Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mo

Mo

20-06-2020 om 21:03


Jan

Jan

22-06-2020 om 14:08

Josien

Alleen buiten je woning. In huis gelden die regels allemaal niet.

Josien

Josien

22-06-2020 om 14:36

Jan

Jan, waar staat dat dan, dat zou ik graag willen lezen, hopelijk heb ik het mis natuurlijk.
Ik heb het (nog) niet gevonden, dit wel:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5100846/corona-coronavirus-covid19-virus-relatie-partner-afstand-regel-maatregel

En samen in een auto reizen zou dan ook niet mogen, of naast elkaar op een terrasje.

Iris

Iris

22-06-2020 om 15:03

Artikel 58f van het wetsvoorstel

1. Het is verboden zich buiten de woning op te houden zonder tot andere personen een veilige
afstand te houden.

Jan

Jan

22-06-2020 om 15:43

In de concept memorie van toelichting

Staat het ook nog een keer expliciet.

Josien

Josien

23-06-2020 om 10:19

Jan

Jan, ik kan de concept memorie van toelichting niet vinden, kan je een linkje plaatsen, of het stukje kopieren/plakken. Ben echt wel benieuwd.

ElenaH

ElenaH

23-06-2020 om 10:37

Ach

De noodwet is uitgesteld tot september en met de aankomende verlichting van de coronamaatregelen helemaal niet meer nodig.

Iris

Iris

23-06-2020 om 10:47

@Josien

Zie #23.

Maar uitgesteld inderdaad en zal mogelijk wijzigen naar aanleiding van de uitgebrachte adviezen en in de Tweede Kamer.

ElenaH

ElenaH

23-06-2020 om 11:06

Ach

De Jonge: coronaspoedwet per 1 juli is niet haalbaar
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/19/noodwet-de-jonge-coronaspoedwet-per-1-juli-is-niet-haalbaar-a4003382

Zoveel spoed heeft de wet dus blijkbaar niet ...

Josien

Josien

23-06-2020 om 11:32

aha dit dus:

Oke, het is dus dit stukje tekst wat ook op Lat-relaties slaat dan?

_gemeenschappelijke huishouding: personen die op één adres in de basisregistratie personen staan ingeschreven of die aannemelijk maken dat zij gezamenlijk een privaat huiselijk leven leiden of plegen te leiden;_

en dit vond ik op de pagina 'de rechtspraak", dat de definitie toch wel wat duidelijker mag gesteld worden:

_Artikelsgewijze opmerkingen
Artikel 58a Wpg (Begripsbepalingen)
Gemeenschappelijke huishouding
De MvT geeft op p. 42 aan in welke gevallen er sprake is van een ‘gemeenschappelijke huishouding’ in de zin van artikel 58a Wpg. Opgemerkt wordt dat ook personen die niet op eenzelfde adres staan ingeschreven tezamen een privaat huiselijk leven kunnen leiden. In dit kader rijst de vraag of er tussen ouders en uithuisgeplaatste kinderen sprake is van een ‘privaat huiselijk leven’. Daarnaast is het de vraag hoe om te gaan met personen die een langdurige (bijvoorbeeld LAT) relatie hebben, maar op verschillende adressen wonen. De Raad adviseert de definitie dan wel de nadere invulling in de MvT te verduidelijken._

Iris

Iris

23-06-2020 om 12:25

Deze passage

uit de concept memorie van toelichting bedoelde Jan, denk ik.

"Artikel 58f [Veilige afstand]
De veilige afstand is een wezenlijk bestanddeel van de nieuwe structuur. In het eerste lid is de
gedragsregel vervat dat een ieder zich met een veilige afstand ophoudt tot anderen. Ophouden
betekent in dit verband dat men gedurende enige tijd bij elkaar verkeert terwijl er feitelijk
gelegenheid is om afstand van elkaar te nemen. Daarmee valt het louter passeren en het per abuis
in nabijheid van elkaar geraken waarna onmiddellijk weer afstand wordt genomen, buiten de
wettelijke verbodsnorm. * Deze norm geldt op alle plaatsen buiten woningen. * De veilige afstand
wordt vastgesteld bij algemene maatregel van bestuur, het RIVM gehoord. Zoals in paragraaf
4.2.1.1 van het algemeen deel van deze memorie is vermeld, zal de veilige afstand daarin worden
bepaald op 1,5 meter. Evenwel valt niet uit te sluiten dat een zeer gunstig of juist zeer ongunstig
verloop van de verspreiding van het virus reden vormt om een andere veilige afstand vast te
stellen (of op nihil te stellen). Een dergelijke wijziging moet snel tot stand kunnen komen. Daarom
is in het derde lid bepaald dat bij ministeriële regeling de veilige afstand kan worden gewijzigd of
op nihil gesteld, na het RIVM te hebben gehoord."

Het relevante deel heb ik met sterretjes geaccentueerd.

Josien

Josien

23-06-2020 om 19:34

Dus

Ik vind het best een onduidelijke tekst, dus samenvattend: ik mag met mijn lat-relatie op de bank zitten in huis, maar niet in een auto, of naast elkaar op een terrasje. Alles buiten huis zouden wij dan op 1,5 m afstand van elkaar moeten doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.