niet goed en smorgens waren ze vaak drijfnat. Dus het werd al snel Libero ofzo en Pampers. Ook de Kruidvat luiers heb ik gehad maar niet voor de nacht.

Dit weet ik nog.

De wegwerpluiers in die tijd waren volgens mij: Pampers, Monly, libero, Billies.

Pampers en libero waren echte wehwerpluiers, De pampers waren eerst rechthoekig en kregen eind jaren tachtig ook een pasvorm. De billies werden omgedaan met behulp van een strikslip en waren bedrukt met die leuke konijntjes. De monly (oftwel de t luier) werd in een soort katoenen broekje gedaan.

Cindy Bakker

Cindy Bakker

28-02-2012 om 09:47

Werkstuk en spreekbeurt

Hallo Mariska,

Ooit heb ik in de brugklas werkstuk met een

spreekbeurt moeten houden over wegwerpluiers, volgens

mij kan ik het zo pakken, met daar in wel alle

informatie die jij zoekt.

Uit mijn hoofd kan ik zo vertellen dat in iedergeval

de volgende merken actueel waren:
- Pampers
- Libero
- Billies
- Peaudouce
- Molny
- Fixies
- Luvs

Pure nieuwsgierigheid, maar van waar jou interesse?

Groeten Cindy

Libero

en Pampers en toch inderdaad best veel mensen die toen nog katoenen luiers gebruikten. Ik werkte toen in de kraamzorg (eind jaren tachtig). Er waren ook mensen die bij hun grotere kindjes inlegluiers gebruikten met een strikslip van plastic of een plastic broekje met drukknoopjes.
G

Luiers

Klopt ja

peaudouce en fixies was ik helemaal vergeten. Die fixies zaten in grote dozen en de peaudouce in pakken.Peaudouce was de eerste die met een groter maat kwam namelijk de junior. Deze ging tot 25 kg terwijl al de andere luiers maar tot 18 kilo gingen. Later volgde ook libero met deze grotere maat.

Mariska

Mariska

28-02-2012 om 21:09

Vroeger

Mijn zus en ik zijn recentelijk in het bezit gekomen van de familiefoto's van onze ouders, die waren jaren lang het bezit van onze opa en oma geweest. Toen onze ouders zijn gaan scheiden (eind jaren '80 zijn alle foto's daarheen verhuisd).
Nu weet ik van mijzelf dat ik 's nachts erg lang in de luiers heb gelegen en dat mijn moeder nog al eens wisselde van luiers. Toen ik een kleuter van 5 was, kreeg ik weer katoen om, omdat er toen geen wergwerpluiers in mijn maat meer waren. Op een foto uit 1985 toen ik 7 jaar was, is te zien dat ik weer een soort "pamper" aan heb, vandaar mijn vraag wat voor luier zou dat geweest kunnen zijn, want in die tijd had je geen drynights o.i.d.

Foto

Hoi

Als je de foto mailt kan ik je wel zeggen wat voor luier het is. Ik heb ook erg lang in bed geplast en daarom luiers moeten dragen.

Cindy Bakker

Cindy Bakker

29-02-2012 om 10:28

Uit het werkstuk...(peaudouce)

Uit het werkstuk overgeklopt...

In begin jaren '80 werd er nog heel veel katoen gebruikt, omdat wegwerpluiers nog veelste duur waren en minder absorbeerden dan wegwerpluiers.

Je had eigenlijk 2 grote luier fabrikanten in die tijd.Het Amerikaanse Procter & Gamble (Pampers, luvs en Attends) en het Zweedse Mölnlycke (Billies, Libero Molny-T, Peaudouce & Tena)

De eerste wegwerpluiers in Nederland waren de Billies inlegluiers die werden gedragen in een plastic strikslip dat met linten werd vast gestrikt of in een plastic of nylon luierbroek dat met 4 of 6 drukknoopjes werd vastgezet. Deze Billies inlegluiers waren verkrijgbaar in 2 maten (later is daar een dikkere nachtvariant voor peuters bijgekomen)

Halverwege de jaren '70 kwam Pampers in Nederland, toen nog in 3 maten gerelateerd aan het gewicht van de baby. Dit waren opgevouwen rechthoeken van ongeveer 30 x 50 cm (grootste maat Maxi > 10KG) met 2 grote plakstrips van 3 bij 4 cm en verpakt in dozen van 12 stuks. Deze Pampers kosten toen gemiddeld fl 4,49 per doos.

Kort erna kwam Mölnlycke met de Molny-T, de T vormige luier. Deze was in 2 maten verkrijgbaar (voornamelijk bedoeld voor de wat grotere babies en peuters) en werd met de breede balk aan de voorzijde op de onderbuik gedragen. De luier werd op zijn plek gehouden door een stretch broekje met als filosofie om minder plastic in contact te brengen met de huid, zodat het beter kon ademen. Begin jaren '80 zijn er bij deze luier 2 plakstrips erbij gekomen en had het meer weg van een tanga-slip voor babies. Kort hierna kwam Mölnlycke eind 1982 met de Libero luier, de eerste voorgevormde luier. Uit Duitsland kwam het merk Fixies, dat eigenlijk een 1 op 1 Pampers imitatie was. Alle veranderingen die Pampers door voerde werd door Fixies snel overgenomen. Net als Pampers waren de Fixies ook verpakt in kartonnen dozen.

Pampers kwam datzelfde jaar met de elastische beenrandjes en de keer-op-keer plakstrip. Dit was een dubbele plakker een blauwe onder een witte strip, die na openen van de luier weer gesloten kon worden.

In 1984 kwam Peaudouce op de markt ook uit de fabriek van Mölnlycke. Dit moest de "luxere" serie luiers worden naast Libero. Door de luier een 5 voudige elastische beenrandjes en als eerste een vrolijke opdruk van blauwe vogeltjes was deze luier anders dan de andere luiers op de markt. Ook was het de eerste luier waarbij de maten iets ruimer uitvielen en ook het eerste merk dat de maat XL (junior) introduceerde (toen ook speciaal bedoeld voor kleuters die 's nachts nog niet droog waren).

In 1985 ging Pampers over op een voorgevormde luier, de oude rechthoekige vouwluier werd nog een jaar lang onder de naam "Pampers Classic" verkocht.

Eind 1986, begin 1987 kwam Pampers met de introductie van het SAP (=super absorberend poeder). De milieubelastende houtpulp werd vervangen door een chemische substantie die met een kleine hoeveelheid een enorme hoeveelheid vocht kon vasthouden. Dit betekende dat nieuwe luiers veel meer konden absorberen en tegelijkertijd ook stukken dunner gemaakt konden worden. Met deze uitvinding introduceerde de nieuwe "Pampers Ultra" Deze luiers waren ook voorzien van een opdruk van symmetrische beertjes met elk 2 tal een eigen kleur (geel, groen, blauw en rood) en hadden als functie dat de plakstrips op de juiste plaats geplakt werden. De plakstrips werden ook langer gemaakt en er werden 2 anti lekrandjes geplaatst aan de binnenzijde van de luier.

Mariska, aan de hand van jouw aanwijzingen denk ik dat het gaat om Peaudouce. Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.

groet Cindy

sher_s

sher_s

03-03-2012 om 16:08

Luiers

Ik heb ook heel lang luiers omgehad omdat ik nog in bed plaste. Ik weet nog dat de Pampers me op een gegeven moment niet meer pasten, toen kreeg ik een tijdje Billies om, met zo'n zweterig strikslipje. Dat vond ik afschuwelijk. Later had ik ook die extra grote Peaudouce om, vergeleken met de Billies vond ik dat prima. Ik heb tot mijn twaalfde elke nacht een luier omgehad, ik ben zelfs met een luier op schoolkamp geweest. Uiteindelijk was pas op mijn zestiende het bedplassen helemaal over, toen waren de jaren 80 al lang voorbij

Sheranie

Sanne van Doorn

Sanne van Doorn

11-03-2012 om 08:15

Luierbroeken (beetje laat)

Wat ik mij nog kan herinneren is dat je ook plastic luierbroeken had met drukkertjes waardan een katoenen of zo'n Billies luier ingeschoven werd. Dan kon je toch de goedkope luiers gebruiken met het comfort van een pamper. Deze luierbroeken had je toen ook in een wat luxere uitvoering met een zachte buitenzijde van nylon of parachutestof met allerlei gekleurde motiefjes er of. Zelf kan ik mij niet meer herinneren dat ik ze gedragen heb, maar ik deed ze later om bij mijn poppen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.