Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nederlandse literatuur


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

05-03-2011 om 10:55

Canon

Tja, wie bepaalt wat literatuur is? Tot voor kort (en nu nog in hoge mate) werd het canon - de groep schrijvers/boeken die algemeen geaccepteerd werd als zijnde "literatuur" bepaald door witte, hoogopgeleide mannen. Vandaar het overschot aan geaccepteerde witte, hoogopgeleide mannelijke schrijvers... Onbekend maakt onbemind. Maar er zijn zoveel prachtige boeken geschreven door (witte en niet-witte) vrouwen, niet-witte en niet-westerse mannen en vrouwen, hoogopgeleid of niet! Om nog maar niet te spreken over ondergewaardeerde streekliteratuur.

In de Amerikaanse literatuur ben ik wat meer thuis (inderdaad Maya Angelou, Toni Morrison, Faulkner, Maylisse! Prachtig. Maar ook Dorothy Allison's Bastard out of Carolina, hoewel erg heftig onderwerp, en Sandra Cisneros' The House on Mango Street).

fladder

fladder

05-03-2011 om 14:05

Mak en heleen/kluun

Ja, inderdaad, De Eeuw Van Mijn Vader... Heeft diepe indruk op me gemaakt en toen het weer terug moest naar de bieb (na de maximale keren verlengen) baalde ik stevig!
En wat Heleen en Kluun betreft: ook al vindt het OOL-koor het niets, laat je er niet door weerhouden en lees het als je dat zelf wil. Eigen ervaring is altijd beter dan vantevoren al afhaken omdat "de meerderheid" het niks vindt

Valkyre

Valkyre

05-03-2011 om 22:11

Nu op bbc2

"New Novelists"!!

Schiet me net te binnen!

Ik schreef:
"En nog even een hart onder de riem rodebeuk: ook ik vond sommige boeken die wereldwijd (of hier te lande) superknallerbestsellers waren echt he-le-maal niks.
Zoals Tommy Wieringa - Joe Speedboot. Een paar andere komen ook in me op, maar helaas weet ik daar nu even niet de juiste naam en titel bij (verdrongen, denk ik!)"

De ene die ik bedoelde was De verborgen geschiedenis van Donna Tartt en die andere ... eh...kom ik vast ook nog wel op...!

Groetjes,
Vonda

Ik lees

wat ik leuk vind. Het lijkt interessant om literatuur te lezen maar vaak is het bagger. Lezen is tijdverdrijf tenzij je het met een hoger doel doet.

Afgeleerd

Op de middelbare school heb ik Een roos van vlees van Wolkers gelezen. Kreeg tijdens mondeling een hele discussie met leraar over de betekenis van de titel. Ik had een andere uitleg dan hij. In plaats van dat hij dat leuk vond en door ging vragen waarom ik dat zo zag begon hij me te vertellen dag ik het helemaal verkeerd zag en dat de schrijver het anders bedoelde. Alsof hij in het hoofd van de schrijver kon kijken. Toen ben ik afgeknapt

Al die deskundigen die menen te weten hoe je een boek moet lezen Ik ken maar twee soorten boeken: ik vind ze mooi of ik vind ze niet mooi Jaren na de school heb ik weinig gelezen terwijl ik als kind een boekenwurm was maar na al die verplichte lijsten met boeken die mij niet aanspraken had ik er genoeg van Ik heb geen nl. Literatuur meer gelezen en nu lees ik het zelden.

Ik heb nu een franse schrijver ontdekt die ik aardig kan lezen in het Frans. ( gelukkig maar want er is maar 1 boek van hem in nl vertaald) Guillaume Musso schrijft geen hoogstaande literatuur maar ik kijk ieder jaar uit naar zijn nieuwe roman. De taal vind ik prachtig en het verhaal vind ik leuk, wat wil ik nog meer?

Ik lees boeken voor mijn plezier, niet om mee te kunnen praten met de grachtengordel

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Fladder - bomans'

Inderdaad, ik kocht Bomans' niet op mijn lijst voor Nederlands zetten omdat het 'geen echte literatuur' was, ik vind dat zo stom! Giphart was namelijk WEL literatuur, met zijn boekjes vol gevloek en sex, beh
Vooral het dagboek vanaf rottimerplaat van bomans vind ik geweldig. En de sprookjes natuurlijk! Wil ik zeker gaan voorlezen aan mijn kinderen.

Ook hartbrekend mooi: The god of small things. Van arundhati Roi.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Faith

Faith

19-03-2011 om 10:58

Zoveel goeds

Er is zoveel goeds onder de nederlandse literatuur: Maarten 't Hart, Thomas Lieske, Rascha Peper. En alle schrijvers die ik vergeet. Of nog niet gelezen heb.Je moet niet bij Bomans blijven hangen denk ik, dat is niet bepaald een voorbeeld voor de ontwikkeling in de nederlandse literatuur. Faith

Vic

Vic

20-03-2011 om 22:38

Japin

Was die al genoemd? Ik ben wat breder aan het kijken qua auteurs, en had eigenlijk altijd weinig aandacht voor Nederlandse literatuur. Gisteren ben ik begonnen in De zwarte met het witte hart van Arthur Japin. Echt een aanrader hoor! Wat een ontzettend boeiend en goed geschreven boek.

Faith

Faith

22-03-2011 om 14:19

Jaa, japin

En Abdolah natuurlijk. Japin was ik even vergeten maar dat is ook prachtig. Faith

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.