Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-01-2026 om 20:07
Gisteren heb ik een dementerende man geholpen, die bij mij in de straat liep en zijn huis niet kon vinden. Hij kon wel zijn naam noemen en omdat die mij bekend voorkwam (bekende naam hier in het dorp) kon ik via via achterhalen waar deze man woont. Hij was zo'n 1,5 km van huis en ik vermoed al uren aan het lopen. Ik heb hem aan de praat gehouden (20x hetzelfde gesprek gevoerd... ) totdat de politie kwam en zij hebben de man thuisgebracht.
Later hoorde ik van een buurvrouw dat zij deze man al eerder had aangetroffen in onze straat. Kennelijk is er iets (uit zijn verleden wellicht) wat hem hierheen trekt, maar raakt hij vervolgens de weg kwijt.
Ik zit met de vraag of ik niet ergens een zorgmelding kan doen over deze meneer. Ik zou het heel erg vinden als hem iets overkomt, omdat hij steeds verdwaalt. Ik zou alleen niet weten hoe of waar ik die zorg kan neerleggen.
Nu heb ik de politieagentes maar kort gesproken, het leek voor hun meer een routineklus, wat ook begrijpelijk is. Ik weet dus niet of zij nu iets van hulp in gang zetten of een zorgmelding doen.
De man is 84 jaar en woont wel met een vrouw, vertelde hij en dit hadden de agentes inmiddels ook uitgezocht. Maar of er verder al zorg voor hem is, weet ik natuurlijk niet.
Moet ik dit verder laten rusten, of kan ik iets doen?
23-01-2026 om 20:16
Dit kun je laten rusten, het is boxart al op het vizier bij de politie en ongetwijfeld ook bij de vrouw waar hij bij woont. Mocht je hem weer tegenkomen dan kun je de politie weer bellen, of z'n familie, of 'm thuis brengen.
Als je contact hebt met de familie kun je misschien adviseren dat ze hem een sos-knop met gps-systeem geven, dan kunnen ze hem altijd makkelijk terug vinden als hij aan de wandel is. Dat werkte goed bij m'n schoonmoeder.
24-01-2026 om 12:41
Ga er inderdaad maar vanuit dat het al bekend is in de omgeving van deze meneer. Het lastige is, je kunt iemand die fysiek nog goed is, niet binnen houden. Ook niet in een verzorgingshuis overigens. Je hebt goed gehandeld, fijn dat je de tijd daarvoor hebt genomen.
24-01-2026 om 13:33
Dat is vast al bekend. Mocht het uit de hand lopen, dan kan je altijd even de wijkagent bellen.
Hier vlakbij woont een meneer alleen die al jaren aan de wandel is. Storend bij hem is dat hij overal aanbeld voor hulp. Op de gekste tijdstippen en de gekste dingen. Iedereen kent hem, bij appie komt hij 6x op een dag.
Hij vertelt aan iedereen dat zijn dochter niet voor hem wil zorgen, deze mevrouw wordt gek van de situatie. Want zolang hij geen gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is kunnen ze hem niet dwingen naar een vphuis te gaan. Hij werkt niet mee.
De wijkagent en het zorgteam is hiervan op de hoogte. Ik heb zelf ook wel eens contact met hun opgenomen omdat hij 3x in een uur hier aanbelde met een vraag. Advies was hem duidelijk weg te sturen. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan, maar was niet leuk.
Inmiddels heeft hij wel een koord om de nek met daaraan een kaartje met zijn gegevens en wat er aan de hand is.