Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fred de Velde

Fred de Velde

14-05-2013 om 17:39

Moeten alle vrouwen binnenkort weer achter het aanrecht?

Ik heb wel eens vaker een draadje gestart waarin ik mijn verbazing heb geuit over de sekse-ongelijkheid wanneer het op mantelzorg aan komt.

Wanneer iemand zorgbehoevend wordt is het alle emancipatie ten spijt toch vaak een vrouw die voor de zorg opdraait ('wat een andere user al treffend weergaf 'de man heeft zijn werk')

Nu de vergrijzing eraan zit te komen, en het allemaal onbetaalbaar schijnt te worden, denk ik wel eens het gevaar dat vrouwen massaal weer achter het aanrecht verdwijnen, reel is.

Ik ben niet de enige die die zorg heeft: http://www.trouw.nl/tr/nl/6704/Sociale-Vraagstukken/article/detail/3440529/2013/05/13/Wie-wil-zich-nu-laten-douchen-door-de-buurman.dhtml

"Een tweede risico hangt hier direct mee samen: het beleid leidt tot nader order tot grotere sekseongelijkheid, want de meeste mantelzorgers en zorgvrijwilligers zijn vrouwen. Het extra beroep op vrijwilligers en mantelzorgers zal dus vooral bij hen terecht komen. Terwijl vrouwen zich vanaf de jaren zeventig in toenemende mate hebben bevrijd van 'het aanrecht' en de publieke sfeer hebben veroverd, zal dit beleid er toe leiden dat ze weer terugkeren naar de huiselijke sfeer - niet alleen naar het aanrecht, maar ook naar de wastafel en het bed."

" Willen we deze vergaande ontmanteling van de verzorgingsstaat wel? Is iedereen die roept dat mantelzorgers en vrijwilligers meer kunnen doen, zelf ook bereid dit te doen of denkt hij impliciet aan zijn vrouw, zuster of buurvrouw?"

Wat de schrijvers van dit artikel ook al zeggen, het is in ieder geval een discussie waard.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fred de Velde

Fred de Velde

14-05-2013 om 18:05

Verduidelijking.

Om misverstanden te ontkomen, dit draadje is niet per sé tegen de hervormingen in de zorg. Ik wil meer een discussie over de verdeling van de taken op gang brengen.

Met die discussie wil ik het worst case scenario voorkomen. Het scenario waarin heel veel meisjes en vrouwen alleen beschikking zullen hebben over de eerste helft van hun leven, omdat in de tweede helft hun ouders of schoonouders hulpbehoevend worden, en van hen min of meer verwacht wordt dat ze deze taken op gaan pakken.

Dat we niet over 15 jaar wakker worden, en denken 'hé, waar is de emancipatie gebleven'. Want dat lijkt me dus een reel gevaar.

Hombre

Hombre

14-05-2013 om 19:17

Muis

"Met die discussie wil ik het worst case scenario voorkomen."

Doet me denken aan die muis en die olifant. Wat stampen we lekker he?

Denk jij met een discussietje op een forumpje een maatschappelijke olietanker rechtsomkeert te laten maken?

Succes!

Fred de Velde

Fred de Velde

14-05-2013 om 19:25

Tanker

Ik blijf altijd hopen.

Als we dit helemaal zonder slag of stoot voorbij laten gaan verliezen we so wie so.

Er is nu zo'n enorme rel rond Jet Bussemaker, ik vind dit ook wel een felle discussie waard..

Zorg voor elkaar

We zullen in de toekomst -tenzij we er heel veel geld voor opzij willen zetten- veel meer (onbetaald) voor elkaar moeten zorgen dan we lang gewend zijn geweest. Allemaal, mannen en vrouwen, alle generaties zullen een steentje moeten bijdragen om het leven ook op een leeftijd die met beperkingen gepaard gaat leefbaar te houden. Dat zal voor de een minder lastig zijn dan voor de ander (de een heeft meer 'zorg-genen' dan de ander; en daarbij zijn er mensen die vanwege ontsporingen in familierelaties of het volkomen ontbreken ervan - het is de kunst dan toch een goed netwerk op te bouwen) maar het is niet anders.

Heb het artikel ook gelezen. Gedoucht worden door de buurman, mwah, ik heb een leuke buurman, maar dat lijkt me toch een wat te close contact.

Om te beginnen moeten alle generaties weer 'door elkaar' gaan wonen, niet meer alle seniorencomplexen ergens apart - want als je elkaar niet ontmoet, heb je sowieso weinig zicht op zorgbehoefte.
Daarnaast denk ik dat je zou kunnen denken aan een soort buurtzorg waarin mensen tot op zekere hoogte elkaar kunnen bijstaan, maar daarnaast voor specifiekere zorg professionals kunnen bekostigen.

Het wordt een hele omschakeling.
Nou ja, het Zwitserlevengevoel was toch al niet meer wat het was

Stenna

Stenna

14-05-2013 om 20:59

Totaal mee eens!

Helemaal mee eens Fred. Ik heb aan den lijve ondervonden hoe het is om sandwichvrouw te zijn, met kinderen in schoolleeftijd, een "echte" carriere, en zorgbehoevende ouder. Het is onmogelijk. En inderdaad kwam bijna alles op mij neer, terwijl ik 2 broers heb. Vooral de professionele zorg (toch bijna uitsluitend zelf ook werkende vrouwen!) ging er klakkeloos van uit dat ik altijd beschikbaar was en altijd verantwoordelijk was.
Het stuk in de krant (grappig, het stond ook in ons NRC afgelopen zaterdag) was me ook uit het hart gegrepen. Vooral de uitspraak ergens (niet letterlijk) dat je bij iedere mannelijke minister, politicus of beleidmaker die tot mantelzorg oproept zou moeten vragen of hij zelf bereid is jarenlang twee uur later op zijn werk te komen om iedere ochtend naar zijn oude moeder te rijden en haar te wassen en aan te kleden, of dat hij daarbij toch eigenlijk zijn zus of zijn vrouw voor ogen had.
Je kunt niet tegelijkertijd willen dat vrouwen meer in betaalde arbeid participeren en willen dat er meer mantelzorg komt.

Mari

Mari

14-05-2013 om 22:25

Ook totaal eens!

De ontwikkelingen die er gaande zijn gaan een zwaar beroep op vrouwen doen. Ik begrijp niet dat er niet veel meer oppositie tegen is. Vrouwen zullen zo ultra zwaar belast worden! Want ze moeten én mantelzorgen én meer betaalde arbeid gaan doen. En Bussemaker probeert het nog te verkopen of ze dat voor de bestwil van vrouwen doet. Onzin, het gaat om economische redenen. Waarom geen herverdeling van betaalde en onbetaalde arbeid? Dat is goed voor mannen, vrouwen en kinderen. Ooit werd er 40 uur betaalde arbeid per gezin geleverd. Nu willen ze dat dus naar 80 uur opschroeven. Wat betekent dat voor de mensen in dat gezin? Wat betekent dat voor kinderen?
Ennuh Bromvlieg hoezo het moet anders. Van wie? en Waarom? te duur? kijk eerst eens naar de JSF.
Echt waar, we moeten inderdaad meer tegengeluid laten horen. Ik weet ook niet hoe en zo'n cynische sneer Hombre helpt ook niet hoor.

Fred de Velde

Fred de Velde

14-05-2013 om 22:25

Zorg voor elkaar

'Vooral de professionele zorg (toch bijna uitsluitend zelf ook werkende vrouwen!) ging er klakkeloos van uit dat ik altijd beschikbaar was en altijd verantwoordelijk was'

Precies. Daarom is het ook zo nodig dat men het er over heeft hoe we het gaan verdelen.

"Allemaal, mannen en vrouwen, alle generaties zullen een steentje moeten bijdragen om het leven ook op een leeftijd die met beperkingen gepaard gaat leefbaar te houden."

We moeten gaan denken in oplossingen om dit eerlijk te laten verlopen.

Het idee dat generaties weer wat meer bij elkaar gaan wonen is een goed idee, spaart veel gestress en heen en weer gerijd. maar ook daar moet een omslag gemaakt worden. Tegenwoordig wonen mensen waar hun werk is.. moeten oude ouders achter hun kinderen aan verhuizen?

Ik denk zelf dat de oplossing ligt in het stimuleren van een 4-daagse werkweek voor man en vrouw, zodat er én wat lucht komt voor extra (zorg)taken, én partners toch ook financieel onafhankelijk van elkaar zijn.

En idd, niet automatisch meer denken in buurvrouw/ nichtje/(schoon)dochter wanneer er hulp moet worden gezocht in het eigen netwerk.

Fred de Velde

Fred de Velde

14-05-2013 om 22:27

Precies

"Vrouwen zullen zo ultra zwaar belast worden! Want ze moeten én mantelzorgen én meer betaalde arbeid gaan doen."

Precies. Wat blijft er over van je eigen passies en plannen? Ik vind dat iedereen zijn steentje bij moet dragen, niet alleen mensen die toevallig een xx chromosoom hebben.

Mari

Mari

14-05-2013 om 22:30

Bovendien

vrouwen moeten meer betaalde arbeid gaan doen? Maar die is er niet. Weet je wat? Maak al die zorgtaken betaald dan is er meer betaald werk. Wat zeg je? Oh dat is al zo dat gaan we nu juist wegbezuinigen. Nou dan kan je dat betaalde werk toch beter houden dan nog meer betaald werk te schrappen waardoor toekomstige mensen geen plek op de arbeidsmarkt kunnen krijgen? Of moeten we allemaal gaan werken bij reíntegratiebedrijven die toeleveren naar een lege arbeidsmarkt?

Fred de Velde

Fred de Velde

14-05-2013 om 22:32

Meneer kan niet zorgen 'die heeft immers zijn werk'

"dat je bij iedere mannelijke minister, politicus of beleidmaker die tot mantelzorg oproept zou moeten vragen of hij zelf bereid is jarenlang twee uur later op zijn werk te komen om iedere ochtend naar zijn oude moeder te rijden en haar te wassen en aan te kleden, of dat hij daarbij toch eigenlijk zijn zus of zijn vrouw voor ogen had"

Jamaar, meneer hoeft dat niet, 'want die heeft zijn werk'. Alsof het werk van de vrouw niet zo belangrijk is en wel onderbroken mag worden als de plicht roept...

Leuk, die emancipatie, en zelfbeschikking. Totdat iemand in de omgeving zorgbehoevend wordt. Aantreden aub..

Ach kom op

Mijn man mantelzorgt misschien wel meer dan ik dat doe of heb gedaan. Er zijn genoeg mannen die boodschappen doen voor een ander, iemand naar het ziekenhuis halen en brengen, de hond uitlaten voor een zieke buurman etc. Beetje flauw om mannen al bij voorbaat van alles te verwijten. Minder thuiszorg wordt voor iedereen vervelend. Vooral voor de mensen die het nodig hebben. Ik denk dat als het nodig zowel mannen als vrouwen gaan helpen. Mijn man in ieder geval wel.

Stenna

Stenna

14-05-2013 om 23:28

Fayw, het gaat veel verder

Ja, Fay, maar daar gaat het allang niet meer om in de nieuwe plannen. Beetje taxi spelen, hond uitlaten, wat klussen. De vrijblijvende dingen die de mannen om mij heen ook wel doen. Maar als de plannen doorgaan gaat het om echt zorgen. Koken, wassen, mensen douchen en aankleden, incontinentie opruimen en luier verschonen. Gaat allemaal wegvallen uit de thuiszorg.
Overigens was het bij mij zo dat mijn broers niet onwelwillend waren iets te doen, maar dat de zorgverleners (en mijn vader zelf) er altijd standaard vanuit gingen dat ik het wel zou doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-05-2013 om 23:40

Dat gehamer op een 4-daagse werkweek

We móeten 32 uur werken, we móeten een vierdaagse werkweek. Mens, laat iedereen toch zelf bepalen hoeveel en hoe netjes verdeeld zij het willen doen.
Ik moet er niet aan denken dat wij de verplichting krijgen om opa en oma in huis te nemen. Leuk van 2 tot 4 op zondagmiddag 1 keer in de maand, maar niet 24/7 onder een dak. Dat klinkt misschien harteloos, maar ik geloof niet dat ik op die manier de toekomst in wil gaan. Hoezo geen gestress?
Ik zat er laatst ook eens over na te denken en toen kwam ik op het idee van een zorgcirkel. Dat soort cirkels zijn er soms al wel, maar nu zou je het echt in de buurt moeten 'integreren'. Een aantal huisnummers is verantwoordelijk voor elkaar. Heeft huisnummer 12 boodschappen nodig, dan kan nummer 16 dat vast wel even doen, is huisnummer 18 ziek, dan kan 10 vast de hond wel uitlaten. Zolang dat maar duidelijk is. Gewassen worden door huisnummer 8 zie ik dan weer niet zo zitten, daar zou de zorgcirkel een gezamelijke pot voor kunnen vullen. Eventueel aangevuld door de overheid in buurten waar de pot niet door de cirkel alleen is op te brengen. Ik weet niet of zo'n idee in elke buurt uitvoerbaar is.

Mari

Mari

14-05-2013 om 23:43

Nee daar gaat het niet om fay

Het gaat er helemaal niet om dat mannen zulke slechte mantelzorgers zouden zijn of dat niet willen. Het gaat erom dat zij dat traditioneel minder deden en dat was logisch: zij hadden betaald werk. Vrouwen hadden wat meer armslag omdat ze 'alleen' het gezin deden. Nu wil men dat beide partijen veel werken én mantelzorg doen. Maar er zitten maar 24 uur in een dag. En bovendien is er niet genoeg betaald werk. Daarom zeg ik: 1. herverdeling van betaalde en onbetaalde arbeid zowel onder vrouwen als mannen, 2. in de zorg zitten traditioneel veel vrouwen, die doen daar betaald werk. Nee dat wordt nu wegbezuinigd. En dan? Dan moeten ze een kantoorbaan die er niet is? En daarnaast je oude moeder gaan wassen etc.?
Hoe wreed/ kortzichtig kun je zijn als overheid?

Ja stenna dat weet ik

En ik denk dat mannen ook die zorg op zich zullen nemen. De mijne wel, weet ik helaas uit ervaring.
Waar de zorgverleners vanuit gaan, daar hoef je je toch niets van aan te trekken?

Nou mari

Ik reageer op Fred zijn uitspraken over mannen en vrouwen etc.
Ben het ermee eens dat de plannen mbt de thuiszorg rampzalig zijn. Maar niet alleen voor vrouwen.

Fred de Velde

Fred de Velde

15-05-2013 om 15:18

Grotendeels vrouwen.

Ik weet het niet hoor. Natuurlijk, er zijn ook mannen die zorgen.

Toch denk ik dat als dit nu zou ingevoerd worden, grotendeels vrouwen voor de zorgtaken op gaan draaien.

Mannen verdienen nog steeds gemiddeld meer dan vrouwen. En vrouwen zijn meer werkzaam in sectoren waar deeltijdwerk geaccepteerd wordt. Als meneer het leeuwendeel van het inkomen inbrengt, en mevrouw veel makkelijker haar uren terug kan schroeven dan meneer, dan is het wel de weg van de minste weerstand om mevrouw de zorg op te laten pakken.

Maar dit draadje is niet om te klagen. Dit draadje is om alert te zijn op dit soort mechanismen, en die mechanismen vóór te zijn, om ervoor te zorgen dat de lasten niet automatisch bij een groep terecht komen. Denken in oplossingen.

Het idee van een zorgcirkel is ook een mogelijke oplossing.

madelief

madelief

15-05-2013 om 15:19

Mijn buren..

Zijn allebei tegen de 80, mijn moeder en schoonouders ook. Moet ik voor hen allemaal gaan zorgen, naast mijn baan en gezin? Ik zou echt niet weten hoe! Snap niet hoe ze dit nu voor zich zien, dat gaat toch gewoon niet allemaal?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

-Flupke-

-Flupke-

15-05-2013 om 15:50

Zorgcirkel

die bedacht is op grond van de nummers van de straat is erg grappig, maar dat volstaat natuurlijk niet!
Het is sowieso een rare kwestie dat mensen die dat helemaal niet willen, min of meer gedwongen worden voor anderen te zorgen. Misschien ben je als zorgvrager dan toch wel beter af in een instelling, waar tenminste mensen werken die die keus hebben gemaakt...

Fred de Velde

Fred de Velde

15-05-2013 om 15:58

Weet ik wel zeker.

"Misschien ben je als zorgvrager dan toch wel beter af in een instelling, waar tenminste mensen werken die die keus hebben gemaakt..."

Dat weet ik wel zeker. Dan is de relatie ook gelijkwaardiger, je staat niet 'in het krijt' bij een betaalde zorgverlener. Bij een buurman zou ik dat wel zo ervaren.

En met een familielid dat emotioneel dicht bij je staat helemaal... Dan zullen de ongevraagde adviezen snel komen. En zeg maar eens 'Houd je advies maar voor je, ik maak zelf wel uit hoe ik mijn leven leid' tegen iemand die een paar uur per week opoffert om je te wassen/aan te kleden.

Dan ben je echt beter af met professionele hulp. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. En er is gedreigd met economische hel en verdoemenis als we ons zorgstelsel zouden houden als het nu is..

klant

klant

15-05-2013 om 17:20

Klaar met aanwijzingen

Ik ben in het algemeen geheel klaar met de mededelingen van overheid en hulpverleners over wat ik allemaal zou moeten. Ik moet:
-economisch zelfstandig zijn en genoeg verdienen -voor mijn buren zorgen als die hulp behoeven -voor mijn familie zorgen als die hulp behoeven -vrijwilligerswerk doen -opdraven in verpleeghuizen als daar een familielid zit om verplicht mee te helpen -helpen op school -mijn straat en buurt schoon houden en opsieren -alleen op vakantie als dat mag van de leerplichtambtenaar (dus geen snipperdagen in dit opzicht) -mijn gewicht in de gaten houden en een balansdag houden als ik veel heb gegeten -minimaal een half uur per dag bewegen -meer spullen kopen vanwege de crisis -mijn hypotheek meer aflossen -mijn hypotheek niet aflossen want dan heb ik niet genoeg geld voor de gewenste consumptie -een nieuwe auto kopen -vaker de fiets nemen -vaker het openbaar vervoer nemen -mijn kinderen fruit en groente geven -mijn kinderen niet te veel fruit geven vanwege hun tanden -naar het consultatiebureau op straffe van registratie, -mijn kinderen meer discipline bijbrengen ik moet, ik moet, ik moet, ik moet.....
Donder toch op. Als Rutte en Bussenmaker dit ook allemaal doen, praten we verder.
Overigens ben ik economisch ontzettend zelfstandig (1,5 maal modaal) en toch gehuwd (met een eveneens economisch zelfstandige). En ik doe vrijwilligerswerk. En nog een aantal dingen die hierboven staan. Maar echt niet omdat een domme troel die zelf alle mogelijke hulp in kan huren, met haar vingertje staat te zwaaien. Bizar, zo'n mens.

Stenna

Stenna

15-05-2013 om 17:59

Mannen meer zorgen? (fayw)

Ik denk dat jij het erg getroffen hebt, FayW. In de afgelopen decennia is wel gebleken dat als vrouwen meer gaan werken, mannen niet automatisch evenredig meer zorg in huis en voor de kinderen op zich nemen. Dus ik vraag me serieus af of ze dat voor hun ouders en buren wel gaan doen (behalve die van FayW).
Ik vrees, net als Fred, dat extra belasting door mantelzorg er toch toe leidt dat vooral vrouwen weer terug gaan naar kleine parttime baantjes of daar in blijven zitten nadat de kinderen groot zijn en ze eindelijk weer eens voor hun eigen carriere zouden kunnen kiezen.

Wat betreft het niet aantrekken van wat zorgverleners vinden: klopt, trok ik me persoonlijk niks van aan, maar zij trokken zich omgekeerd niks aan van mijn afweer. Ze belden mij continu op mijn werk voor van alles en nog wat, of ik nou aangaf dat ze stoorden of niet. Werden boos als ik mijn telefoon uit had staan op dagen met veel besprekingen of presentaties, etc. noem het maar op. En gingen dan echt niet mijn broer nog eens bellen, ook niet als hij die week contactpersoon was. Ze walsten over mijn duidelijk aangegeven grenzen en afspraken heen.

Klant

Leuk geschreven
Je zou er moedoos van worden ja, al die verwachtingen! Vergeet het eindeloos opgeven van al je gegevens voor toeslagen en aanslagen niet.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

15-05-2013 om 21:27

Klant

Geweldig rijtje. Ik zeg: uitprinten en op een dartbord bevestigen. Je vergeet trouwens nog dat je zinloos geweld moet bestrijden, je bekommeren om de eenzame medemens behalve als die illegaal is want dan moet je hem/haar aangeven (binnenkort), je moet meer roken, drinken en autorijden om accijns op te brengen, maar juist minder van dat alles om de zorg te ontlasten en files terug te dringen en je mag best protesteren maar niet tegen de monarchie want dan word je per ongeluk gearresteerd. Ik ben vast nog iets vergeten. O ja, je moet wel en niet sparen. Je moet ook jonger kinderen krijgen, want teveel ouwe moeders met duur IVF-gedoe. Die kinderen krijg je dan maar tussen het terugverdienen van je studie door. Die kinderen krijgen dan een zorgmelding aan hun broek van iemand die goed opgelet heeft bij de Hemacursus.

Mari

Mari

15-05-2013 om 21:35

Klant/mea: like!

Erg grappig, jullie bijdragen. Stuur ze naar de fracties van politiek partijen zou ik zeggen.

Fred de Velde

Fred de Velde

15-05-2013 om 22:47

Voet bij stuk

"Wat betreft het niet aantrekken van wat zorgverleners vinden: klopt, trok ik me persoonlijk niks van aan, maar zij trokken zich omgekeerd niks aan van mijn afweer. "

Op hert risico klagerig te klinken...Niks van aantrekken is zo eenvoudig nog niet

Stel, je eigen vader komt uit net uit het ziekenhuis..

Je moet dan best sterk in je schoenen te staan om die mensen af te wimpelen met de boodschap 'hij heeft ook nog 2 zoons, bel die eens een keer' en voet bij stuk houden terwijl je weet dat je broers waarschijnlijk ook 'geen tijd hebben' om dit op te pakken.

Het idee 'als ik het niet doe doet niemand het' doet veel mensen (vrouwen) dan toch toegeven.

Neemt niet weg dat iedere keer dat dit recht in het gezicht van een zorgverlener gezegd wordt, er hopelijk wat meer bewustwording komt...

Dus ga zo door!

Stenna

Mijn oom was contactpersoon voor het ziekenhuis en niet mijn moeder, jaren terug bij hun ouders. Mijn neef heeft zijn moeder verzorgd.
Ik heb een hele normale man, ik geloof niet dat hij een uitzondering is.

Stenna

Stenna

16-05-2013 om 00:12

Uitzonderingen en de regel

Tja, FayW, ik ken ook een aantal mannen die wel hun evenredig aandeel in de zorg voor hun kinderen nemen omdat hun ook vrouw werkt. Zelfs een volledige huisman ken ik. Neemt niet weg dat de onderzoeken naar tijdsbesteding van mannen en vrouwen iets anders laten zien. Uitzonderingen in je eigen omgeving zijn niet representatief en zeggen niks over gemiddelde cijfers.

Zorg voor je ouders

Het gaat hier om zorgen voor je (zieke) ouders, en niet om de zorg voor kinderen. Ik blijf erbij dat ik denk dat mannen ook voor hun ouders gaan zorgen. Veel mannen doen dat al met praktische hulp. Hoe het gaat als alle thuiszorg wegvalt weet nog niemand. Maar ik vind niet dat je bij voorbaat al kunt zeggen dat dat allemaal op vrouwen (de (schoon)dochters) neer zal komen. Ik kan net zo goed niet mijn baan opgeven als mijn man. De studie van de kinderen moet (bijvoorbeeld) toch ook betaald worden.
Misschien zorg ik samen met mijn broers wel voor een goede ex-thuishulp die de dagelijkse verzorging doet. Zal goedkoper zijn dan minder werken. Maar goed, hopelijk niet nodig.

Zorgen voor je ouders

Zorgen voor je ouders of schoonouders kan ook op een andere manier. Niet in natura, maar door iemand te betalen die dat voor je doet. Wil die broer niet zorgen, want geen tijd en moet werken en kan het niet? Nou prima, laat ie dan maar betalen....
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.