Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

pien

pien

28-02-2010 om 21:53

Nav bovenstaand draadje: wanneer lezen jullie...?

Zag hierboven een draadje over wie er nog leuke boeken wist...
Ik word gewoon jaloers als ik lees hoeveel jullie lezen!
Ik heb daar echt geen tijd voor.
Werk 4 dagen, doe groot deel van het huishouden (3 kinderen), geen werkster, man veel weg. Eind van de middag en de avonden gevuld met eten koken, kinderen wegbrengen/halen, eigen hobbies (1 sport en 1 muziekavond) en ik zit zo'n 2 tot 3 dagen ook savonds te werken...

In het weekend de boodsschappen, het huishouden en allerlei (regel)klusjes, ook soms werk, een bezoek etc.

Moet ook zeggen dat ik savonds als ik moe ben wel fut heb om voor de tv te zitten (of OOL...) maar een boek lukt dan niet.

De enige periodes dat ik tijd heb om te lezen zijn de vakanties, als we echt weg zijn.

Is verder geen klaagzang hoor, iedereen maakt zijn keuzes. Maar ik vroeg met het gewoon af....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In bed

en in bad.

Polly Shearman

Polly Shearman

28-02-2010 om 22:30

Te weinig

Ik lees in bad maar dan liever tijdschriften omdat ik het zonde vind als boek nat word. Verder moet ik niet in bed lezen. Want ik zit altijd echt in een boek en dan slaap ik echt niet meer daarna. Als ik op vakantie ben lees ik wel heel veel. Rustig 20 boeken per 2 weken. En in de zon in de tuin. Want alleen maar zitten kan ik niet. Maar zitten lezen en zonnen kan weer wel. Groet polly

Maylise

Maylise

28-02-2010 om 22:41

's avonds

Ik lees vooral 's avonds als de jongste kinderen in bed liggen. Verder veel tijdens de vakantie en als ik een keer een middag vrij ben. Zeker als er dan niemand thuis is dan is niks fijner dan de hele middag in een nieuw boek te lezen.

Mijn tempo is niet heel hoog dus ik lees in volume niet heel veel. Gemiddeld een boek per week maar er zijn ook maanden dat het er minder van komt en dan gaat het gemiddelde aantal ook weer omlaag.

Maylise

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

28-02-2010 om 22:59

Sinds kort

's Avonds. Dit is namelijk mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar: minder tv kijken en meer lezen. Het enige nadeel is dat wanneer ik gegrepen ben door een boek het lastig kan weg leggen. De krant gaat dan ongelezen bij het oud papier en het wasgoed hoopt zich op... Ik heb bij een goed boek ook nauwelijks een rem, lig rustig tot een uur of één te lezen.
Deze week zijn we naar de springkussens geweest en ook daar heb ik heerlijk zitten lezen. Het grote voordeel van lezen t.o.v. een andere hobby is dat je het vrij makkelijk kan onderbreken wanneer er even iets van stress met de kinderen is.

Rosa

ayla

ayla

01-03-2010 om 10:05

's avonds

ik ben verzot op avonden lang lezen, helaas voor manlief wel. Hij zit meestal tv te kijken en ik lees, ik merk dat ik dan ook beter slaap en ik verheug mij echt overdag al op mijn uurtjes lezen 's avonds

reina

reina

01-03-2010 om 10:16

In bed

Ik lees graag voor ik ga slapen en ik ben een vroeg-wakker-mens, dus in de weekends, als ik niet vroeg ip hoef te staan, lees ik ook 's ochtends als ik wakker wordt ( en soms midden in de nacht als ik niet kanslapen En natuurlijk heel veel in de vakantie en/of tijdens langere autoritten als ik naast de bestuurder zit, alleen daarom ga ik graag met de auto ver weg !

Durf het bijna niet te zeggen

Maar ik lees gewoon wanneer ik zin heb (pff, dat is er uit).

Ik zit in de luxe positie dat ik bijna altijd thuis ben, werk alleen 's avonds een paar uurtjes en heel af en toe overdag wat. Dus als ik zin heb pak ik gewoon even mijn boek of ga (zoals nu) een half uurtje of zo achter de computer.

Rosa noemde al hét grote voordeel van lezen, je kan op elk moment je boek oppakken of wegleggen, het is de ideale hobby wat dat aangaat.

Nou moet ik wel heel eerlijk zeggen dat als ik mijn leven over mocht doen ik heel zeker weet dat ik er niet zoveel tijd voor zou hebben waarschijnlijk.
Dan was ik nl. gaan studeren na mijn VWO en zou ik nu een kinderarts of tolk of rechercheur of wat dan ook zijn (tegenwoordig zijn mijn interesses zeer breed) en dan zou ik dus een carriëre hebben en niet zoveel tijd om te lezen.

Tihama

Tihama

01-03-2010 om 12:25

Tip

"Ik word gewoon jaloers als ik lees hoeveel jullie lezen! "

Heel herkenbaar. Dat gevoel had ik 4-5 jaar geleden ook. Ik las hier boekendraadjes en overdacht hoe oneerlijk het was dat iedereen blijkbaar tijd had om te lezen terwijl ik met de was bezig was. In die tijd zag mijn leven er ongeveer net zo uit als het jouwe:

"Werk 4 dagen, doe groot deel van het huishouden (3 kinderen), geen werkster, man veel weg. Eind van de middag en de avonden gevuld met eten koken, kinderen wegbrengen/halen, eigen hobbies (1 sport en 1 muziekavond) en ik zit zo'n 2 tot 3 dagen ook savonds te werken...
In het weekend de boodsschappen, het huishouden en allerlei (regel)klusjes, ook soms werk, een bezoek etc. "

Je hebt het antwoord zojuist al zelf gegeven. Ergens in dit schema zit het antwoord. Je moet dus iets gaan veranderen wil je tijd krijgen. Ik heb toen de keuze gemaakt om flink te investeren in huishoudelijke hulp. Echt flink. Mijn man heeft een andere baan gezocht waarbij hij meer thuis was.
Je kunt een goede huishoudelijke hulp nemen die niet alleen schoonmaakt, maar ook de was wegwerkt etc. Je kunt de boodschappen thuis laten bezorgen. Je kunt slimmer omgaan met eten koken: ik kook voor de drukke dagen vooruit zodat de oven alleen nog maar aan hoeft. Dat scheelt bergen tijd 's avonds.

Het moet uit de lengte of uit de breedte. Het vreemde is dat we in dit land zijn gaan toejuichen dat vrouwen het tbm-schap verlaten voor een baan buiten de deur, maar vrouwen de huisvrouwtaken gewoon moeten blijven uitvoeren. Als het niet ten koste mag gaan van kinderen, huishouden, werk...tja, dan gaat het dus ten koste van het genieten.

Ik heb overigens de afgelopen 3 maanden ongeveer 40 boeken gelezen. 5 jaar geleden was ik blij als ik er 3 in een jaar kon lezen.

Tihama

Massi Nissa

Massi Nissa

01-03-2010 om 20:57

Tussenoplossing

Hier geen geld voor een huishoudster, wel enorme leeshonger. Mijn tussenoplossing is simpel: zo min mogelijk huishouden. Mijn ramen zijn al zo lang niet gedaan dat ik echt niet meer weet wanneer ik ze voor het laatst heb gedaan. Het is zo een jaar geleden.
Verder lees ik overal waar ik de kans krijg: in wachtkamers, op de wc, in het OV, in de speeltuin, soms zelfs op visite (als ik bij mijn ouders ben, die pakken namelijk ook het liefst een boek). En ik lees tijdens het koken. Je legt het boek op het aanrecht en pakt het steeds als je ergens een paar minuten tijd hebt (de rijst moet nog zeven minuten, ik zeg maar wat).
Al die beetjes tijd zorgen ervoor dat ik toch veel lees, al haal ik absoluut de 40 boeken in 3 maanden niet. Daarvoor zou ik minder moeten gaan werken. Wat ik wel doe (en volledig zonder schuldgevoel): kind een uurtje langer op het kdv laten zodat ik een paar hoofdstukken kan pakken.
Groetjes
Massi

Bad

zo'n drie keer in de week 's avonds, als de kinderen op bed liggen, maak ik een kop thee en zet een warm bad aan. Goed boek er bij en lekker bijkomen van alle drukte. heerlijk!

Krijg er weer helemaal zin in

(het grootste nadeel aan boeken vind ik dat ze uit gaan, en dan moet ik weer een nieuwe zien te regelen). Heb de afgelopen tijd te weinig gelezen, maar als ik dit zo lees, weet ik wat ik morgen ga doen! Ff tussen mijn boeken kijken of ik nog iets interessants heb liggen. Vaker in bad zou goed voor me zijn (ontspanning) en dan ga ik er ook meer bij lezen. Ook zou meer vooruit koken heel goed voor ons zijn, we zijn zo inefficient hier. Minder schoonmaken lijkt me niet zo'n goed idee en een schoonmaker lijkt me wat decadent met 20 uur werken. Ik ben helemaal gelukkig met de tips (soms wordt je opeens wakker he)!
Lunamaya

Pien

Ik heb je vraag overdacht gisteren... en zoals Tihama zegt zit 't 'm inderdaad in je schema.
Ik werk 3,5 dag, heb huishoudelijke hulp (100 euro per maand, 2x4 uur), sporten doe ik niet georganiseerd op de ochtend dat ik niet werk. Muziek ook niet georganiseerd (zou ik wel weer willen) gewoon als de kinderen op bed liggen. 's Avonds werken ben ik mee opgehouden toen ik zag dat ik uit balans raakte.

Dan kan het nog zijn dat mijn hoofd er 's avonds niet naar staat. Maar als ik eenmaal gegrepen ben door een boek ga ik soms compleet aso gewoon doorlezen tot het uit is. Dat kan dan alleen in het weekend, en alleen als mijn man alles oppakt wat ik dan voor mijn boek laat vallen. Da's niet al te vaak dus.

Succes met zoeken naar tijd!

Vera*

Vera*

02-03-2010 om 09:16

Ik lees

Als ik naar bed ga val ik meestal binnen een kwartier in sliep maar val wel lezend in slaap. Ik lees als ik strijk, als ik de was vouw, in de trein en zomers neem ik het er vaker van en geniet met mijn daisyspeler van het lekkere weer. Oja, als ik straks de spruitjes schoonmaak lees ik ook. Behalve de gesproken boeken lees ik ook wel eens een grootletterboek. Dat vind ik in gezelschap veel socialer maar dat doe ik ook wel eens als ik alleen ben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.