Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

liora

liora

15-10-2010 om 10:48

Naaste familie

Hoi allen,

Wie heeft gisteren ook gekeken naar het programma Naaste Familie? Ik ben er toch erg verbaasd over, zozeer dat een dag later ik nog steeds bepaalde zaken niet begrijp. Ten eerste ergerde ik me enorm aan de opmerkingen van de 'rijke' familie toen ze op bezoek gingen bij de 'arme' familie. "Jeetje een flat, nou dat ziet er hier wel heel anders uit dan bij ons, veel schotelantennes en dus veel buitenlanders, ja bij ons kunnen ze lekker bij elkaar binnen lopen, hier niet.' (Dit was even een opsomming)
Al die verschillen zijn voor een deel toe te schrijven aan inkomensverschillen, maar voor een veel groter deel aan het leven in de grote stad versus het leven in kleinere gemeenten. Ik bedoel: een gezin in Almere kan precies evenveel verdienen als een gezin in Amsterdam, maar dan woont het Amsterdamse gezin in een flat en het Almeerse gezin in een 1-gezinswoning. Ik vind dat dus niet een arm-rijk ding.

Het tweede verbazingwekkende was dat gedoe met 'arme' zoontje die tegen 'rijke' zoontje had gezegd: wil je je moeder vermoorden, of zo. Kijk, ik zou ook erg schrikken maar het leek me verder een lief joch, en de moeder leek me ook een heel leuke vrouw. En dan de reactie van die Friese moeder: zo in shock, niet meer weten of je wel verder wil met het experiment, uiteindelijk wel verdergaan maar dan alleen als personeelsadviseur en niet meer in contact zijn met elkaar. Ik vond dat echt te ver gaan. Hulde voor de 'arme' moeder dat ze dat uberhaupt accepteerde! Ik had denk ik gezegd: als je mijn zoon als een gevaar beschouwt, zijn we uitgepraat.

Wie heeft ook gekeken en wat vond je?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

ik was aan het zappen en heb er losse stukjes van gezien dus sommige dingen die jij omschrijft heb ik niet gezien. Ik zelf vond het raar dat die hulp biedende moeder zelf ook nog eens begon over die flat dat dat negatief was. Wat is er mis met zo'n flat ?? Ik vond dat nogal aanmatigend, je gaat toch niet bij iemand binnen op bezoek en dan beginnen over hoe vreselijk je iemands woning vindt ? Ja tenzij het echt heel erg is maar dit was toch netjes, geen junks voor de deur, geen schimmel aan de muren etc.

Anderzijds vind ik als je jezelf opgeeft voor zo'n programma, ik heb hulp nodig, de kern is dat je dus die hulp gebruikt voor jezelf en dat dus de prioriteit is, kan het jou dan wat schelen wat een ander over opvoeden vindt, daar zou het mi ook helemaal niet over moeten gaan en dat vond ik dus wel sterk van haar, dat ze eruit heeft gehaald wat er in zat. En de andere kant, degene die hulp wil bieden, waarom geef je jezelf op voor zo'n programma ??? Waarom als je hulp wil bieden doe je dat op deze manier met die camera erboven op. En als je dat dus wel doet en ook nog eens wi bemoeien met andere zaken dan die baan of geld etc dan vind ik die hulp-biedende mensen wat "kijk mij eens gul en goed zijn".

Margriet*

Margriet*

15-10-2010 om 11:18

Voor sommige

mensen blijkt het lastig om je enigzins in te leven in een leven van een ander. Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet. Anders = eng.
Ik heb het ook gezien en mijn man en ik waren vol verbazing over de reactie van de moeder over de opmerking van dat jongentje. Daarover ga je dan toch in gesprek. Wel een basale reactie, hij doet eng en er dan voor willen vluchten.

Claudia B

Claudia B

15-10-2010 om 15:19

Hier ook

verbazing (wist trouwens niet dat het programma zo heette, was aan het zappen en kwam het tegen).
die flat was prima! erg netjes en schoon, zelfs nog een bovenverdieping dus een prima huis toch? Toen ze daar rondreden inderdaad die opmerking van "veel schotels dus allochtonen" en dat de flats zo dicht op elkaar stonden, dat vond ik nogal meevallen.
wat ik heel sneu vond is dat "arme" jochie wat zit te vertellen wat hij allemaal voor vervelends meemaakt, gepest wordt, uitgescholden (weet zelf niet eens wat het betekend wat ze zeggen), en als hij geld zou hebben zou hij iets voor zijn moeder willen waar ze weer blij van wordt, een cursus, vond ik zooo lief.
Ik vond het een beetje jammer dat het andere stel zich zo terugtrok, ik kan me heel goed voorstellen dat je van zo'n opmerking schrikt als die gemaakt wordt. Maar zeker als je uit de crisisopvang komt (waar ze beide gewerkt hebben) dan had ik toch wel een ander reactie verwacht. Jammer dat het gezin op die opmerking afgerekend werd. Daar hadden ze nou juist goede ondersteuning kunnen bieden of advies kunnen geven, waar de "arme" moeder ook om vroeg maar wat ze niet wilden geven (niet op dat moment, kan ik me voorstellen wil je toch voor in gesprek, maar ook niet later).
Wel fijn dat de moeder een baan of in ieder geval een traject tot een baan heeft gevonden!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2010 om 20:52

Laatste stuk gezien

Ik heb het denk ik gezien vanaf, zo´n beetje, het moment dat dat ene kind aan de andere vroeg of ze zijn moeder wilde vermoorden (dat was het toch?). Het is een voor Hollandse begrippen nogal brute uitspraak voor een kind, maar het blijft een kind. Ik wist niet dat het Nederlandse gezin in de crisisopvang heeft gezeten, maar met die kennis erbij vind ik helemáál dat ze overtrokken reageerden. En meteen zeggen dat ze die moeder en het jongetje niet meer thuis wilden ontvangen. Tjongejonge.

Claudia B

Claudia B

16-10-2010 om 16:44

Ja kaaskopje

De "rijke" ouders hebben beide in de crisisopvang met jongeren gewerkt.
Daarom vond ik het zo vreemd hoe zij reageerden, dat had ik anders verwacht eigenlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.