Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Muziekinstrumenten en spelende kinderen over de vloer

hallo ouders van muziekspelende kinderen,

Een vraag die mij al langer bezighoudt: hoe zorg je ervoor dat vriendjes/vriendinnetjes van je kind goed/veilig omgaan met een muziekinstrument?
Ben heel benieuwd naar wat voor oplossingen jullie bedacht hebben...

Alvast bedankt!

groetjes, Kaat2

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

26-01-2010 om 12:30

Niet

Muziekinstrumenten zijn geen speelgoed, dus simpelweg afblijven.

Roos Vicee

Roos Vicee

26-01-2010 om 12:49

Ja idd afblijven

Ja idd, gewoon afblijven. Al vind ik wel dat er verschil bestaat tussen bijv. een klarinet (of die speelklaar staat of niet) of een piano bijv. Aan de klarinetten hier in huis mogen ze niet aankomen, even een pingeltje op de piano vind ik meestal niet zo erg. Al vind ik wel dat ze het moeten vragen en er niet zomaar aan mogen komen.
Dus eigenlijk gewoon: afblijven. Net zo goed als dat ik vind dat je ook niet zomaar de tv oid bij een ander aanzet. Het is toch wel duidelijk wat speelgoed is en niet?

Yep

Leuk dat er kinderen komen spelen, maar niet met de muziekinstrumenten. Klip en klaar. Ik moet er niet aan denken, al die tere kleppen hier in huis...brrr.

Akelige verhalen

heb ik gehoord over een cello die alleen in de muziekkamer stond en gemaltraiteerd werd door een kind. Algauw een paar 1000 euro, dat herstel. En sommige types schade zijn niet eens te herstellen, dan is het instrument blijvend veranderd.

Piano: daar hebben we een heel belangrijke regel voor. NOOOIT met iets anders dan vingers op de toetsen slaan. Aiaiaiai als dat ivoor eraf gaat - je kunt het wel weer erop plakken maar nee, dat mag dus niet. NIET!!!!!

Ook wel goed juist dat kinderen leren om van spullen af te blijven.. toch?

Op de piano....

...mag gepingelsd worden door vriendjes. Als het maar met liefde gebeurt, en een beetje aan te horen is. Zo niet, dan is het klaar, of (als het om erg klein grut gaat) doe ik de klep dicht.

Het is trouwens ongelooflijk wat voor aantrekkingskracht de piano op bezoek uitoefent. Stiekem vind ik dat wel leuk.

Enige wat iedereen weet (of te horen krijgt) is dat er geen eten of drinken in de buurt komt (maar dat geldt ook voor wie gewoon langsloopt, en staat los van evt gepingel)
Ingrid

Kaat2

Kaat2

26-01-2010 om 13:59 Topicstarter

Vraag verkeerd gesteld....

ik geloof dat ik mijn vraag verkeerd gesteld heb.... of zoiets...
Ja, van mij moeten ze ook gewoon afblijven, muziekinstrumenten zijn geen speelgoed idd! Maar misschien door eigen fout of verkeerde inrichting in huis, zit ik een beetje met het feit dat bezoekende kinderen in de ruimte spelen waar die instumenten zijn.....
Om even het eea uit te leggen: toen wij in dit huis kwamen wonen, waren wij blij met een achterkamer grenzend aan de woonkamer. Dochter heeft erg lang moeten wachten op haar eigen kamer (langdurige verbouwing) en al haar speelgoed was/is dus in de achterkamer. Daar had mijn man ook zijn piano gezet en zo hebben allerlei kleine 'kindermuziekinstrumenten' een plek gevonden in een mand in de buurt van de piano. Dat er een lage grens is in het onderscheiden van wat wel en wat niet speelgoed is van dit soort kleine instrumenten staat vast. Kinderen waren gewend dat ze met die dingen wel mochten spelen, maar met de piano niet zomaar..... Toen dochter een blokfluit kreeg en later een mondharmonica, begon het duidelijk te worden dat het anders moest met die afspraakjes: beide instumenten vond ik meerdere keer druipend (niet alleen mondvocht, maar ook snot! - sorry voor de smerige details). Een keer heb ik ze in de tuin onder de modder gevonden samen met playmobil poppetjes en ander klein speelgoed.... Sinds begin september heeft dochter vioolles, het gaat hartstikke goed en zij speelt dagelijks. Zij begint steeds vaker te zeggen dat de achterkamer geen 'speelkamer' meer is maar 'muziekkamer'.... Wij hebben een hele goede viool gehuurd van een vioolbouwer (de viool die wij eerst huurden van de muziekschool was niet zo goed) dat altijd in zijn beschermkoffer zit -als dochter er niet mee bezig is- maar dus wel in die kamer. Meestal op de brede ruglening van de bank. Ik heb nog geen veilige plek gevonden. Meestal gaat het goed, op de bank mogen ze niet springen of rollebollen. Maar toch maak ik me zorgen of het een keer niet toch misgaat. In/op de kast in deze kamer is ook niet echt een optie: het is de speelgoed/knutselspullenkast, dus alles wat in die kast is mogen ze gebruiken. Als ik weet dat een nogal druk kind op bezoek komt, breng ik de viool naar boven, maar ben niet helemaal zeker dat die daar ook veilig is.... Ik kan niet constant achter hun aan lopen.... In die zin is het beter als de boel bij elkaar in ie kamer is, ik kan er beter op letten en de stap om te gaan spelen/studeren als dochter weer alleen is is kleiner. Ik heb geen aparte kamer om die als muziekkamer te maken.... Inmiddels heeft mijn man ook zijn bongo's daar ook neergezet. (bongo's gaan soms ook naar boven bij bezoek) Alleen zijn saxofoon is ergens veilig opgeborgen. Maar dan haalt hij het niet zo vaak uit de kast om te spelen....
Een beetje warrig verhaal.... Mijn vraag is denk ik: hoe kan ik de ruimte het beste gebruiken zodat mijn dochter speelafspraakjes kan hebben, de intrumenten veilig zijn EN het niet te moeilijk/ingewikkeld wordt om dagelijks viool te spelen....

Sera

Sera

26-01-2010 om 14:27

Opruimen

De piano staat hier ook in de woonkamer dus daar kan iedereen bij. Mijn regel is dat vriendjes wel mogen spelen op de piano maar dat het wel eerst gevraagd moet worden. Ik blijf dan ook in de buurt om te zorgen dat er geen rare dingen gebeuren.

We hebben ook een tweede hands drumstel wat we erg goedkoop hebben gekocht en hier mogen de kinderen wel op spelen. Ze moeten het ook vragen en het mag niet heel lang maar dat is ivm het lawaai. Dat is ook niet echt een professioneel instrument maar meer voor de lol. Dat geldt ook voor de Djembé en het keyboard. Na vragen mogen ook bezoekende kinderen er mee spelen maar ik hou wel in de gaten dat de instrumenten netjes gebruikt worden.

Verder hebben we een gitaar en die ligt in een hoes en daar mag gewoon geen enkel kind aankomen wat hier op bezoek is behalve een vriendje van mijn dochter die zelf gitaar speelt en er dus goed mee om kan gaan.

Mijn dochter heeft ook een mondharmonica maar daar wil ze zelf niet dat anderen er mee spelen ivm de hygiëne. Die heeft zij op haar kamer in een lade.

In jullie geval zou ik de viool gewoon een vast plaatsje geven in een kast of op een hoge plank. Het is een kostbaar instrument dus ik zou geen risico willen lopen. Onze gitaar die veel minder kostbaar is berg ik ook op als er niemand op speelt. De gitaar verblijft in de gangkast waar we ruimte genoeg hebben. Bovendien kan iemand die zelf niet speelt uit een viool echt geen fatsoenlijk geluid krijgen dus vriendjes hoeven daar ook helemaal niet mee te spelen.

Roos Vicee

Roos Vicee

26-01-2010 om 14:47

Maar

waarom bespreek je dit niet gewoon met kinderen die komen spelen? Waarom zeg je niet gewoon direct dat ze daar niet aan mogen komen? Als de viool gewoon in de koffer zit kan er tocn niets mee gebeuren? Als het gewoon duidelijk is dat ze daar dus NIET aan mogen komen, dan is het toch niet zo moeilijk?
Kijk, ik weet uit ervaring dat er heel ondernemende en slecht luisterende (of is het slecht onthoudende) kinderen bestaan, maar ook die kunnen gewoon van een dichte koffer afblijven. Zeker als die koffer ook nog op een geschikte plaats ligt, loopt hij m.i. weinig gevaar. En dan daarbij, ik neem aan dat je toch ook nog wel een oogje in het zeil houdt, toch?

Hier

Op de instrumenten van mijn man mag niemand spelen, behalve hij zelf en ook de kinderen (en al helemaal hun vriendjes) mogen er niet aankomen. Op de piano mogen spelende vriendjes en vriendinnetjes wel spelen, mits met beleid. Wordt er op geramd oid dan gaat de knop uit (wij hebben een hele goede elektrische piano). Aan de Spaanse gitaar mag niet gekomen worden en aan de elektrische gitaar van dochter ook niet, behalve als zij er bij is.
Lijkt mij dat je vrij heldere regels hier over kunt afspreken en instrumenten die zeer gevoelig zijn, zou ik of in de koffer doen en wegleggen of op slot (piano) of de stecker eruit.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

26-01-2010 om 15:44

Murphy's law

Dus de gehuurde viool ligt in een koffer op de rugleuning van de bank, in een kamer die ook als speelkamer gebruikt wordt?

Ik ben vóór goede afspraken en duidelijke regels, maar sommige dingen moet je niet aan zoveel goed gedrag overlaten. Ik vind dit een beetje vragen om problemen. Die viool hoort op een plek waar hij stabiel ligt, of in een kast.
Een besnotte fluit kun je nog schoonmaken, maar de consequentie van een kapotte goede viool is wel erg veel om te laten afhangen van het rustig zitten op de bank.
Dus ik zou zeggen: een kast waarin de instrumenten liggen en waar spelende kinderen gewoon af moeten blijven.

Marjoleine64

Marjoleine64

26-01-2010 om 16:41

Viool hoog opbergen?

Kan je niet in de buurt van de piano een rekje of plankje maken waar de je viool-in-kist kan neerleggen/zetten zodat spelende kinderen er niet bij kunnen? Bij ons thuis stond vroeger de viool van mijn zusje in de hoek achter de gordijnen, maar dat was een hoek van de kamer die duidelijk muziekhoek was (piano dwars op de muur). Ook de cello van mijn broer stond daar tegen de muur, dus naast/achter de piano. De hoorn van onze zoon staat nu ook naast de piano, maar wij hebben zo'n groot huis dat er nauwelijks in de woonkamer gespeeld hoeft te worden. In de speel/logeerkamer staat de trommel (snare-drum) van andere zoon klaar voor gebruik, en als het nodig is zetten we die weg. Maar onze jongens zijn al 10 en 12, en kunnen dus al wat makkelijker met dat soort zaken omgaan.
Marjoleine

Salie

Salie

26-01-2010 om 17:12

Ik zou

Ik zou zeggen, als er kinderen komen spelen leg je hem/haar gewoon even onder je eigen bed. Spelende kinderen hebben ook niks in je slaapkamer te zoeken. Bij ons dan.
Gr. Salie

neteret mut

neteret mut

26-01-2010 om 17:41

Viool

ligt bij ons op de piano, net als de blokfluiten. Een andere viool ( kleinere/ oude) ligt op de boekenkast naast de piano, daarin liggen ook de muziekboeken. Zo is het altijd geweest en dat heeft bij ons geen problemen veroorzaakt. Wat op de piano ligt daar blijf je af ( en wat op die kast ligt dus ook maar goed dat is dan ook weer zoveel hoger) Dus eig is mijn tip/ vraag : boven op de piano/ waarom niet bovenop de piano. Is toch een stuk veiliger dan op de bank?

tonny

tonny

26-01-2010 om 21:04

Afblijven natuurlijk!

Je mag er alleen eventueel aankomen als je ook op les zit/ het instrument kunt bespelen. Het is beslist geen speelgoed.

*bella*

*bella*

27-01-2010 om 08:48

Keuze maken

Het is me niet echt duidelijk, nu lijkt het me toe dat je alles wilt. Grofweg zie ik maar 3 opties, óf een goede plek zoeken, óf goed toezicht houden (en afspraken maken enz) of accepteren dat er dingen gebeuren met de instrumenten die je niet wilt. Iets anders is er gewoon niet.

In tas/op standaard

Even zien, wij hebben een piano, een blokfluit, een altfluit en een saxofoon, oo en een accordeon....Voor alle instrumenten geld...opruimen na gebruik! Dat betekent...of in de tas óf op de standaard (sax). We hebben ook nog een speelblokfluit, een mondharmonica, een keyboardje en verschillende tamboerijnen en trommels. dat is allemaal afgeschreven/oud/goedkoop dus dat scharen wij onder het 'speelgoed'. De piano mag alleen 'fatsoenlijk' op gespeeld worden, dus niet geramd ofzo en anders gaat de klep dicht en de piano op slot (wij hebben er een slot op!). De sax staat of op de standaard (bij dochter in de kamer) of in de tas en de accordeon staat bijna altijd in de tas (wordt het minst bespeeld) en beiden staan onder de trap...ideale plek. Ze zijn net 2/3 treden hoog...dus passen mooi in het laatste stukje onder de laagste treden. Is ook geen plek waar kleine kinderen spelen (naast voordeur) en ze zijn mooi 'beschermd' (buiten de tas al) door de trap. Voor de sax hebben we ook nog een koffer en die staat er ook naast.
De keyboard en de gewone blokfluit staan ook bij dochter op de kamer. blokfluit is duur en wordt ook in tasje opgeborgen. Keyboard heeft een hoes.
Gewoon vanaf het begin goed leren om de boel goed op te ruimen. Ik vindt op de bank ofzo écht niet goed! Buiten dat vindt ik het ook enigzins 'respectloos' tegenover zo'n instrument (ja slaat waarschijnlijk nergens op, maar zo voelt het). Ik heb altijd geleerd een instrument moet met enig 'respect' behandeld worden. Dus dat leer ik de kinderen ook...en kinderen die dat niet kunnen moeten er met de vingers vanaf blijven.
Simpel zat.
Voor violen heb je ook standaards en ik neem aan dat er ook een tas of zoiets bij is? Dus hup, na gebruik erin.
groeten albana

Carmen

Carmen

27-01-2010 om 11:27

Ja maar

Beetje off topic
In mijn huiskamer staat een oude gitaar die ooit tachtig gulden heeft gekost. Iedereen mag daarmee spelen. Als mijn neefje van anderhalf de kamer binnenkomt is het eerste wat hij doet naar de gitaar lopen en zijn handje over de snaren halen. Het glunderende gezichtje dat ik dan zie kan ik niet omschrijven, zo mooi!

Carmen.

Tineke

Tineke

27-01-2010 om 12:01

Albana

Harpen ruim je niet op, die staan gewoon in de kamer. )

Roos Vicee

Roos Vicee

27-01-2010 om 12:39

Harp

Voor een harp heb je ook een beschermhoes
Mijn dochter heeft ook een jaar of twee harp gespeeld (is later wegens logistieke redenen (les was erg ver weg en ivm gezinsomstandigheden niet meer haalbaar)overgestapt op piano). Toen zij (als oudste van 4, dus de rest was allemaal jonger) nog harpspeelde stond de harp ook gewoon in de woonkamer. Ik heb mijn hart ook wel eens vastgehouden, maar ook telkens er weer heel duidelijk en nadrukkelijk op gewezen dat het geen speelgoed was en er dus niet aangekomen mocht worden. Ook als je in de buurt van de harp was deed je rustig zodat er geen ongelukken konden gebeuren. Rennen doen we buiten, dus zeker niet in de buurt van de harp. De harp werd naast dat het een muziekinstrument was, ook als een meubelstuk beschouwd en dus doe je daar voorzichtig mee.
Overigens heb ik bepaald geen rustige kinderen... en toch ging het altijd goed. Als je zelf maar een oogje in het zeil houdt en consequent optreedt.

Piano-koffer

Wel eens een piano-koffer gezien???)))?
groetjes albana

Roos Vicee

Roos Vicee

27-01-2010 om 14:07

Ja maar albana

Wat dacht je van de klep op een piano? Een piano zit in wezen standaard al in een grote 'koffer'/kast

Rennen

Maar rennen in huis is af en toe héérlijk, als ik mijn kleine jochies zie, heerlijk achter elkaar rondjes rennen om de eettafel of zo. Tot op zekere hoogte mag dat hier wel, ik wil niet dat ze continu voorzichtig moeten zijn in de kamer.

Talia

Talia

27-01-2010 om 18:15

In zicht?

Is het een optie om de viool in de woonkamer o.i.d. op te bergen, waar jij er zicht op hebt en dochter hem toch zelf kan pakken? In wezen is het probleem dat je de achterkamer tot muziekkamer gebombardeerd hebt en er toch gespeeld mag/moet worden. Ik zou niet wachten tot een kind die viool met koffer en al per ongeluk door de kamer keilt. Volgens mij kan een viool ook in de koffer beschadigen.

Groet, Talia

Kaat2

Kaat2

27-01-2010 om 22:09 Topicstarter

Ben er weer....

Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips! Ik heb er zeker wat aan!
Wat duidelijk is, is dat de viool (altijd in de harde hoes) niet meer op de (brede) rugleuning van de bank kan blijven.... eigenlijk wist ik dat al, daarom was ik benieuwd hoe jullie zoiets opgelost hebben. De viool belandde op die plek omdat de bank al sinds vorig jaar (bijna) nooit als bank gebruikt wordt.... Heel af en toe wordt ie een bed voor de knuffelbeesten en -vreemd genoeg- als kinderen toch op een bank willen zitten gaan ze altijd naar de andere bank, ik weet niet waarom, het is zo gegroeid. Verder spelen ze (meestal) op de grond of aan dochter's knutseltafel of boven in haar kamer, die inmiddels af is eindelijk!
Bezoekende kinderen moeten van de instrumenten afblijven en dit gaat goed - ook wat de viool betreft. Het 'probleem' ontstaat meestal wanneer het kind opgehaald wordt en moeder/vader samen met zus/broer komt. Die momenten zijn bijna altijd hectisch hier: zus/broer lijkt vrijgelaten te worden om te doen wat ie wil, terwijl ik vriendje/vriendinnetje in schoenen en jas probeer te krijgen. Het ligt waarschijnlijk meer aan mij, ik kan moeilijk iets zeggen terwijl de ouder aanwezig is en niets zegt. Het is hier vaker gebeurd dat een broer/zus binnenkomt en rechtstreeks naar de piano/bongo's gaat - of allerlei kasten open trekt en spullen pakt. Meestal zegt de ouder niets hierover... Mijn dochter mag dit absoluut niet doen in andermans huis.
Per vandaag is de viool op een andere plek, veel veiliger, maar niet zo handig. Een definitieve plek moet ik nog vinden. Daarom was het zo fijn om jullie reacties te lezen. Een aantal van de oplossingen zijn hier helaas niet van toepassing, maar het helpt mij verder denken naar andere mogelijkheden.
Bv. de viool past niet in de boekenkast in de woonkamer (kast met vierkante vakken), kan ook niet boven op de piano (elektrisch, maar een goeie): piano is tegen een muur met raam, bovenkant piano is gelijk aan hoogte vensterbank. De temperatuurwisselingen zijn daar te groot voor de viool. De kast in deze kamer zou een oplossing kunnen bieden, het is vrij groot (inmiddels vindt mijn man het geen goed plan om de viool in die kast te zetten: het is dan of de viool op een hoogte zetten waar andere kinderen bij kunnen of zo hoog dat dochter er ook niet bij kan = dochter gaat regelmatig onhandig klimmen om iets te pakken en laat van alles vallen.... ) De gangkast had ik niet aan gedacht! een hele goeie! Het stond op het programma om binnenkort grondig uitgemest te worden ik denk dat ik daar wel een plek vrij kan maken. En tot dan op zijn voorlopige veilige plek....
Nogmaals bedankt voor jullie meedenken!
groetjes,
Kaat2
P.S. Hier mogen ze in de woonkamer wel rennen trouwens

Rennen

Kijk dat rennen is nu precies de reden dat die muziekkoffers/tassen bij ons onder de trap staan...ideaal...zelfs als er een bal door de gang vliegt staan ze beschermd. Alleen de piano in pianokoffer staat in de kamer...desnoods met de klep erop op slot en de sleutel bovenop de kast.Die is zo zwaar om elke keer onder de trap te zetten ))
groeten albana

Kaat2

Kaat2

31-01-2010 om 18:21 Topicstarter

Beemer

Helemaal gelijk! "De leiding nemen" en de regels duidelijk zeggen.
Alleen voelt dat soms als bemoeien met andermans opvoeding omdat de grens vaak heel fijn is....
Toen ik met mijn dochter op een cursus muziek op schoot zat, mochten de peuters over de toetsen van de piano lopen en/of kruipen. Dochter weigerde (eerste 4 lessen), zij wist van ons dat je alleen met je handen aan de toetsen mag komen... Ik kan me voorstellen dat kinderen die verder geen enkele ervaring met muziekinstrumenten hebben, heel anders ermee omgaan, als zoiets van de muziekjuf mag/moet. (deze cursus is erg populair hier, veel van de klasgenootjes en broertjes/zusjes hebben het gevolgd)
groetjes, Kaat2

Kaat2

Kaat2

31-01-2010 om 18:26 Topicstarter

Albana

Hahaha! ik zou je willen zien de piano elke keer onder de trap slepen! )
Hier mogen ze niet met een bal spelen binnen... zeer uitzonderlijk alleen rollen - bowling-idee... Rennen doen ze alleen in de woonkamer. De achterkamer (speelkamer) is te klein om te rennen... en inmiddels ook te vol
groetjes, Kaat2

*bella*

*bella*

02-02-2010 om 09:25

Precies kaat

Juist omdat de regels overal anders zijn, kunnen kinderen dat toch niet weten? Muziekinstrumenten zijn niet per definitie *niet* om bij uit de buurt te blijven. Mijn dochter volgde ook een cursus waarbij het juist prima was dat al het kleine grut gelijk achter de piano ging, de juf stimuleerde dat.
Het is toch echt de bedoeling dat je kinderen vertelt wat de regels bij jou zijn. En ouders misschien ook! Ben er zelf ook redelijk gevoelig voor, snel bang dat mijn kinderen tot last zijn. En niets is dan zo vervelend als iemand dan onduidelijk is. Als mijn kinderen bijv op de bank klimmen bij iemand en ik zeg er wat van, dan roept de een gelijk: oh, laat ze toch, geen probleem! En de ander glimlacht wat zuur, als ik mijn kinderen zeg dat ze het eerst moeten vragen. Ik voel dan dat het eigenlijk niet gewenst is, maar dat van mij verwacht wordt dat ik het mijn kinderen verbied. De kinderen snappen er af en toe ook helemaal niets van. En eerlijk gezegd vind ik zelf de sfeer ook veel prettiger als ouders die hier komen niet gelijk hun kind gaan opvoeden. Vandaar uit probeer ik het zelf ook wat los te laten, en de verantwoording bij de gastvrouw/heer te laten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.