Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bijna 40

Bijna 40

29-04-2012 om 20:46

Niets meer te dromen...

Ik ben bijna veertig, kijk naar de Reunie en daar wordt aangegeven waar de mensen over dromen: een gezin, wereldreis , een eigen paard, etc. En dan bekruipt mij het gevoel wat me we wel vaker bekruipt: getver, ik heb niets meer te dromen.

Toen ik 18 was mijmerde ik met mijn toenmalig vriendje over ons leven: een huisje, twee kindjes, misschien een keer verder op reis. Heerlijk mijmeren dus. En nu: een (andere) lieve man, drie prachtige kids, een huis mooier dan ik me destijds kon wensen en eigenlijk kunnen we alles doen en laten wat we willen. Dus mijn dromen zijn uitgekomen of zijn zo bereikbaar dat ik ze morgen kan vervullen. Juist dat gevoel maakt misschien ook wel dat er minder te dromen is.

Is dit een luxeprobleem, de aankomende midlifecrisis, ...?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jula

jula

29-04-2012 om 21:05

Luxeprobleem

En hoe. Tel je zegeningen en geniet van wat je hebt en van wat je allemaal kan. Het lijkt alsof je het dromen romantiseert.
Dromen zijn mooi, maar als ze (bijna) nooit uitkomen wordt het minder leuk.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

29-04-2012 om 21:06

Andere kant uit dromen?

Joh, hartstikke fijn dat je materieel gezien zo alle dromen kunt vervullen. Kan me ook wel voorstellen dat je dan af en toe iets onbestemds hebt: wat wil ik eigenlijk nog nu alles zo bereikbaar is? Ik zeg: droom eens de andere kant op. Ga iets doen in het ontwikkelingswerk, of word Maatje, of ga achterstandskinderen gratis bijspijkeren, of doe iets heel anders voor een ander. Jij kent jezelf goed en weet waar jouw talenten liggen. Hoe kun je jouw bijzondere kanten inzetten voor een mooiere wereld?

Bijna 40

Bijna 40

29-04-2012 om 21:33

Mea

Ik doe prachtig vrijwilligerswerk waar ik veel voldoening uithaal. De dromen zijn bij mij zelden materieel. Ik denk dat als je veel materiële dromen hebt, je ook nooit uitgedroomd bent...Het kan altijd mooier, beter, meer,...
Maar er zijn weinig immateriële wensen (dit doen, die plek bezoeken, etc) die ik morgen niet kan uitvoeren. En juist omdat ze financieel bereikbaar zijn, kom je erachter dat het je wel leuk lijkt maar geen echte droom (bv Antarctica bezoeken lijken me leuk maar ik ben niet bereid om daarvoor mijn spaarvarken aan te spreken, is het dan echt een droom?)

Dromen als 'gezond blijven' , 'oma worden', 'goede toekomst voor mijn kinderen' zijn in mijn ogen geen dromen maar dingen die je hoopt. Je hebt er geen invloed op.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

29-04-2012 om 21:39

Tja...

Dan weet ik het ook niet. Misschien toch die onrust die rond de veertig soms/vaak toeslaat? Als je je echt doodverveelt, heb ik hier nog wel een Himalaya aan was die nog gestreken moet worden . Nee, flauw. Misschien nog een opleiding? Als ik tijd en geld had, zou ik weer naar de universiteit gaan. Toegepaste taalwetenschappen, denk ik.

Tineke

Tineke

29-04-2012 om 21:45

Domweg

Wat is er mis met er domweg van te genieten?

Lieke

Lieke

29-04-2012 om 22:19

Precies, k.

Wat is er inderdaad mis met gewoon genieten? Of om het zeer toepasselijke Engelse spreekwoord te gebruiken: count your blessings!!! Je realiseert je dat je het goed hebt, wat al het halve werk is, je hebt gezonde kinderen, een goeie vent, een mooi huis, wat wil je nog meer? Dromen? Pfff, sorry hoor, maar da's wel heel vaag.
Inderdaad, oma worden of gezond blijven is iets wat je hoopt, maar daar kan je toch ook van dromen? Je maakt het jezelf extra moeilijk en tobt jezelf in een depressie (sterk gezegd) waar dat totaal niet nodig is.
Ik wil ooit nog eens het noorderlicht zien, of een rally rijden in een old timer, maar om nou te zeggen dat ik daarvan droom, nee. Mijn dromen zijn vaak te bizar om na te kunnen vertellen

Vic

Vic

29-04-2012 om 22:29

Saai

Het klinkt inderdaad wel saai. Man, kinderen, en een rustig voortkabbelend leventje zonder grote pieken of dalen. Sommige mensen zorgen rond hun 40e voor wat opschudding door van baan te wisselen, of eens een andere partner te proberen. Ik vraag me wel eens af of het onrustige gevoel weer weg gaat als je helemaal niets zou doen. Gewoon afwachten tot je 50 bent ofzo... Overigens heb ik er zelf geen last van, ondanks de leeftijd. De afgelopen jaren heb ik voldoende chaos veroorzaakt om een heel leven op te teren

Ely

Ely

30-04-2012 om 01:16

Dromen of doelen?

'Maar er zijn weinig immateriële wensen (dit doen, die plek bezoeken, etc) die ik morgen niet kan uitvoeren. En juist omdat ze financieel bereikbaar zijn, kom je erachter dat het je wel leuk lijkt maar geen echte droom (bv Antarctica bezoeken lijken me leuk maar ik ben niet bereid om daarvoor mijn spaarvarken aan te spreken, is het dan echt een droom?)'

In mijn bescheiden mening zijn de dingen die je noemt wel materieel, je kunt ze nl met geld kopen.

Ik heb geen idee watvoor vrijwilligerswerk je doet maar heb je daar een doel bij? Bouw je ergens naar toe? Wat wil je er uiteindelijk mee bereiken? Bij mij zit wat jij dromen noemt veel meer daarin. In doelmatigheid. Ergens aan bouwen, naar toe werken, iets verwezenlijken.

Voor sommige mensen is een gezin en/ of werk voldoende, het hangt ook af van welke moeilijkheden je hebt, denk ik, is mijn ervaring.

Een andere benadering is natuurlijk onze vriend Maslow en dan kom ik bij de suggestie van Mea: lekker studeren of iets anders nieuws leren.

Ik geloof dat het gevoel waarschijnlijk niet weggaat als 'wij' zeggen dat het een luxeprobleem is en je 'moet' genieten. Ben bang dat het zo niet werkt. Maar ik hoop wel dat je er niet aan voorbij gaat watvoor bofkont je bent en dat het niet vanzelfsprekend is. Niet dat het blijkt uit je postings dat je dat zou doen maar ik kan het toch niet laten dat te zeggen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ja luxeprobleem

Wees blij dat het zo goed gaat. Hopelijk blijft jouw situatie zo, het kan ook zomaar over zijn.
Ik geloof dat "geluk" een leven is waarin alles gewoon lekker loopt. Misschien raar van mij, maar als je hoort, ziet, leest hoe moeilijk het leven van veel andere mensen is, dan is "klagen" omdat je alles hebt wat je wilde hebben echt ondankbaar.
Dus, probeer er nu een van te genieten. Gebruik je spaargeld af en toe wel voor iets minder nuttigs, maar wel erg leuk. En hoop dat je leven zo blijft!

Ely

Ely

30-04-2012 om 10:19

Grappig fay

'Ik geloof dat "geluk" een leven is waarin alles gewoon lekker loopt'

Misschien omdat ik een leven heb waarin niet alles gewoon lekker loopt maar ik geloof dat "geluk" iets heel anders is. En dan bedoel ik niet "geluk hebben" maar "je gelukkig voelen". Geluk is iets wat je voelt, niet wat je overkomt. Je kunt je gelukkig voelen ondanks dat iets je overkomt en dankzij maar het blijft iets intrinsieks. Het is beleving, kunnen genieten van dingen (ook kleine) zoiets..., Precies kan ik het ook niet uitleggen.

In mijn ogen blijkt dat ook uit dit topic, blijkbaar kun je 'alles' hebben en toch wat missen. Topicstartster is beslist niet de enige als ik het soms zo om me heen hoor. Ik kan er daarom ook geen oordeel over hebben, blijkbaar overkomt het je. Misschien beschermt "pech" (zoals bij mij bv kanker) je er wel tegen, ik weet het niet. Ik vind het wel food for thought.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dat is waar

Je kunt je gelukkig voelen op momenten dat het niet lekker loopt en omgekeerd. Maar ik toch denk ik dat de momenten waarop alles simpelweg lekker loopt de momenten zijn waarvan je later denkt "wat een gelukkige tijd was dat". Ik probeer daarom op het moment zelf dat te beseffen en ervan te genieten. Zonde om het zomaar voorbij te laten gaan. Je kunt gevoelens als een lichte ontevredenheid best ombuigen.
Ben overigens zelf al twee dagen chagrijnig, maar doe er alles aan om vrolijk te zijn . Het weer en de fluitende vogeltjes buiten zijn al genoeg reden voor vrolijkheid.

evenzo

evenzo

30-04-2012 om 11:10

Geluk

bestaat voor mij uit de emotie van blij of tevreden voelen. Dat is daarom meestal een kort moment; emoties komen en gaan en zijn afhankelijk van zoveel factoren.

Het kan zijn dat je verwachtingen te hoog gespannen zijn. Je voelt alsof je nog iets moet bereiken, nog iets moet doen, waarbij het moeten zorgt dat je "ongelukkiger" bent met wat de toekomst je misschien wel of niet zal brengen omdat je alles al lijkt te hebben.

Ook geestelijke/lichamelijke oorzaken, negatieve gebeurtenissen in je leven zijn daarop van invloed; op dat geluksgevoel.

Jouw grote dromen zijn uitgekomen: huisje, boompje, beestje en wie weet eens een verdere reis. Als dat al jouw dromen waren, had je in feite gewoon behoefte aan vastigheid, basisbehoeftes net als iedereen dat soort behoeftes heeft. Lijkt me logisch dat je dan eens verder gaat denken. Maar met een heel andere behoefte of drang dan je vorige, heel normale romantische dromen. Je hebt de tijd, je hebt de ruimte, je hebt een stevige basis. Stel je open voor je omgeving en dan komt er vanzelf een toekomst aan. Of die helemaal zo groots wordt als je misschien verwacht: geen idee. Of iedereen maar moet leven om al zijn dromen te vervullen: vind ik niet. Of je altijd iets te dromen moet hebben? Ik zou niet weten waarom. Of er, als je je openstelt, nieuwe dingen op je afkomen? Absoluut en meestal zijn die gewoon heel erg de moeite waard. Je hoeft niet altijd groot te denken, gewoon is ook heel erg de moeite waard.

Ik kan bv ook reizen maken, maar heb die behoefte helemaal niet en het levert stress op als ik dat wel moet doen. Toch vinden mensen het een luxeprobleem voor mij, maar ze vergeten vaak dat ik er dus ziek van word.

Jij hebt "alles". Veel mensen vinden dan dat je niet mag klagen, luxeprobleem! Ik vind van niet. Jij bent op zoek en dat mag. Zorg alleen dat je niet te hoog gespannen verwachtingen hebt, dan kan het leven alleen maar tegenvallen.

Primavera

Primavera

30-04-2012 om 12:47

Dromen wel belangrijk

Ik denk juist dat het hebben van een droom, een toekomstperspectief juist wel belangrijk is en vooral dat het dan ook nog een gezamelijke droom moet zijn. Een doel om naar toe te werken.
Niet dat dat zo overheersend moet zijn dat je niet van het heden kan genieten, maar wel iets wat zorgt dat je niet ahw op je dood wacht.
Bij relatiecrisessen zie ik toch heel vaak dat die volgen op zo'n periode waarin men eindelijk alles heeft bereikt wat men bij het aangaan van de relatie voor ogen had: huisje, boompje,beestje. Ik denk dat vele plotselinge verliefdheden en midlifecrisssen toch ook vaak voortkomen uit het gebrek van een andere gezamelijke toekomstdroom, nadat de eerste min of meer bereikt is. Een onbewuste ontsnappingsweg uit een leven waarbij je alles wat je begeerde hebt, maar waarbij saaiheid toch op de loer ligt. Kortom, ik denk dat we wel degelijk toekomstdromen nodig hebben als behoefte en als we die niet bewust kiezen dat heel makkelijk vroeg of laat onbewust gebeurd. En dan achteraf natuurlijk concluderen dat het een tijdje toch-al-niet-zo-goed-ging...
Ik zie het is-dit-alles gevoel dus wel degelijk als alarmfase 1 dat er iets in je leven moet gebeuren. Dus zoek uit waar jij en je man nu nog warm voor kunnen lopen en ga daarmee aan de slag.

tonny

tonny

30-04-2012 om 13:02

'niets meer te wensen en toch niet gelukkig'

volgens mij is er een boek dat zo heet.

Ik denk dat veel mensen wel herkennen wat je beschrijft. Annie MG Schmidt heeft in de jaren 50 (lang geleden dus) een erg leuk verhaal geschreven over 'de zegen van het zeventien zijn'. Zoek maar eens in haar oude boekjes, erg onderhoudend.

Als je jong bent, leef je met de illusie van de onbegrensde mogelijkheden. Alles kan.
Rond de 40 zit je op een bepaald spoor, je kunt dan niet meer zonder ongewenste neveneffecten een heel andere kant inslaan; je hebt je gezin, financiële verplichtingen. Dus mede daardoor raken je dromen van ooit grotendeels gekanaliseerd.

Kobalt

Kobalt

30-04-2012 om 13:15

Freek

Ik moet de hele tijd denken aan een gedicht van Freek de Jonge:

Wees niet bang
voor al te grote dromen

Ga als je het zeker weet
en als je aarzelt wacht

Hoe ijdel zijn de dingen
die je je hebt voorgenomen

Het mooiste overkomt je
het minste is bedacht

http://www.freekdejonge.nl/specials/weesnietbang.html

Vooral de laatste zin van het citaat vind ik prachtig.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2012 om 19:53

Bijna 40

Ik vind je wel een beetje jong om niets meer te dromen te hebben. Met een beetje geluk, of tegenslag (het is maar hoe je het bekijkt) leef je nog zo'n 40-50 jaar. Ben je echt overal al geweest? Antartica wil je niet want daar moet je je spaargeld voor aanspreken. Wat wil je dan doen met je spaargeld? Mijn man noemde het vandaag nog ivm een andere situatie: sparend voor later, ga je sparend dood. Daarmee wil ik niet zeggen dat sparen verkeerd is of je je spaargeld op moet maken, maar als je genoeg spaargeld hebt om er een keer gek van te doen, waarom dan niet?
Het gevoel van onvrede zit 'm denk ik niet zo zeer in het feit dat je alles hebt en dus niets meer te wensen hebt. Het gaat om jou. Ben je tevreden met jezelf? Als je vrede hebt met wie jij nu bent, dan is het ook beter te accepteren dat 'dit het nu is'.

Bijna 40

Ik begrijp wel een beetje hoe het voor je voelt. Zo'n gevoel had ik ook ergens in mijn dertiger jaren: is dit het nu? Toen veranderde opeens alles en werd het nooit meer hetzelfde!
Ik merk ook dat mijn 'dromen' nog wel eens wat veranderen: ik was jarenlang tevreden in mijn baan, maar nu wil ik graag iets anders en kan me dat ook niet snel genoeg gaan.
Kan het zijn dat je je gewoon in een soort 'tussenfase' bevindt waarin alles goed is maar waarin je je eigenlijk aan het orienteren bent op wat je verder nog zou willen in het leven? In die zin misschien een midlife-heroverweging (hoeft niet meteen een crisis te zijn!). Misschien komt er vanzelf iets in je leven waar je opeens een passie voor krijgt en wat tot nieuwe doelen aan de horizon leidt. Gewoon laten gebeuren. Een mooie uitspraak van John Lennon in dit verband: "Life is what happens to you, while you're busy making other plans".

Groetjes,
Vonda

Margriet*

Margriet*

30-04-2012 om 21:00

Toen ik 40 werd

ging ik weer een studie doen. Nu bijna vier jaar later ben ik blij dat deze bijna afgerond is.
Dit opent weer perspectieven op ander werk. Ik houd niet van sleur dusbij mij past om dit te doen. Maar een sudderend leven, snap ik niets van. Ik ken heel veel mensen die dan weer eens van baan wisselen sparen voor reizen die ze graag maken. Ook in vakantie probeer ik af te wisselen. Elk jaar weer wat anders. Ik heb nu al weer vier plannen voor na mijn studie.
Maar sommige mensen vinden het heerlijk, ik snap er niets van. (ok ok ik praat vanuit een luxepositie, dat geef ik toe).

Tineke

Tineke

30-04-2012 om 21:04

Domweg genieten

Het is niet voor iedereen weggelegd, maar daarom kan dat nog wel een droom, doel zijn: het geluk leren herkennen en ervan genieten. Kan zeer interessant zijn.
Maar als je wat meer deining op de golven wilt: meld je aan voor pleegzorg!

judiths mama

judiths mama

30-04-2012 om 21:39

Doe maar

Doet me denken aan 'Is dit alles, oehoehoehoe'.

Ely

Ely

30-04-2012 om 21:44

Dankzij kaaskopje

zit ik met het Klein Orkest in mijn hoofd (zo klein is dat orkest hahaha):

Je zou zo graag een speler zijn
Maar je staat aarzelend langs de lijn
Bang om op je bek te gaan
Je durft niet te kiezen, je mocht eens verliezen
Zo bang om straks alleen te staan

Maar ergens halverwege kijk je om en krijg je spijt
Levend voor morgen raak je nu je toekomst kwijt
In de boot genomen door de zilvervloot
Sparend voor later ga je straks ook sparend dood

En later, later is al lang begonnen
Later, later is al lang begonnen
Later, later is al lang begonnen
En vandaag komt nooit meer terug

Spelend op zeker, tegen alles ingeënt
Spring je braaf in het gelid
Het verlangen afgeleerd, je gevoel geamputeerd
Blijf je zitten waar je zit
Maar ergens halverwege kijk je om en krijg je spijt
Levend voor morgen raak je nu je toekomst kwijt
Dan ben je in de boot genomen door de zilvervloot
Sparend voor later ga je straks ook sparend dood

En later, later is al lang begonnen
Later, later is al lang begonnen
Later, later is al lang begonnen
En vandaag komt nooit meer

Later is al lang begonnen, later is al lang begonnen
Later is al lang begonnen
En vandaag komt nooit meer
Later is al lang begonnen, later is al lang begonnen
Later, later is al lang begonnen
En vandaag komt nooit meer terug

Maar ik vond Doe Maar ook heel toepasselijk

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2012 om 23:21

Ely

Precies

Net vijftig

en geniet (meestal) van elke dag.

De kunst in het leven is het vinden en blij zijn met de dingen die er gewoon (bijzonder!) ZIJN..

Juist als bijna alles voor de wind gaat dut je makkelijker in en is er ruimte voor gedachten als ´is dit alles?´ Zet anders eens voor jezelf op een rijtje waar je blij mee bent.

Ik heb zat dromen gehad en er zijn er (te) veel niet uitgekomen, ik ben niet gezond, verloor mijn baan, verloor mijn enige kind en toch vind ik meestal dingen waar ik blij van word..

´t is ook een kwestie van bewust stilstaan bij je geluk..

Blijft de onvrede, dan zou ik gaan kijken waar het vandaan komt, bevalt je baan nog, zou je liever...

(mijn zus is op haar veertigste weer aan een studie begonnen en heeft haar droombaan bijv)

(en als alles niet helpt, dan helpt het mij vaak nog om te denken aan anderen die het niet zo goed troffen in het leven, dat maakt je eigen onlustgevoelens een stuk kleiner ...)

Succes!

Margriet*

Margriet*

01-05-2012 om 19:21

Mien

maar dan begint eigenlijk alles bij het hebben van een positieve levensinstelling, het glas is niet halfleeg maar halfvol. Dat lees ik bij jouw terug. Chapeau!

Margriet

ja, van nature een beetje (veel) optimistisch zijn helpt natuurlijk..maar het is ook iets wat je kunt leren. Ik merk dat je gelukkiger bent als je je bewust bent van de fijne dingen en leert de negatieve dingen los te laten (en te verwerken, dat eerst eigenlijk ..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.