Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Coco

Coco

12-01-2011 om 09:42

Muzieklessen, hoe duur?

Ik heb al geruime tijd zangles bij een Russische zanglerares. Ik betaal haar € 35,- voor een uur. Ze is uiterst flexibel (ik zou bij wijze van spreken vijf minuten vantevoren af kunnen bellen en dan brengt ze niets in rekening) en ze kijkt nooit op haar horloge (meestal moet ik haar op een gegeven moment er voorzichtig aan op wijzen dat het nu toch echt tijd is en dan is het meestal "oh, nog even dit doorzingen" en "dit is ook zo'n leuk stuk". Verder speelt ze fantastisch piano (geeft ook pianoles), wat ook heel prettig is.
Nu heeft een aantal collega-koorleden ook zangles, en die merkten op dat zij best duur is (zij betalen € 25,- en één zelfs € 20,- per uur). Nu hebben zij wel les van consrvatoriumstudenten, terwijl mijn lerares afgestudeerd is (Moskou). Ik ben ook erg tevreden over haar en pieker er niet over om over te stappen naar een ander.
Nu wilde ik ook mijn blokfluitlessen weer eens oppakken (heb vroeger jaren les gehad, maar ben na mijn middelbare school gestopt).
Eerst ben ik gaan kijken bij de muziekschool. En nu blijkt dat lessen daar bijna twee keer zo veel kosten: € 32,- voor een half uur. Dit dus bij een tienlessenkaart, waarbij je ongeveer de flexibiliteit hebt die je ook bij een privé-leraar hebt. Dit geldt voor alle instrumenten (ook zang).
Verder wil mijn zoontje piano gaan spelen. Ik denk eigenlijk aan mijn zanglerares, omdat zij ook pianoles geeft en ik weet dat er veel kinderen les hebben bij haar.
Nu ben ik op internet een beetje aan het rondkijken en zie ik dat de prijzen heel erg verschillen en ook nog per instrument. Pianolessen zie je vaak wel wat goedkoper, maar blokfluitlessen zijn behoorlijk aan de prijs (hoewel de muziekschool wel het duurst is).
Ik ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat ik het zo slecht nog niet getroffen heb met mijn "zangjuf".
Hebben jullie enig idee wat een redelijke prijs is voor een uur privéles? Verschilt het misschien ook per regio? Ik zou me kunnen voorstellen dat er een groter aanbod (en dus lagere prijzen) is als er een conservatorium in de buurt is.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

500-600 euro per jaar

is een heel 'normaal' bedrag voor 1/2 uur prive-piano muziekles per week. Heb nl wel wat prijsonderzoek gedaan voor we begonnen. les in de schoolweken. Van een gediplomeerde (conservatorium) docent. Een student is natuurlijk goedkoper. Geen idee of het voor andere instrumenten (of zang) veel verschil maakt. Ik weet wel dat muziekschoolleerlingen die ik ken vaak maar een kwartier leskrijgen (saxofoon bv, of gitaar) en dan vaak ook nog met zijn 2en. Dus dat zou theorietisch veel goedkoper moeten zijn, maar dat is volgens mij absoluut niet zo. Via harmonie-achtige bands kun je vaak relatief goedkoop les krijgen, maar dat moet je maar net liggen. (ook lang niet alle instrumenten)

Voor een beginner op een instrumen is een uur les in de week trouwens veel te veel. een half uur is echt meer dan lang genoeg.

Sucdes!

Ingrid

Vera*

Vera*

12-01-2011 om 10:15

Hier

Dochter heeft hier een half uur pianoles in de week voor 110 euro per kwartaal. De juf is flexibel en erg goed voor dochter.
Zoon had trompetles bij de muziekschool, 18 minuten privéles per keer en inhalen kon niet. Kosten waren iets van 480 euro per jaar.

Vera

Coco

Coco

12-01-2011 om 10:35

Ingrid

Ik heb eens in de twee weken les. Soms sla ik ook wel eens een extra weekje over (als ik niet veel tijd heb gehad om te studeren of in een dure periode). Een uur vind ik prettig omdat je met zangles relatief veel tijd besteedt aan ontspanningsoefeningen en inzingen. Dan is een half uur wel erg kort.
Voor mijn zoontje had ik gedacht om een half uur per twee weken te doen (voor mijn blokfluitlessen ook trouwens). Het gaat mij gewoon om de "uurprijs". Dat betekent dus niet dat het om een uur les per week gaat.
Ik neem aan dat dat bedrag dat jij noemt om "vaste" lessen gaat? Die zijn over het algemeen wat goedkoper, maar een stuk minder flexibel. Je betaalt namelijk ook gewoon als je ziek bent of om een andere reden niet kunt. En je zit aan een bepaald tijdstip vast (soms kan je wel ruilen met een andere leerling, maar dat moet je dan zelf regelen). Mijn jongste zoon heeft harples aan de muziekschool. Dat is veertig minuten les met z'n tweeën voor ongeveer het bedrag dat jij noemt. Maar voor volwassenen is het fors duurder.

margje van dijk

margje van dijk

12-01-2011 om 10:40

Niet te duur

Mijn kinderen hebben op de muziekschool les, en daar betaal ik vergelijkbare bedragen voor als wat IngridT en Vera noemen (ik heb het niet precies paraat). Een les duurt 20 minuten en gaat alleen door tijdens schoolweken, dus alle schoolvakanties is er geen muziekles. Overigens, IngridT, heeft mijn jongste zoon inderdaad met z'n 2-en vioolles, maar dan duurt de les ook twee keer zo lang, hoor! Dat is juist het voordeel bij samen les krijgen. Het zijn niet van die afknijpers dat ze meerdere kinderen samen les geven in 20 minuten. Dat zou wat zijn

Zelf heb ik tot een jaar of 5 geleden veel privéles zang gehad, ook van een zeer gediplomeerde juf die meerdere opleidingen had afgerond. Toen betaalde ik haar ook 35 euro per uur, dus ik zou verwachten dat dat nu wel meer is geworden intussen.

Ik ken ook andere zangdocenten die vergelijkbare tarieven vragen.

Als je inderdaad les krijgt van studenten, betaal je minder. Je moet zelf afwegen of dit verschil het je waard is. Ik zou zeggen: knijp je in de handen bij zo'n fijne docent! Als je het te duur vindt kun je altijd nog overwegen wat minder vaak te komen. Dat zou ik zelf prefereren boven switchen naar een goedkopere docent.

Overigens, als je bij de muziekschool gaat blokfluitspelen, dan krijg je er wel meer voordelen bij. Waarschijnlijk zul je zonder meerkosten in een ensemble mogen spelen, tenminste dat is hier bij ons wel zo. Mijn kinderen zijn alledrie begonnen met een paar jaar blokfluitles (individueel, op de muziekschool, omdat AMV niet handig was), en in hun laatste jaar mochten ze meespelen in het junior ensemble. Mijn oudste zoon heeft daar altijd veel lol in gehad, en zelfs nu hij al 3 jaar pianoles heeft en helemaal geen blokfluitles meer speelt hij nog steeds 1 uur per week in dat blokfluitensemble. Voor volwassenen zijn hier ook ensembles, en regelmatig geven ze voorstellingen.

Bij privéles heb je ook wel leerlingmiddagen en zo, maar het voordeel van de muziekschool is dat je er ook heel makkelijk dwarsverbanden met andere instrumenten legt. Eind januari is hier een 'ensembleweek' voor alle leerlingen: dan mogen ze zelf kiezen in wat voor bandje/groepje ze willen gaan spelen. Dus dan kun je het met je blokfluit gaan aanleggen met een continuo van cello en wie weet orgel of zoiets dergelijks, of je gaat een duet aan met een klarinet. Hartstikke leuk. (Mijn piano en gitaarspelende zoon willen in een band met zang erbij

Kortom, het heeft allemaal z'n voordelen en in mijn ogen betaal je niet te veel.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

12-01-2011 om 10:41

Ps coco

Ik zie dat we tegelijk gepost hebben

Wat ik nog kan toevoegen: bij ons is het zo (ook op de muziekschool) dat je gemiste lessen kunt inhalen. Dus het hoeft niet zo te zijn dat je door ziekte meteen je les kwijt bent. Ook als je een keer niet kunt is de docent zeer bereid mee te denken over een ander tijdstip. Dus hier is de muziekschool eigenlijk ook heel flexibel.

Margje

Coco

Coco

12-01-2011 om 10:58

Margje

Ik ben ook heel erg blij met mijn zanglerares hoor. Misschien dat ik de frequentie iets omlaag ga gooien omdat ik nu ook nog een ander instrument ga bespelen, dat wel.
De reden dat ik weer blokfluitlessen ga nemen is inderdaad omdat ik graag in een ensemble wil spelen. Ik ben gaan kijken bij het ensemble van de muziekschool hier (voor gevorderden), maar ik vond het niveau eigenlijk een beetje tegenvallen (misschien omdat het behoorlijk groot is en het niveauverschil van de individuele spelers navenant). Het ensemble is trouwens niet gratis voor leerlingen, maar wel de helft van de prijs.
Nu zag ik dat verschillende blokfluitpedagogen ook ensembles hebben. Ik ga volgende week een proefles nemen bij iemand die er op haar website wel interessant uitzag (maar dat zegt alleen nog maar wat over haar presentatie-kwaliteiten natuurlijk). Zij vraagt overigens € 45,- per uur.

Toch dure hobby, dat muziek maken

ik heb net €900,- overgemaakt naar de muziekschool voor:
1. individueel 20 min saxofoonles + 1 uur bigbandrepetities p/w
2. individueel 20 min. saxofoonles via de harmonie p/w
3. individueel 15 min. dwarsfluitles p/w

Ga maar uit van ongeveer 40 lesbare weken p/j.
Tel daarbij op aanschaf en onderhoudskosten voor de instrumenten (minus die van de harmonie, die is in bruikleen).
Echtgenoot heeft net gisteren zijn eerste gitaarles gehad bij iemand die priveles geeft. Heel goedkoop, 7,50 euro per half uur les p/w. Maar zijn eisen zijn niet zo groot. Een beetje pingelen en accoordjes leren, dat is zijn doel eigenlijk. Hoewel we veel lol hebben gehad met het meeluisteren van echtgenoots telefoontje naar de leraar. Ik het kort kwam het hier op neer:
ik weet niks, ik kan niks, het moet zo goedkoop mogelijk, en binnen twee weken moet ik Eric Clapton na kunnen doen

Margje, coco

Je hebt vast gelijk over dat mat zijn 2-en langer. Toch ken ik wel een meiske dat op Hobo les zit, en die met zijn 2en een kwartier les hebben. Geen idee wat ze betalen, maar het lijkt mij wel erg kort, een kwartier.

Overigens voor Coco: Mijn grote voordeel van priveles buiten de muziekschool om is dat de pianojuf bij ons thuis komt. Heerlijk. We hebben met zijn 4-en les 9allemaal achter elkaar aan, dus wel prive) en ik moet er niet aan denken om dat op een muziekschool te doen. Dit is ideaal. En flexibel, want hoewel we alle 4 een half uur hebben pikt de een wel eens wat meer tijd in dan de ander afhankleijk van hoe het uitkomt.

Ik denk overigens zelf dat ik (zeker voor een kind) niet snel met losse lessen / strippenkaarten zou gaan werken. Beginnend gemusiceer vraagt ook oefening, en routine helpt daarbij. Elke dag 10 minuutjes oefenen, en elke week les. Lijkt me voor een kind overzichtelijker dan 'wanneer het uitkomt'. Voor een beginner ook liever een half uur (of desnoods een kwartier, weeet niet hou oud je zoontje is, mijn dochter begon met 5 en toen was dat kwartier lang zat) per week, dan een uur om de week. Concentratieboog en zo. en die beginnersliedjes zijn zo kort, beter elke week een nieuw liede, dan een hele stapel huiswerk voor een langere (onoverzichtelijkere) tijd..

Maarrre..ik zou voor die zangjuf van je gaan! Klinkt echt heel goed!

Ingrid

Massi Nissa

Massi Nissa

12-01-2011 om 11:17

Ik haak even in

Coco, ik kijk toevallig ook al een paar weken rond op internet op zoek naar 'iets met muziek' voor onze dochter van net vier. Ze zingt verschrikkelijk graag en veel, maar er is bij mij in de regio nergens zangles of koor voor kinderen onder de zes jaar. Dan maar iets anders, heb jij misschien een tip? Of iemand anders die meeleest? Waar zou ze mee kunnen starten?
Groetjes
Massi

neteret mut

neteret mut

12-01-2011 om 11:20

Toen in nl , nu in b

Toen betaalden we een 500 euro per jaar per kind aan de muziekschool voor ong 40 min. voor een les met 3 of 3 leerlingen samen. Hier betalen ( nou ja ze zijn inmiddels gestopt) 60 euro voor het eerste kind en 40 voor de tweede ( of tweede cursus)per jaar aan de muziekschool. Daarvoor krijgen ze een uur instrumentles in een groepje van 2 tot 4 kinderen. Daarnaast verplicht 2,5 uur "notenleer" per week, dus de theorie van drieklaknken, ritmes ed en samenzang. Na 4 jaar verandert er 1 uur in samenspel/ensemble en het andere uur gaat meer over componisten en soort muziekwerken. Weer 3 jaar vernadert het in weer iets anders. Geeft een goede basis maar heeft het heel grote nadeel dat het heel schools is, met huiswerk en jaarlijkse examens waarvoor je kunt zakken ( en dan een jaar moet overdoen) Hoe de prijzen liggen bij priveleraren weet ik niet, ws op dezelfde hoogte als in NL. Balletlessen worden aan dezelfde muziekschool gegeven, 2,5 uur per week ( 1x 1 uur en 1x 1,5 uur)

margje van dijk

margje van dijk

12-01-2011 om 11:26

Ingridt (licht o.t., over samen les + oefenen)

Ik stond in het begin even aan mijn oor te krabben bij het idee van 'samen les', wat pas bij mijn jongste zoon voorgesteld werd, maar intussen ben ik er heel enthousiast over. Bij viool moet de leraar best heel veel uitleggen, en dat hoeft dan maar 1 keer, zodat ze meer tijd overhouden om te spelen o.i.d. Ook blijkt dat mijn jongste en het meisje waar hij samen mee is zich best aan elkaar optrekken, hij vindt het leuk om te oefenen alleen al omdat zij ook geoefend zal hebben en dat motiveert hem. (Jongste is wel een streberig typje). Ook leren ze bij vioolles echt van elkaars fouten, juist omdat de techniek best moeilijk is kun je het ook op veel manieren fout doen.

Overigens ben ik ook redelijk streng qua oefenen, ze moeten gewoon elke dag oefenen (wat in de praktijk toch wel eens mislukt, maar 4 of 5 keer oefenen per week vind ik toch een must). Mijn kinderen hebben daar ook niet altijd zin in maar ik hou ze aan de afspraak. Ik merk dat het per kind heel erg verschilt hoe ze daar in staan. Jongste (die van de viool) oefent elke dag uit eigen initiatief en met veel plezier. Oudste is een braaf jong wat zonder mopperen keurig zijn deuntjes pingelt en nooit weer ophoudt ook, alleen moet ik hem er wel elke dag aan herinneren, anders vergeet hij het. Die zou dus niet oefenen als ik er niet bij was. Middelste is bij ons de moeilijkste qua karakter en die vereist de meeste tact, om hem aan het oefenen te krijgen. Die oefent in de kamer terwijl ik rondscharrel in de keuken of zo, want dan heeft hij iemand om tegenaan te zeuren. Maar o wee als ik kritiek geef (bijvoorbeeld dat die noot volgens mij een kruis heeft, of dat het ritme niet klopt), dan kan hij zo z'n gitaar neersmijten (heeft hij gelukkig nog nooit letterlijk gedaan). De truc bij hem is dat je hem positief moet enthousiasmeren. Gisteren had hij weer zo'n ritme wat niet deugde, en toen zei ik: "Mag ik eens op jouw liedje gaan dansen, ik heb zo'n zin in swingen?". Dat mocht, hij vond het nu al grappig. Dus hij speelt het liedje weer en ik dans, maar telkens als hij het ritme verkeerd speelt maak ik een onbeholpen dansbeweging. Of ik ga in ademnood raken als hij te snel door wil. Hij ligt meteen in een deuk, en zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen speelt hij het nu goed.

Ik vind het wel moeilijk dus, af en toe, om de balans tussen vrijheid-blijheid-en-ze-moeten-het-zelf-willen en 'verplicht oefenen' een beetje leuk te houden. Maar zeker bij deze gitaarmiddelste, die volgens zijn leraar een natuurtalent is, wil ik toch proberen het zo lang mogelijk vol te houden om hem echt regelmatig aan het oefenen te krijgen. Er zijn bij middelste weinig dingen die hem aan komen waaien (zoals bij oudste en jongste), maar voor dit gitaarspelen heeft hij echt aanleg. Ik vind het dan te kostbaar (en niet alleen vanwege het geld) om hem dat uit zijn vingers te laten glippen alleen omdat hij te grillig is om regelmatig en netjes te oefenen. We zullen zien hoe het over een tijdje is, want op een gegeven moment moet het natuurlijk wel vanuit henzelf komen.

Margje

Fiorucci

Fiorucci

12-01-2011 om 11:27

Poeh

Ik ben heel blij dat mijn zoon samen met een vriend gitaarles kan krijgen van iemand die zelf wekelijks op het podium staat en hen heel veel leert in een heel uur voor 20 euro. Want officiele lessen op de muziekschool zijn erg duur.

margje van dijk

margje van dijk

12-01-2011 om 11:33

Massi

Ja, dat zal lastig zijn! Voor 'muziek op schoot' is ze weer te groot vermoed ik. (Overigens had ik daar zelf bij voorbaat al zo'n aversie tegen dat ik er nooit aan begonnen ben, ik heb geen talent voor muziek op schoot).

Voor muziekles geldt bij ons op de muziekschool de eis dat ze moeten kunnen lezen.

Ik zou je nog de meeste kans geven bij een privé docent, die muziek op maat kan bieden, ook voor zo'n kleintje. In mijn eerdere posting had ik het over mijn eigen zangjuf: die had zelf ook zo'n jong dochtertje wat ontzettend plezier in zingen had. Ze heeft haar op les gedaan bij een vriendin, die haar liedjes aan de piano liet zingen, en dochtertje heeft ook een keer voorgezongen op onze leerlingenvoorstelling. Hartstikke leuk. (Kind van d'r moeder natuurlijk ook, qua stem en aanleg). Maar dat is wel kostbaar voor zo'n klein kind, als je geen connecties hebt

Hoe is het op school? Hebben ze bij jullie op school een beetje aardig muziekles? Bij onze basisschool is een vakleerkracht muziek, dus de kinderen krijgen allemaal elke week 'echt' muziekles, en daarbij zingen ze heel veel. Ik heb begrepen dat dat niet op alle scholen vanzelfsprekend is. Maar goed, om die reden ga je natuurlijk ook niet (meer) van school switchen.

Margje

Coco

Coco

12-01-2011 om 11:40

Ook een voordeel van privé les...

...je kunt docenten uitproberen zonder er aan vast te zitten. Vaak geven ze een gratis proefles en als je het dan nog niet zeker weet kun je gewoon nog een paar lessen nemen en alsnog een ander zoeken. Dan kost het je alleen de lessen die je al genomen hebt.
Bij vaste lessen aan de muziekschool ben je natuurlijk verzekerd van een docent die alle papiertjes heeft, maar het kan heel goed zijn dat het helemaal niet "klikt". Dan moet je maar afwachten of je misschien nog een andere docent kan krijgen en anders zit je er gewoon een jaar aan vast.

Fraz

Fraz

12-01-2011 om 11:45

Muziekles

hebben ze gelukkig wel op de basisschool. Ze geeft ook blokfluitles (50 euro per half jaar) maar dan zit je wel met een stuk of 6 kinderen. Mijn dochter vond het erg leuk om te doen maar wil nu gitaarles hebben. We moeten dat nog steeds gaan regelen maar gaan dat waarschijnlijk doen bij een vader van school die muzikant is (speelt professioneel in een bekende band drum en gitaar). Ik weet eigenlijk nog niet hoeveel hij vraagt Dochter heeft wel dus de basis van muzieknoten lezen dus dat scheelt. Vandaag toch maar even gaan regelen.

vlinder72

vlinder72

12-01-2011 om 11:48

Heb het even opgezocht

Zoon doet nu AMV en wil volgend jaar trompet of hoorn gaan spelen. Kosten 552 euro per jaar (schooljaar) voor 40-45 minuten les per week in een klein groepje van 2-3 kinderen. Blokfluit is even duur.

voor volwassenen is het tarief rond de 850 euro per jaar.

margje van dijk

margje van dijk

12-01-2011 om 11:54

Is ook een voordeel van de muziekschool, coco

Ook op de muziekschool mag je proeflessen nemen, tenminste bij ons wel. Daarnaast hebben ze heel regelmatig open dagen en kun je overal kijken en docenten óók 'uitproberen'. Dus dat voordeel is niet alleen voorbehouden aan privé-les. Maar inderdaad, bij privé-les kun je wel flexibeler stoppen, je hoeft het jaar niet af te maken.

Verder, Fraz, in groepjes blokfluitles hebben ze hier ook, dat heet AMV. Nadeel daarvan is weer dat het groepje zo snel gaat als de langzaamste schakel, en dat is niet snel. Een vriendje van onze middelste zat al drie maanden op AMV op het moment dat middelste bij dezelfde leraar privé-les blokfluit kreeg. Na twee jaar was vriendje in eind boekje twee, terwijl middelste in eind boekje drie was. Oudste en jongste waren na twee jaar halverwege boekje vier. AMV-leerlingen kwamen gemiddeld uberhaupt niet verder dan boekje twee, aldus leraar. Dat mijn oudste nu nog in het junior ensemble mag spelen, terwijl hij al jaren geen les meer heeft, is te danken aan die privé-les investering, waardoor hij zo veel geleerd heeft dat hij er nog gewoon in mee kan doen. Ik ben blij dat het dat genminste nog heeft opgeleverd, want we hebben natuurlijk wel ontzettend veel meer betaald voor die privé-lessen dan wat AMV kost.

Dat verschil heb je dus enorm bij groepslessen van meer dan zeg 2 personen: dat ze over het geheel genomen een stuk langzamer gaan. Bij de vioolles vind ik het dus ook zeer belangrijk dat de kinderen goed matchen, ze moeten echt gelijk op gaan, en als dat niet het geval (meer) is kunnen ze beter apart gaan of in andere combinaties verder gaan.

Margje

Massi Nissa

Massi Nissa

12-01-2011 om 12:48

Margje

Dank voor je reactie! Tja, op de basisschool is er geen extra aandacht voor muziek. Er worden natuurlijk wel veel liedjes geleerd in groep 1, maar er is geen speciale leerkracht. Lijkt me super als er zoiets is.
Ik ga maar eens rondneuzen naar priveles, een half uurtje per week of per twee weken lijkt me prima. Er is inderdaad wel muziek op schoot, ook nog voor kleuters, maar ik heb ooit een proefles gevolgd met dochter en dat was het toch niet echt. AMV begint met vijf jaar, dat zou ook nog kunnen.
Ik had gewoon gehoopt dat er een kleuterzangklasje zou zijn, maar ik heb er ook niet echt verstand van. Misschien is het gewoon nog te vroeg.
Muziekles is duur, maar muziek is in mijn ogen tegelijkertijd zoiets wezenlijks en bovendien internationaal toegankelijk dat ik het bovenaan mijn prioriteitenlijstje heb staan van 'extra uitgaven bij de opvoeding'.
Groetjes
Massi

Janna3

Janna3

12-01-2011 om 14:12

Paar dingen

Is kleuterdans misschien iets? Daar kunnen 4-jarigen prima aan mee doen. Het is ook bezig zijn met muziek en motoriek. Er zijn op grotere muziekscholen ook vaak korte cursussen, bij ons is er voor groep 1/2 een vioolcursus van 10 lessen. Ook leuk om te proberen.
Prive-docenten werken bij ons in de stad ook met jaarcontracten. Tussentijds opzeggen kan alleen bij bijzonderheden. Op muziekscholen is het meestal ook mogelijk om een proefles af te spreken. De tarieven liggen voor prive-docenten officieel zelfs iets hoger dan de meeste muziekscholen, ze worden niet gesubsidieerd. Als je voor veel minder wilt lessen kom je vaak bij net niet gekwalificeerde docenten of studenten. Voor volwassenen is prive-les wel goedkoper.

@neternet mut

mijn kinderen zitten samen op conservatorium in België. Ik betaal 56 euro voor kind 1, 37 euro voor kind 2. Dit jaar omvat dat 2 uur notenleer en 30 min. samenzang. Inderdaad, met 3 keer per jaar examen en vanaf 2e jaar verschijnen voor de jury. Naar verluidt valt dik 25% af in het eerste jaar wegens geen zin of niet geslaagd. Vanaf 2e jaar komt daar 1 uur instrument bovenop (en dat is 30 min. zelf spelen en 30 min. luisteren naar kind voor of achter je). Wat de prijzen betreft mogen we hier in België dus echt in onze handjes wrijven.
Er zijn ook privescholen, daar liggen de prijzen hoger, de uren zijn minder, de kwaliteit ligt meestal lager maar de eisen ook. Maar nog lang niet de prijzen die ik hier lees hoor.

Ik ken een paar die privéles instrument volgen en komt meestal rond 12-16 eur per half uur.

Samen lessen en hier goedkoper

Oudste is hier de muzikale. Die heeft 6 jaren samen met 1 meisje saxefoon gedaan. Op muziekschool via hamonieorkest kosten: 275 euro per jaar. 40 minuten per les. Ze deed er nooit iets voor (oefende nooit dus) de enige keren dat ik haar daadwerkelijk heb horen oefenen was voor d'r examens, maar afijn ze zat op 'schema' was niet langzamer dan andere leerlingen en leraar was altijd tevreden. (dat andere meisje oefende volgend de ouders elke dag....dus ze had die 6 jaar w.s. met oefenen ook in 3 jaar gekund)
De harmonie vond ze ook leuk (toen) kon ze ook oefenloos aan.
Toen hield het andere meisje ermee op. En de harmonie vond ze ook niet zo leuk meer.
En ze wilde een ander instrument. Op pianoles. En eerst met z'n tweeën met een ander meisje van haar leeftijd, die ook toen pas begon. Maar juf merkte al snel dat zij mijlen voor lag op het andere meisje. Dus na 2 maand ofzo veranderde dat in privé-les 30 minuten. Dat schijnt te kunnen voor hetzelfde geld als de leerkracht aangeeft dat er geen enkel ander kind bij dat kind 'past'(qua niveau) niet zo verwonderlijk natuurlijk als je al 6 jaar les hebt gehad op een ander instrument.Dat heeft ze nu nog (3de jaar) ze is nu ong. al over het niveau van die 6 jaar saxefoonles. En oefent nu wél. Want het kan in háár tempo. Dus hoe meer ze oefent hoe sneller ze gaat. Ze krijgt ook allang geen methodes meer. Daar is ze allang 'uit'.
Kostten 375 euro per jaar (stukken goedkoper dan bij jullie dus).
Er zit hier subsidie bij van de gemeente (gaat automatisch hoef je niks voor te doen) voor alle leerlingen die 18- zijn.
Volgend jaar word ze 18 en word het 800 euro!!
Dat is wel even slikken.
Ze heeft ook zangles gehad. Ook bij conservatorium afgestuurde juf, die wel d'r leerlingen 'kiest' (je komt er dus niet zomaar, je moet eerst voorzingen). Niet via muziekschool want die juf vond ze niet sympathiek. Een knipkaart kostte daar ook voor 10 lessen 350 euro. Dus 35 euro per les. Ze heeft denk ik 3 of 4 knipkaarten gehad. Nu door tijdgebrek weer alleen piano.
O en bigband als er optredens zijn soms (met sax) of lichtere muziek als begeleidingsband en op school in de band etc.etc. (maar dat is allemaal gratis).
AMV ook gedaan en zangles in koor jaren gedaan ook via muziekschool (mag je gratis lid van worden, mits je muziekles volgt).
groeten albana

neteret mut

neteret mut

12-01-2011 om 14:50

Re sasvangent

De kinderen van mij zijn afgeknapt op de notenleer en hebben nu een tijdje niets van muziekles willen weten. Maar zodra/als ze wel weer iets van muziekles willen dan zoek ik het buiten de muziekschool ( echte naam is idd conservatorium). Ze willen voor hun lol iets kunnen en niet om er later hun beroep van te maken ( dan zou je de diploma,s van het conservatorium nodig hebben). Je hebt ook gelijk met dat eerste jaar geen instrumentles, bijna gelijk. Want sommige instrumenten geven iets pre-..achtigs ( 110 euro per half jaar ofzo voor een min of 20), bv viool en piano en die kinderen kunnen dan wel meteen op instrumentles.

blauwtje

blauwtje

12-01-2011 om 16:54

2000 euro per jaar

40 minuten privéles bij een ervaren docent van de muziekschool. Regelmatig ensemble en voorspel zit in de prijs. Kosten zijn opgesplitst:
les 1400 euro
huur instrument (waarde 3000 euro) 600 euro
Reden voor dure les: kwaliteit docent en gemak van muziekschool (kind speelt zeldzaam instrument waar niet zo makkelijk een goede docent voor te vinden is, en ik wil niet mijn tijd verdoen met goedbedoelende student).

merene

merene

12-01-2011 om 19:30

Hier en blauwtje

Voor zoon 20 minuten privé betaal ik 400 per jaar. En dochter heeft 30 minuten voor 600 euro per jaar. Mijn man betaalt 375 euro voor 20 minuten per twee weken. 1/2 viool kost 7,50 per maand aan huur en 1/2 cello kost 15 euro per maand aan huur.
Ik wil op gitaarles, maar zoek een goedkopere leraar. ik vind het bij elkaar geteld erg duur. Maar we hebben veel plezier. (meestal dan

merene

merene

12-01-2011 om 19:34

O ja

Ik had een vraag voor blauwtje . Over welk instrument heb je het? Harp ofzo?
OT Ik zit nu op een Ipad, maar ik vind het een verschrikking. Morgen pak ik mijn eigen klapjap weer. Dan heb ik weer een echt toetsenbord.

Massi Nissa

Massi Nissa

12-01-2011 om 20:20

Het is wel heel erg duur

Tweeduizend per jaar zou ik niet kunnen missen - al zou ik het wel willen, het is geen kwestie van 'ik geef het liever uit aan dure designer schoenen'. Gelukkig vraagt de lokale muziekschool nu ook weer niet zulke astronomische bedragen. Aan kleuterdans heb ik ook gedacht, maar dat wordt helaas op erg onhandige tijdstippen gegeven (als dochter op de bso zit). Vrij maf eigenlijk dat er geen kleuterdans op woensdagmiddag of zaterdag is, zal eens bellen of dat permanent zo is.
Tja, het enige echt leuk klinkende alternatief is een combinatie van dans, toneel, muziek en goochelen - waar ze dus nog te jong voor is, helaas.
Groetjes
Massi

margje van dijk

margje van dijk

13-01-2011 om 09:06

Massi: bso

Nu je over BSO begint: op die leeftijd werd er bij ons op de BSO ook van alles georganiseerd. Toen oudste en middelste 5 en 4 waren kwam er elke week een juf die dansles gaf, en daar deden ze allebei aan mee. Ook kwam er later muziekles op de BSO, een beetje AMV-achtig. Je kon je daar apart voor opgeven, het kostte een beetje, en dan gingen ze ergens in een zaaltje dat doen. Was helemaal handig voor de ouders, want halen en brengen was dus geen punt, je merkte het amper, en toch deden de kinderen iets extra's.

Het was in die tijd 'nieuw', een enthousiaste ouder had het georganiseerd (lees: een juf bereid gevonden, onderhandeld over de prijs, en de PR+administratie werd door de BSO afgehandeld). Ik weet niet hoe het nu inmiddels is, maar destijds was er echt genoeg belangstelling voor. Is jullie BSO misschien ook in voor zoiets?

Margje

Guinevere

Guinevere

13-01-2011 om 11:56

3*85 euri

Hier is de instrumentles 85 euro per kwartaal. Dat is elke week een half uur privéles van een conservatorium-afgestudeerde en ook nog 3/4 uur orkest.
En ik vind het elke cent waard.

Yta Chalne

Yta Chalne

13-01-2011 om 12:23

Oh ja (en de winnaar is....)

De jaarlijkse hoeduurzijnmuzieklessen vraag. Hier zanglessen (klassiek) van 40 euro per 45 minuten, zanglessen (lichte muziek) 27,50 per drie kwartier, pianoles 20 euro per half uur, solfège 180 euro per tien weken, vioolles voor kleuter weet ik nog niet precies, is net begonnen en heeft nog maar 20 minuten les per week. Ik reken kosten rondom koren en orkesten niet mee als les. Alles bij elkaar een paar duizend euro per jaar. Als ik het niet kon betalen nam ik er bij wijze van spreken een krantenwijk voor, het heeft prioriteit op een heleboel andere dingen, zoals nieuwe auto's, groter wonen en verre vakanties, en ik krijg er urenlange livemuziek voor terug, dagelijks, en hele gelukkige kinderen.

Coco

Coco

13-01-2011 om 14:40

Bedankt

Conclusies: € 35,- voor een uur zangles van een professional is niet duur en eventueel € 45,- voor een uur blokfluitles is ook nog niet gek.
Wat ik ervan gezien heb zijn de prijzen bij de verschillende muziekscholen over het hele land ruwweg gelijk.
In België is muziekles voor kinderen aanzienlijk goedkoper dan hier. Kennelijk wordt muziek daar niet gezien als "linkse hobby". Misschien moet ik toch maar gaan emigreren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.