Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mijn hondje is aangevallen, wat nu?

Ik ben me rot geschrokken. Mijn maltezertje (6 jr) is gisteren bij de buren onder het tuinhek gekropen om in hun tuin te snuffelen. Iets wat hij wel eerder heeft geprobeerd te doen maar ik riep hem altijd terug omdat de buren een grote hond hebben en gevaarlijk kan zijn voor mensen/dieren die hij niet kent.
Even een schets over dit gezin: Het is een lief gezin, 2 kinderen die vaak met ons hondje willen wandelen en met ons 3-jarig zoontje spelen. Ouders heel behulpzaam en spontaan. Ze hebben ons, sinds we er wonen, geinformeerd over hun hond die door zijn vorige baasje mishandeld is geweest en daardoor geen enkel vertrouwen meer heeft in de buitenwereld. Alleen de gezinsleden mogen bij hem in de buurt en zelfs de kinderen hebben al sinds ze kleiner waren moeten leren hoe ze met de hond om moeten gaan. Als ons zoontje bij hun speelt, gaat de hond naar zijn verblijf (de garage). Ze hebben er totaal geen problemen mee dat ons hondje zo nu en dan eens in hun tuin komt om te snuffelen, dan houden ze hun beest gewoon even binnen. We hebben echt een hele goede verstandhouding.
Maar goed, ik had niet door dat hij dus naar de buren was gagaan en vanaf het één op andere moment hoorde ik een afschuwelijk gejank en gegil van ons hondje. Ik sloeg de handen voor m'n ogen en kon enkel om hulp gillen, hopende dat de buurvrouw haar hond zou komen halen. Die kwam niet meteen buiten want ze was de auto aan het wassen aan de voorkant v/h huis. Er gingen een paar seconden voorbij en ik dacht dat ons Maltezertje dit niet zou overleven. Gelukkig kwam de vrouw naar buiten gerend en schrok zich natuurlijk helemaal wild toen ze haar hond boven op die van ons zag. Ze paniekeerde en schopte haar hond zodat ie de kleine los zou laten. Die kon ontsnappen en speerde als een idioot terug onder het hek in onze tuin. Begon meteen over te geven en raakte in shock. Ben met de andere buurman naar de dichtsbijzijnde dierenarts gegaan en hondje moest voor observatie een nachtje daar blijven. Achteraf viel het nog redelijk mee; hij had een open wond op z'n achterpoot en een flinke bloeduitstorting op z'n buik. Hij is inmiddels weer thuis maar ik heb 93euro moete betalen voor dit geintje. Nu vraag ik me af, in hoeverre zal het 'fair' zijn de buren te vragen hier een deel van te betalen? Ons hondje is tenslotte in HUN tuin gekomen, terwijl ik niet oplette. Ze hebben er niet over gesproken, ook niet toen ik thuis kwam van de dierenarts, zonder hondje. Ik heb de goede vrouw gerustgesteld dat het allemaal wel meeviel en totaal niet gesproken over de rekening die zou volgen. Ik vind het bedrag wel hoog genoeg om te overwegen hun een deel ervan te betalen. Maar hoe laat je zo'n hint overkomen? Want om dat nou zo direct op de man af te vragen vind ik niet tactisch. ('k Zou eigenlijk wel willen dat ze er zelf mee komen..)
Groetjes van een geschrokken Zwelgje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zwelgje

Zwelgje

27-09-2008 om 18:37 Topicstarter

Onze (lange) tuinen

zijn van elkaar gescheiden door een hek van dat hoge, stevige gaas en een paar grote stukken heg. Op de eerste 2 meter vanaf de huismuur staat een schutting, ongev. 1m50 hoog. Verder hebben ze nog schrikdraad gespannen aan hun tuinzijde. Kinderen of grote honden kunnen dus echt niet naar elkaar toe. Op 1 plaats sluit het gaas soms niet goed aan met de grond en daar sluipt ons hondje dan onderdoor. Hij heeft echt een onbedwingbare behoefte om naar die tuin te gaan. En zoals ik als schreef, steeds als hij ook maar probeerde daar naartoe te gaan riep ik hem terug.
Ik denk ook niet dat ik nog over die rekening ga beginnen, het is in feite gewoon eigen schuld, dikke bult.
En ja, ik vraag me ook af hoe die mensen zo'n hond hebben willen opvangen, wetende dat je kleine kinderen hebt. Een hond kan dan wel 'gewend' zijn aan de gezinsleden, maar zo'n hond kun je gewoon niet vertrouwen. Vorige week issie door de voordeur gesprongen, glas aan diggelen. Waarom en hoe dat is gebeurd is weet ik niet, maar erg is het wel.

dynastie

dynastie

27-09-2008 om 19:19

Niet fair

Zo te lezen heeft de buurvrouw alle mogelijke moeite gedaan om te voorkomen dat haar hond de tuin uit gaat. Het is ook niet haar hond die de tuin uit is gegaan, maar jouw hond die de tuin in is gekomen. Dat zij daar an sich niet zo'n moeite mee hebben, wil niet zeggen dat zij er verantwoordelijk voor zijn wanneer jouw hond hun tuin in komt en dat schade met zich meebrengt voor jouw hond.

Ook juridisch zou ik geen mogelijkheden zien om ze aan te spreken, de hond was op eigen gebied en waaks gedrag is dan helemaal niet zo vreemd, wat de achtergrond van de hond ook is.

Ik zou me zelf niet geroepen voelen de schade te betalen als een vreemde kat die hier de tuin in komt door mijn katten verwond zou worden, ik kan me voorstellen dat je buurvrouw er net zo over denkt.

Ik ben blij dat je hondje weer thuis is! En ik zou zeker maatregelen nemen.

Zwelgje

Zwelgje

27-09-2008 om 22:19 Topicstarter

Cameron

Bij thuiskomst heb ik hem eerst goed (en voorzichtig) gewassen want hij zag er niet uit. Hij knapte daar redelijk van op. Kon moeilijk eten door die plastic kraag om z'n nekje. Heeft daarom ook niet z'n pijnstillers kunnen innemen die ik had gemengt met z'n eten. Antibiotica direct in z'n bekje gedaan. Vanmiddag moest ik werken (tot 23:00) Het arme beestje is bij de andere buren voor de keukendeur gaan zitten en meteen bij hen binnengelaten. Daar heeft hij een paar uurtjes vertoeft. Ben gerustgesteld dat hij op z'n minst niet alleen is want blijkbaar is hij nog erg 'down' en shockerig. Hij zal de komende dagen lekker vertoeteld worden. (En hopelijk heeft hij hiervan geleerd. Ik in ieder geval wel!) groetjes

Zwelgje

"Het arme beestje is bij de andere buren voor de keukendeur gaan zitten."
Was je hond alleen thuis en alleen buiten? Ik snap er niks van. Weer in dezelfde tuin?

*Sophie*

*Sophie*

28-09-2008 om 00:59

Ik had eens

een stokje van bamboe in de tuin geprikt, iets van 20 cm lang en 1 cm dik. Ter markering van waar mijn winterplant stond die in de zomer boven de grond volledig afsterft.
Komt op een dag de kat van de buren de schutting over en springt per ongeluk recht op dat stokje! Niemand heeft het gemerkt.
Dag of 3 later vertelde de buurvrouw dat de kat heel ziek was en dat ze er meerdere keren mee naar de dierenarts was geweest. Ruim 200 euro! Ze liet me zien wat de oorzaak was...een bamboesplinter uit de heup van de kat gehaald van wel 7 cm lang en zo'n 0,5 cm dik! Ai! Na een tijdje ging er bij mij een lichtje branden.

Gelukkig heeft de kat het gehaald al is hij een wezenlijk andere kat geworden daarna!

Ik heb er voor mijzelf wel even stevig over nagedacht of ik niet moest aanbieden om een deel van de kosten voor m'n rekening te nemen. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan. Het was de buurvrouw heel duidelijk dat ik haar kat nooit pijn had willen doen. Het was gewoon heel vervelende pech en ontzettend zielig voor de kat. Maar ik had niet kunnen voorzien dat zo'n stokje dergelijke risico's met zich mee zou kunnen brengen.
Maar voor de zekerheid steek ik voortaan geen stokjes meer in de aarde...

Beterschap met je hondje.

groetjes, Sophie.

Zwelgje

Is het nou jou hondje of is het een buurt hondje ?
Ik snap die zin niet "\ Het arme beestje is bij de andere buren voor de keukendeur gaan zitten en meteen bij hen binnengelaten./"loopt je hondje bij alle buren binnen ofzo ik vind het een beetje vreemd?

J V

J V

29-09-2008 om 11:58

Verzekering

Wij waren ook in bezit van een hond die niet goed met andere honden kom omgaan. Per ongeluk is onze boerboel (lees zuidafrikaanse waakhond, groot!) uit de riem geglipt net op het moment dat er een tekkel voorbij kwam. Deze had nogal grootheidswaanzin en heeft onze hond aangevallen. Gevolg de tekkel naar de dierenarts. Rekening van bijna 100 euro. Ondanks dat haar tekkel begon hebben wij toch de schade betaald. Deze gedeclareerd bij onze verzekering en gewoon geld via de verzekering terug gekregen.
Informeer eens bij je buuf of haar verzekering de schade dekt. Als je een goeie band hebt kun je dit gerust vragen en doet het eigenlijk niemand pijn.
Jolanda

Zwelgje

Zwelgje

30-09-2008 om 07:40 Topicstarter

Verduidelijking

Even ter info: Onze achtertuin sluit aan op een maïsveld dus niemand kan via onze tuin toegang hebben tot de tuindeur. De tuindeur heeft een kattenluikje en de hond kan daar makkelijk doorheen als ie een plasje moet doen in de tuin (wij werken en zijn tussen 6:00 en 16:00 niet thuis). De ene buren die een heel laag drempeltje tussen onze tuinen heeft, zijn vaak thuis en vinden het gezellig dat ons hondje bij ze komt buurten. Geven dan een plakje ham ofzo. Nu komt het beestje eigenlijk nooit tot aan hun tuindeur als IK niet thuis ben (het is een beetje 'n bangepoeperd )Maar omdat ie zich waarschijnlijk een beetje zwak en alleen voelde besloot ie maar daar heen te gaan. Ben blij toe, want hij lag tot 21:00 bij hen met een dekentje op de bank en liet zich lekker vertroetelen.
De wond van 1 cm. die hij heeft aan z'n beentje is (nog) niet gehecht want met al die bacterieën erin zou dat geen zin hebben. Het droogt redelijk goed en hij rent en speelt weer lekker met onze kat (zijn beste maatje). Misschien dat ik as. vrijdag toch even langs de dierenarts ga voor die wond, mocht die nog niet dicht zijn.

*Sophie*

*Sophie*

30-09-2008 om 09:38

Agossie

"want hij lag tot 21:00 bij hen met een dekentje op de bank en liet zich lekker vertroetelen."
---------------
Agossie, ik word helemaal week van je verhaal, wat een schattig hondje moet dat zijn, juist omdat het zo'n " bangepoeperd" is vind ik het zo schattig.

Ik hoop dat 'ie snel weer opknapt en fijn dat hij een stel 'pleegouders' heeft dan ;- )

En nu ga ik geloof ik dan maar even onze kat knuffelen, lekker ;- ) Hij komt net luid miauwend binnen, helemaal in de war van alle harde wind buiten. Agossie ;- )

groetjes, Sophie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.