Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Petra Pakje

Petra Pakje

23-09-2010 om 17:03

Nog een in de categorie 'dingen die men zich ineens afvraagt zonder noodzaak': staatsschuld

Nederland heeft een staatsschuld van ik weet niet hoeveel miljard. Maar aan wie/wat hebben we die schuld eigenlijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

23-09-2010 om 19:38

Staatsobligaties

Als Nederland geld wil lenen dan worden er staatsobligaties uitgegeven. Leningen met een vastgestelde rente en een vaste looptijd. Deze obligaties worden verhandeld via de beurs. Aangezien Nederland als betrouwbaar wordt gezien is de rente waarvoor ze uitgegeven worden relatief laag. (dit bijvoorbeeld i.t.t. de zuidelijke eurolanden, waar meer twijfel is of de overheid de obligaties ook weer kan terugbetalen na afloop van de looptijd).

cqcq

cqcq

23-09-2010 om 19:52

Niemand weet het..

En wie die staatsobligaties in handen heeft weet eigenlijk niemand.
't kan zomaar zijn dat de Nederlandse staat een grote schuld heeft bij China bijvoorbeeld. Zie onderstaande Kamervragen.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-837.html

Tinus_p

Tinus_p

24-09-2010 om 10:36

Pensioenfondsen en verzekeraars

Petra:
"Nederland heeft een staatsschuld van ik weet niet hoeveel miljard. Maar aan wie/wat hebben we die schuld eigenlijk?"
Voor een groot aan 'onszelf'. Veel schuldpapier wordt opgekocht door pensioenfondsen, die er een vaste inkomensstroom aan hebben. Ook verzekeraars bezitten veel staatsleningen, omdat het veilige en makkelijk te verhandelen reserves zijn.

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2010 om 16:17

En nog één: anwb

Waarom zijn alle bewegwijzeringsborden gemaakt door de ANWB? Dat is toch gewoon een commercieel bedrijf? Waarom doet Rijkswaterstaat dat niet zelf? Wordt de bewegwijzering ook gewoon Europees aanbesteed dat de ANWB dan altijd het beste bod uitbrengt ofzo? En waarom bewegwijzeren ze dan niet in andere landen, als ze zo laag kunnen aanbieden?

Tirza

Petra Pakje

Petra Pakje

24-09-2010 om 16:43

Dank en knoop in mijn hoofd

bedankt voor jullie reacties! Ik heb ook al een stuk op wikipedia erover gelezen. Ik weet het nu, maar werkelijk begrijpen doe ik het nog niet.
Zo snap ik bijvoorbeeld ook niet (echt) hoe ik (bv) een ton op de bank heb staan, en iemand anders leent een ton die dan op zijn rekening staat, en de bank gaat ook nog met mijn geld door beleggingen doen, en die bedrijven geven dat geld weer uit en het wordt weer op de bank gezet, het wordt 1 grote knoop in mijn hoofd als ik dat probeer te begrijpen.

Petra Pakje

Petra Pakje

24-09-2010 om 20:46

Beemer

Bedankt voor de link, ik zal het eens bestuderen.
Je schrijft: op die schaal vinden er maar heel weinig transacties met echt geld plaats Petra.
Ja, dat begrijp ik natuurlijk ook wel. Maar juist daarom vind ik het heel moeilijk te begrijpen. Was het maar echt geld, dan kon je gewoon zien wat er mee gebeurde.

Nasha 1st

Nasha 1st

24-09-2010 om 21:44

Tirza, anwb

volgens mij is de anwb ooit uit zichzelf begonnen met de bewegwijzering en is dat later dus door de overheid overgenomen....

Petra Pakje

Petra Pakje

24-09-2010 om 22:08

Beemer

Dank je wel dat je zoveel moeite doet om het uit te leggen. Weet je wat het is, ik WEET wel hoe het werkt, maar ik kan het eenvoudigweg niet allemaal tegelijk bevatten. Net zoiets als scheikunde: chemische elementen vormen in een ingewikkelde formule nieuwe chemische elementen, ik kan dat reproduceren en die formule (als wiskunde) begrijpen, maar werkelijk snappen hoe het kan dat een atoom zich verbindt met een ander etc. een nieuwe stof vormt?
Zoiets is het ook met dat geld. Ik weet van leningen en geld en obligaties, maar tegelijkertijd begrijp ik er niets van, dat geschuif met geld en hoe ik in een huis kan wonen met geld dat de bank ook aan een ander geleend heeft.
Nouja, misschien denk ik wel te ingewikkeld.
goed weekeind!

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2010 om 23:59

Ja maar (anwb)

Waarom staat er dan gewoon nog op al die borden "anwb" rechts onderin? Als zijnde de maker/leverancier? Als het is overgenomen door RWS, hoeft dat er niet meer op te staan lijkt me.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

25-09-2010 om 10:17

Omdat tirza (anwb)

de overheid of RDW ze wel nog steeds inkoopt bij de ANWB. Deze is nog steeds hoofdleverancier als ik het wel heb....Dat wilde men een aantal jaar geleden wel veranderen, maar ik weet niet hoe het daar nu mee staat.

cqcq

cqcq

25-09-2010 om 11:14

Is niet meer zo

De bewegwijzering moet tegenwoordig europees aanbesteed worden. Dus ook andere partijen als anwb kunnen daarop meedingen.

Bijvoorbeeld Tebodin.
http://www.tebodin.com/countries/netherlands/Lists/News/DispForm.aspx?ID=2

Nasha 1st

Nasha 1st

25-09-2010 om 11:21

Dat was het ja...

europese aanbesteding (bleeeegh, het woord alleen al....)

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 15:03

Maar

dan wint de ANWB dus altijd? Wat knap. En in andere landen blijkbaar niet, want daar zie je nooit borden van de ANWB.

Gut.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 15:11

Lekker bijdehant

Eerst de link bekijken, Tirza. Het blijft moeilijk he, computeren. Gut. ZuidHolland en Overijssel. Ik ga eens opletten.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.