Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nu: Groot dictee der Nederlandse taal op NPO 2

Met dochter samen op de bank, pen en schrift in de aanslag. Ik ga niet doorgeven hoeveel fouten. Denk ik. alleen als het meevalt.

Leen13

Leen13

19-12-2015 om 21:58 Topicstarter

fouten

Hm, 16 fout. 16!
Daarentegen geen enkel woord in de finale goed. Dat waren echte instinkers. Dochter had daar tenminste nog 1 woord goed.

18 fout

Best content mee. Ik had nog nooit van Scylla en Charybdis gehoord, hoewel mij dat twee fouten opleverde omdat ik beide met en i in plaats van een y had gespeld vond ik dat toch nog aardig gevonden van mijzelf. Heen-en-weer in de titel en heen en weer in de tekst had ik goed. In de finale had ik gequequed goed! In caffe latte was ik het accent grave vergeten en in tomaten-groentesoep had ik een onterechte tussen-n. Waarom is het nou weer pannenkoek en groentesoep?

Ik doe meestal wel mee, soms mis ik het maar als ik de gelegenheid heb ga ik er voor zitten. Elke keer denk ik, ik moet toch eens oefenen. Veel regels, vooral over hoofdlettergebruik en wanneer woorden aan elkaar (aanelkaar?) of los geschreven moeten worden. Ik kan me nog herinneren dat ik het dictee maakte toen mijn vader nog leefde en die is er al 18 jaar niet meer, dus ik heb het al aardig wat keren meegeschreven. Ik hoop dat het nog lang georganiseerd wordt.

skik

Leen13

Leen13

19-12-2015 om 22:27 Topicstarter

Hier ook groentensoep

http://www.taalpartners.nl/taaltips/38-taaltip/137-tussen-n

Opgezocht: omdat het meervoud kan verschillen, groenten en groentes, geen tussen-n.

Klinkt als ongeveer dezelfde fouten Skik.
Was het nou echt een accent grave in Caffe latte? Ik had een accent aigu maar helaas een enkele f.

Scylla en Charibdis had ik wel goed. Typering van onze situatie tussen hulp en straf in onderwijs en hulpverlening.

Anne

Het is Scylla en Charybdis ;0)

Café is Frans, caffè is Italiaans. Een f vergeten én een verkeerd accent is wel twee fouten toch? In Onze-Lieve-Vrouwe van Altijddurende Bijstand heb ik ook de vergeten streepjes twee keer geteld.

Ik had brousse fout, en dat Franse woord voor rubber, Kikongo, heeroom en gutturale, die woorden kende ik niet. Breliaans had ik fout, ik dacht dat het Jaques Brell was dus had het met dubbel l geschreven. Dat soort fouten vind ik niet zo erg.

Fouten waarbij ik denk, stom, stom, stom zijn goeiige (onnodig trema, had ik beter over na moeten denken), appricieerde i.p.v. apprecieerde, parreren i.p.v. pareren. Seksshop vind ik discutabel, ik weet dat je seks in het Nederlands met ks schrijft en in het Engels als sex, ik dacht dat je de Engelse variant moest kiezen omdat shop tenslotte ook Engels is. Maar dan had het met een spatie gemoeten als ik consequent zou zijn geweest. Dat ik het woord linkmiegels als linkmiechels spelde, daar ken ik me eige als Rotterdammert niet aan storen. Verder nog een hoofdletter vergeten in Byzantijnse en Elixir d'Anvers. Vijf fouten zou ik kunnen hebben voorkomen door beter na te denken, de rest alleen door meer algemene kennis.

Hoe heeft je dochter het gedaan? Ik krijg er hier niemand warm voor helaas.

skik

Marian

Marian

19-12-2015 om 23:03

5 fouten

Wat een raar gedoe met die finale. Er kan er maar één de winnaar zijn, wat nou teamwedstrijd. En begrijp ik het nu goed dat de Nederlander en de Vlaming die de finale mochten spelen met 11 fouten de beste niet-prominenten waren? Dat kan toch niet waar zijn met zo'n makkelijk dictee.

Finale

Volgens mij werd het zo inderdaad gepresenteerd, dat de beste niet-prominenten en beste prominenten in de finale kwamen. Ik kan mij niet heugen dat er ooit zoveel fouten door een winnaar gemaakt zijn, het maximum lag bij heel moeilijke dictees volgens mij op een stuk of 6.

Ben jij de Marian die een keer in de televisie-uitzending heeft meegedaan?

skik

Leen13

Leen13

19-12-2015 om 23:16 Topicstarter

Inderdaad

Ook de hoofdletter van Anvers vergeten maar niet in Byzantijnse. Ja, en gutturale, heeroom en Kikongo, caoutchouc toevallig goed.
Ging wel even twijfelen toen ze het voor de uitslag hadden over de hoofdletter in heeroom of daar ook een accent aigu, maar bleek toch goed te zijn.
Seksshop toevallig goed. Brelliaans inderdaad, gezien Jacques Brel. Helaas fout, snap ik ook niet.
Goeiige inderdaad i vergeten.
Ja hoor, elk foutje gerekend.
Volgens mij heb ik het nog nooit zo goed gedaan.
Maar het was denk ik toch niet makkelijk gezien de hoeveelheid fouten die er overigens gemaakt zijn.
Leuk overigens dit dictee met een deel voor Belgen bekende gebruikswoorden en voor Nederlanders een deel. Enerzijds Elixir d'Anvers en anderzijds linkmiegel.
Ik dacht, en het klopte dat ik een paar keer verleden tijd niet goed had, kon het ook niet goed beredeneren maar de verscheiden Drs. P had ik met twee keer d evenals een dubbele t na verkastte waar er maar 1 moet staan.
Zal ik me toch eens in verdiepen.

Dochter heeft wel meegekeken maar mij verder alleen aangemoedigd en mee gespeld. Eigenlijk een gezamenlijk resultaat.

6

Viel me reuze mee deze keer al heb ik ook wel dingen goed gegokt. Goed opgelet bij Griekse mythologie vroeger, dat scheelde 1 fout (Charybdis had ik met een i geschreven ipv y......) en dat Breliaanse ontging me volledig, dat heb ik dus met dubbel-l geschreven.

Ohja en ik had 'al gauw' los geschreven, maar volgens https://onzetaal.nl/weblog/het-groot-dictee-2015-uitleg mag dat ook. Dus dan heb ik 5 fouten

In de finale 2 goed, caffè latte en gequeued. Déjà-vugevoel bijna, ik had vue opgeschreven. Stom.
Die verhipte groentesoep! Waarom toch die rare uitzonderingen. Laat die tussen-n nou gewoon altijd weg, dan hoeft niemand uitzonderingen in zijn hoofd te stampen . Nouja. Pleit ik al jaren voor, gaat toch niet gebeuren

En yesss, Nederland heeft gewonnen!!

Leen13

Leen13

19-12-2015 om 23:31 Topicstarter

Mickey

De winnaar van OOL!

Misschien is het wel zo dat je deze keer veel op de gok goed kon doen, waar je andere jaren meer beredeneerd trefzeker kon zijn.
Je zal die woorden toch maar niet kennen.

hee Skik

Ik ben geen Rotterdammert maar mijn oma was dat wel, telt dat? Ik had ook linkmiechels geschreven
En Byzantijnse met een kleine b.
Die Onze-Lieve-Vrouw van Altijddurende Bijstand had ik min of meer toevallig goed, bij het nakijken de streepjes nog aangevuld anders had ik idd ook 2 fouten gerekend.
Caoutchouc was weer een kwestie van goed opgelet bij Frans

Ik vond het een leuk dictee met die Vlaams-Nederlandse instinkers. En ook prettig dat het door een Nederlander én een Vlaming werd voorgelezen want die Philip Freriks kan toch soms rare dingen zeggen hoor. Promiskwiteit?? (Die zou ik overigens toch wel goed hebben geschreven.) En een van de 2 had het over Breiaans, daardoor werd ik ook op het verkeerde been gezet. Geen flauw idee dat er iets bedoeld werd dat te maken had met Brel.

Marian en AnneJ

Marian, hoeveel fouten had jij?

AnneJ, ik wist meer dan dat ik gokte hoor . Ben er trouwens nog niet zo zeker van dat ik win hier, Marian is doorgaans heel erg goed! Ik ben dus erg benieuwd naar haar aantal!

Ik wil de pannekoek terug

Maar pannenkoek moet gewoon weer pannekoek worden. Etymologisch is het gewoon fout, die tussen-n. Het is een koek die in een pan gebakken wordt. Een pankoek dus. Maar omdat niet lastig uitspreken is, is het pannekoek geworden. Voor die tussen-n in pannenkoek is echt geen goed argument te bedenken.

Groentesoep is trouwens ook belachelijk. In groentesoep zit altijd een aantal groenten verwerkt. Als er maar één soort groente in zit is het preisoep, uiensoep of champignonsoep. Maar goed, nu ik het weet tik ik braaf groentesoep.

skik

Leen13

Leen13

19-12-2015 om 23:46 Topicstarter

Ja of

Als groentensoep mag dan ook groentessoep.

Skik

Helemaal met je eens over pannekoek (ik weiger dus ook pannenkoek te schrijven, je bakt zo'n ding maar in 1 pan tegelijk tenslotte).

Marian

Marian

20-12-2015 om 00:14

5 fouten

Inderdaad Marian die een keer tweede is geworden in Den Haag (alweer bijna tien jaar geleden). Goed gedaan Mickey! Staan we samen aan kop.

Leen13

Leen13

20-12-2015 om 17:35 Topicstarter

Het dictee in de krant

http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetenschap/article/detail/4211250/2015/12/19/Nederland-wint-vernieuwde-editie-Groot-Dictee.dhtml

"Tekst dictee 'Lang leve het heen-en-weer'

De jury, bestaande uit Annemarie Jorritsma, Lieve Joris en Ludo Permentier. © anp.
Dit was de integrale tekst van Het Groot Dictee der Nederlandse Taal van dit jaar, geschreven door Lieve Joris:

Ik was een pensionaatsmeisje met een goeiige nonkel die redemptorist was en 's zondags te allen tijde een soutane droeg. In de Congolese brousse praatte hij Kikongo en dronk palmwijn zo zacht als leguanenhuid.
Pontificaal gezeten in mijn bomma's fauteuil, onder de Byzantijnse afbeelding van Onze-Lieve-Vrouw van Altijddurende Bijstand in haar karmozijnrode gewaad, een drupje Elixir d'Anvers op het ovale bijzettafeltje, liet heeroom tijdens zijn congé sigarenrook de kamer in kringelen.
Op mijn tweeëntwintigste verliet ik dit sacrosancte, breliaanse universum en verkaste naar Nederland, waar een kotelet een karbonade heette, caoutchouc rubber, een froufrou een pony en een brood niet grijs was maar bruin.
In Mokum voelde ik me algauw senang. Ik leerde jij-bakken pareren, linkmiegels vermijden en ervoer mijn expatriatie nooit als een collocatie. Allengs maakte ik kennis met hachee, gruttenpap en krentjebrij, maar ook met saté en spekkoek, en at niet alleen halal maar ook koosjer.
'Wordt mijn dochter daarginds niet te astrant?', weifelde mijn moeder. Ze prefereerde inmiddels dat ik Neerpelts sprak - alles beter dan dat gutturale Hollands. Mijn vader fulmineerde tegen het perfide drugsbeleid van de noorderburen en hun promiscuïteitbevorderende seksshops, maar hun eloquentie apprecieerde hij en het Groot Dictee miste hij niet één keer.
Jeminee, ben ik na al die jaren verkaasd? Vast en zeker, al val ik geenszins van Scylla in Charybdis wanneer ik - om te spreken met de onlangs verscheiden Drs. P - vice versa heen en weer vaar tussen beide taal- en cultuuroevers."

Nou Marian

Ik denk wel dat die van jou destijds een tíkkie moeilijker was hoor! (Understatement!)

Leen13

Leen13

17-12-2016 om 20:34 Topicstarter

Flip, is alweer een jaar later, nu op NPO2!

Dochter zit met een vriendin in een film, dus dat gaat niet lukken.
maar het groot dictee der Nederlandse taal is alweer begonnen.
Philip Freriks presenteert. Het dictee is gemaakt door A.F.Th. van de Heijden

Leen13

Leen13

17-12-2016 om 20:42 Topicstarter

mooie tekst weer Belgisch en Nederlands

Kladderadatch is een 'vergeten woord'.
Van Krambambouli had ik nog nooit gehoord, is vast Belgisch.

Leen13

Leen13

17-12-2016 om 21:53 Topicstarter

De Belgen

Ik vroeg zoon om mee te kijken echter: 'zeker weer zien hoe de Belgen winnen'.
En inderdaad. De Belgen hebben weer gewonnen! Een lezer van De Morgen.
In elk geval ook geleerd hoe je ge-cc'd schrijft. Ook niet weg.

Krammie

Krammie

18-12-2016 om 00:50

Krambambouli

Feuerzangenbowle

Toch bestaan er heel wat misverstanden over de betekenis van sommige studentenliederen. Hoewel in 'Krambambouli' "dat schuimend blond studentennat" bezongen wordt, is ook dit lied in Halle ontstaan. Krambambouli is ook helemaal geen biersoort, want de naam werd oorspronkelijk voor 'Wachholder-Branntwein' gebruikt. Later werd het een verzamelnaam voor schnapps. Als Duitse studenten vandaag nog Krambambouli drinken, is dat een warme mengeling van wijn, rum, suiker en kruiden. Tijdens een Crambambulikneipe maken ze nog eens per jaar volgens een vast ritueel een ketel Feuerzangenbowle of krambambouli. Tijdens het lange proces wordt dan het lied 'Krambambouli, das ist der Titel' gezongen.

Leen13

Leen13

26-05-2017 om 17:16 Topicstarter

Groot Dictee stopt zomaar!

http://www.ad.nl/show/omroep-max-baas-jan-slagter-wil-groot-dictee-redden~a9a2b17e/

"Slagter vindt dat de makers van het dictee slecht worden behandeld. ,,Voor de mensen die zó lang met het programma bezig geweest zijn, vind ik dit geen waardig afscheid. Ik vind dit te abrupt. Ik vind dat ze nog één keer de kans moeten krijgen om het te doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat Philip Freriks zegt dat hij zich als vuil aan de kant gezet voelt."

Volgens de publieke omroep zijn de kijkcijfers te laag en is het programma over zijn hoogtepunt heen. Jarenlang keken er meer dan een miljoen kijkers naar het dictee. Sinds de verhuizing naar NPO 2 zijn de kijkcijfers echter tot 368.000 belangstellenden gedaald."

En nee, het is niet de Speld.

Jammer

Ik vond het altijd leuk om mee te doen. Vooral het zo verguisde dictee van Kees van Koten, dat was mijn beste dictee, aanzienlijk minder fouten dan het gemiddelde. Maar ik kan me voorstellen dat het maar een kleine groep mensen aanspreekt, het staat best ver af van gewoon goed kunnen spellen. Ik zou wel voorstander zijn van een laagdrempeliger dictee, met veel d'tjes en t'tjes en meer alledaagse, algemeen bekende woorden. Want veel woorden waar ik nog nooit van gehoord had spelde ik alleen goed door goed gokken en wat geluk. Misschien springt één van de commerciële omroepen er wel in.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2017 om 13:19

Een beetje afstoffen

Misschien helpt het als ze het programma een beetje afstoffen, jongere presentator (sorry Philip). Dat vind ik ook van de Slimste mens. Leuk programma, maar (sorry Philip) de presentator vind ik onderhand over zijn hoogtepunt heen. Helemaal sinds ik hem bij Pauw gezien heb tegenover Patricia Chagnon, persoonlijk vind ik het een vreselijk mens, was ik klaar met hem. Hoezeer je je ook ergert aan iemand, Ik begréép de irritaties van Freriks ook best, vind ik dat je zeker tijdens zo'n 'publiek' gesprek' niet neerbuigend hoeft te doen en zo ervoer ik dat wel. Hij heeft vast nog wel wat verhalen voor zijn memoires, tijd voor pensioen.

Leen13

Leen13

27-05-2017 om 14:25 Topicstarter

Ephimenco: ondergang van de beschaving

https://www.trouw.nl/opinie/met-het-verdwijnen-van-het-dictee-gaat-een-stukje-beschaving-ten-onder~a10abcad/

"Archaïsch’, noemde een medewerker van de NTR-euthanasieploeg het Dictee dat zonder egards moest worden getermineerd. En zonder verdoving, natuurlijk. In ieder geval zonder een laatste feestelijke editie. Wat blieft en geadoreerd wordt, eindigt in dit land vroeg of laat altijd als dumpproduct op de mesthoop van de geschiedenis. Het archaïsche moet plaatsmaken voor de hinkende moderniteit, zonder orthografische richtpunten en eerbied voor het geschreven erfgoed. Maak plaats voor de ongecorrigeerde bagger van de sociale netwerken! De opgefokte semantiek van de losgeslagen fora waar beledigen met hamerslagen geschied en waar je met een woordenschat van 20 uitgespuugde stuks, jezelf een gearriveerde literator waant. Kortom de krochten waar rancune, vulgariteit en onverdraagzaamheid welig tieren."

mirreke

mirreke

02-06-2017 om 12:39

Omdat jongeren een korte aandachtsspanne hebben

zo is wielrennen te saai (men wil het nu met nieuwe ideeën opleuken) en ook de tien kilometer schaatsen is te saai. Het Groot Dictee is te saai en niet meer van deze tijd.

Los van de presentator, ik vind het bizar om zo plotseling ermee te stoppen.
Doe wat aan die korte aandachtsspanne, lijkt me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.