Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

carla

carla

01-11-2012 om 19:37

Mag rij-examinator leerling medisch ongeschikt verklaren

Hoi allemaal,

Mijn dochter heeft rijexamen gedaan en is vanwege zenuwen dichtgeklapt. De examinator vindt haar nu ongeschikt voor het rijbewijs en ze moet een medische keuring ondergaan voor ze weer opnieuw mag afrijden. Dit terwijl zij nog nooit bij een huisarts is geweest en kerngezond is. Op de eigen verklaring staat ook overal een kruisje bij nee en dit formulier is naar waarheid ingevuld, daar is voor getekend.

In hoeverre is een examinator, die geen arts is, bevoegd om deze beslissing te nemen en vooral...waar staat dat?

GRoet,

Carla

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Art. 101

Zie http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-095_Reglement_rijbewijzen.htm artikel 101.
Ja, kennelijk mag dat. Dat is vervelend, maar geen ramp. Als je dochter in tijdelijke paniek is geweest en de examinator dat overdrijft, dan komt dat met die herkeuring aan het licht.
Dan mag ze alsnog examen doen. Kortom: er zit in de procedure een mogelijkheid om fouten of misinterpretaties van een examinator te corrigeren.
Je dochter moet als eerste zo snel mogelijk en feitelijk beschrijven wat er gebeurd is (nu weet ze het nog), hoe ze te horen heeft gekregen dat ze niet verder mocht en hoe haar is meegedeeld dat ze zich zou moeten laten keuren.
Als het goed is moet haar rijschool uit kunnen leggen wat er nu te gebeuren staat (weer alles noteren). Vervolgens naar het CBR, of naar het juridisch loket als er procedure-fouten gemaakt zijn.
Groet,
Miriam Lavell

sinas

sinas

01-11-2012 om 22:05

En wat is er precies gebeurd

ik bedoel, hij zal gerede twijfel hebben of het veilig genoeg voor haar en andere weggebruikers is.

Stenna

Stenna

01-11-2012 om 23:39

Maar sinas

dat kan natuurlijk, maar zegt nog niets. Ik had als eerste rijinstructeur, lang geleden, een akelige vrouwonvriendelijk man waar ik doodnerveus van werd. Op zeker moment "adviseerde"hij me om er mee te stoppen (ik had nog nooit afgereden) want het werd toch nooit iets en "sommige mensen kunnen gewoon beter maar niet gaan autorijden". Hij had duidelijk twijfels over hoe veilig ik was voor mezelf en anderen. Maar het lag aan hem. Ik ben gestopt, een jaar later overnieuw begonnen met andere instructeur en toen in 1 keer geslaagd. Inmiddels rijd ik al ruim 20 jaar schadevrij (en ik maak veel kilometers).

carla

carla

02-11-2012 om 08:38

Wat er is gebeurd

Allereerst Miriam, dank voor de verwijzing, inderdaad dus niets aan te doen, een examinator mag dus gewoon bepalen dat je niet geschikt bent. Het was overigens haar derde examen en de andere twee examinatoren hebben niets opgemerkt.

Ze is dichtgeslagen vanwege een botte manier van aanwijzingen geven, de examinator heeft als reden aangegeven dat hij de informatieverwerking niet snel genoeg vond gaan. Er moet nu van het CBR onderzocht worden of hier iets medisch de oorzaak van is (en jawel...op eigen kosten)

Ik weet zeker dat het zenuwen zijn geweest. Ze heeft nooit iets gemankeerd, volgt een goede opleiding en heeft een bijbaan achter de kassa van een supermarkt op zaterdag, moet je toch ook snel kunnen reageren...

Groetjes,

Carla

Gezakt

Zoveel jaar geleden ben ik ook gezakt door een botte examinator. Die man gaf zo laat aanwijzingen op een drukke rondweg dat ik ze niet op kon volgen en dan door reed. Ja, jammer dan. De keer daarop ging mijn rijinstructeur mee op mijn verzoek en toevallig weer de zelfde examinator maar nu hield hij zich in. Vroeger kon je bij twijfel naar Rijkswaterstaat (?) kan dat niet in dit geval? En is er geen beroepsmogelijkheid te vinden op de site van het CBR?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-11-2012 om 10:49

Carla

"een examinator mag dus gewoon bepalen dat je niet geschikt bent."
Volgens mij zegt de examinator dat niet. Volgens mij zegt hij dat hij twijfels heeft en dat hij daarom wil dat een arts een oordeel geeft. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat helemaal niet zo vreemd vind. Maar goed, ik was er niet bij

emma43

emma43

02-11-2012 om 12:12

Mijn dochter.

Carla balen.Ik klap ook dicht van de zenuwen.Dit heeft volgens mij niets te maken met je rijkundigheid maar met examenstress.Wat vervelend
Mijn dochter is ook iets dergelijks overkomen.Ze had examen,de examinator maakt een praatje met haar tijdens het rijden en vraagt of ze hobby's heeft.Mijn dochter legt uit dat ze paardrijden als hobby had,maar dat ze daarmee is moeten stoppen omdat ze last heeft van haar rug en knie.Ze haalt het examen,maar de examinator zegt dat hij ondanks dat hij zelf niets heeft kunnen zien ,dat hij een melding maakt bij het CBR omdat dochter aangeeft dat ze last heeft van haar knie en rug.Vervolgens is hij oop gepikeerd dat dit niet gemeld was op de verklaring.Een paar dagen later krijgen we weer een verklaring binnen en weer vink ik overal nee aan.Er wordt volgens mij gevraagd op de verklaring of je een beperking hebt aan ledematen of dat je ze minder kunt bewegen.Ik weet het niet precies mee.Dat is niet het geval ,dus na alle eerlijkheid kunnen we ,nee invullen.De huisarts kan dus geen verklaring invullen omdat wij ,alles bij nee aangevinkt hebben.Ik bel vervolgens het CBR en vraag heel vriendelijk of ik het formulier zonder verklaring van de huisarts terug kan sturen.Of het voldoende is.Reageert de medewerker van het CBR heel arrogant,dat ik geen nee in kan vullen.Ik leg hem uit dqat ik dat wel kan omdat ze geen belemmering heeft aan haar been en haar benen prima kan bewegen.Valt die man uit naar me,dat hun dat wel uit zullen maken en dat ik daar niets over te zeggen.Vervolgens vertel ik hem dat ik hem heel vriendelijk gevraagd heb of het formulier zonder aantekening van de huisarts teruggestuurd kon worden ,dat hij daar gewoon ja of nee op kan antwoorden,omdat ik het jammer zou vinden dat het formulier heen en weer gestuurd word,dat ik verder niet om uitleg gevraagd heb.Ik kan het formulier opsturen,dat een paar dagen weer terug komt,omdat er een aantekening van de huisarts op moet.Dus ik weer naar de huisarts,die weet ook niet goed wat hij ermee moet.Dochter heeft last van haar rug,gewoon een beetje holle rug,moet haar bekken kantelen,zat met een holle rug op haar paard,heeft niets met autorijden te maken.En die knie dat was toe nook nog onduidelijk.Hij vult iets in.Vervolgens horen we een week of 6 niets.Dus ik besluit nog eens te bellen.Krijg ik als antwoord ,Mevrouw ,u heetf dan en dan het formulier opgestuurd,dat is 6 weken geleden ,over 2 weken krijgt u waarschijnlijk een bericht.Ik vraag of het standaard 8 weken duurt.Ze zegt Ja,zo is de procedure.Vreemd maar afijn.Ik wacht nog 2 weken en dan krijgen we een bericht van een arts van het CBR dat dochter haar rijbewijs op kan halen.Ik vond het ook een hoop flauwekul.De examinator geeft zelf aan niets te zien aan dochter en vind het toch nodig een melding te maken.Hij had ook niet doorgevraagd ,wat ze precies had aan haar rug of haar knie.'last'hebben van je rug hoeft toch geen hernia te zijn!!!'last'hebben van je knie hoeft toch niets ernstigs te zijn.Paardrijden is heel iets anders dan autorijden.Afijn een hoop gedoe om niks.
Ik hoop dat het bij jullie ook snel goed opgelost wordt.

carla

carla

02-11-2012 om 21:18

Emma

Jee Emma, bijna een exact geijk verhaal. Ook mijn dochter moest opnieuw een eigen verklaring invullen en weer overal nee ingevuld. Toch moest de huisarts tekenen. De reactie van de huisarts was: Waarom moet ik een EIGEN verklaring tekenen, maar goed ze heeft erop gezet dat ze mijn dochter al vijf jaar niet op het spreekuur heeft gehad (en vijf jaar geleden is ze één keer geweest voor iets heel onschuldigs).

De verklaring is nu in behandeling en er is ons verteld dat ze binnen vier weken een beslissing nemen en dat het niet ook 8 weken duurt. Zoveel valt er toch niet te beoordelen aan een formulier met allemaal kruisjes bij Nee.

Nu maar hopen dat op basis van deze verklaring goedkeuring volgt om weer af te rijden...

Groetjes,

Carla

Ann

Ann

02-11-2012 om 23:55

Kanniewaarzijn

Ik zapte vanavond langs Kanniewaarzijn op ned 1 en daar ging het ook over zoiets, alleen ging het daar om een vermoeden van autisme of zoiets. Misschien even terugkijken?

Pdd-nos

Aangezien het mijn favoriete onderwerp was heb ik ontzettend gelachen om die figuur die de hele tijd autisme, schizofrenie, rainman en al die verhalen zat te debiteren. De autist zelf maakte ervan dat hij geen autist was, alleen maar licht autisme en pdd-nos. Overigens had deze jongeman zijn theorie en praktijk blinkend gehaald en dan kan het toch zijn dat ze aanleiding zien voor een gezondheidsonderzoek naar aanleiding van je eigen opmerkingen.
Die rijinstructeurs letten misschien wel terecht op of mensen geschikt zijn voor het verkeer maar ik zou van mijn kant dus toch maar voorzichtig zijn wat ik dan aan zo'n man vertel. Er was gisteren bij Kanniewaarzijn sprake van een verplicht consult van 360 euro als een soort keuring.

Dichtklappen?

Maar als iemand 'gewoon' van de zenuwen dichtklapt, dan kan dat toch ook in een normale verkeerssituatie voorkomen? Als je in hectisch verkeer in een grote stad rijdt. Of als je op een gladde weg in een slip raakt. Of als je met een potentieel vriendje naar je eerste date rijdt. Ik vind het niet zo vreemd dat een examinator om aanvullend onderzoek vraagt.
Ik zie genoeg mensen rijden waarvan ik me serieus afvraag of het nou wel verstandig is om de weg op te gaan.
Overigens zie je bij vrouwen vaak grote onzekerheid in rijgedrag en bij mannen is het juist vaak zelfoverschatting.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Tigress

Tigress

10-11-2012 om 15:43

Cbr

Nooit vergeten dat het CBR in ons land niet staats- ondersteund wordt. Het is en blijft een commercionele (schrijf ik dat goed) instelling. Als je om welke reden dan ook een herexamen moet afleggen da is dat kassa, alleen voor hen. Oké soms is het terecht. Eigenlijk zouden camera's aan boord van de examenauto verplicht moeten zijn of een boordcamputer, of zelfs opname van de stemmen.. Kun je procederen.
Nog zeer onlangs heb ik het diploma taxichauffeur behaald, maar ook dat ging in 2 keer. De eerste keer zakte ik omdat ik bij het bij de aanvang van de rit niet zou hebben gecommuniceerd over de te verwachten ritprijs. Wel gezegd! Dus nog een keer examen... € 180 naar ...&&YY%$

Sancy

Sancy

10-11-2012 om 19:36

Tigress

Je schreef: "Nooit vergeten dat het CBR in ons land niet staats- ondersteund wordt. Het is en blijft een commercionele (schrijf ik dat goed) instelling."
Het CBR is geen bedrijf maar een ZBO, een zelfstandig bestuursorgaan. Het oefent een overheidstaak uit. Dat betekent dat de overheid zeker wel invloed heeft, bijvoorbeeld de (controle op) de bevoegdheden.

P

P

10-11-2012 om 22:19

Daarnaast

Zolang je niet morgen kunt afrijden hebben ze genoeg mensen die willen afrijden en daarvoor hoef je echt niet mensen te laten zakken.

Wel iets anders

Ik vind wel dat dit soort ervaringen eens te meer laten zien welke invloed de overheid heeft via wet en regelgeving op het gedrag van autoriteiten.
Feitelijk: hoe dit gedrag meer mensen tot ziek of ongeschikt verklaart.
Vroeger werd er helemaal niet naar gekeken. Je deed examen en wie slaagde, was geslaagd.
Wat mij betreft is het toekennen van bevoegdheden aan examinatoren op dit punt, geen verbetering.
Als de situatie in het onderwijs een voorspeller kan zijn (rugzakje, toenemend aantal kwalen), dan moet je vrezen dat steeds meer examinatoren hun taak als voorportaal van de psychiatrie serieuzer gaan nemen dan ie is. Dat steeds meer kandidaten onverwacht te horen zullen krijgen dat ze 'ongeschikt' bevonden worden.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.