Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

koentje

koentje

09-09-2012 om 14:04

Of ga je helemaal niet stemmen, en

waarom dan niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisabeth B.

Elisabeth B.

19-09-2012 om 10:52

Izar

"Jij en ook die Belgische auteur gaan ervan uit dat ouders met kinderen meer generatiebewust zouden stemmen. Ik betwijfel dat ten zeerste."
Ik denk dat ouders en jongeren meer toekomstgericht denken. Dus niet zozeer generatiebewust maar een horizon die verder reikt. Ik ben overigens met je eens dat de PVV en SP het meest behoudend zijn. 50plus ken ik niet zo goed, maar te roeptoeteren in de media alleen over pensioenrechten en dat er nu een stem is voor de belangen van ouderen in de Tweede Kamer.

Ely

Ely

19-09-2012 om 11:03

Vziw

Zijn er twee grote verschillen die stemgedrag beïnvloeden tussen Nederland en België;
1) in België heb je stemplicht
2) in België wordt nog veel meer gestemd op de partij die bij die familie(situatie) hoort. Dat heeft mijn Belgische ex me althans verteld. Behoort jouw familie tot de 'blauwe boorden' stem je op de daarbij horende partij. In Nederland is dag niet meer zo dominant.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tihama

Tihama

19-09-2012 om 21:52

Meritocratie

Mijn zoon van 14 ontwikkelt zich momenteel tot politiek analyticus. We voeren niet alleen discussies over de juiste keuzen voor het land en de toekomst, maar nog vaker over meritocratie. Hier is hij namelijk groot voorstander van.
Zijn stelling is dat uitsluitend mensen die beschikken over voldoende kennis van de impact van hun keuze stemrecht mogen hebben. Ergo: domme en slecht geinformeerde mensen zonder analytisch vermogen moet het stemrecht ontnomen worden

Zijn grootste ergernis is dat er steeds besluiten genomen worden die op de lange termijn gewoon ontstellend dom zijn. Door mensen die niet over die lange termijn kunnen of willen nadenken.

Hij vindt democratie dus ook gewoon een slecht concept.

Ik heb geen uitgesproken mening over stemrecht op jongere leeftijd. Ik snap de argumenten van Luc Soete wel, maar ik vrees tegelijkertijd dat het langetermijn denken en innovatieve kracht van jongeren overschat wordt.

Tihama

Tihama

Ik weet niet eens wat een "meritocratie" is. Mag ik nu wel stemmen van je zoon .

Tihama

Mijn zoon die een paar jaar jonger is dan de jouwe, is ook een voorstander van meritocratie. Hij is zelfs bezig met een oplossing. Momenteel verdiept hij zich in hoe hij een micronatie kan stichten. Als je dan een aantal micronaties bij elkaar in de buurt kunt stichten, kunnen degenen die het over dergelijke bestuursvormen eens zijn, gaan samenwerken en eventueel fuseren. Het lijkt hem beter uitvoerbaar dan in de politiek gaan en minister-president worden, want dan moet hij lid worden van een partij en hij is het met geen enkele volledig eens.

Tineke

Tineke

20-09-2012 om 10:27

Arrogantie ten top

Ik vind in gesprekken met verstandelijk beperkten, hun mening, hun visie net zo interessant als de mening en visie van hoog-intelligente mensen.
Als je anderen 'dom' vindt, is hun stem dus minderwaardig. Meritocratie is dus jezelf (of de hoogopgeleide mens) meer waard vinden dan anderen. En daar hou ik niet zo van.
Hoe goed ga je dan nog opkomen voor de zwaksten in onze samenleving? In hoeverre wordt het dan een survival of the fittest? En hoe primitief ben je dus eigenlijk als je vindt dat alleen zij die het verdienen, mogen stemmen? Waar blijft onze beschaving?

Tineke

Tineke

20-09-2012 om 11:24

Eens maar...

Natuurlijk kunnen knappe koppen ook opkomen voor de zwakkeren. Maar het is nogal een verschil of je zelf kunt meebepalen of het "wij weten wel wat goed is voor jou". Daar wordt al veel gedaan bij de zwaksten, en dan ook nog eens hun stemrecht afpakken vind ik ronduit niet van beschaving getuigen.

Kaatje

Ik vertolk alleen even de mening van mijn 12-jarige en als ik het goed lees, verwoordt Tihama ook alleen de mening van haar 14-jarige. Overigens ben ik van mening dat een democratie op zich niet zonder meer slecht of dom is. Als het goed is, kies je als volk een vertegenwoordiging die verstand van besturen heeft. Ik denk niet dat je als volk moet willen regeren - dat is een onwerkbare democratie.

Tineke

Tineke

20-09-2012 om 12:48

En toch

Ik begrijp heus wel dat het niet je privé-mening is, maar die van het kind. Maar dat neemt niet weg dat ik het geen prettige ideeën vind, en dat zou ik mijn kind dan ook heel duidelijk maken. Mensen buitensluiten leidt nooit tot beter. Mensen wegzetten als 'dom' omdat ze naar zoons idee te weinig in de toekomst kijken, vind ik wel een lesje in nederigheid waard.

Lesjes nederigheid

Ik denk dat dát geen goede aanpak is, die lesjes nederigheid. Natuurlijk kan ik in redelijkheid betogen waarom ik vind wat ik vind. Maar om voor mijn zoon te spreken, ik weet dat hij wel goed nadenkt over die dingen. Waarschijnlijk overziet hij niet volledig wat hij nu zegt en hij moet nog een hoop leren op het gebied van menselijke interactie. Maar dat wil ik hem anders leren dan met "lesjes nederigheid".

Ely

Ely

20-09-2012 om 13:11

Qed?

En helpt dit om te bedenken waarom het 18 plus verhaal misschien zo slecht nog niet is? Kinderen bij politiek betrekken prima, maar geef ze de tijd en een veilige omgeving om hun mening te kunnen vormen. Het is al complex genoeg, lijkt mij.
Toch heerlijk dat kinderen zo gedachten experimenten kunnen uitvoeren zonder dat ze daar voorlopig wat mee hoeven en kunnen?
Ik vind het niet zo nodig dat kinderen in alles steeds vroeger volwassen hoeven te worden.
Sprak de taart

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tineke

Tineke

20-09-2012 om 13:27

Lesjes nederigheid

Niet te letterlijk nemen, maar ik vind het heel belangrijk dat intelligente pubers weten dat hun wijsheid, hun mening, hun visie niet de enige waarheid is. Dat er over dezelfde onderwerpen anders gedacht kan worden, en ook al komt dat uit de mond van iemand met een minder groot intellect, dan nog is dat heel waardevol, en ook heel waar.
Kunnen luisteren naar anderen, zonder anderen meteen als 'dom' te bestempelen is zo waardevol.
En verder sorry, maar ik heb even mijn buik vol van puberjongetjes die de wereld wel even vertellen hoe het leven geleefd moet worden, zich ver verheven voelend boven het volk. En dat is verder strikt privé, maar daar deden de uitspraken me erg aan denken.

Rafelkap

Rafelkap

20-09-2012 om 13:48

Stemrecht

Ik wil later gebruik maken van het stemrecht van mijn zoon. Omdat hij anders waarschijnlijk alle hokjes rood gaat kleuren en een extra stem die opkomt voor de 'sociaal zwakkeren' hard nodig is.

Kaatje

"Zijn grootste ergernis is dat er steeds besluiten genomen worden die op de lange termijn gewoon ontstellend dom zijn. Door mensen die niet over die lange termijn kunnen of willen nadenken." Met name dít was het, dat me deed reageren in het bericht van Tihama. Ik kan me daar namelijk ook nogal eens aan ergeren, om dan verder maar even voor mezelf te spreken. Voorzichtig-aan denk ik overigens wel dat dat niet zozeer aan domheid te wijten is als wel aan allerlei belangetjes en belangen.
Ik vind het óók belangrijk dat pubers weten dat hun wijsheid en hun visie niet de enige is. Daarom vind ik het ook zo goed op onze middelbare school dat bij een bepaald vak de klassen van alle niveaus door elkaar gegooid worden en je dus met pubers van allerlei niveaus in één groepje samenwerkt. Maar ik vind het ook nogal een verschil tussen op grond van uitgebreid nadenken en analyseren tot bepaalde denkbeelden komen en wat jij schetste met betrekking tot de volle buik ("wel even vertellen hoe"). Wat ik mijn kinderen toch in elk geval hoop bij te brengen, is dat een mening niet alleen ergens op gegrond moet zijn, maar ook dat deze niet tot in eeuwigheid dezelfde hoeft te blijven, dat je je meningen en denkbeelden kunt vergelijken met anderen, je aan elkaar kunt bijslijpen en soms gewoon ook doordacht van mening kunt veranderen. En intussen begrijp ik toch gewoon dat mijn zoon van ergernis over domme besluiten (niet over de domme kiezer!) zoekt naar oplossingen om te zorgen dat ingrijpende en dure besluiten beter worden genomen.

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2012 om 15:14

Dom op lange termijn

Tja. De politici die er nu zitten kan nou ook niet bepaald langetermijn-denken worden verweten. Het is toch wel heel veel hijgerig, snel en meteen hoppetee iets regelen. Sterker nog: ik vraag me zelfs wel eens af of ze wel een vísie hebben over wat er op lange termijn goed zou zijn voor Het Land.
En niet alleen voor jongetjes van 14

Tirza

Tihama

Tihama

20-09-2012 om 21:20

Nuances

Sjonge, ben ik ff een dag druk

Ik schreef:
"We voeren niet alleen discussies over de juiste keuzen voor het land en de toekomst, maar nog vaker over meritocratie. Hier is hij namelijk groot voorstander van."

Ik schreef hier toch écht dat wij hier discussie over voeren. Het leek me wel duidelijk dat die discussie betekent dat wij hem proberen bij te brengen wat de achterkant van zijn 'gelijk' is. Of hij in een samenleving wil leven, waar ánderen bepalen dat hij geen beslissingen mag nemen. Want als je op deze manier gaat besturen, dan kan dat óók jouzelf betreffen. Spiegel dus.

En ja: puberjongetjes van 14 die de wijsheid in pacht hebben, volgens mij is dat onderdeel van hun puberopdracht. Aan ons de schone taak om hem te leren dat de wereld niet zo zwart/wit is en dat er veel nuances zijn.

Tihama

Tihama

Tihama

20-09-2012 om 21:48

Ervaring

Ik maakte vorige week mee hoe belangrijk het stemrecht kan zijn. Ik was voorzitter van een stembureau. Er kwam een mevrouw binnen met een zwakbegaafde dochter. Begin 20. Moeder legde uit dat dochter heel graag wilde stemmen, maar het wel erg eng vond. Ik had vantevoren een berg instructies gekregen van hoe het proces moest verlopen. Je mag namelijk lichamelijke gehandicapten wél hulp in het hokje toestaan, maar voor andere beperkingen mag er niemand mee het hokje in.
Die regel is natuurlijk bedacht om manipulatie te voorkomen, maar dat werkt averechts bij een onzeker meisje.

Voor dit meisje was de steun van haar moeder onontbeerlijk. We hebben de tijd genomen om de omgeving zo te maken dat dochter het aandurfde om toch echt te gaan stemmen. Dat duurde een half uur....De moeder was daarna ontzettend blij dat haar dochter nu voldaan naar huis kon gaan omdat ze de stap had durven nemen. En ik was heel erg blij dat ik had kunnen helpen om ondanks de hectiek en regels deze jonge vrouw te laten stemmen.

Ik zou er ook echt geen voorstander van zijn als we op basis van IQ zouden selecteren. Voor mij was hier heel zichtbaar hoe belangrijk het voor iedereen is om een kans te krijgen deel uit te maken van de democratie.

Tegelijkertijd: Bij de VVD heeft 98% een hoge opleiding. Ik kan nu niet bepaald zeggen dat die partij toekomstgerichte, sociale keuzen maakt.

Tihama

Ely

Ely

20-09-2012 om 23:07

Daar ga je dus al tihama

'Bij de VVD heeft 98% een hoge opleiding. Ik kan nu niet bepaald zeggen dat die partij toekomstgerichte, sociale keuzen maakt. '

Hoezo moet het toekomstgericht en sociaal zijn? Is alleen een toekomstgerichte en sociale stem goed?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

20-09-2012 om 23:07

Deze moest er ook nog bij

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tihama

Tihama

20-09-2012 om 23:23

Ja

Een politicus denkt aan de volgende verkiezingen
Een staatsman/vrouw denkt aan de volgende generatie

Dat verschil dus. Maar goed, anders ga ik me alsnog in politieke discussies begeven en dat wou ik nu net niet doen.

Mijn punt is vooral: wie heeft het recht om te beslissen wie mag beslissen? Als je die redenering doortrekt, is de enige uitkomst dat iedereen dus mag stemmen.

Ik vind overigens die gesprekken met mijn 14-jarige heel erg leuk. Het scherpt de geest.

Tihama

Mea Proefrok

Mea Proefrok

23-09-2012 om 09:57

Dat is niet fout

Izar, dat is geen fout gevoel, dat is volkomen juist. Het een grote makke van de democratie dat dit soort volk stemrecht heeft.

Fiorucci

Fiorucci

23-09-2012 om 11:18

Dit soort volk....

Tja, het klinkt zo alsof het gaat om een groep die ons vreemd is.....maar het zijn jongeren, dus onze kinderen....Natuuuuurlijk doen onze bloedjes niks,maar met alle gemak kunnen ze erin verzeild raken.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

23-09-2012 om 11:33

Reljongeren versus "verstandige" volwassenen

Wat er in Haren is gebeurd is erg! Maar ik vermoed dat er tussen de relschoppers veel jongeren waren die nu een slok teveel op hadden en daardoor flink uit de bocht gierden, en in het dagelijks leven toch redelijk verstandig zijn.

Veel enger vind ik de zogenaamd verstandige volwassenen aan wie je op het eerste gezicht niks ziet. Volwassenen die er heel enge denkbeelden op nahouden als je ze beter leert kennen. M.b.t. werkende vrouwen, allochtonen, uitkeringsgerechtigden, ordehandhaving, noem maar op. Je ziet ze vooral terug als reaguurders op nieuwssites en zouden zomaar je buurman/-vrouw kunnen zijn...

En die hebben ook stemrecht...

mix

mix

23-09-2012 om 11:40

Precies

dan mogen we allemaal wel door een screening. Denk dat er dan nog maar weinig stemgerechtigd zouden zijn.

Lowie

Lowie

23-09-2012 om 11:52

Idd

En in de praktijk gaan de types relschoppers van Haren niet eens stemmen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.