Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Middelbare leeftijd

In het kader lekker belangrijk; we hadden vandaag een discussie op het werk over wat middelbare leeftijd is. Welke leeftijd heb je dan? De meningen waren verdeeld, vanaf 35 tot 45 als begin leftijd tot 50 en 70 als eind leeftijd. Hahahaha, was een leuke discussie.

Wat vinden jullie middelbare leeftijd?

Groetjes Pham

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

14-09-2011 om 08:17

Voor mij

Voor mij is iemand van middelbare leeftijd als ze inderdaad zo'n beetje net over het midden zitten, dus rond de vijftig en dan tot (zeg) zeventig. Ligt er ook aan hoe iemand eruitziet en zich gedraagt. Mijn tante Bep was op haar achtentwintigste al middelbaar, met marineblauwe rokken tot op de enkel en mondhoeken tot op haar knieeen :-S.
35 vind ik absurd, hoezo ben je met 35 al van middelbare leeftijd? Dan is dit hele forum (Kiki uitgezonderd) zwaar over de datum. Dacht het niet.
Groetjes
Massi

Primavera

Primavera

14-09-2011 om 09:00

5 jaar ouder dan je zelf bent

Tja, middelbaar aan de ene kant doet denken aan wanneer je ongeveer op de helft bent en aan de andere kant aan al wat ouder maar nog niet echt oud. Wikipedia daargelaten is het voor mijn gevoel dus ergens tussen de helft van je leven (gem. 40) en driekwart (pensioenleeftijd) waarna je echt oud wordt.
Alleen doordat er ook de betekensnis 'ouder' aan hangt voelt het vaak niet zo als je eenmaal op die leeftijd bent aangekomen, waardoor het gevoelmatig vast nog zo'n 5 jaar (veilige afstand) duurt voordat je 'echt' middelbaar bent.
Oude mensen zullen zich daarintegen langer middelbaar voelen en nog niet 'oud'

Asa Torell

Asa Torell

14-09-2011 om 10:20

Voor mijn gevoel

is een vrouw in ieder geval pas van middelbare leeftijd als ze tegen de overgang aanloopt en geen kinderen meer kan krijgen. Als kersverse moeder van 39 vind ik mezelf er in ieder geval nog niet onder vallen, al ben ik daarmee evengoed aardig 'halverwege'. En natuurlijk bedoel ik niet dat 39-jarigen die toevallig al wel in de overgang zijn daarmee ineens middelbaar worden, dus ik denk ook aan een algemene beginleeftijd als (ongeveer) 50.

krin

krin

14-09-2011 om 11:15

Lekker egocentrisch

ben ik al tijden middelbaar: iedereen die tien jaar jonger is dan ik, is jong; iedereen die tien jaar ouder is, is oud. Daartussenin zit ik. Middelbaar te wezen. Ik hoop het nog jaren vol te houden, dit systeem.

tonny

tonny

14-09-2011 om 12:52

Ehm mijn leeftijd

52. Mooi middelbaar.
Nog één kind thuis, de rest vertrokken.
Hoe lang middelbaar duurt? Tot je pensionering of zo?
En hoe moet het daarna heten? Senior? Vijftigplussers? Ouderen?
Bejaarden, bestaan die nog? Hoogbejaarden dan?

Ik heb niet zoveel met dat soort leeftijdstyperingen.

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2011 om 14:21

Jong

Mijn schoonmoeder van 91 vindt mij een jonge vrouw. En mijn vriendin ook. Terwijl wij net in een gillende lachstuip hebben gelegen over haar nieuwe, kokette, rechte, knalblauwe bril. Nou benne we middelbaaaaaaaaaar........Volgend jaar wil ze kort rood haar.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

14-09-2011 om 16:04

Izar, izar

Ik zat nota bene met jou in mijn hoofd te typen, wilde nog iets toevoegen als 'sommige mensen worden volgens mij helemaal nooit middelbaar, die zijn eeuwig jong tot ze veilig bejaard kunnen worden genoemd' en daarbij dacht ik dus aan jou. Ik dacht namelijk dat jij zeker zeven jaar jonger was dan je bent. Ik heb een collega die tegen de zestig loopt. Als ze dat aan iemand vertelt, rolt die over de bank: hahaha, probeer je grootje voor de gek te houden. Heeft niets met rimpels te maken, ze heeft gewoon zo'n open, vrolijke uitstraling die je niet associeert met docenten die tegen de vut lopen.
En toch, Asa heeft wel een punt. Die suffe vruchtbaarheidsgrens is voor vrouwen zo'n duidelijk markeerpunt (vaak gepaard gaande met die nog veel stommere overgang), dat ik geneigd ben daar ergens de grens te trekken.
Ik vind het trouwens ook raar als iemand op tv 'jong' wordt genoemd terwijl ze al ver in de dertig zijn. De jonge politicus of schrijver van nog net geen veertig. Dan denk ik: nou, jong, jong. Ik zit de hele dag tussen de pubers, dat is pas jong. Ik zie mezelf niet meer als jong.
Groetjes
Massi

Jonge ouder

Zo vind ik de kreet 'jonge ouders'(of 'jonge moeder') in dit verband zo raar. Ik kreeg dat blad "Wij jonge ouders" omdat ik me voor zo'n doos had aangemeld. Maar toen de eerste geboren werd was ik 37, toen de 2e kwam was ik 40 - ik vind mezelf dan toch echt geen jonge moeder.

Nog daargelaten dat ik er pas echt snel ouder uit ging zien, voor mijn idee, toen de eerste er was. Slaapgebrek vermoedelijk.

Wat de vraag naar middelbaar betreft: ik ben van plan om net als mijn overgrootmoeder 100 jaar te worden, dus dan ben ik nog niet middelbaar

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2011 om 02:19

48-65 jaar

Die 17 jaar zie ik als middelbare leeftijd.

Fiorucci

Fiorucci

15-09-2011 om 19:15

Haha cobi

Zo begon ik van de week aan een cursus aquayoga. Ja, inderdaad, yoga in het water. Ik vond dat best wel 2012 maar nee hoor, ik ben weeeer de jongste...

Irene

Irene

16-09-2011 om 11:03

Nog lang niet

Vandaag nog uitgemaakt voor "snotneus"! (door een oudere dame die haar hond op het voetpad langs het druk door kinderen bezochte hertenkamp liet poepen en het niet op wilde ruimen toen ik haar dat toch nog best wel vriendelijk vroeg). Ik vond het wel een compliment (met m'n 39 jaar), maar zo was het vast niet bedoeld.
Middelbaar vind ik een lastig begrip. Ik heb er eigenlijk niet zo'n gevoel bij.

Klaartje

Klaartje

16-09-2011 om 20:19

Nou...

Volgende week word ik 50, dus dan ben ik vast middelbaar. Maar soms voel ik me 20, en soms 80.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-09-2011 om 21:13

Tja

Zojuist op een feestje werd ik (38) door iemand 29 geschat (wat wil zeggen, uiterlijk 34, want je trekt er meestal wat af om aan de veilige kant te zitten, toch?). Maar leerlingen beweren ook gerust dat ik 48 ben, tot er eentje bedenkt dat je dan geen baby meer kunt hebben. Lol. Pubers. Heel slecht voor je zelfvertrouwen.
Het doet me nog niet veel, bijna veertig zijn. Misschien slaat de paniek nog toe aan de andere kant van de Big Four?
Groetjes
Massi

Pham

Pham

17-09-2011 om 16:33 Topicstarter

Haha

ik ben dus toch met mijn 39 jaar van middelbare leeftijd. Maar als ik morgen onder een auto kom en het niet na vertel.....was ik vandaag dan bejaard?

Middelbaar blijft een lastig begrip en ieder heeft er toch weer iets anders bij in z'n hoofd.

Bedankt voor jullie reacties

Gr Pham

Monique D*

Monique D*

18-09-2011 om 13:58

Ik voel mij echt niet middelbaar....wanneer ben je middelbaar?

.. terwijl mijn leeftijd 48 jaar is en ben een jaar in de overgang. Ik werk full-time met collega's vanaf 21 t/m 60 jaar, waardoor ik mij absoluut niet middelbaar voel.
Verder kan ik mij goed inleven in de wereld van mijn tieners van 14 en 16 jaar. Maar de disco samen met hen bezoeken? Hun reactie: "Neeee, mama, je bent te OUD om naar die disco te gaan!" Tja, op die leeftijd vond ik 48 jaar wel middelbaar!
Een goede kennis van mijn ouders die tegen de 70 aanloopt zegt elke keer als hij mij ontmoet: "Ik ken jou veel beter dan dat je mij kent! Want ik ken jou als kleine baby! Ik zie jou zo voor mij in de armen van jouw moeder of in de kinderwagen op de markt!" Elke keer als hij mij ziet dan ziet hij dat plaatje van mij voor zich.. wat is leeftijd nou eigenlijk?
Dat kan je ook zien bij mijn ouders (70 en 78 jaar): zij reizen zelfstandig de hele wereld rond (geen verzorgde busreizen, die ik heel fijn vind, maar daar zit ik wel tussen de grijze hoofden) en gaan regelmatig naar hun huisje in het buitenland. Verder doen ze aan salsadansen, fietsen, zwemmen en fitnessen. Autorijden kunnen ze als de beste, ze rijden niet als veel bejaarden die ik op de weg soms tegenkom.
Mijn vriendin is 53 jaar, ze is grootmoeder van een kind van 6 jaar, maar met haar heb ik net zoveel lol als "bakvissen" van 16 jaar en we gaan regelmatig swingen bij feesten/concerten.
Tja, wat is middelbaar? Dat is relatief. Ik kom mensen tegen die dezelfde leeftijd hebben als mijn ouders, maar lopen met een stok of rollator. Zelfstandig reizen/autorijden kunnen ze vaak niet meer.
Ik voel mij ook niet middelbaar, want ik werk zelf fulltime en voel mij nog 33 jaar. Je bent net zo jong als je je voelt.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2011 om 14:35

Monique

Middelbaar zegt op zich niets over hoe jij je voelt. Het is een aanduiding van je levensfase.
Ik vind het trouwens soms best een beetje 'gevaarlijk' als vrouwen die al wat ouder zijn zich nog gedragen alsof ze veel jonger zijn. Gierende luidruchtig vrolijke middelbare dames werken mij op de zenuwen en zie programma's als 'Hotter than my daughter' om te weten wat te jonge keuzes qua kleding, make up en haar met een vrouw doen.
Ik voel me op sommige vlakken middelbaar en op andere vlakken niet. Ik heb ook nog steeds een zekere behoefte aan dansen. Ik kijk daarom jaarlijks uit naar het Nieuwjaarsfeest van ons werk. Tot mijn grote plezier gaat het er binnenkort zomaar tussendoor van komen, maar wel op een 40 up party. Tussen leeftijdsgenoten dus. En ik zit sinds kort net zo gebiologeerd naar mijn smartphone te staren als 'de jeugd'. Ik vind het een geweldig ding. Verder accepteer ik dat ik in de overgang ben geraakt, dat mijn dochters bijna zelfstandig verder gaan en ik, wie weet, over enige tijd oma zal worden. Een nieuwe fase, waarin je jezelf vind ik niet jong hoeft te noemen, maar gewoon 'midden in het leven staand'. Daar hoort bij dat je als vrouw een baan hebt of op een andere manier actief bent, je nog leuke dingen onderneemt en dus niet voortijdig achter de geraniums kruipt.

Monique D*

Monique D*

18-09-2011 om 16:18

Hotter than my daughter

'Hotter than my daughter' heb ik een keer gezien en die moeders willen zich ook als hun dochter gedragen. Dus, dezelfde kleding als hun dochter, met jongens sjansen die dezelfde leeftijd hebben als hun dochter, etc. Het is wel leuk als je je inleeft in de wereld van de kinderen, maar het moet niet zo zijn dat je helemaal vertoeft in die wereld van die generatie. Daar bedoel ik mee: naar clubs of disco's gaan waar de kinderen ook gaan (ze schamen zich voor je) en dat is terecht. Het dragen van naveltruitjes en UGGS zal ik niet aan gaan beginnen. Ook vaders zie ik niet met een broek op half 7 lopen, zoals veel jongens van de leeftijd van mijn zoon. Er zijn grenzen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet van hun muziek kan genieten (vind niet alle muziek leuk), ga soms mee naar concerten van artiesten die ik ook leuk vind (bijvoorbeeld Alicia Keys) en ze vinden het leuk dat ik kan meepraten over hun bezigheden. Zij waarderen dat enorm. Een moeder die meedenkt en tot op zekere hoogte meedoet wordt gewaardeerd. Maar nogmaals, er zijn grenzen. En dat moet je respecteren. Het is hun wereld, het is de wereld van hun generatie.
Ik denk dat die moeders die voorkomen in het programma "Hotter than my daughter" altijd jong willen blijven, zij willen niet tot de oudere generatie horen en dan gaan ze (al of niet geforceerd) meedoen met de generatie van hun kinderen, die dat zelf vreselijk vinden. En dat komt ordinair over.
En ik ga regelmatig met mijn vriendin van over de 50 stappen en dat is inderdaad op zo'n 70-party /party voor 40+ ers. En dan wanen wij ons weer in de tijd toen wij tieners waren... heerlijk swingen op zo'n vloer met van die lichtgevende tegeltjes op de muziek van The Bee Gees... of op muziek van KC & The Sunshine Band tegenover elkaar dansen met de tas op de grond.
Nee, de fase middelbaar zie ik hetzelfde als met de vut of gepensioneerd zijn je hebt geen baan meer, je hoeft geen kinderen meer op te voeden en geniet van de kleinkinderen en de oude dag. Met de levensfase middelbaar begin je als je tegen de 60 bent. Ik voel mij geen jong-volwassene en ook geen vrouw van middelbare leeftijd. Ben er net tussenin.
Ware of niet dat ik zo'n 10 jaar geleden de leeftijd van 50 jaar als begin van de "middelbare periode" noemde...

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2011 om 22:52

Haha

Je stelt het dus uit als je bijna zover bent. Ah joh, dan ben jij op je 90ste toch nog lekker middelbaar?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.