Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

mama 5

mama 5

24-02-2013 om 18:27

Luipaardgekko?

Onze dochter van 11, wil heel graag een luipaardgekko. Het schijnt een goed 'beginnersreptiel' te zijn. Wij moeten nu gaan beslissen of het mag. We hebben nog een maand of vier voor haar verjaardag, dus we kunnen er rustig over nadenken.

We hebben ervaring met kinderen en huisdieren (aquarium en konijntjes) en weten dat de verzorging altijd op ons neer zal komen. Dat is op zich wel acceptabel. Maar we vroegen ons af, of het wel een goed idee was.

Ooit wilde een dochter een schildpad, maar dat hebben we niet goedgevonden, toen we erachter kwamen dat schildpadden helemaal niet zo geschikt zijn als huisdier.

Is er hier iemand met zo'n beestje? En bevalt het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jessica O

Jessica O

25-02-2013 om 08:02

Iets anders

geen luipaardgekko maar een baardagaam. Kan perfect hoor, nog leuker als ze met z`n 2en zijn.
Mocht je hier geen reacties krijgen over een luipaardgekko dan zou ik eens kijken op een terrariumforum. Of eens naar een terrariumdag gaan, zijn er vaak meerdere van in een jaar.

Hier al veel "rare" dieren gehad, maar geen gekko`s dus.

mama 5

mama 5

25-02-2013 om 08:44

Jessica

Hebben jullie dan weleens een baardagaam gehad? En wat eten die dan. Ik begreep dat Gekko's levende sprinkhanen moeten eten. Dat wordt op zich al bijzonder, om dat te organiseren...
En kan je zo'n baardagaam oppakken? Wij zijn er nog niet helemaal uit, of de verwachtingen van onze dochter reeel zijn. Ze is bijna 12, dus niet helemaal naif meer, maar volgens mij verwacht ze toch wel er te veel 'mee te kunnen doen'. Het zijn naar mijn mening meer kijkdieren. Daar moeten we dan wel duidelijke afspraken met haar over maken.
Ruikt zo'n beest overigens erg? Dat vraag ik me ook af.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2013 om 10:49

Baardagaam

Een baardagaam is niet zo snel dus makkelijker te hanteren.
Kijk voor een goed terrarium vooral op marktplaats, in de winkel betaal je de hoofdprijs. Ze eten levende krekels maar ook graag wat sla en groente/fruit.
Hier vindt je veel goed info:http://www.reptie-farm.nl/html/Frame.htm

Ilva

Ilva

25-02-2013 om 11:08

Levende krekels

Ik was laatst in een dierenwinkel en daar verkochten ze dus die levende krekels als voer voor gekko's e.d. Maar het idee dat je ze in je tas mee naar huis neemt, brrr. Wij houden het maar bij visjes.

Mama 5

Mama 5

25-02-2013 om 11:32

Krekels

Ja, er zijn toch wel wat dingen waar ik heel goed over na wil denken, voor het uberhaupt zou mogen. Ik lees dat zo'n beest tien jaar oud kan worden. Dat betekent nogal wat.
Wij hebben konijntjes (buiten) en ik vind het helemaal niet erg, om daar voor te zorgen. Mijn (andere) dochter moet dat in principe zelf doen, maar je weet als ouder, dat je uiteindelijk degene bent, die verantwoordelijk is, voor het huisdier van je kind. Dus ook voor die konijntjes. Zonder mij waren ze er allang niet meer geweest.
Als onze ander dochter dus een reptiel zou mogen. Zou ik het moeten zien zitten, om er voor te zorgen. En dat weet ik eigenlijk nog niet zo. Want die levende krekels voeren, ahum, dat vind ik geloof ik gewoon heel erg eng. Om er nog maar over te zwijgen dat je krekels zou kunnen gaan kweken, of in de natuur vangen. Ik merk dat ik vies ga kijken, als ik dat neertyp. Ik ben dus nog niet om

Ik denk dat het goed is, om eerst bij zo'n beurs te gaan kijken. Want ik vraag me af, of dochterlief zich realiseert, wat er allemaal bij komt kijken.

Irma Etman

Irma Etman

25-02-2013 om 12:08

Wij hebben hem al 5 jaar

Hoi
Ik heb zelden zo'n gemakkelijk huisdier gehad als een luipaardgekko! krekels koop je bij de dierenwinkel voor 1,50 en dara doe je 2 weken mee soms. Het terrarium schoonmaken hoeft maar 2 keer per jaar! En af en toe een poepje wegscheppen! Krekels voeren is gewoon het doosje voorzichtig aan 1 puntje openmaken en dan kiep je met je hand een paar krekels uit het doosje, in het terrarium. Stlet helemaal niets voor! Dat doosje hoef je alleen aan het puntje te openen en dan lopen ze er al uit, en dan weer dicht.

mama 5

mama 5

25-02-2013 om 12:20

Irma

O, dat klinkt dan weer goed. Jullie kweken die krekels dus niet zelf. Ik begreep dat dit zou moeten. Misschien omdat de mensen die op die fora schrijven, meerdere reptielen hebben?
Pakken jullie het beestje weleens op, of is dat echt 'not done'.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2013 om 18:47

Mama 5

Ik wil er wel even bij opmerken dat je beter die krekels ook eten kunt geven. Wat je in de winkel koopt zijn wandelende geraamtes, en hebben dus niet zoveel voedingswaarde voor je reptiel. Dus wat stukken fruit of groente en kattebrokjes zijn geen overbodige luxe! Als je de krekels voedt, geef je je reptiel dus hoogwaardiger voer.

mama 5

mama 5

25-02-2013 om 18:55

Bedankt

Bedankt voor jullie input. Ik weet nog steeds niet wat het gaat worden. Dochter heeft net drie boeken over het verzorgen van reptielen bij de bieb geleend, dus die kan zich in lezen. Dat lijkt mij nu stap 1. Ze heeft er in ieder geval iets voor over. Haar hele kamer is opgeruimd en op haar kast is een plek vrijgemaakt, waar het terrarium kan staan. (lief he? doet ze anders nooit, opruimen, en al helemaal niet uit zichzelf) Nou kan ze aan de studie.
We gaan ook maar eens naar zo'n terrariumbeurs. Alleen nog even uit vinden wanneer er eentje in de buurt is.
Het lijkt mij sowieso handig om de aanschaf tot na de zomervakantie uit te stellen, want dan zijn wij er zelf ten minste aan gewend, als de dieren door iemand anders verzorgd moeten gaan worden.

Irma Etman

Irma Etman

25-02-2013 om 22:36

Krekels

Waar ik ze koop, daar zit al voer in de bakjes van de krekels.
De gekko oppakken, dat is niet goed voor hem, als ze dat wil kun je beter een andere soort nemen. Als je per ongeluk zijn staart aanraakt, valt die er af.

Jessica O

Jessica O

26-02-2013 om 07:36

Beurs

Op dit moment geen agamen hier. Hagedisjes en nog een paar, maar die zitten in de kas bij de vogels. Binnenkort als het goed is ook weer kikkers... Niet echt mijn ding.
Wat ik van mijn man heb begrepen zijn er vaak beurzen in Houten en in augustus is er weer 1 in Tilburg, in de Oliemeulen.

Mijn vriendin heeft op dit moment 2 baardagamen, echt super makkelijk. Haar jongste (2) zit er zelfs vaak mee op schoot te aaien en ze nemen ze ook mee als ze op vakantie gaan (hebben een eigen stacaravan, vandaar) Qua eten, krekels en wasmotlarven. Zorg in elk geval ook dat jij weet over de verzorging van de dieren, zodat je mee kunt beslissen over welk soort. Persoonlijk zou ik met iets makkelijks beginnen.

Over het voeren van de voedseldieren, doen, heel belangrijk. Hier worden zelfs de meelwormen gevoerd.

Als je trouwens een kijkt bij een goede reptielenwinkel, daar kunnen ze je ook helpen.

Hier een baardagaan

Wij wilden eigenlijk ook luipaardgekko's, maar juist op dat moment wilde er een kennis van de baardagaam van haar zoon af en die is bij ons komen wonen.
Ik vind het een heel leuk en makkelijk dier om te houden. Twee keer per jaar vervang ik het zand dat in het terrarium ligt en als ik hem eten geef schep ik even met een zeefje de troep weg en sproei ik water in de bak en op hem.
Als hij gepoept heeft schep ik dat meteen weg als ik het zie.
Hij eet hoofdzakelijk groente en fruit en verder meestal sprinkhanen, soms wasmotlarven en hij mag ook andere insecten, maar mijn man wil geen kakkerlakken of krekels in huis. Als ze jong zijn moeten ze meer dierlijk voer eten dan groenvoer, als ze ouder worden verschuift dat tot hun voeding uiteindelijk voor 90% uit groenvoer bestaat. Op internet staan lijsten met wat ze wel en niet mogen eten.
Verder zijn ze lekker rustig. De kinderen kunnen hem prima op schoot houden en aaien. Het is heel leuk om hem in bad te doen (mogen de kinderen niet zelf).
Doordat hij zijn kopje scheef houdt als hij iets hoort is het net alsof hij echt luistert als ik tegen hem praat, dat vind ik wel gezellig, hij is grote delen van de dag mijn enige gezelschap

Mama 5

Mama 5

26-02-2013 om 20:44

Nerima

Wat klinkt dat leuk! Wij willen ook zo'n kennis!
Ik begin er voorzichtig toch wel zin in te krijgen, geloof ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.