Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

P

P

01-11-2011 om 07:53

Met 16 jaar al rijles. Goed idee?

http://www.nu.nl/binnenland/2656064/17-jarigen-achter-stuur-met-coach.html

Met 16,5 al rijles en met 17 de weg op onder begeleiding van een coach. Waar moet die coach eigenlijk aan voldoen? Mag dat je vriend zijn van 18?

De proef duurt 16 jaar dus mijn oudste heeft geluk, mijn jongste is net 10 dus als de proef niet wordt doorgezet heeft hij weer pech

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-is-de-overheid-van-plan-met-begeleid-autorijden-vanaf-17-jaar-ofwel-2todrive.html

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

01-11-2011 om 08:19

Aan welke eisen moet een coach voldoen?

Aan welke eisen moet een coach voldoen?

Een coach:

- moet minimaal 5 jaar in het bezit zijn van een personenautorijbewijs (rijbewijs ;
- moet minimaal 27 jaar oud zijn;
- mag in het verleden geen strafrechtelijke veroordelingen voor verkeersovertredingen hebben gehad;
- mag in het verleden geen alcoholcursussen of gedragscursussen hebben gehad;
- mag in het verleden geen onderzoeken naar de rijvaardigheid of rijgeschiktheid opgelegd hebben gekregen door het CBR;
- mag niet onder invloed zijn van alcohol, drugs of medicijnen tijdens het begeleiden;
- moet een geldig rijbewijs kunnen tonen.

De RDW toetst of de opgegeven coach aan bovengenoemde ‘eisen’ voldoet. Wanneer dit niet het geval blijkt te zijn dan wordt dit schriftelijk aan de jongere meegedeeld.

Mijn kinderen

vinden dat een briljant idee. Hoe eerder achter het stuur hoe beter. Oudste mag volgend jaar rond deze tijd zijn eerste les nemen en heeft er nu al zin in.
Ik vind het zelf geloof ik ook wel een goed idee. Er moeten toch voldoende gegevens over de verkeersveiligheid zijn uit landen waar dit al jaren gebeurd (vs, duitsland, zweden), wat deze proef rechtvaardigd?

Sancy

Sancy

01-11-2011 om 09:24

Silone

Ja, er zijn resultaten uit andere landen bekend. Maar ik las ook dat in tegenstelling tot die landen,deze jonge bestuurders geen speciaal herkenningsplaatje op de auto krijgen. Ik vraag me af waarom die keuze gemaakt is.

Puck

Puck

01-11-2011 om 12:43

Mijn twee centen

Het ging erom dat jongeren die net een rijbewijs hebben minder ongelukken veroorzaken als ze nog gedurende langere tijd gecoacht worden. Ik vind het dan een beetje krom om te redeneren dat je dan maar de examenleeftijd naar beneden haalt. Waarom niet gewoon vanaf 18 jaar examen en dan na het behalen van je rijbewijs een jaar coaching? Maar dat zal wel teveel achterste benen-werk oproepen en dus verlagen we maar de grens en is een groot deel van de jeugd halleluja.
Ik vind nu al dat veel jongeren die net hun rijbewijs hebben nog onverantwoord en vooral met veel bravoure en stoerheid rijden. Die gaan denk ik helemaal los als ze van 17 tot 18 met een coach hebben moeten rijden en alles netjes hebben moeten doen en daarna lekker alleen kunnen gaan scheuren en stunten.
En hoe zit het dan in de toekomst met iemand die op zijn pak-m-beet 33e rijles neemt en slaagt? Mag die wel zonder coach?

Arawen

Arawen

01-11-2011 om 13:46

Boven de 18 geen coach

Mijn 17,5 jarige zit ook al tijden vol spanning te wachten. Het duurt hem echt te lang voordat hij 18 wordt en 'mag'..

Volgens de website '2todrive.nl' kan hij nu al gaan beginnen met lessen en zijn theoretisch examen halen. Na zijn 18e verjaardag kan ie op voor de praktijk en dan hoeft ie niet meer met een coach te rijden. Hoewel ze wel aanraden 'de eerste kilometers' te maken met iemand er naast... en dat zal ook wel gelden voor die van 33 die net vers een rijbewijs heeft.

Overigens is het e.e.a. afhankelijk van de lokale rijscholen. Of die bereid zijn een 16/17 jarige al les te geven. Zoon gaat vast informeren...

Lizelot

Lizelot

01-11-2011 om 14:25

Ik zie wel een voordeel

Wij wonen in een dorp,als we naar de stad rijden is dat op een rustige snelweg.Mijn dochter gaat straks waarschijnlijk in een grotere stad naar school.Ze leert hier autorijden en zou dan meteen in het drukke verkeer,wat wij niet gewend zijn naar school rijden,in de spitsuren,file's,4 baanssnelwegen.Nu kan ze haar rijbewijs halen en met ons naast haar alvast kilometers maken en leren rijden voor ze het drukke verkeer ingaat.
Onze dochter gaat dus beginnen.

Lizelot

Lizelot

01-11-2011 om 18:56

Hier rijd je ook af in de stad,maar dat is een kleine stad.Geen tram,metro,grote kruisingen,grote rotonde's.Als ik in de Randstad op snelwegen rijdt of in een grotere stad is het echt een avontuur!Dus dan heb ik liever dat mijn dochter wat rij-ervaring opdoet in ons klein stadje met mij ernaast,voor ze alleen de drukte ingaat.

Ely

Ely

01-11-2011 om 22:04

Dorp vs stad

Een kennis van mij is afgereden in een stil dorp, we zijn nu twintig jaar verder en hij (mocht iemand hebben verwacht dat dit een vrouw is, echt een man) rijdt nog steeds als een bange poedel als het druk is of in de stad. En daarmee rijdt hij dus ook gevaarlijk, heel jammer.
Ik kan niet anders zeggen dat ik blij ben in den haag afgereden te zijn, trams, fietsers, de hele mikmak.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

02-11-2011 om 08:23

Helaas dat is zijn eer te na, kerel hè

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Puck

Puck

02-11-2011 om 09:07

Ely

Ik denk dat dat niet zozeer ligt aan waar je ooit afgereden hebt, maar aan de persoon zelf. Meer mature dan nurture za'k maar zegge... Als je van nature bange-poedel-gedrag bij het autorijden hebt dan zal dat niet veel anders zijn geweest. En uiteraard ligt het er ook aan hoeveel rijervaring je daarna hebt opgedaan. Ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat als je in een kleine plaats afrijdt je daardoor minder goed rijdt dan iemand die in een grote stad afgereden heeft.

Nouhou, wij uit een dorp....

...leren dan weer heeeel goed tractors inhalen op smalle 80 km wegen met blubberige bermen & veel bomen langs de kant. Ook een hele kunst hoor......

Ingrid

Lizelot

Lizelot

02-11-2011 om 12:07

Ja,dan had ik niet anders geweten.En ik kan niet mijn dochter haar rijbewijs laten halen en dan zeggen dat ze niet naar school of naar grote steden mag rijden ofzo,hahahaha,ik zie haar reaktie zo voor me.Zou niet lukken.Nee,als ik haar niet los zou durven laten met een auto dan zou ik haar met het openbaar vervoer moeten laten gaan en geen autorijlessen aanbieden.Maar nu de kans er is om ervaring op te doen met iemand naast haar,maak ik daar wel gebruik van.

Lizelot

Lizelot

02-11-2011 om 13:54

Maar p,

Mijn dochter gaat als ze eenmaal haar rijbewijs heeft en alleen mag rijden echt niet wachten tot ze met mij geoefend heeft in de stad,voor ze de auto pakt voor school.Dus stel dat we haar laten wachten tot haar 18de dan gaat ze dus meteen het drukke verkeer in,wat we niet gewend zijn,alleen.Als ze nu haar rijbewijs haalt,gaat ze nog gewoon in onze kleine stad naar school en hebben we tijd om te oefenen in de stad.
En in dat jaar doet ze een hoop rijervaring op.Ik vind het prima zo.

tonny

tonny

02-11-2011 om 14:29

Auto nodig? beetje o.t.

Ik denk dat maar heel weinig jongeren van die leeftijd een auto nodig hebben. Wie nog studeert, heeft een OV en het is behoorlijk zonde van het geld om daarnaast ook een auto te gebruiken.

Ben het helemaal met Cobi eens dat er veel te veel gemotoriseerde jongeren zijn inclusief naar overgewicht op jonge leeftijd. Zodra ze hun OV-kaart hebben, gaan ze met de bus 'want dat is toch gratis' terwijl ze ook zouden kunnen fietsen en dan meteen wat dagelijkse beweging meepakken.

Wat mij betreft is er voortaan alleen een OV-kaart beschikbaar als de afstand te groot is om te fietsen - of als er gezondheidsproblemen zijn, natuurlijk.

Rosase

Rosase

02-11-2011 om 14:39

Zie het verschil niet zo

Tot hun 18e mogen ze toch niet alleen in de auto, dus dan blijft die fiets cq scooter toch wel in gebruik. Ik zie mij tennminste niet iedere morgen samen met zoonlief naar school rijden, de auto op school laten staan en de bus naar huis nemen en vv.

Ik zie meer dat zoonlief dan de ritjes gaat rijden als we toch al samen in de auto zitten. En dan kan hij mooi wat gedoseerde ervaring opdoen voordat hij op zijn 18e helemaal los mag.

En dat vind ik veel beter dan dat hij op zijn 18,5 in zijn eentje helemaal los gaat.

Prima plan dus. En mijn oudste is er ook erg enthousiast over. Kan niet wachten totdat ie 16,5 is...

En persoonlijk geef ik hem voor zijn 16e verjaardag liever rijlessen dan een scooter, want dat vind ik echt ondingen.

Mij lijkt dat vooral de scooterfabrikanten dit gaan voelen.

Oneens met cobi, op alle fronten

Ik geloof helemaal niet dat het jongeren van de fiets en uit het ov jaagt. Tot hun 18e mogen ze helemaal niet zelfstandig rijden, daarnaast zijn auto's te duur om zelf aan te schaffen voor dagelijks gebruik, zeker als je een gratis ov hebt.
Het aantal alcohol gerelateerde weekendongevallen toenemen? Hoezo? Omdat ze vanaf klokslag hun 18e zelfstandig mogen rijden? Ik ken verschillende jongeren die zo snel waren met hun rijbewijs halen, dat ze net iets ouder dan 18 waren. En dan gaan rijden zonder begeleiding, hopsakee, ineens zelf het verkeer in.
Verkeersveiligheid, dat is al uitgetest in Duitsland en Frankrijk alwaar het een succes lijkt. Waarom vind jij het dan verkeersonveiliger?
Wat is het verschil tussen de rijcoach in Zwitserland en de rijcoaches in Nederland? Die sticker? Mwoh, zou kunnen werken. Evengoed kan het als rode lap op een stier werken: Zie je wel, weer zo'n broekie die zo nodig veel te jong in die auto stapt. Zie je wel dat het niet werkt?
En een groter aantal rijuren, dat is toch precies wat er nu in Nl gebeurt?

Fiorucci

Fiorucci

02-11-2011 om 17:33

Cobi

Als je zo redeneert, verhoog dan ook de brommer/scooterleeftijd....ik bedoel, je kunt ze niet in een doosje stoppen, fietsers krijgen/veroorzaken ook ongelukken.

Hmmm

Zijn er veel alcoholgerelateerde ongevallen met jongeren in jouw omgeving geweest, Cobi? Er klinkt nogal wat frustratie door in je bericht. Overigens overschat je de waarde van een ov-kaart en het ov in het algemeen in de dorpen op het platteland. Daar heb je de auto werkelijk wel voor meer nodig dan alleen maar om dronken langs 's Heeren wegen te zigzaggen. Verder gun ik de MBO-ers wel van harte de ov-kaart (onbegrijpelijk dat ze die niet hebben).

Vic

Vic

02-11-2011 om 20:19

Beste test

Ik heb inmiddels rij-ervaring in alle grote steden in Nederland, en Rotterdam spant de kroon als het gaat om onoverzichtelijkheid en drukte. Als je daar ontspannen kunt rijden, ben je een goede automobilist. Ik kwam er onder de rode vlekken, bezweet en met haar door de war vandaan

Hier

Ik woon in land waar je met 17 mag gaan lessen en veel jongeren hebben dan ook al met 17 hun rijbewijs. Ze mogen dan meteen alleen in de auto. Er gebeuren veel (dodelijke) ongelukken, niet alleen drank maar ook stoer rijgedrag/ veel te hard rijden/ inhalen is hier van de oorzaak.
De verzekering voor 17 jarige jongens is heel hoog. Je verzekert hier personen op een auto, jongens zijn weer duurder dan meisjes en ieder jaar dat ze ouder worden gaat de verzekering omlaag.
Hier dan weer geen fietsen/scooters, slecht/ weinig OV buiten de grote steden en al helemaal geen OV jaarkaart voor studenten ;o).
Oja wel een puntensysteem, jongeren mogen de eerste 2 jaar maar 6 strafpunten hebben, een snelheidsovertreding is al 3 punten, daarna mag je er 12 hebben ( ze blijven 3 jaar geldig).

krin

krin

03-11-2011 om 10:58

Heel erg eens met cobi

Heb er ook weinig aan toe te voegen, of het moet zijn dat veel achttienjarigen nog helemaal geen auto nodig hebben (zeker in de stad, maar op dorpen ook lang niet altijd. Zo was het in mijn dorp gewoonte om met z'n alleen een taxibusje te huren, met Bob of soms zelfs met chauffeur. ALs je de kosten deelt, is dat niet eens zo duur. En verder deed je het maar met de fiets of de nachtbus).
Mijn rijleraar zou het ook met Cobi eens zijn geweest, trouwens. Hij vond het niets dat pubers lang spaarden om lessen te kunnen nemen en vervolgens de auto van hun ouders moesten lenen. Als je de lessen zo uit je zak kon betalen, had je ook genoeg geld om er een auto op na te houden, en dan was het vroeg genoeg. Vond hij.

Fiorucci

Fiorucci

03-11-2011 om 11:56

Cobi

Jij maakt je zorgen over de betrokkenheid van jonge automobilisten in verkeersongevallen. Als je diezelfde jongere op een scooter zet, kunnen er ook ongelukken gebeuren. Dus: je kunt ze niet in een doosje stoppen, en beschermen tegen alle onheil. Je laatste zin over bloemisten en intertoys die zich al verheugen op een toename van verkoop door jouw veronderstelling dat er dus meer ongelukken zullen gaan gebeuren, vind ik niet lollig.

mix

mix

03-11-2011 om 13:07

Fio zegt dat

ze al op de weg/in het verkeer ZIJN. Met scooters/brommers (opgevoerd of niet, met drank op of niet, stoer rijden, gevaarlijk rijden, verkeersregels aan de laars lappend, wel op het fietspad of niet en het liefst afwisselend) richt menigeen een enorme ravage aan. Je krijgt ze dus niet eerder op de weg, ze némen al deel aan het verkeer.

krin

krin

03-11-2011 om 13:16

IK vroeg het me al af, komt er eerst een dorpsbewoner die iets over stedelingen roept, of een moeder van een jongwerkende die iets over studentjes roept. Winner, winner, chicken dinner
*Veel* achttienjarigen hebben nog geen auto nodig, schreef ik. Sommigen wel. Zo had mijn broertje met 18 zijn rijbewijs en een auto omdat hij al werkte, en nog op een moeilijk met OV bereikbare plaats ook.
Maar voor het gros lijkt het me echt niet nodig. Omdat ik in mijn tijd, maar nu ook nog, degenen die op hun achttiende een rijbewijs hadden, een auto konden betalen én er een echt nodig hadden op de vingers van een hand kon tellen. En voordat je iets roept: mijn vriendenkring was verrassend gemengd wb opleiding.
Bovendien vlakt dat Cobi's milieu-argument niet uit. Het idee dat je eigen autootje het summum van vrijheid is, daar kun je wat mij betreft maar het beste zo laat mogelijk mee beginnen. Misschien ook omdat ik veel late rijders om me heen heb (ben er zelf ook een), en zie dat die veel bewuster met hun auto omgaan dan vroege rijders die ik ken. Die denken met hun auto. Met excuses voor de terecht verfoeide casuïstiek; dit was alleen om deels te verklaren waar mijn opvatting vandaan komt.

Fiorucci

Fiorucci

03-11-2011 om 13:44

Cobi

Je kunt jongeren niet behoeden voor alles wat hen kan overkomen/veroorzaken, maw, je kunt ze niet in een doosje stoppen en in de kast zetten..
En ze nemen allang deel aan het verkeer, een roekeloze scooterrijder kan ook veel ellende aanrichten,dat is mijn punt. Op veel plaatsen in de stad alhier rijden zij ook gewoon op de weg, en niet op het fietspad.

Rosase

Rosase

03-11-2011 om 19:56

Psies p

Dat denk ik ook allemaal niet.

Verder denk ik dat Cobi sowieso anti-auto is. En alleen maar wil lezen over een verhoging van de leeftijd. En ja dat is dit niet. Het is een verlaging die in mijn ogen alleen maar pluspunten heeft tov de huidige situatie. Een verbetering dus.

Dat verhogen naar 25 een nog grotere verbetering zou zijn durf ik wel te onderschrijven. Maar daar gaat het hier niet over. En bovendien zou ik heel blij zijn als mijn straks 18-jarige dochter met de auto van hot naar her kan en niet - zoals ik vroeger - met de fiets, bus en trein en dan op de meest onmogelijke en verlaten oorden uitkomen.

En cobi's grapje vond ik ook echt niet leuk. Het zal je kind maar zijn....

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2011 om 21:27

Ik las vandaag dat er een enorme toestroom van jonge leerlingen is bij rijscholen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2011 om 21:51

Bij ons thuis is jong auto rijden eigenlijk als vanzelf geen onderwerp van gesprek geweest. Wij zouden het niet betalen, dus dat was duidelijk. En zelf het geld ophoesten was ook niet aan de orde. Ze vonden, ondanks dat vriendinnen wel op rijles gingen met steun van hun ouders, opeens dat ze ook nog best met de bus en trein konden en een auto wel een erg dure grap was voor een scholier/student zonder royaal inkomen. Ze willen wel, maar láter, ooit, als ze groot en rijker zijn
Ik vraag me dan ook een beetje af hoe het komt dat de rijlesleeftijd verlaagd is. Zijn er zoveel ouders bereid alle lessen en examens te betalen? Ik denk eigenlijk dat je de ouders er meer op kunt aanspreken dat het kroost jonger de weg op gaat, dan de kinderen zelf. De ouders scheppen de gelegenheid in de meeste gevallen door het te financieren.
Hoe dan ook... nu mag het. We hebben het ermee te doen. Wat ik ooit begrepen heb is dat de constructie zoals nu van kracht is geworden, na het behalen van het rijbewijs alleen de weg op met een volwassen 'toezichthouder', betere jonge automobilisten oplevert dan de jeugdige automobilisten die meteen zelfstandig de weg op mogen. De praktijk zal het moeten uitwijzen de komende 6 jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2011 om 21:54

Nog een keer p

Je schrijft dat het voor een 18-jarige handig is ivm stage om een auto te hebben, maar hoeveel 18 jarige studenten kunnen serieus op eigen houtje een auto betalen en onderhouden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.