Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

pandia

pandia

30-06-2009 om 19:38

Netnummers in nederland

gisteren moest ik ergens even voor raden uit welke stad er was gebeld. Het was een 074-nummer en ik schatte in dat dat in elk geval het westen moest zijn. Fout, hengelo.
Ik opzoeken of er enige regelmaat in de netnummers zou zitten. Dan kom je op 01/zeeland-brabant/stuk zuidholland 02/noordholland, 03/midden van het land, 04/zuiden van het land en 05/oosten-hoge noorden. Tot zover dan de logica.
Maar dan: in noordholland nog 07/nummers, ook in het oosten, het zuiden.
In het midden weer nummers van noordholland en in het oosten weer nummers nouja, je snapt m al, ik ben m kwijt.Het gaat dan niet over de hoofdsteden die afwijken.
Kan me voorstellen dat er later gemeentes zijn uitgebreid, bijgekomen oid. maar ook daar kan ik het niet goed in vinden.
Wil iemand eens kijken in het kader van je moet iets met die warmte?http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Netnummers_in_Nederland.gif

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Google

Google

30-06-2009 om 20:01

Niet consequent

"Bij het toekennen van netnummers aan centrales is indertijd geprobeerd een zekere geografische betekenis aan de netnummers mee te geven: zo beginnen de netnummers van steden en dorpen rondom Utrecht (030) ook met 03 (voorbeeld: Hilversum 035, De Meern 03406). Met de groei van het telefoonverkeer kon deze ordening echter niet consequent worden doorgevoerd: een duidelijk voorbeeld is het netnummer van Den Haag (070) midden in een gebied waar de rondomliggende netnummers beginnen met 01. Toch is een stukje geografische bekendheid wel behouden ge bleven: men weet veelal dat 020 het netnummer van Amsterdam is, 010 het netnummer van Rotterdam, etcetera."

http://www.cram.nl/ieni/950301.htm

Google

Google

30-06-2009 om 20:07

Wiki

En op wikipedia lees ik:
"Historie in Nederland

Telefoondistricten rond 1952Aanvankelijk had een netnummer vijf cijfers, te weten een 0, twee cijfers voor het district (districtscentrale), een cijfer voor de sector (knooppuntcentrale) en een cijfer voor het net (eindcentrale).

De beide districtcijfers zijn nooit nul.

Het tweede cijfer gaf de regio aan. De regio-indeling was ongeveer deze:

1 Zuid-Holland, Zeeland, Westelijk Noord-Brabant
2 Noord-Holland
3 Utrecht
4 Oostelijk Noord-Brabant, Limburg
5 Gelderland, Overijssel, Drenthe, Groningen, Friesland
6 Zuidwestelijk Overijssel (aanvankelijk)
8 Betuwe
De laatste twee cijfers waren in de regel een 0 voor de hoofdstad van een district of sector. Bijvoorbeeld:

01600 (eindigt op 00) hoofdstad van district, waarschijnlijk een grote plaats.
01607 (vierde cijfer is een 0) dorp in de buurt van hoofdstad van district.
01620 (vijfde cijfer is een 0) hoofdstad van sector, waarschijnlijk een middelgrote plaats.
Vanaf ongeveer 1950 werden er verkorte netnummers ingevoerd. Een verkort netnummer had drie cijfers en eindigde op 0:

010 Rotterdam
020 Amsterdam
030 Utrecht
040 Eindhoven
050 Groningen
080 Nijmegen
Al spoedig was dat niet voldoende. Toen Den Haag (01700) een verkort nummer nodig had, was er een probleem, want Den Haag ligt in regio 1 en 010 was reeds vergeven. Andere mogelijkheden waren er niet: De meeste hierboven genoemde nummers, zoals 050, waren op dat moment nog vrij, maar konden om technische redenen alleen in een andere regio worden gebruikt. De oplossing was een nieuwe regio te maken, regio 7. Het enige nummer in die regio was voorlopig 070 en werd aan Den Haag toegewezen.

Toen nog meer netten een verkort nummer aanvroegen, werd besloten de eis te laten vervallen dat een verkort netnummer op 0 moest eindigen. Wel bleef de eis bestaan dat een verkort nummer niet gelijk mocht zijn aan een bestaande districtcode. Het eerste net met een verkort nummer dat niet op nul eindigde was Haarlem, dat nummer 023 kreeg.

Het gebeurde nu ook steeds vaker dat er verkorte nummers nodig waren terwijl er in de regio geen nummers meer beschikbaar waren. Nu kon ook regio 7 verder gevuld worden. De nummers uit die regio waren over het hele land verspreid.

Omstreeks 1990 ontstond er een nieuw probleem. Er was een verkort netnummer nodig voor Zwolle, maar de regio 5 was vol en regio 7 ook. Het was nu echter technisch mogelijk geworden een nummer in een andere regio toe te kennen en Zwolle kreeg toen het nummer 038."

Google

Google

30-06-2009 om 21:13

Had niet gehoeven

Je had je niet suf hoeven te piekeren hoor, Google is je vriend en weet ontzettend veel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.