Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Oekraine: zijn jullie er mee bezig?


Ja zeker!

Van het gas af krijgt nu een heel andere lading. We financieren deze oorlog nu indirect. 

Maar dat is de theorie. Nu de praktijk nog.

Helemaal gelijk, Sinilind. Hoe langer we niets doen, hoe erger het wordt. Over een paar jaar is Letland aan de beurt. Niet omdat Rusland dat territorium wil hebben, maar simpelweg omdat ze de NATO willen verscheuren, net zoals ze in 2016 de EU verscheurd hebben.

Oorlog in Oekraine is nu niet haalbaar. We zijn te laat; zonder te escaleren tot nucleaire middelen is dit niet meer te winnen. Jammer. Als we in 2008 bij de NATO bijeenkomst in Boekarest destijds Oekraine en Georgie hadden toegelaten, dan hadden we drie (!) oorlogen voorkomen. Als we de afgelopen jaren Oekraine conventioneel bewapend hadden, dan hadden we deze oorlog voorkomen.

Voor Oekraine is nu onze enige hoop dat de vredesprotesten in Rusland van de jongere generatie overslaan op de pensioen-generatie. De pensioen-generatie is omvangrijk en economisch uiterst kwetsbaar; als Putin dat deel van de bevolking tegen zich krijgt wordt zijn positie onhoudbaar. 

Voor de "lange" termijn is het zaak om de Baltische staten te bewapenen. Of nog beter, een internationaal Europees leger vormen.

Maar oorlog is niet de enige manier waarop Rusland de democratie over de hele wereld om zeep helpt. Dus voorbereiden op oorlog moet sowieso niet onze enige reactie zijn.

We moeten stoppen met importeren van gas. 
We moeten alle bankverkeer met Rusland stoppen. 
We moeten Nederlandse brievenbusfirma's zoals Gazprom nationaliseren.
En - heel tegenintuitief - we moeten IEDERE Rus met een technische hbo/wo-opleiding een permanente verblijfsvergunning aanbieden. 'Brain drain' is een van de beste manieren om Rusland's militaire potentieel te ondermijnen. [Denk maar aan hoe de DDR ingestort is in 1989.]

En we moeten onze eigen democratie beter wapenen tegen het internationale grote geld. Peperdure wetten die in geen enkel verkiezingsprogramma stonden ten voordele van oud-werkgevers van de premier; geheime deals tussen de Belastingdienst en buitenlandse bedrijven waar de Kamer niet eens niets over te zeggen heeft maar zelfs geen weet van heeft; een Belastingdienst die de kwetsbaarsten van de samenleving berooft zonder verantwoording af te leggen terwijl ze massale belastingontwijking door het grote geld toestaan; ministeries en instituten die liegen en ontkennen tegen de Kamer, die informatie achterhouden, en als de Kamer onomstotelijk bewijs heeft dat informatie bestaat, net zo lang vertragen met het vrijgeven van informatie tot er een oorlog losbarst zodat ze de informatie kunnen laten ondersneeuwen...

Het internationale grote geld valt niet te onderscheiden van het Russische grote geld. Alles is met elkaar verweven. We moeten vechten voor het behoud van onze democratie. Fuck "Nederland Handelsland". We moeten democratie nu eindelijk eens boven zogenaamde "handelsbelangen" gaan stellen, anders zijn we straks net zo'n kleptocratie als Rusland zelf.

Ben er wel mee bezig. 
Heftig wat er nu aan het gebeuren is. 
Ik vrees dat het de VS en de NATO goed uitkomt dat Rusland Oekraïne binnenvalt. 
VS heeft hierdoor een reden om Rusland met economische sancties kapot te maken. 
NATO heeft voor het eerst sinds jaren een bestaansreden. 

Ik vind het zelf doodgriezelig en daarom ook moeilijk om er met mijn dochter over te praten. Ze is jong, net een studie begonnen en op kamers. De wereld ligt aan haar voeten, of zou aan haar voeten moeten liggen. Die pandemie was al erg genoeg, en nu dit. Ik geloof dat ik het voor haar nog het ergste vind. Misschien zie ik het allemaal te somber en maak ik me veel te druk. De tijd zal het leren. 

Voor de baltische staten ben ik niet zo bang. Dat is een aanval op NAVO en betekent daardoor vrijwel automatisch een wereldoorlog. Ik kan me niet voorstellen dat Poetin zo ver wil gaan. Alles daar in de buurt dat geen NAVO-lid is kan zich schrapzetten. Georgië, Moldavië, Finland.
We hadden inderdaad Oekraïne moeten toelaten tot de NAVO. Rusland heeft wel beloofd om hun grenzen te respecteren in ruil voor het opgeven van kernwapens door Oekraïne, maar we zien al jaren wat die beloftes waard waren. Helemaal niets.

GinnyTwijfelvuur schreef op 25-02-2022 om 11:34:

Ja zeker!

Van het gas af krijgt nu een heel andere lading. We financieren deze oorlog nu indirect.

Maar dat is de theorie. Nu de praktijk nog.


Tja dat van het gas af was ook een niet zo bijster slimme actie van ons. Nu kunnen we niet meer terug.

Verder enorm goede column van Mathijs Bouman in het FD, vooral lezen als je voornaamste zorgen de hoge gasprijzen zijn.

Voor emotionele betrokkenheid maakt het verschil of je ergens mensen kent, of je ergens geweest bent. Je schrijft dat Barcelona (waar velen van ons geweest zijn) even ver weg is dan Lviv (wie van ons kent die stad uit eigen ervaring?) 
Dat is enorm oneerlijk en onterecht. En toch is dat hoe het werkt. Toen de Tsunami toeristengebieden in het verre Oosten overspoelde, voelde dat voor degenen die in die regio mooie vakanties hadden doorgemaakt ook anders dan een Afrikaans land dat wordt vernield door corruptie, burgeroorlog en sprinkhanen.
Ook (euro)politici zijn mensen...

Vanmiddag liep een mevrouw op mijn werk rond te dwalen,' zo erg wat er allemaal gebeurt, Weet je, ik heb de oorlog meegemaakt, ik zie nog voor me dat heel Rotterdam in puin lag. Bij m'n vader achterop de fiets zat ik, we gingen ergens eten brengen. Ik zag al die puinhopen...'

Ik vertelde het net toen ik thuis kwam. 'Ja, en als het hier uit de hand loopt, is Rotterdam als een van de eerste locaties aan de beurt' merkte m'n echtgenoot op.

Ik snap dat je door je persoonlijke betrokkenheid enorm bezig bent met wat er gaande is Sini - dat kan niet anders, het is afschuwelijk, en hoe nu verder. Wat moeten wij nou, gewone mensjes met een gewoon leven... Diepe zucht.

Het probleem is dat mensen zich iets wat er nog niet is, zo moeilijk kunnen voorstellen. En daarbij is de wereld zo met elkaar verknoopt, alle belangen hangen met elkaar samen.

> Voor de baltische staten ben ik niet zo bang. Dat is een aanval op NAVO en betekent daardoor vrijwel automatisch een wereldoorlog.

Ik maak me wel zorgen. Wanneer is het een aanval op Nato? Wie durft dat te besluiten?

Als die Russisch sprekende minderheid in Letland gaat demonstreren tegen de manier waarop ze (behoorlijk ernstig) gediscrimineerd worden?
Als die Russisch sprekende minderheid gaat rellen?
Als die Russisch sprekende minderheid geld krijgt van familie in Rusland en dat gebruikt om rellen te organiseren?
Als die Russisch sprekende minderheid geld krijgt van liefdadigheidsorganisaties uit Rusland en dat gebruikt om rellen te organiseren?
Als die Russisch sprekende minderheid wapens de grens over smokkelt uit Rusland?
Als gewapende burgers het gemeentehuis van Narva (Estland) bezetten?
Als de brandweer van Ivangorod de brug oversteekt naar Narva om te helpen met het bedwingen van de rellen? 
Als de politie van Ivangorod dat doet? 
Als het Russische leger dat doet, op expliciete uitnodiging van het stadsbestuur van Narva?
Als verkeer tussen Narva en Tallinn geblokkeerd wordt door het stadsbestuur van Narva?
Als "Narva" zich onafhankelijk verklaart?

Bij welk punt is er sprake van een aanval op de Nato? 

NB Ik weet totaal niets van Estland, dus het scenario dat ik net uit mijn duim gezogen is volstrekt onwaarschijnlijk. Maar het gaat om het idee. Een aanval op Nato zal niet beginnen met een formele oorlogsverklaring. Het zal lijken op de zogenaamde "onafhankelijkheidsbeweging" in de Krim in 2014. 

Kijk ook deze klassieker: 


https://www.youtube.com/watch?v=o861Ka9TtT4&t=1s

Hoe gaat dit verder? Ik had de hele dag geen nieuws gehoord/gezien op mn werk, en nu na een half uur journaal overstroomt alles. De eerste aanvalsoorlog in Europa sinds WO2. Waarom wil een staatshoofd dat feit in de geschiedenisboekjes hebben.
Zo afschuwelijk. Zo eng hoe het verder zal gaan. Alsof we al niet voldoende kwesties hadden om aan te pakken- welja, oorlog. Hoe komen we hieruit...

Oekraïnse vrachtwagenchauffeurs kunnen niet meer pinnen, hun bankpassen zijn geblokkeerd. De mannen zijn hier terwijl hun gezinnen thuis in oorlog leven. Er wordt geld ingezameld door Nederlanders zodat ze kunnen tanken, eten en andere noodzakelijke spullen kunnen kopen. Ik zag net dat er al zo'n €35.000,- is opgehaald in korte tijd. 
Als we denken dat we "niets" kunnen doen als burgers denk ik graag op kleine schaal en dichtbij. 
Duizenden mensen zijn aan het vluchten, hebben alles achter moeten laten, daar kunnen we ons wel op voorbereiden. 

Het is triest om te zien, een land in oorlog, mensen in complete paniek. 

wil40 schreef op 25-02-2022 om 22:39:

Oekraïnse vrachtwagenchauffeurs kunnen niet meer pinnen, hun bankpassen zijn geblokkeerd. De mannen zijn hier terwijl hun gezinnen thuis in oorlog leven. Er wordt geld ingezameld door Nederlanders zodat ze kunnen tanken, eten en andere noodzakelijke spullen kunnen kopen. Ik zag net dat er al zo'n €35.000,- is opgehaald in korte tijd.
Als we denken dat we "niets" kunnen doen als burgers denk ik graag op kleine schaal en dichtbij.
Duizenden mensen zijn aan het vluchten, hebben alles achter moeten laten, daar kunnen we ons wel op voorbereiden.

Het is triest om te zien, een land in oorlog, mensen in complete paniek.

Aan zulke zaken draag ik graag mijn steentje bij. Op die manier kunnen er toch mensen geholpen worden. 

Inderdaad goed initiatief! Heb je een link?

Blij te horen dat er goed wordt opgehaald en hiermee hulp komt aan de burgers daar van de burgers hier. Hoe moet je anders iets doen voor je gevoel. 
Al die mensen die bij de grens hun auto uitstappen om lopend verder te vluchten. Mensen die maar blijven omdat ze geen idee hebben waar ze dan naartoe moeten. Je kunt je geen voorstelling maken van moeten verlaten waar je geboren bent en een onveilige situatie van oorlog meemaken. 

wil40 schreef op 25-02-2022 om 22:39:

Oekraïnse vrachtwagenchauffeurs kunnen niet meer pinnen, hun bankpassen zijn geblokkeerd. De mannen zijn hier terwijl hun gezinnen thuis in oorlog leven. Er wordt geld ingezameld door Nederlanders zodat ze kunnen tanken, eten en andere noodzakelijke spullen kunnen kopen. Ik zag net dat er al zo'n €35.000,- is opgehaald in korte tijd.
Als we denken dat we "niets" kunnen doen als burgers denk ik graag op kleine schaal en dichtbij.
Duizenden mensen zijn aan het vluchten, hebben alles achter moeten laten, daar kunnen we ons wel op voorbereiden.

Het is triest om te zien, een land in oorlog, mensen in complete paniek.

Hier in de buurt zijn een paar chauffeurs altijd rond de kerst pakketten aan het maken voor alle chauffeurs die op kerstavond op parkeerplaatsen staan (we wonen dicht bij Duitsland en daar mogen ze op zo'n en feestdagen niet rijden).

Diezelfde chauffeurs zijn nu weer pakketten aan het maken voor hun Oekraïense collega's. Als hart onder de riem. Om ze te laten merken dat er mee geleefd word.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-02-2022 om 17:04

Ik gooi m er hier ook klaar even in (ik kom van de zustersite Viafora, maar lees hier ook regelmatig mee). Een petitie om gemeentes op te roepen geen gas in te kopen bij Gazprom. Inclusief een overzichtskaart waarop je kunt zien of jouw gemeente dat ook doet.

https://www.change.org/p/gemeenten-stop-met-onnodig-spekken-van-de-russische-oorlogskas-via-gazprom-stopgazprom

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.