Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nederlandse literatuur


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
wendelien

wendelien

03-03-2011 om 11:17

Nog niet genoemd

Ik ben ook geen grootverbruiker van Nederlandse pennevruchten, maar wel geslaagd en van tamelijk recente datum vind ik:
Gerbrand Bakker: Boven is het stil en Juni
Franca Treur: Dorsvloer vol confetti

De biografie van Elsschot door Vic van de Reijt lijkt me trouwens ook interessant.

Volgens mij is er nog wel hoop, dus.

Margriet*

Margriet*

03-03-2011 om 11:46

Nog meer

Kennen jullie alle goede Nederlandse schrijvers wel of is jullie blik nog niet voldoende verbreed.

Mijn topper: Thomas Rosenboom, publieke werken
Verder:
Jan Siebelink, knielen op een bed violen
Leon de Winter (vooral het oudere werk)
Jessica Durlachter Het Geweten
Helga Ruebsamen Het lied en de waarheid

Ik vond Peter van Straaten zijn Agnes ook heel ontspannend om te lezen.

Nog een andere niet Nl: De pestheilige van Kay MacCauley

Krin

Krin

03-03-2011 om 15:17

Vraag aan couperuslezers

Ik heb nooit aan Couperus durven beginnen, leek me zo stijf en traag en veel. Nu werd hij hier door iemand in een adem genoemd met Marcellus Emants, en die boeide me wel, dus wie weet moet ik de sprong gewoon eens wagen. Welke titel zouden jullie me als eerste proeve aanraden?

Vic

Vic

03-03-2011 om 21:32

Couperus

Mijn favoriet is Eline Vere, dat heb ik zeker drie keer gelezen. Stille kracht vond ik ook goed.

Couperus

Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan.

Dat heb ik in mijn tienertijd gelezen van Couperus (zal wel voor mijn lijst zijn geweest). Ik herinner me dat ik het een mooi boek vond.

Vonda

Rodebeuk

Ik heb verder niets op Meijsing tegen hoor. Ik heb in totaal maar 1 boek van haar gelezen, vroeger voor mijn lijst: Robinson. Niet echt een goede herinnering aan.
Sja, wie verder nog: toch best veel (en veel mannen inderdaad):

J.J. Voskuil - het complete Het Bureau maar ook het bijzondere Bij nader inzien
R. Giphart - diverse titels
Anna Enquist - idem
Maarten 't Hart - schrijver naar mijn hart van hem heb ik heel erg veel gelezen (schreef ik, maar na Wiki te hebben geraadpleegd, zeg ik correctie, best wat titels gelezen, inclusief de leuke twee delen autobiografie 'het roer kan nog zesmaal om' en 'een deerne in lokkend postuur'.
Jan Wolkers - enkele titels
Oek de Jong - Opwaaiende zomerjurken
Harry Mulisch - m.n. De ontdekking van de hemel, prachtig boek
Ischa Meijer - boeken met interviews
Leon de Winter - enkele titels, de laatste die ik las (ik denk: God's Gym) vond ik heel raar eindigen met een anticlimax. Dat schrikt wel af!
Kees van Beijnum - De oesters van Nam Kee (leuk boek)
P.F. Thomese - J. Kessels: The Novel (grappig)
Conny Palmen - enkele titels
F. Springer - ook best wat van gelezen, erg leuk.
Nog wel meer schrijvers, maar kom ik even niet op.

Het pauperparadijs heb ik idd ook gelezen, heel interessant maar ik aarzelde ook wel om het te lezen, ik kom oorspronkelijk uit Groningen en was bang dat het een pijnlijk boek zou zijn, maar het was toch goed te lezen en eigenlijk erg interessant.

Momenteel ben ik al een tijdje verslaafd aan de chicklit. Dat zal nog wel even doorgaan vrees ik!!

En nog even een hart onder de riem rodebeuk: ook ik vond sommige boeken die wereldwijd (of hier te lande) superknallerbestsellers waren echt he-le-maal niks.
Zoals Tommy Wieringa - Joe Speedboot. Een paar andere komen ook in me op, maar helaas weet ik daar nu even niet de juiste naam en titel bij (verdrongen, denk ik!)

Groetjes,
Vonda

(zo, ga me even wijden aan thuisgekomen huisgenootje)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-03-2011 om 22:57

Ha ha vonda

"ook ik vond sommige boeken die wereldwijd (of hier te lande) superknallerbestsellers waren echt he-le-maal niks."
Ha ha, dat heb ik nou ook. Ik dacht aanvankelijk: ik schrijf het hier maar niet, klinkt zo blassé, maar als ik toch niet de enige ben... Zo snap ik dus niet waarom Dan Brown zo razendpopulair is. Best knap verzonnen allemaal hoor, die boeken van hem, maar die man lijkt gewoon helemaal geen gevoel voor taal te hebben. Of zo'n boek als de Paardenfluisteraar, ook zo'n bestseller, maar ik vind er helemaal niets aan.

Vic

Vic

03-03-2011 om 23:03

Nicholas evans

De Paardenfluisteraar vond ik dus wel een heel goed boek. Zo goed dat ik daarna ook nog Wolvenlus (Dances with wolves) en Het Keerpunt heb gelezen. Vooral die laatste is echt een aanrader. Ik denk overigens niet dat dit literatuur is

Krin

Krin

03-03-2011 om 23:04

Skik!

Dank je
Ik weet niet of men hier Micha geacht wordt te zijn of die diehards die zelfs de jonge Aziatische schrijvers in de oorspronkelijke taal hebben gelezen, maar gelachen heb ik.

Krin

Krin

03-03-2011 om 23:09

De mooiste titel

moet het dan maar worden: Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan.
Ben benieuwd.

Valkyre

Valkyre

04-03-2011 om 00:31

Taalgebied/3x arthur

Zelf heb ik Engels gestudeerd (en officieel studeer ik nu Amerikaanse literatuur) dus ik ben er al tijden he-le-maal uit met de NL literatuur. Vroeger, op school, was ik echt van de oudere lit: Couperus (Eline Vere, prachtig! Maar niet lezen als je depressieve trekjes hebt...) en, volgens mij nog niet genoemd (!), Arthur van Scheijndel. Dat paste in het vakje "voor 1900" (ik geloof ook nog wel voor 1800) en ik verslond het! Balsam voor de romantische meisjesziel. Een beetje Arthur Jardin (FanFan) maar dan ouderwetsch Hollandsch.

Wat me opvalt is dat er nog niet is gesproken over hoe klein ons taalgebied eigenlijk is. Als je dat vergelijkt met het Engelse of het Spaanse taalgebied vind ik dat ons kleine landje nog best een hoop goeie schrijvers heeft voortgebracht (en wat een leuk draadje trouwens, morgen gauw de tips opschrijven!) Zo, dit ter verdediging!

Mijn favorieten zijn verder al genoemd, waaronder Arthur Japin. Grappig, 3x een Arthur...

Valkyre

Valkyre

04-03-2011 om 00:32

Oh ja engels

Voor de liefhebber van Amerikaanse lit heb ik nog wel wat tips hoor! Morgen misschien... Nu gauw slapen.

Maylise

Maylise

04-03-2011 om 01:21

Logisch

Het is logisch dat er veel meer mooiere boeken in het Engels zijn want er zijn ook gewoon veel meer boeken in het Engels. Dan zit er eerder iets bij wat je smaak is.

Daarnaast speelt bij mij ook wel mee dat ik Nederlandse schrijvers vaak al op tv heb gezien of stukken van hun heb gelezen waardoor er al een zekere sympathie of antipathie tegen betreffende schrijver bestaat. Zo zal Leon de Winter vast goede boeken hebben geschreven maar na een paar stukken van hem in de Elsevier gelezen te hebben weet ik nu al dat ik zijn boeken waarschijnlijk niet zo leuk ga vinden. Bij schrijvers uit verre oorden heb ik daar veel minder last van want daar weet ik helemaal niks van en bij dode schrijvers interesseert het me niet zo.

Van D Meijsing heb ik ooit een boek gelezen. Niet deze maar een veel oudere. De titel was iets met een weg of zo? Ik weet het zo niet meer. Het heeft geen onuitwisbare indruk gemaakt maar in mijn herinnering vond ik het geen onprettig boek en heb ik het met plezier gelezen.

Goede Nederlandse schrijvers vind ik Couperus, Bordewijk, van Eeden, Haasse.

De Max Havelaar vond ik ook een goed boek. Daar hebben we op school zeer veel aandacht aan besteed.

Gedichten, Lucebert en Bloem zeker. Van Vondel.

En Slauerhoff, zowel zijn gedichten als zijn verhalen. Fantastische schrijver.

Maylise

Maylise

04-03-2011 om 01:24

Fladder

Wil den Hollander, die boeken heb ik ook allemaal gelezen. Misschien geen literatuur maar zoals Lidwientje al schreef dat onderscheid hoef je na je 18de niet meer te maken. Ik vind haar schrijfstijl ook goed, met humor, relativering en ook gevoelig. Die humor was ook wel nodig want wat een enorme portie ellende bracht het bestaan daar met zich mee, elke keer de oogst die weer mislukte en iedereen die zich altijd maar volkomen klem zoop daar in dat dorp, de armoede, ziekte en ander algemeen leed. Echt vrolijk word je er niet van.

Maylise

Maylise

04-03-2011 om 01:27

Ik kan ook erg genieten van Olie B Bommel. Maarten Toonder dus. Misschien ook geen literatuur maar vele male beter dan sommige literaire werken.

Maylise

Maylise

04-03-2011 om 01:36

Ook nog niet genoemd

Jan de Hartog, zal ook wel geen literatuur zijn maar zeker onderhoudend.

Massi Nissa

Massi Nissa

04-03-2011 om 08:01

O maylise

Ik was Bommel en Slauerhoff helemaal vergeten! Vooral Bommel (sorry Jan Jacob) is bij ons thuis een begrip. Ik vind trouwens Toon Kortooms ook geweldig, Fladder, vooral inderdaad Beekman en Beekman en Mijn kinderen eten turf. Word je vrolijk van, Kortooms.
Gos, ik denk nog eens verder en John O'Mill en Drs. P vind ik toch ook wel belangrijk (ik ken van allebei behoorlijk wat dichtwerk uit het hoofd), net als Kees Stip en oooo laten we diverse kinderschrijvers niet vergeten: de koningin, Schmidt, natuurlijk, maar ook Toon Tellegen en Daan Zonderland. Hee. Het valt nog mee, met die afkeer.
Groetjes
Massi

May

May

04-03-2011 om 08:57

Mama tandoori

Van Ernest van der Kwast is een aanrader... Ik lees niet veel nederlandse literatuur, maar hier heb ik echt hardop om moeten lachen..

krin

krin

04-03-2011 om 10:28

Vriendenboekjes

Ja, ook heerlijk leesvoer
Eh...
Favoriete Britse schrijver: Ian McEwan
Favoriete Amerikaanse schrijver: jemig. Paul Auster, denk ik. Of Douglas Coupland. Of Dave Eggers.

Nieuwe categorie: favoriete dode auteur: Jane Austen
(dus Eline Vere met de kostuums en de huilende meisjes, dat komt wel goed.

Vic

Vic

04-03-2011 om 10:44

Duits

Ik vond Effi Briest van Theodor Fontane ook zo'n prachtig boek. Hier ook kostuums, huilende meisjes, en een noodlottige afloop.

rodebeuk

rodebeuk

04-03-2011 om 11:00 Topicstarter

Ja!

Vic.
Dat is mijn lievelingsboek.
Of was, lang niet gelezen.

Kijk, nou snap ik waarom ik jouw postjes altijd lees.

Momenteel lees ik de eerste roman van Fontane, Vor dem Sturm. Heb ook zijn biografie net gelezen.

De andere latere romans zijn ook super, Irrungen Wirrungen bijvoorbeeld.

Vic

Vic

04-03-2011 om 11:11

Rodebeuk!

Nou dat is leuk. Het mijne ook! Mijn leraar Duits op de middelbare school was een grote fan, dus het boek moest verplicht op de lijst. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog beter vond toen ik het in het Nederlands herlas. Dan snap je ook alles

Maylise

Maylise

04-03-2011 om 13:06

Andere landen

Mijn lijstje (maar het wisselt nog al eens)

Favo Russische schrijvers: Tolstoj, Dostojevski, Gogol, Ajmatov (geen Rus maar uit Kirgizë)

Favo Duitse schrijver: Thomas Mann

Favo Franse schrijvers: Zola, Hugo, Marcel Pagnol, Simone de Beauvoir, Dumas, Stendhal, Celine (ja, ik weet het, fascist maar heeft echt fantastische werken geschreven die ik gelukkig heb gelezen voordat ik iets van de hele man afwist), Montesquieu, Aragon, Georges Simenon,

Favo Engelse schrijvers: Tolkien, Virginia Woolf, Brontë zusjes, Jane Austen, Shakespeare, PG Wodehouse, Agatha Christie, Graham Greene, Daniel Defoe,

Favo Amerikaanse schrijvers: Mark Twain, Marilyn French, Louisa May Alcott, Harper Lee, Hemmingway, Washington Irving, Toni Morrison, James Jones, John Irving, John Steinbeck,Ralph Ellison, William Faulkner,Alice Walker,Cormac McCarthy,

Favo dichters: Robert Frost, Emily Dickinson, Byron, Keats, Maya Angelou, Alexander Pope, Ezra Pound, Milton, Wordsworth,

Favo fantasy schrijvers: George Martin, Scott Bakker, Terry Pratchett,

Favo Ierse schrijvers: James Joyce, Roddy Doyle

Favo schotse schrijvers: Walter Scott

Volgens mij is 90% van deze mensen dood dus ik heb vooral een voorkeur voor dode schrijvers

Maylise

Maylise

04-03-2011 om 13:09

Massi nissa

Ik vind dat Nederland relatief veel goede kinderboeken heeft voortgebracht voor zo'n klein taalgebied. Zowel voor jongere kinderen als voor jongeren. Als ik in een Nederlandse boekhandel ben zie ik toch altijd vrij veel goede en interessante Nederlandse kinderboeken. Dat valt mij wel op gezien de grootte van het land.

wendelien

wendelien

04-03-2011 om 21:30

Berber (kluun)

Ha Berber,
Als je Franca Treur toch hebt liggen, zou ik er zeker aan beginnen. Ik was erg onder de indruk van haar soms droogkomische beschrijvingen van een bijzonder milieu (het buitengewoon gereformeerde Zeeland, dat mij niet helemaal onbekend is).
En een wedervraag: aan Kluun hoef ik dus echt niet te beginnen? Niet dat ik me verveel trouwens: heb nog genoeg liggen:
Nicole Krauss, een oudje van David Mitchell (ook een zeer onderhoudende schrijver, btw) en nog zo het 1&ander.

Chippie

Chippie

04-03-2011 om 21:59

Heleen van royen literatuur?

Ik worstel me nu door 'de ontsnapping'. Wat een enorm flutboek! Met een pilletje XTC iets halfslachtigs beginnen met twee dwergen, die weg laten jagen door de huisbaas die net doet alsof hij haar man is, dwergen staan naakt op strand en nu begint ze iets met een neger-gigolo die ze voor een maand inhuurt. Sorry hoor, ik haak volledig af. Ik vond Heleen van Royen al vreselijk, vond dat ik een keer iets van haar moest lezen.

Domme vraag; maar wanneer is iets literatuur en wanneer niet?

Vic

Vic

04-03-2011 om 22:51

Nog niet genoemd

Volgens mij is Geert Mak nog niet genoemd. De eeuw van mijn vader heb ik in een keer uitgelezen. Van In Europa vond ik sommige hoofdstukken wat taai en saai, maar over het algemeen een heel boeiend boek wat ook mijn kennis van de geschiedenis van Europa weer wat heeft opgefrist.

krin

krin

04-03-2011 om 23:14

Chippie

"Domme vraag; maar wanneer is iets literatuur en wanneer niet?"
Dat weet niemand, en zoals Lidwientje (geloof ik) eerder in het draadje zei, hoef je je over dat onderscheid na je achttiende niet meer druk te maken.
Een mogelijke definitie: literatuur, dat zijn boeken die je gelezen moet hebben (maar niet moet lezen).

notje

notje

05-03-2011 om 09:20

Berber

Alle lovende kritieken ten spijt,Haantjes van Kluun leest makkelijk weg maar nee,geen hoogstaand literair werk.Je hoeft er niet aan te beginnen,lees iets anders zou ik zeggen.
Ik wist niet dat er zo'n aversie was tegen H.van Rooyen op ool,ik ben dus niet de enige,zo ook met Kluun.Toch aan Haantjes begonnen maar aan H.van Rooyen hoef ik mij niet te wagen begrijp ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.