Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nu we toch bezig zijn (taal)

Ik kwam laatst twee keer kort achter elkaar de term : 'havist'tegen, terwijl ik er nog nooit van gehoord had. Bestaat er dan ook een mavist? En waarom niet havoër, zoals mboër, hboër? En hoe heet dan een studente aan de universiteit? Universitist?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jujube

Jujube

09-02-2009 om 15:02

Havist

Havist is, zover ik weet, een bekende term. Mavo bestaat niet meer, dat zijn Tee-Ellers (TL-ers) en dan heb je nog VWO-ers en Gymnasiasten. Is iemand die aan een universiteit studeert niet gewoon een WO-er?
Groet,
Jujube

reina

reina

09-02-2009 om 15:42

Lang geleden

Toen ik zelf (héél lang geleden, eindexamen in 1975...) op de havo zat, noemden ze ons al havisten.

Bastet

Bastet

09-02-2009 om 18:52

Mavo (ot)

Jujube,er zijn wel degelijk nog mavo's!
Op één van de scholengemeenschappen alhier is een mavo,en ik las onlangs dat steeds meer scholen weer overgaan tot het aanbieden van een mavo-opleiding,ipv VMBO-T.
Groetjes,Bastet

Ardnax

Ardnax

09-02-2009 om 19:02

Hier ook een mavo

Hier is ook gewoon een mavo hoor, dus het bestaat nog steeds.
Grtz.
Ardnax

reina

reina

09-02-2009 om 19:02

Bastet

Is het niet gewoon vmbo-t, maar noemen ze het mavo? Dochter van vrienden zit al een aantal jaar op een mavo in het Gooi, maar het is echt gewoon vmbo-tl, mavo klinkt beter, vinden sommigen...

Nasha 1st

Nasha 1st

09-02-2009 om 19:24

Las onlangs

dat veel scholen de mavo weer mavo gaan noemen, omdat VMBO een slecht imago zou hebben.....En van de minister mag het....aardig he?

Silone

Silone

09-02-2009 om 20:06 Topicstarter

Hmmmm

Ik zal mijn onnozele voornaam maar weer aan mijn ick plakken (Ignazia), want havist was voor mij volkomen nieuw. Maar eh, dan ook mavist (want mavo mag echt)? En waarom -istuitgang en niet -ër?

margje van dijk

margje van dijk

09-02-2009 om 21:49

Klemtoon?

Mijn taalgevoel zegt dat het geen havoër is omdat de klemtoon niet op de -o ligt, terwijl dit bij mbo en hbo wel zo is. Dat als je havOO gezegd had, dat het dan ook gewoon havOOër was geworden. Maar aangezien het HAAvo is doe je dat blijkbaar niet.

Het is vast geen harde regel maar het is voor mij gevoelsmatig een verklaring.

(Nu wachten op het eerste tegenvoorbeeld

Margje

Marsudan

Marsudan

09-02-2009 om 21:59

Harry jekkers

Ik meen dat Harry Jekkers het in een van zijn shows heeft over Mavoërs, of zegt hij nu wat anders...? Iemand die het weet? Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht! Gevoelsmatig klinkt Mavoër beter dan Mavist of Mavoïst maar Havist klinkt weer heel normaal in mijn oren.
Groetjes, Marsudan

Bij mijn weten

bestond havist al best lang en noem je iemand die aan een universiteit studeert gewoon student...

En harrie jekkers

Heeft het inderdaad over mavoërs. "Even voor de mavoërs..."

siem-p

siem-p

09-02-2009 om 23:08

Olo

De olo van jekkers is ook een mooie.
Ontiegelijk Laag Onderwijs

Tirza G.

Tirza G.

09-02-2009 om 23:13

Op dit soort vragen heb ik standaardantwoorden

Het eerste is:
Als ik dát wist, was ik hier allang directeur.
Het tweede is:
Dat weet bijna niemand. En ík mag er niet over praten.

Tirza (oud-havist, vwoer en hboer)

Tirza! lol!

H-boer??? Die kende ik nog niet!

Ingrid

Coco

Coco

10-02-2009 om 10:17

Marsudan

Vroeger werd met een student altijd iemand bedoeld die aan de universiteit studeert, maar de Engels/Amerikaanse trend om iedereen die onderwijs geniet student te noemen (en iedereen die onderwijs geeft "professor") begint er hier ook een beetje in te sluipen. Tegenwoordig worden ook MBO'ers "studenten" genoemd, en af en toe worden zelfs middelbare scholieren met "studenten" aangeduid.
Je kunt het probleem trouwens ondervangen door het over HAVO-scholieren of VWO-scholieren te hebben.

Tirza G.

Tirza G.

10-02-2009 om 14:37

Ja ingrid!

Ik moest ook even nadenken toen ik het opschreef. Het zal wel HBO-er zijn. Maar ach, om nou lullig te doen over een streepje.......Ik vond hboer nog wel gaan. En vwoer ook. Maar havoer neigt toch wel erg naar hoer. En nou kun je veel over me zeggen, maar dát toch nog net niet.

Tirza

Eh...

Studist?

Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.