Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

BPS

BPS

31-01-2013 om 16:09

Maatschappelijk werk

In verband met praktische problemen, ben ik onlangs op zoek gegaan naar een maatschappelijk werker. Tot mijn grote schrik blijkt echter dat als ik aanklop bij een instantie, hiervan een vermelding wordt gemaakt in een of ander systeem ivm diagnose borderline. Mocht het zo zijn dat 1 van mijn kinderen in de toekomst met dezelfde instantie in aanraking komt, wordt dit gekoppeld aan die vermelding, waarna dit eventueel kan leiden tot melding bij AMK.
Los van het feit dat dit me behoorlijk boos maakt (ik heb jarenlang gevochten tegen mijn ziekte, en met succes),maakt het me ook wat radeloos. Waar moet ik nu dan hulp zoeken? Het gaat puur om praktische zaken, waarvan ik weet dat het beter is om dit niet alleen aan te pakken.
Iemand een suggestie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

31-01-2013 om 16:48

Borderline

Is die diagnose terecht? Volgens mij kun je niet 'genezen' van die stoornis.

BPS

BPS

31-01-2013 om 17:09

Vic

Diagnose was terecht. Echt genezen kan niet inderdaad, maar het is wel bekend dat rond het 30e levensjaar de symptomen kunnen afnemen en je 'eroverheen kan groeien'. Dat is bij mij ook zo, plus dat ik door intensieve therapie in het verleden weet hoe ik met de symptomen om moet gaan.

Sancy

Sancy

31-01-2013 om 17:16

Heeft

Heeft de diagnose direct verband met de hulpvraag? Want als dat niet zo is, zou ik het niet eens noemen om zo te voorkomen dat het in het dossier komt.

BPS

BPS

31-01-2013 om 17:19

Sancy

Nee, is niet relevant voor de hulpvraag. Maar ik ga ervan uit dat die instantie dat wel ergens in dossier heeft staan.

Praktische hulp

Je kunt een risico nemen. Tot mijn grote verrassing blijkt dat instanties helemaal niet vooraf in die systemen kijken of er mogelijk een melding is. Ook worden ze niet automatisch gemaild of gewaarschuwd. Ik zou wel voortaan zo'n diagnose voor me houden. Bovendien zou ik niet spontaan melden dat je kinderen hebt als dat er niet toe doet en makkelijk verzwegen kan worden. Je hoeft het ze nou ook niet te makkelijk te maken.
En verder kun je kijken of je hulp kunt krijgen van particulieren. Veel steden hebben wel een vrijwilligersorganisatie die jou hulp kan bieden mits je het zo formuleert dat de gevraagde hulp niet binnen een instelling valt. Wil je bijvoorbeeld hulp bij schuldhulpverlening dan kijk je hoe jouw gemeente dat formuleert en formuleer jij dat met een aanvullende vraag die de gemeente niet kan bieden, zoiets. En mogelijk dat je toch over de drempel kan en in je eigen omgeving hulp kunt vragen. Of anders deel kan nemen aan een netwerk waarin mensen diensten ruilen, zodat jij iets voor iemand anders doet en een ander iets voor jou. En anders kijk je of je een student kunt betalen die jou helpt.

Welk systeem

BPS, in welk systeem wordt je gemeld? Is dat het SISA? Je kunt er dan bezwaar tegen maken, alleen zijn de medewerkers geïnstrueerd om vervolgens op basis van 'conflict van plichten' toch te melden. Toestemming is niet nodig.
Maar het kan zijn dat je een ander systeem bedoelt.
Als je weet welk systeem het is zou ik mijn vraag voorleggen aan het college bescherming persoonsgegevens of eventueel aan de ombudsman.

Tsjor

BPS

BPS

01-02-2013 om 15:16

Tsjor en annej

Het gaat niet om SISA, maar wel een vergelijkbaar signaleringssysteem. Waarschijnlijk maak ik me te druk en zie ik teveel beren op de weg, maar ik wil gewoon geen onnodig risico nemen. Als moeder met borderline ben ik volgens de statistieken toch al een risicogeval, dus ben ik liever extra voorzichtig met hulp zoeken.
AnneJ heeft wel wat bruikbare tips gegeven, ik ga me daar wat meer in verdiepen. Bedankt voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.