Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

koentje

koentje

09-09-2012 om 14:04

Of ga je helemaal niet stemmen, en

waarom dan niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

09-09-2012 om 15:11

Niet stemmen betekent

dat je ook niet mag zeuren over wat we gaan krijgen!

Helaas

Te laat om de machtiging te regelen! Zo stom!!
1 partij vd dieren-stem aan gort :/

Wel stemmen

Misschien ga ik wel blanco stemmen! Maar ik ga stemmen. Misschien geen ideale vertegenwoordiging maar dit is wat er is om te zorgen dat de beslissingen genomen worden voor de gemeenschap. En inderdaad, ben ik ook bewust dat stemrecht geen vanzelfsprekendheid is. Maar soms duur bevochten.

Verkiezingen

Zijn hier ook aanleiding om over de politiek te praten. Zoon, eigenwijs, zou het wel aardig vinden om in de Griekse tijd in de senaat te zitten. Elitair figuur! Mooi om nog even de voor- en nadelen daarvan op te roepen, die hoofdstukken zijn op zijn school einde brugjaar/begin 2e jaar behandelt. Ik heb ze nog overhoord. Dochter heeft al een keer een hoofdstuk over Aletta Jacobs gehad. Vrouwenstemrecht in 1919. Overigens ben ik zelf ook voor stemrecht vanaf 16 jaar. 18 vind ik ook niet echt erg, maar de belangstelling is er al en daar kun je dan maar beter gebruik van maken denk ik. Het gaat ook over hun eigen toekomst waar nog teveel ouderen een loopje mee dreigen te nemen.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

09-09-2012 om 21:45

Helemaal met vic eens

Ik stem omdat ik blij ben dat ik mág stemmen. Zo vanzelfsprekend is dat niet in de wereld.
Wie niet stemt, hoeft niet (ook dat is vrijheid), maar dan niet klagen

Tirza G.

Tirza G.

09-09-2012 om 23:32

Nou eerlijk gezegd

Zakt de moed me juist wel eens in de schoenen bij het bekijken van het snotneuzen-gehalte van de 18jarigen die ik ken. En die moeten dan gaan stemmen, ze kunnen verdorie amper kiezen welke kleren ze aan willen.
Mgoet.
Ik beslis traditiegetrouw in het stemhokje. Het wordt iets links, maar ik twijfel nog. O, en ik stem altijd op een vrouw.

Tirza

Ely

Ely

10-09-2012 om 08:25

Stemmen vanaf 16? (ot)

Eerst even ot: niet stemmen (tenzij overmacht en dus onbedoeld) kan ik slecht begrijpen. Er is hierin geen 'niets'

Stemmen vanaf 16 zie ik niet zitten. Ik zie veel te veel kort door de bocht stemmers bij jongeren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Doris day

"en wat dacht je van Net Twee"

Zoon hing laatst aan mijn lippen "vroeger, jongen, waren er maar 2 (twee) televisienetten. En we hadden geen dvd recorder, want die bestonden nog niet, en er bestonden wel videorecorders maar die waren heel duur dus die hadden wij ook niet. En er was alleen kindertelevisie op zaterdag- en woensdagmiddag. Twee uurtjes."

Trouwens, wat dacht je van Bloem (toch?) "graag een kaartje van 5 gulden/voor de fillem van vanahavond' - kom daar nog maar eens om.

Groeten,

Temet

Oeps

Deze moest dus in het draadje hieronder.

Temet

Vertigo?

Ben je die hele dag aan het werk, dan kun je vrij krijgen om te stemmen, je baas moet je 2 uur vrij geven daarvoor.
Machtigen kun je iemand laten doen die in dezelfde gemeente woont, gewoon de achterkant invullen. Hoef je niet aan te kondigen of aan te vragen. Je kent vast wel iemand die je vertrouwt in dezelfde gemeente.
Als dit niet kan, dan woon je waarschijnlijk in het buitenland?

mix

mix

10-09-2012 om 11:15

Aanvulling geerke

de achterkant invullen maar ook een kopie van het paspoort erbij

Inderdaad

niet stemmen, mag je ook niet klagen. Ik heb altijd gehoord dat de grootste partijen het meest profiteren van niet-stemmers maar ik weet eigenlijk niet waarom. Ga ik eens uitzoeken.

koentje

koentje

11-09-2012 om 11:28

Maaike....

dat is nu typisch zoiets waar ik me ook al steeds over verbaas: ik snap die uitspraak dus echt niet... (dat je stem naar de grootste partij gaat als je niet stemt)
En je kunt ook een blanco stem uitbrengen. Wat voor effect heeft dat? Welke studiebol kan dat uitleggen?

Geerke idd!

Inderdaad, buitenland! We hadden het voor 1 juli al moeten opsturen. Duh. Stomme expats zijn wij.

Misschien kan een van de blanco stemmers hier even namens mij op de PvdD stemmen ?

Koentje

Hoef je geen studiebol voor te zijn, gewoon even op Wikipedia kijken:

"Verkiezingen

Tijdens verkiezingen voor de gemeenteraad, Europese Unie et cetera kan er ook blanco gestemd worden. Een blanco stem wordt in Nederland wel meegerekend in het opkomstpercentage, maar heeft geen invloed op de uitslag van de verkiezingen.

Bij verkiezingen wordt een blanco stem vaak als een duidelijker protest gezien dan onthouding van stemmen. Wanneer iemand zich onthoudt van stemmen is dat vaak omdat hij gewoon niet geïnteresseerd is in politiek, terwijl mensen die blanco stemmen dat juist wel zijn.

[bewerken] Geschiedenis

Voordat in 1966 de mechanische stemmachine en vanaf 1978 de elektronische stemmachine en stemcomputers hun intrede deden, werd er in Nederland gestemd met stembiljetten. Op een stembiljet maakt een kiezer zijn stem duidelijk door het rondje voor de naam van één kandidaat rood te maken. Een stembiljet waarop niet ondubbelzinnig door het rood maken van een vakje voor één kandidaat was duidelijk gemaakt op wie de stem werd uitgebracht, werd tot 2008 volgens artikel N7 van de Kieswet als ongeldig beschouwd.

Er waren zeker in de tijd van de opkomstplicht in Nederland nog wel eens mensen die wel degelijk verschenen op het stembureau (al was het om een boete te voorkomen of onder sociale druk) maar uit principiële overwegingen weigerden om te stemmen. Zij hadden dan de keuze om wel een stembiljet aan te nemen, maar konden dit ongeldig maken door bijvoorbeeld zes vakjes rood te kleuren, of juist geen enkel vakje. In het laatste geval werd er blanco gestemd.

Het grootste misverstand over de blanco stem is dat het een geldige stem zou zijn en dus zou meewegen in de uitslag. De ene verklaring is dat de stem uiteindelijk naar de 'winnaar' van de verkiezingen zou gaan, terwijl anderen juist beweren dat een zetel bij genoeg blanco stemmen leeg zou moeten blijven. De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2006 in Delfzijl, waar circa 30% van de stemmen blanco was[1], wees uit dat het niets uitmaakt voor de uitslag."

Bij niet stemmen gebeurt er niets. De kiesdeler (hoeveel stemmen een partij nodig heeft om een zetel te krijgen) wordt bepaald door het aantal uitgebrachte stemmen te delen door het aantal zetels. Als je niet stemt, gaat je stem ook niet naar de grootste partij, of welke partij dan ook. Een partij heeft hoogstens minder stemmen nodig om een zetel te bemachtigen als er veel mensen niet stemmen, maar dat geldt voor alle partijen.

skik

Jammer vertigo

Jammer, nee dan kan het dus niet Vertigo. Ik snap het wel, zo'n datum vergeet je.
En effe heen en weer rijden / vliegen zit er ook niet in he

Niet

Nou IK wel, maar ik kom er ineens achter dat echtgenoot niet kan stemmen. Hij zit in het buitenland en is vergeten een machtiging te ondertekenen. Nooit aan gedacht.

koentje

koentje

12-09-2012 om 11:19

Maar vertigo

wat is de zin van stemmen als je in het buitenland woont?

koentje

koentje

12-09-2012 om 11:25

Skik...

dank je wel!

Koentje

Ten eerste: ik woon er binnenkort weer.
Ten tweede: al was dat niet zo, ik ben nog steeds een Nederlander en heb genoeg dierbaren aldaar die ik ook een goede regering zou toewensen!
En ik vind het toch een soort verantwoordelijkheid die je moet nemen.

Stemrecht

In het ziekenhuis lang geleden motiveerde ik ook patienten om te gaan stemmen of familieleden te machtigen. Zo vroeg ik een dochter om voor haar moeder te stemmen. Ze schoot hartelijk in de lach en ging het helemaal niet doen! Moeder stemde vroeger op de PSP maar was inmiddels wel wat de weg kwijt. Nu wilde ze op Lubbers stemmen omdat ze dat zo'n leuke man vond. Ach, ik snapte het wel maar toch vond ik het een gemiste kans. Iedereen heeft stemrecht ik zou niet weten wat, behalve een te jonge leeftijd, een uitzondering zou zijn.

Ely

Ely

12-09-2012 om 23:41

Stemmen als je de weg kwijt bent

Lijkt me nou niet echt een goed idee. Maar misschien verstaan we wat anders onder 'de weg kwijt zijn'

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

13-09-2012 om 22:45

Nou

Ik ga stemmen met mijn dementerende schoonmoeder en het ís dat de mensen van het stembureau de andere kant opkijken, anders kwam haar stem in elk geval niet bij het CDA uit maar gewoon bij het eerste het beste vakje wat ze ziet. Eigenlijk mag je niet mee he, het stemhokje in.
Mijn zus zit in een instelling voor geestelijke gezondheidszorg en er zijn dagen dat ze amper weet hoe ze zelf heet. Maar stemmen doet ze

Tirza

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-09-2012 om 11:36

Waarom eigenlijk?

Waarom mag je niet stemmen als je nog geen 18 bent? Als je 18 bent krijg je het stemrecht en houd je het ook als je de weg kwijt raakt.
Het zou goed zijn voor het evenwicht tussen oud en jong als ook de jeugd gewoon zou mogen stemmen, zeker nu de vergrijzing hard toeslaat.

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2012 om 14:57

Maar

je kunt boven de 18 ook wél beslissingsbevoegd zijn (zie voorbeeld van mijn schoonmoeder en mijn zus) en tóch de gevolgen van je daden niet kunnen overzien.

Tirza

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-09-2012 om 16:56

Precies

Precies mijn punt Tirza. Waarom de een wel en de andere niet.
In de beginjaren van de democratie werden eerst arbeiders en daarna vrouwen om dezelfde reden niet in staat geacht de gevolgen te kunnen overzien en het stemrecht onthouden.

Ely

Ely

16-09-2012 om 20:18

Sinterklaas en de man met de witte baard

Als je onder de 18 bent ben je nog niet beslissingsbevoegd bij wet waardoor je bepaalde voer en vaartuigen nog niet mag besturen en je niet mag stemmen. Men acht de hersenen nog onvoldoende volgroeid om in staat te zijn de consequenties van bepaalde keuzes te overzien.
Ongetwijfeld zijn er uitzonderingen.
Dat er volwassenen zijn die last hebben van een vergelijkbaar euvel maar dan (vaak) niet van tijdelijke aard doet niets af aan dat feit.

Het lijkt me nogal krom om het 1 te veranderen omdat eigenlijk het andere niet ok is.

Stemrecht voor vrouwen erbij halen vind ik ook nogal doorschieten. Tenzij je vind dat kinderen van onder de 18 (16? 12? 8? 5?) ook gerust auto mogen rijden, op zichzelf kunnen wonen en, niet te vergeten, als volwassene berecht moeten worden als ze een misstap begaan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-09-2012 om 21:16

Is er een grens?

Het argument dat je moet kunnnen autorijden om te mogen stemmen vind ik geen goede maatstaf, dan zouden ook heel veel volwassenen hun stemrecht acuut verliezen
Ik kan geen grens geven. Ik stel enkel dat de grens arbitriar is omdat als je jonger bent dan 18 je met dezelfde argumenten van het stemrecht onthouden wordt als begin vorige eeuw eerst arbeiders en daarna vrouwen.
Persoonlijk zou ik eerst pleiten voor verlaging van de leeftijd naar 12, 14 of 16 jaar (wat politiek haalbaar is). Pubers zijn vaak juist heel bewust en de politiek zal gedwongen worden ook hen uit te leggen waar het om gaat. In Duitsland is al gepleit voor uitoefening van het stemrecht van jongere kindrren door de ouders, omdat zij dat in het belang van de toekomst van hun kinderen zullen gebruiken. Ouders zouden dan per kind een halve stem kunnen gebruiken. Dit om te voorkomen dat door de vergrijzing een dominantie ontstaat van een belang.
Door de vergrijzing neemt de invloed van de ouderen sterk toe, zij stemmen ook in hun eigen belang zoals behoud van (pensioen)rechten waardoor de rekening komt te liggen bij de generatie die (nog) niet stemgerechtigd is.
Is er een rationele grens voor stemrecht en zo ja waar ligt die? De argumenten tot nu tie zouden bij consequente toepassing ook veel volwassenen hun stemrecht kosten.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

17-09-2012 om 13:22

Stemgedrag

Jongen zijn iha in bepaalde opzichten idd liberaler dan ouderen, maar dat lijkt me juist positief voor de vooruitgang. Bestaande politieke partijen zullen meer rekening gaan houden bij de besluitvorming met jongeren, ook dat lijkt me goed.
Maar bovenal is mogelijk afwijkend stemgedrag geen rationele maatstaf om stemrecht te onthouden tot 18 jaar. Begin vorige eeuw was er ook grote angst dat arbeiders heel anders zouden stemmen .... Dat heeft ook zeker tot verschuivingen geleid, maar daarmee werd wel een groot deel van de bevolking vertegenwoordigd, nl de arbeiders. Ook bij vrouwen was angst op afwijkend stemgedrag of dat er in feite sprake zou zijn van twee stemen voor getrouwde mannen. Behoorlijk cynische argumenten, maar ze werden echt gebruikt.

Ely

Ely

17-09-2012 om 13:38

Elisabeth

'Maar bovenal is mogelijk afwijkend stemgedrag geen rationele maatstaf om stemrecht te onthouden tot 18 jaar. '

Dat argument wordt ook niet gebruikt.

Ik ben ondertussen wel benieuwd hoe jij het argument van de onvolgroeide hersenen dan ziet. Geloof je er niet in? Hoe zie jij de ontwikkeling van kind naar volwassene dan wel? Laat jij bv je kinderen ook veel ruimte in andere dingen op jonge leeftijd zoals alleen thuis blijven of aan druk verkeer deelnemen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.