Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hillary

Hillary

05-06-2009 om 09:01

Obama's speech

Oh wat was hij weer geweldig. Net nog even gekeken (


http://www.youtube.com/watch?v=dLvcy21qBoE). Wat geweldig een president van de VS met zo'n brede achtergrond en kennis. En wat geweldig hoe er voor hem geapplaudisseerd werd. Hij weet precies bij iedereen de juiste snaar te raken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

05-06-2009 om 09:40

Of tegen bush

Wat een verademing dan. En ach Wilders is maar een klein onbetekenend schakeltje in het geheel, zo belangrijk is Nederland nu eenmaal niet. Maar de president van Amerika, ja die kan echt wat betekenen.

mirreke

mirreke

05-06-2009 om 10:32

Gelukkig

Ik kan de euforie nóg voelen toen hij de verkiezingen won, ook mijn eigen geluksgevoel. En telkens weer als ik hem ergens zie (op tv dan hé) of iets over hem lees voel ik weer datzelfde geluksgevoel. Dat een land als Amerika (normaal zo oppervlakkig) iemand als Obama kon kiezen... geweldig.
Wilders daarentegen... gewoon genant in zijn kleinzieligheid, zo erg dat Nederland zich dit heeft laten overkomen, ook al zijn het 'maar' de Europese verkiezingen.

Gallifrey

Gallifrey

05-06-2009 om 10:40

Mirreke: nuance-verschil

"zo erg dat Nederland zich dit heeft laten overkomen"
Het is ons niet overkomen, we hebben het gedaan. Een groot verschil lijkt me.
En die speech van Obama: wauw! Die legt precies de vinger op de zere plek om vervolgens vooruit te gaan. Prachtig!

mirreke

mirreke

05-06-2009 om 10:57

Eigenlijk zeg ik dat ook

Nederland heeft zich dit laten overkomen (en dus niet: het is Nederland overkomen), zie wat meer toelichting in het draadje hierboven).

Ben nog steeds verdrietig

na de uitslag van gisteren, ja en dit geeft wat troost en ook dat Pechtold en Halsema de confrontatie aan gingen, Pechtold refereerde aan deze speech.

maar nee, ik ben er down onder. Het idee dat een kind met een Islamitische achtergrond om moet groeien in die verziekte haatzaaierij van WIlders, het idee dat er zoveel plaatsen zijn in NL waar 20% of soms zelfs meer tegen dat kind zeggen "jouw religie, jouw cultuur mag niet zijn, is fout".

nee, ik heb de neiging om de hele dag mijn excuses aan te bieden, ook naar het buitenland, "sorry wij zijn niet allemaal zo".

En Obama, ja gelukkig is die er dan nog.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-06-2009 om 17:31

Manda

Ik heb dat ook, die angst voor moslimkinderen. Een vriendin van mij, al dertig jaar getrouwd met een Marokkaan, heeft drie schitterende dochters. Stuk voor stuk schoonheden uit duizend en een nacht. Opgegroeid in Amsterdam-Zuid in een kunstzinnige, elitaire omgeving. Hun accent is onberispelijk, ze hebben stijl, klasse en een gedegen opleiding. Ik sprak laatst de oudste dochter, die net het conservatorium heeft afgerond. Ze vertelde hoe onbevattelijk het nog steeds voor de drie zussen is, dat ze als kind overal geaccepteerd werden ("Iedereen was kleurenblind", zo vatte ze het samen) en nu worden er zoveel deuren keihard dichtgesmeten, vaak al bij het noemen van hun naam. Die oudste dochter kreeg pas een rol aangeboden in een heel modern toneelstuk. Ze zou dan urenlang naakt op het podium moeten staan en haar lichaamsdelen zouden worden gefilmd en geprojecteerd op een groot scherm. Daar had ze niet zo'n trek in, dus ze sloeg het aanbod af. Ze was in tranen toen ze me vertelde hoe de regisseur haar en plein public vernederde met allerlei suggesties over haar "zwaar-religieuze achtergrond" (hij moest eens weten, beide ouders zijn overtuigd atheist), "benepen islamitische levensbeschouwing", wat deed zij nog in een theater als ze nog in de Middeleeuwen leefde, het hield niet op. Niemand van de acteursgroep nam het voor haar op (ja, achteraf in de coulissen waren ze heel aardig, maar op het moment supreme liet iedereen het afweten). Ik word heel moe van Nederland. Het houdt maar niet op. Als deze meiden al niet goed genoeg zijn, is mijn dochter het straks ook niet. Hun moeder verzuchtte pas: had ik ze maar mijn achternaam gegeven en een voornaam als Janneke. Misschien dat dat iets uit had gemaakt. Ik denk het eigenlijk niet.
Groetjes
Massi

mirreke

mirreke

05-06-2009 om 18:00

Precies

Dat hoop ik ook van Obama, dat hij de mensen boven zichzelf en hun kleine benepen angsten uit kan trekken. Dat hij een groter, mooier beeld kan laten zien, zonder angst.
Ik schaam me voor de Nederlandse stemuitslag.

Jet Burg

Jet Burg

05-06-2009 om 19:06

Ik vind de uitslag ook niet leuk

En baal er een beetje van.
Ik weet dat een deel van mijn familie PVV heeft gekozen, daar baal ik ook een beetje van. Op verjaardagen komt die mening wel eens omhoog en dan schaam ik mij ook, de dingen die gezegd worden dan...pfffff. Maar goed, ze vinden mijn mening juist weer raar.
Laatst vertelde ik aan een vriendin dat ik wel eens de Koran wilde lezen, omdat ik de Bijbel ook helemaal gelezen had, (om te weten waar het over gaat) Krijg ik als reactie: "je gaat toch niet met een hoofdoekkie lopen?!?!"
Verder een goede speech van Obama!

reina

reina

05-06-2009 om 21:02

Manda

Ik voel zoveel zorgen uit je postings en kan ze zo goed begrijpen, sterkte meid en bedenk dat er ook heel veel mensen zijn die net zo denken als jij, gelukkig!

Massi Nissa

Massi Nissa

05-06-2009 om 21:42

Zorgen

Obama en zijn verkiezing vormen voor mij wel een hoogtepunt van de prille 21e eeuw. Emma, ik hoop gewoon heel erg dat er in de vijftien jaar die dochter nog voor zich heeft voordat zij volwassen is, van alles ten goede zal keren. Misschien zullen de moederzorgen van Manda en mij dan overdreven blijken. Ik hoop het.
Groetjes
Massi

Manda, toe nou

Ik vind het ook erg dat de PVV blijkbaar zo groot is geworden. Maar maak het nou niet erger dan het is. Uiteindelijk heeft 6% van stemgerechtigd Nederland voor de PVV gestemd. Niet meer! 94% van stemgerechtigd Nederland heeft dus NIET voor Wilders gestemd!

Genista

"Maak het niet erger dan het is". Wie ben jij om voor een ander te bepalen wat zij erg mag vinden en in welke mate, ik heb geen enkele behoefte aan dit soort geneuzel.

Manda

Ik ben Genista. Mijn rekensommetje was een oprechte poging om de zaak te relativeren. Als jij dat geneuzel vindt, be my guest. Dag Manda!

Maylise

Maylise

06-06-2009 om 14:02

Iets off topic (massi nissa)

Het is inderdaad geen leuk verhaal om te horen over je vriendin in Amsterdam en haar dochters. Maar het hoeft niet zo te gaan met jouw dochter. Meisjes hebben over het algemeen heb ik het idee sowieso veel minder last van discriminatie dan jongens. Ze worden hoogstens als zielig en onderdrukt gezien Voor jongens ligt het vaak lastiger. Die worden meer gezien als dader dan als slachtoffer.

Mijn tweede dochter (21 jaar) heeft een arabische naam en een arabisch uiterlijk en zij heeft (naar eigen zeggen) eigenlijk nooit last van discriminatie. Zij heeft zich nooit anders behandelt gevoeld of het idee gehad dat vanwege haar afkomst iets niet gelukt is. Ook haar vriendinnen (veelal van Turkse of Arabische afkomst) hebben weinig last van discriminatie.

Wel heb ik echt het idee dat het bij jongens veel meer voorkomt. Mijn zoon van 19 met Arabisch uiterlijk en naam loopt wel veel vaker tegen allerlei muren op en wordt veel vaker gediscrimineerd.

Verder speelt uiterlijk ook wel een rol. Deze zoon heeft het veel lastiger dan zijn jongere broer die er veel blanker uitziet, zich netter kleedt (meer het type poloshirt) en ook nog eens (puur toeval) een westerse voornaam heeft.

Ook als ik met mijn ene schoonzus op straat loop (helemaal ingepakt met hoofddoek, alleen gezicht en handen bloot) kijken mensen anders naar ons dan als ik met een andere schoonzus (spijkerbroek en strakke shirtjes dragend) op straat loop.

In elk geval heeft mijn dochter in elk geval niet het gevoel dat ze veel last heeft van discriminatie of dat het voor haar moeilijk is om dingen te bereiken. Maar misschien komt dat nog. Nu studeert ze nog dus ze wordt ook weinig met de boze buitenwereld geconfronteerd.

Maylise

Nogmaals relativeren

Het lijkt me van groot belang om dingen in verhouding te blijven zien. Als omgerekend 6% van stemgerechtigd Nederland op de PVV heeft gestemd, vind ik het erg als andere Europeanen Nederland daardoor zien als een land dat "helemaal achter Wilders staat". Het CDA heeft toch nog 7 zetels bemachtigd, wat toch weer 7 indirecte steunzetels voor Berlusconi zijn. Daar ben ik ook helemaal niet blij mee. Maar het betekent niet dat heel Nederland CDA-minded is, net zo min als het betekent dat heel Nederland nu plotseling islamofoob is.
Met de redenering om maar een heel land te boycotten omdat Haider vrij populair wordt, of een Jordaanse boycot van Nederlandse producten omdat Wilders een filmpje heeft gemaakt waar de meerderheid van de Nederlanders zich totaal niet door aangesproken voelt, enz, vind ik net zo vervelend en gevaarlijk als de manier waarop Wilders te werk gaat.

Dat is niet relativeren

dat wat je hier boven omschrijft is iets heel anders. Je haalt nu 2 punten door elkaar.

Je kan zeggen dat er maar 6% hefet gestemd voor WIlders.
Ik kan dat heel anders ervaren.

Daarnaast kan je zeggen dat je het gevaarlijk vindt om als individu (want daar heb ik het over) een land te boycotten. Ik ervaar dat heel anders.

Ik vind het absurd dat je in 1 positng kan zeggen dat je iets erg vindt maar daarna tegen iemand anders zeggen dat het wel mee valt. Dat vind ik dus echt geneuzel.

Obama

Waar ik echt wel diep teleurgesteld over ben is dat Quantanomo niet dicht gaat, dat er mensen nog jaren vast zullen blijven zitten.

Verder de rol die het westen in zijn ogen moet blijven spelen in Afghanistan. Heel onduidelijk vind ik die plannen.

Maar ja, als ik hem dat 'rondje om de wereld' zie doen, luister naar wat hij zegt, dan krijg ik de indruk dat hij -nog steeds net zoals toen hij kandidaat was, oprecht van plan er iets goeds van te maken. Hij blijft ook zijn rug recht houden, durft topics zoals de Palestijnse staat aan de zwengelen, is daar helder in.

Ik krijg simpelweg het gevoel dat er hoop is, dat er veel van wat afgelopen 8 jaar is kapot gemaakt weer gelijmt kan worden en we een nieuwe weg in kunnen gaan. En wat prachtig om iemand bezig te zien die ervaring heeft met enorm veel culturen, die zo charmant en empatisch tussen al die verschillen in kan staan.

Het is een gift om anders te zijn, dat is iets wat ik mijn dochtertje ook zeg. Obama is overigens haar held

Obama 2

waar ik trouwens huiverig voor was is niet uitgekomen. Ik zie dat de koppen allemaal bij elkaar blijven, dat de grote ego's niet clashen en dat Obama zich dus als teamleider staande weet te houden. Clinton lijkt bijvoorbeeld ook tevreden in haar rol en is nog niet gaan zagen aan poten.

ja dat doet hij knap.

Manda laatste

Ik haak verder af, want ik kan de draden niet meer bijhouden, maar ik wil nog even reageren op jouw laatste. Die klopt namelijk niet.
Jij beweert dat 20% op de PVV heeft gestemd, dan kan ik dus rustig stellen dat "maar" 6% op de PVV heeft gestemd. Dat is relativeren. Dat is geen kwestie van anders ervaren, 6% is gewoon een stuk minder dan 20%.
"Daarnaast kan je zeggen dat je het gevaarlijk vindt om als individu (want daar heb ik het over) een land te boycotten. Ik ervaar dat heel anders." => ik heb in de andere draad onderbouwd waarom ik dat vind. Je doet individuen in een land volledig tekort door ze zonder meer te identificeren met de minderheid (!) die van dat land in het nieuws komt. Ik wil niet geïdentificeerd worden met mensen die uit religieuze overwegingen niet vaccineren, ik wil niet geïdentificeerd worden met dat filmpje Fitna en ik zal daarom omgekeerd ook niet alle Oostenrijkers afrekenen op het feit dat Haider meer stemmen kreeg dan ik prettig vind.
Het staat je vrij het hier verder mee oneens te zijn, maar ik zal verder niet meer reageren.

Welnee genista

ik beweer helemaal niet dat 20% op pvv heeft gestemd, ja er zijn plaatsen waar er 20% en meer op pvv is gestemd. Ik weet even niet zo snel hoe veel die 4 zetels zijn tov het totaal, dat zou je moeten uitrekenen. Dat het dan 6% van de bevolking is doet er minder toe.

En indd MAAR 6% is een subjectieve 'maar'.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.