Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sansa

Sansa

16-07-2009 om 20:06

Naam voor baby (vraagje over uitspraak)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sansa

Sansa

18-07-2009 om 14:52

Zus ook blij met reacties

Mijn zus is ook erg blij met alle reacties. Ze had echt nooit gedacht dat de uitspraak zo veel varianten kon opleveren. Ik vind dat ze de naam gewoon moet geven als het een mooie naam is. Uitspraak problemen en schrijf problemen zal je wel bij veel namen hebben. Zus twijfelt nu een beetje vooral omdat zwager ook niet overtuigt is.

Ze hebben nog wel andere namen op een lijstje staan maar die vind mijn zus minder mooi dan Noémie. Ze heeft ook Séverine, Avriël, Germaine en Aliénor op het lijstje staan. Maar of die nou makkelijker uit te spreken zijn

Het is een meisje maar ze heeft voor de zekerheid ook maar een lijstje met jongensnamen bedacht. je weet het maar nooit tenslotte. Daarop heeft ze Emrys, Aymeric, Mathis, Avriël en Darius staan.

bibi63

bibi63

18-07-2009 om 15:26

Inderdaad

er zijn van die namen die veel leeftijdgenoten hebben (40+) en die je nu maar zelden bij kinderen tegenkomt. Sommige zijn misschien juist weer leuk om te geven, anderen liever niet..... Voorbeelden:
Monigue (hm nix mis mee)
Jacqueline (ook wel weer leuk als een kind zo heet)
Yvonne (nee liever niet)
En verder nog het volgende rijtje wat je zelden bij kids hoort, maar wellicht juist weer leuk is:
Ellen
Caroli(e)n(e)
hetty
marion
mirjam
ingrid
els
loes
annette
fia

en deze juist weer niet:
coby
trudy
tineke
natascha
shirley
gerda
anita

Groetjes,
Bibi

Vic

Vic

18-07-2009 om 15:32

Leuk

De dochters (6 en 4 jaar oud) van een collega van mij heten Danielle en Marjolein. Dat zijn namen uit mijn jeugd en je hoort ze bijna nooit meer. Net als Ruud, zoals het zoontje van Polly heet. Erg leuk! Wat ook weer helemaal terug komt zijn de namen van heel vroeger, zoals Jan en Gijs.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-07-2009 om 20:39

Toch noemie

Uit het lijstje van je zus zou ik voor Noemie kiezen. Lekker vlot, beetje apart.
De A-namen vind ik lastiger en niet heel leuk. De andere 2 namen vind ik wat ouderwets, en ook lastig (zonder mensen voor het hoofd te willen stoten!)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-07-2009 om 21:38

Noémi

Ik ken een paar Noémi's hier in de wijk en dat wordt bij mijn weten allemaal goed uitgesproken. Dus als Noo-ee-mie.
Leuke naam hoor!

Dendy

Mooie naam hoor!

En de jiddische verbastering van Noémie is Nomile, vond ik toen wij wisten dat we een dochter zouden krijgen ook een erg mooie naam.
(Ze kreeg uiteindelijk de naam Gloria; weer totaal anders dus...)

Groeten,

Hortencia

Louise (o.t.)

Niny, ik zou Louise geloof ik ook als loo-wie-zuh uitspreken. Hoe moet het dan??
n@nny

Yta Chalne

Yta Chalne

19-07-2009 om 14:11

Nanny

Maar wat doe je dan met de 'u' achter de 'o'? Ik hoor in praktijk (ik ken een Louise) mensen vaak lo-wie-zuh zeggen, maar dat is toch echt helemaal niet logisch. 't Is een 'loe'

Niny

Niny

19-07-2009 om 14:55

Louise

Hoi Nanny,

Yta heeft gelijk, de klank 'ou' spreek je uit als 'oe', je zegt dus 'Loe-iezuh'. Ziet er ineens heel raar uit als je het zo schrijft...

Niny

joer

joer

19-07-2009 om 17:27

Niet doen!

Met deze naam moet het meisje haar hele leven in nieuwe situaties steeds blijven vertellen hoe je het schrijft en hoe je het uitspreekt.

Het streepje zal ook in veel gevallen niet geschreven/getypt worden op haar naam. Bijv. bij geautomatiseerde systemen.

Ik zou het dus niet doen. Maar de keus is aan de ouders!

Succes! Groeten JOER.

Tirza G.

Tirza G.

19-07-2009 om 23:22

Niet spellen

Dacht mijn kennis. Neeeeee, ik neem een makkelijke naam. Tom. En hij zegt dus al zijn hele leven: zónder H!

Ik bedoel maar. Hoe simpel kan het zijn. Ik moet mijn echte naam ook altijd spellen, voor en achter. En de straatnaam ook. Ikke stumper.

Tirza

Het slaat vaak een generatie over

en dat vind ik toch wel iets om bij stil te staan. Natuurlijk, ook bij knalbekende simpele namen wordt nog weleens gevraagd hoe je het spelt. Maar dat is niet van dezelfde orde dat je je heeeele jeugd bij iedere nieuwe ontmoeting een naam moet opreutelen die de mensen niets zegt. Bij Tom/Thom onthouden ze wel dat je je Tom wordt genoemd. Bij Azriel of Rachelle of Elianne is dat wel even andere koek.

In mijn kennissenkring zitten grote verschillen in de namen voor de kinderen. Dacht ik. Tot ik keek wat de ouders voor namen hadden. En toen bleek het allemaal goed verklaarbaar te zijn. Ik ben nog geen kind tegengekomen met een rare naam waarvan de ouder een even rare naam heeft. Rarenamenouders heten bijvoorbeeld Jan en Simone. Of Bart en Eva. Andersom ook. Gewonenamenouders hebben zelf de idiootste voornamen. Ik schrijf de mijne niet op want die komt in NL maar één keer voor. Nu vind ik hem leuk en prima. Dat de buitenlandse moeder van mijn beste vriendin hem na 20 jaar nog steeds niet kent, ok. En ja, het is ook lekker apart. Altijd spellen? Gaat inmiddels zo snel dat ik het kan herhalen zonder met mijn oog te knipperen. Maar het jammerste vind ik wel dat zoveel mensen hem verbasteren. Dat is gewoon niet leuk.

Nogmaals, ook bij hollandse namen wordt nog wel naar de spelling gevraagd. De achternaam van Rodebeukman is met een 'ij' en ze vragen altijd 'lange of korte ij ?'
Ik heb dus met beide ervaring. Maar het is niet hetzelfde.

Wauw, wat een gloedvol betoog voor de koffie! Ik ga maar eens werken..

Berber

Het is een afkorting in dialectvorm van een Griekse naam en nee, ik zet hem niet hier neer..

Mailen kan wel natuurlijk...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-07-2009 om 10:27

Niet altijd hoor.

Mijn man en ik hebben allebei namen die we altijd moeten spellen. En onze kinderen zullen dat waarschijnlijk ook moeten. Komen ze wel overheen

Dendy

Spellen is iets anders dan de klank

Tsja... ik bedoel het niet zo zwaar allemaal, maar ik blijf het toch een verschil vinden of je een naam moet spellen omdat mensen niet weten hoe hij geschreven wordt danwel omdat mensen de naam totaal niet kennen en hem niet eens na kunnen zeggen.

Isa is wat dat betreft het verkeerde voorbeeld, want isa is gewoon isa, hoe je het ook spelt. Ik zit met mijn billen op mijn handen om mijn eigen naam niet te typen hier!! Nou ja, zo belangrijk is het allemaal niet.

Als ik me voorstel, met een voornaam die niemand kent, is het beste wat me kan overkomen dat ze meteen een andere naam uitspreken en me vragen of ik die bedoel. Nee dus. Ik word voortdurend met verbasteringen om de oren geslagen, dat zal een Tom niet zo snel gebeuren. Kom ik mensen een paar weken later tegen, hebben ze weer iets anders van mijn naam gemaakt.

De beste oplossing blijkt nu een visitekaartje te zijn, de laatste jaren staat daar ook de voornaam op. Dus ik stel me voor, de mensen zeggen Oh, 'verbastering'? En ik zeg dan nee en geef mijn kaartje. Maar ja, op het schoolplein doe je dat niet.

Mijn zoon krijgt trouwens alleen maar leuke reacties op zijn naam, en dat geeft hem zelf ook weer een positief gevoel. Ik heb weleens misgivings omdat het wel een heeeel normale naam is, maar hij is er helemaal blij mee. Zelfs Sinterklaas zei er wat van!

Yta Chalne

Yta Chalne

20-07-2009 om 12:04

Onderzoek

Een paar jaar terug kwam hier nog zo'n onderzoek langs waaruit bleek dat kinderen met 'normale' (top 20) voornamen significant minder gepest werden dan kinderen met aparte namen.
Dat zullen ouders met 'rare' namen ongetwijfeld (instinctief) weten, en daarom gaan voor zo gewoon mogelijk.

Overigens, ik heb ook een naam die iedereen verkeerd spelt (niet Yta), maar ik zit er helemaal niet mee. Nu niet, vroeger niet, ik kan gelukkig heel goed spellen dus ik help wel even als het nodig is. Ik ben reuze tevreden met mijn 'aparte' naam

Niny (alweer o.t.)

Ah ja, natuurlijk: loewiezuh en geen loowiezuh.
Maar ik had het dus ook gewoon fout gezegd vrees ik... Zo zie je maar: ik leer dagelijks bij dankzij Ouders Online!!
Groetsels,
n@nny

Berber

Ik heb even gegoogled om te kijken of ik via een indirecte route naar de website van mijn werkgever kan leiden. Maar het lukt niet zonder mijn voornaam te gebruiken en als ik mijn voornaam los google dan ben ik de enige persoon die opkomt... dilemma... misschien los ik het nog op.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-07-2009 om 15:03

Rodebeuk (ot)

Kun je niet een (deel van een) min of meer specifieke zin van de website plukken, daarmee kun je er met google vaak wel komen. Bij het bedrijf van m'n man lukt dat.

Of is dat niet wat je wil?

(want ik ben nu ook wel nieuwsgierig

Mijn privacy

gaat me bij nader inzien toch boven mijn gelijk.

En ik moet toegeven, die google-test had ik nog nooit gedaan, misschien heeft het toch ook wel zijn praktische kanten om als enige levende Nederlander googlebaar te zijn met deze voornaam. (Ik heb nog een dooie gevonden)..

Tirza G.

Tirza G.

20-07-2009 om 16:14

Rodebeuk

Niet doen. Gewoon niet doen. Even een rondje gaan lopen, morgen is dit draadje in het archief verdwenen en is bij jou de drang weg. Als je het wél neerzet, herinneren we ons dat allemaal de eerstkomende 20 jaar. Wat zeg ik, dan kom je misschien zelfs wel in het feuilleton.

Tirza

Ja tirza

..en met die vermelding in het feuilleton ga ik dan weer naar mijn ouders, schadevergoeding vragen. Hihi.

Nee, ik kan er echt prima mee leven. Het is een verkleining, goed bedoeld, uit mijn babytijd, ze hadden nooit gedacht dat ik hem zou blijven dragen. Ze hadden alleen ook geen ander alternatief bedacht.

Nou moet ik weer op mijn handen gaan zitten om de naam van mijn zoon niet te verklappen... Ik doe het niet! Ben al een keer van nick gewisseld, en ik zoek me momenteel scheel naar mensen als mammie2 (denk haar wel gevonden te hebben) en nog een hele sloot anderen. Dus deze beuk blijft nog even staan. Hoort ook wel bij een beuk trouwens... die zijn niet met een paar jaar weg.

Louise

Louise

21-07-2009 om 21:40

Haha wat leuk

Het gaat over mijn naam!
Ik moet zeggen.. mijn vrienden en kennissen en collega's zeggen allemaal netjes Loe-ise. Een buurvrouw noemt me "Lo" maar die enkele keer, ach. Ik weet nog wel dat mijn moeder vroeger weleens zei: ze heet LOU-ise. Geen Lowiezu. Mijn gymjuf noemde me Loes. Jammer dat ik op 8 jarige leeftijd niet zo assertief was als nu. Wat dacht dat mens wel niet!

Groetjes, Louise (best een mooie naam toch?

Febe

Febe

21-07-2009 om 21:45

Gewoon doen joh

Als je zus haar hart verpand heeft aan de naam Noémie.. moet ze het gewoon doen!!
Mijn nichtje heet Marit. Ze wordt MarIT genoemd (klemtoon op IT) en Marrit. En op het kinderdagverblijf schreven ze ongevraagd een H achter haar naam: Marith.
Dus wat al eerder hier gezegd werd, ook bij een simpele "doodnormale" naam (ik moet zeggen vaker voorkomend) kunnen mensen het op de meest rare manieren uitspreken of verkeerd opschrijven.
Noémie, klinkt steeds liever en leuker!

Primavera

Primavera

24-07-2009 om 13:53

Leesvoer over namen uit het archief

Noemi wordt in het Italiaans inderdaad met de klemtoon op de ee uitgesproken. In tegenstelling tot het Nederlands valt in het Italiaans het accent namelijk standaard op de voorlaatste lettergreep.

Aan de hand van dit draadje kreeg ik ineens een flashback van een oud draadje over namen, waarbij iemand zijn toekomstige kind de naam wou geven van de plaats waar het verwekt is. Vermakelijk om te lezen, van Duin/Dune, via Volkertje naar Auping. Ook de Engelse naam Beth krijgt zo ineens een heel andere betekenis.
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?actueel=0&archief=1&thread=46568&forum=8&post=695945

Primavera

Berber

Ik vind sommige namen ook wel ver gaan maar ik vind het wel een beetje kort door de bocht wat je zegt. Namen als Wolf en Bloeme zijn hele oude Yiddische namen dus totaal niet modern. Deze zijn gewoon weer modern geworden.
En wat dacht je dan van Margriet, Merel, Linde, Els (ook een boom), Roos, Iris etc. Ook in het buitenland is het heel gebruikelijk kinderen naar flora en fauna te vernoemen, denk maar aan Fleur of Jona (duif in het hebreeuws). Je staat gewoon niet altijd bij de betekenis meer stil. Maar appel gaat mij ook wel ver.
Wij hebben vrienden die hun dochter Golda (Betekent goud in het Yiddish) genoemd hadden. Toen kregen ze een zoon en stelden wij de naam Jona voor (ook een Joodse naam). Krijg je toch nog Jona Gold ; ) als je ze roept!

Aka mama-van-Louiza

Aka mama-van-Louiza

28-07-2009 om 17:12

Louise-louiza

De naam van onze dochter leek ons zo simpel uit te spreken, maar ik heb al heel wat varianten voorbij horen komen: Lo-iza, Lou-isa (er staat toch echt een z) en de bekende Nederlandse tussen-w: Lo-wie-za. Ik ken peuterleidsters die het al een jaar verkeerd zeggen. Achteraf was dus mijn eerste keuze, die afviel wegens onuitspreekbaar voor de meeste Ollanders, misschien nog niet zo gek geweest: Butheyna, "BoeTHEEna" met een Engelse th.
O, trouwens: ik noem het kind zelf ook vaak Wiesje, omdat ik bij die naam moet denken aan een volgzaam, blond wichtje met strikken in haar vlechtjes. Louiza is volgzaam noch blond, dus dan kan het wel, haha.
Groetjes
mama van Louiza (heel even)

Wiske

Hoewel ik al een paar keer gelezen had dat de stripheldin werd toegesproken als Louise heeft het heeeel lang geduurd voor het kwartje viel en ik besefte dat Wiske de Vlaamse afkorting van Louise is.

Dus Mama-van-Louise, je kind is eigenlijk een helemaal niet zo volgzaam blond wichtje met 1 strikje in het haar en een wit jurkje (of moet ik zeggen: kleedje) aan.

Groeten,

Temet

Doink!! (kwartje valt)

Ook hier een absolute suske en wiske fan, maar dat kwartje is ook bij mij net pas gevallen... Wat stom zeg, dat ik daar zelf nooit opgekomen ben!

Met dank aan urbanus

Ere wie ere toekomt, dit kwartje zou ook bij mij nooit gevallen zijn als ik niet een bandje van Urbanus had gehad met daarop een liedje waarin de volgende tekst voorkomt:
'en... ik mis je
Ma-Ma-Ma-Ma-Ma-Ma-Ma-Ma-Ma
-rieloewisje '

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.